Petua hentikan kencing anak...

Sebenarnya saya tak tahu nak cakap, ni petua untuk apa.. tapi yang saya tahu, arwah opah saya bagitahu ketika alisha dalam pantang lagi... (",) Eh, jap, nak tanya u all... tempat yang bawah pusat & atas "Tuttt" kita tu, dipanggil ari2 ke ek?... dan2 time nak taip entry ni jadi blurrr plak.. hahha.. Opah saya suh wat camni...

Urut bahagian ari2 tu sambil selawat... kata opah saya, nanti anak cepat berhenti kencing... time tu, saya boleh plak tak tanya lebih lanjut maksud opah saya... tapi saya g agak2 sendiri je.. padahal selama ni, saya jenis suka bertanya dari A sampai Z... (",) Tapi, bila alisha makin besar, saya makin paham dengan apa yang opah saya maksudkan.. (^_^) 

Meh, saya story pasal alisha... untuk u all lebih paham.. (",).. Macam alisha, di usia 2 tahun lebih, dia dah jadi macam kita yang besar ni... dia hanya kencing kadang2 je... alaa kita kan, kalau buang air kecil, bukan ke boleh dikira dengan jari je... tak macam baby2.. yang sampai lenjun pampers.. hihii.. Lagi satu, Alisha jenis yang pandai kawal air kencing dia tu... kiranya, kalau terlambat masuk tandas, takdalah dia g kecing kat depan tv tapi dia masih boleh "kepit"... kah kah kah... Thats y proses saya mengajar alisha free diapers sangat2 senang... (^_^)

So, sekarang ni, saya nak kongsi petua dari arwah opah saya ni dengan u all pulak.. (",) Time u all lepas mandikan anak.. time nak sapu minyak dekat perut anak tu... U all letak kedua2 ibu jari kanan & kiri u all dekat ari2... kedudukan kuku ibu jari kanan & ibu jari kiri bertentangan @ bersentuhan tau.. Lepas tu, sambil selawat, sambil tarik ibu jari kanan ke arah kanan & ibu jari kiri ke arah kiri... lakukannya 3 kali... (",) Masa Alisha dulu, dekat setahun jugaklah kot saya buat camtu.. lepas tu, tahap kerajinan dah makin kurang.. tu yang tak buat.. hehehh

Petua hentikan kencing anak...

{ 31 comments.. read them below or add one }

Masya Masya March 07, 2013
ina kalau blh tunjuk gambar, ni tengok dok pikir ayat ina ni...
 Aisy Nasiha Aisy Nasiha March 07, 2013
wah... thanks for sharing.. boleh gunakan petua ni... senanglah sikit nak ajar anak2 kencing sdiri..
Unknown Unknown March 07, 2013
Oo.camtu..thanks sharing ina
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ March 07, 2013
salam k.ina..
oo..ade petua rupenye..
cam cma skrg ni, nk apply kat faiz yg berumur 2 thn tu blh ke?
Unknown Unknown March 07, 2013
Bagus petua ni ^_^
AriF FaZDiLaH AriF FaZDiLaH March 07, 2013
petua yang bagus..thanks.
Lynn Lynn March 07, 2013
Hmm baru teringat arwah nenek selalu buat cam tu masa kat zahin ngan najah..
Unknown Unknown March 07, 2013
Sama dgn petua arwah mak akak.... tapi betul mmg mujarab sbb qayyum dan sumaiyyah mmg tak pernah kencing katil mahupun kencing seluar
intanfirdaus247 intanfirdaus247 March 07, 2013
Salam ina...petua yang bagus n..:)
Lynn Lynn March 07, 2013
Hmm..baru k.lyn teringat arwah nenek pernah buat masa kat zahin dan najah dulu
mama3heroo mama3heroo March 07, 2013
bagus ek..pernah dgr jugak pasal petua ni..
Unknown Unknown March 07, 2013
kalau nak kurangkan budk2 kencing malm..ambil pepatung bagi gigit dekat pusat..
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda March 07, 2013
thanks for the tips..
cme nk hentikn hannah kencing mlm je nie, hehe..
zahidahwahid zahidahwahid March 07, 2013
owh...try buat kat diri sendiri untuk faham apa yang akak bgtau.. hehehe... thank for sharing...
fieda fieda March 07, 2013
kak fieda pun baru tau ni..
Mrs Velentine Mrs Velentine March 07, 2013
ya ari2..urut..cepat berhenti kencing...
Nora Karim Nora Karim March 07, 2013
petua org lama ni mmg berguna... tapi kita jarang nak pakai... thanks sharing ina...
Tie HT Tie HT March 07, 2013
bagus petua ni..terima kasih sharing :)
Solehah Shamsuddin Solehah Shamsuddin March 07, 2013
ohh camtu eh akak. dlu mama solehah pn pnh gak gtau sal ni. tapi solehah still xphm lg.hehe :)
Miss N™ Miss N™ March 07, 2013
bagus juga petua ni...
nanti bila2 boleh cuba.. :)
ida =) ida =) March 08, 2013
Owhhh... ada petua rupanya.. leh la try
Unknown Unknown March 08, 2013
ehh deqla pun x smpt kira tau..kuat kencing gak nih.. hahahaha
UmmiAbi UmmiAbi March 08, 2013
Pernah dengar petua ni...Patutlah maktok wafa suka urut minyak kat kawasan tu..Ummi buat bl wafa sakit perut...hehe
Myra Jay Myra Jay March 08, 2013
Thnks dear, boleh praktik nanti.. tp tak tau bila..heheee
aziazib aziazib March 08, 2013
oooo mcm tu ye... xterlmbt ke buat ank dh 2 thn eh...
kurus kurus March 08, 2013
yes dikk
akak pun nenek cakap ;)
Puan Kutu Puan Kutu March 09, 2013
petua dr org lama ni bagus juga diamalkan,tp kena rajin la..:)
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief March 11, 2013
owh mcm tu ker...tp mmg budak2 ni kencing kerap kan tengok2 dh penuh pampers tu hikss
Shida Radzuan Shida Radzuan March 12, 2013
bagus juga tips ni kak..nice sharing :)
emma emma March 12, 2013
xtau pn ade ptua camni kak ina, kalo ank sy umo 2taun blh buat lg x?