Macamana nak kenal makanan "berangin" or "sejuk" yer?

Saya sekarang ni, walaupun dah 2 bulan lebih bersalin, masih lagi berpantang dalam bab makan ni.. Selain dari nak jaga urat2 ni takut mengembang.. saya jugak jaga pemakanan sebab takut Aqilah akan kembung... Bukan pe u all, masa alisha dulu, ada pengalaman kembung... kesian tengok, dia tak boleh nak tido.. tu yang saya berjaga2 time Aqilah ni... Lagi satu, time alisha tu, anak sulung, saya pun tak tahu sangat bab2 ni... 

Saya nak tanya u all, macamana nak tau makanan tu "berangin" or "sejuk" yer?...Orang2 tua selalu pesan, kene jaga makan.. jangan makan yang "berangin" or "sejuk"... Selama ni, saya duk tak makan tu, sebab orang dah gtau makanan tu "berangin" or "sejuk" tapi saya sendiri tak tahu camna nak tahu... Ohya, my dad pernah cakap.. benda yang menjalar tu "berangin" kalau tak silap.. macam kacang botol tu.. Lagi satu, yang jenis membiak, macam kangkung tu.. Itu pun kalau tak silap sayalah.. ingat2 lupa dah.. hihii

Kalau u all tahu macamana nak kenal makanan "berangin" or "sejuk" gtau saya yer... saja nak tambah ilmu, anak 2 orang pun tak tahu2 lagi.. hihii

P/s : Lepas saya cakap tak kisah orang nak beriklan di kotak jerit, banyak pulak link iklan.. hihii.. Apa2 pun moga bisness u all akan bertambah maju!! (",)


Macamana nak kenal makanan "berangin" or "sejuk" yer?

{ 31 comments.. read them below or add one }

CeqGu CeqGu January 14, 2013
rasanya dah betul yg ayah ina cakap tu. yg akak tau la hak berangin tu selalunya kekacang,ubi,kubis....akak langsung tak pantang, kesannya firas tetiap malam meraung. kesian sangat
Mrs Velentine Mrs Velentine January 14, 2013
ehm yg MV tahu yg jenis mejalar tue berangin@ sejuk...MCM timu..tembikai...labu kundur..
Cik Nur Cik Nur January 14, 2013
hehehehe..a'ah ye..banyak pula iklan... :)

nur pun xpasti macam mana nak tahu kak... nanti nur datang baca komen2 org bpengalaman di sini.. :)
syawalsimpsons syawalsimpsons January 14, 2013
sue pon masih tercari2 akan makanan sejuk2 ni
Fiza Rahman Fiza Rahman January 14, 2013
Saya pon tak pasti juga. Yg saya tau..sayur kangkung tu berangin. Air plak saya tak pantang, suma bedal kecuali air bergas. Air sejuk jarang lah. Laksa & air kelapa pon saya masih tak sentuh, cuma cuit sket jer lah.
miza yusof miza yusof January 14, 2013
miza pun tak tahu macam mana nak kenal makanan gini. semuanya main belasah makan je. bila rasa sakit2 cakap kat mak, mesti mak tanya makan apa ? heheh
Deqla manjew Deqla manjew January 14, 2013
kalo ada rasa angin.. pastu sejuk2 tu.. ye la makanan tu..hihi.. ehh boleh terima pakai x?? :p
ayut ayut January 14, 2013
ayut pon tak sure nk kenal mcmne....tp klu ikut btul2x mmg mcm semua berangin/sejuk...timunla,,kacang pjgla.kangkungla,petola la..nnt tak tahu nk mkn syur apa plak..hihihi..mgkn kena mkn ckit2x je kot bkn tak mkn trus...
UniMeOw UniMeOw January 14, 2013
uni xtaw cmner nak bezakan..
tp taw la jugak sikit2 mknan berangin/sejuk...
sb abah uni pantang makanan berangin,so uni xleh msk sume 2 kat dia..hehe

kcg pnjang,kobis,kangkung..mknan berangin.

mknan 'panas' lak mcm halia,lada itam,madu,habbatussauda/jintan,rmpah2..bla3~~
ros_reeza ros_reeza January 14, 2013
Ros pun tak berapa tahu lah Kak INa.. huhu. Kadang-kadang Ros pun tersalah makan.. Sekarang ni terung pun tak berani makan dah..

oo,banyak yang beriklan ye?.. moga terus maju :) hihihi
sal ya sal ya January 14, 2013
alhamdulillah... tiga2 anak tak pernah kembung pun.
Rai Ourkizuna Rai Ourkizuna January 14, 2013
kalau tak silap sejuk tu macam kobis, tembikai, barli, cincau..

kalau berangin tu jenis2 ubi, labu, pulut..

saya jenis makan je..tapi makan sikit2..alhamdulillah setakat da dua anak ni, diorang takde masalah disebabkan oleh pemakanan saya. tak tau la kalau saya tak perasan kan.. tapi kalau jenis sensitif ada baiknya elakkan..
Mimie Mimie January 14, 2013
kak kalo mknan berangin n sejuk nih yg mcm ayah akak gtau tuh la jnis2 yg menjalar n tumbuh melata mcm timun,kangkung,bayam,petola,kobis....sayur yang boleh mkn pun sayur sawi....buah pun tak leh mkn sebarangan....nk selamat kalo mkn buah pun pisang rastali akak leh mkn...nih apa yg sy tahula...sebab nenek a.k.a mak sy tukang urut...sebab tuh sy tahu..hehehe
Cinta Misteri Cinta Misteri January 15, 2013
Btul lah tueeee....kangkong pown benda menjalar sebenarnya dn ia tumbuh di air. So buat masa ni jgn mkn kangkong. Kcg panjang pown kena elakkan. Owhhh ya, pulut piwn jgn mkn. Pulut berangin.
Fieda Rafli Fieda Rafli January 15, 2013
itu la..kak fieda ni dh 3 anak pun tak tau..yg tau basic2 mcm org tua bgtau tu..mcm kangkung,nangka,dan apalgi ye..lupe doh..
LYAfrina LYAfrina January 15, 2013
huhu..lya pon xreti nk beza..org2tua biasanya tahu
Dylla Abas Dylla Abas January 15, 2013
hmm..x pernah amek tau pun makanan "berangin" atau "sejuk"...tau mkn je..tp bila usia makin b'tambah ni, kena amek tau juga kot :)
Haryati Faizal Haryati Faizal January 15, 2013
yati pun kdg2 terkonfius, mana yg bley makan ngan mana yg tak bley makan...lg2 pulak klu dalam tempoh pantang...
lynn kamarul lynn kamarul January 15, 2013
rasanya tumbuhan menjalar ina. sebab tu org perempuan x elok makan cos berangin @ sejuk. x baik utk kshtn kt
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ January 15, 2013
salam kak ina..
huhu..bab2 mknn ni adelah lebih elok kita tanyakan pd org tua.. cma sendiri pun kadang2 termakan jgk mkn yg sejuk time pantang.. huhuhu

hehe..bila lg diorg nk pomot link kat sb akak tu .. :p
Deq's Qienz Deq's Qienz January 15, 2013
ntah lorr..susa juga nk tau ek.
shidaR shidaR January 16, 2013
jap tanya mak ..sbb ade ckp ..ritu..
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief January 16, 2013
mak wani yg slalu ingatkan kalu psl makanan berangin atau sejuk ni...nk harap anak dia haha kira telan semua ja
wan nurul hezrina abd halim wan nurul hezrina abd halim January 18, 2013
betul2 ina..nurul bab2 makan angin2 nie mmg jaga jugak sbb perut tak tahan uratpun tak tahan..
Si Matatajam Si Matatajam January 18, 2013
Mak mentua M pun pesan camtu gak, jgn makan pokok2 menjalar ni...terutamanya timun sb M sebelum bersalin suka makan timun.,hi hi.,
Azi Azi January 20, 2013
yang tahu kobis, kacang panjang... saya masa pantang makan mana yang xketahui elok sahaja...
emma emma January 21, 2013
salu kalo yg brangin ni mcm ubi.. yg sejuk pulak betul dah yg kwn2 kt ats tu ckp :-)
rinsapphire rinsapphire March 23, 2013
Satu lg petua org tua, klau buah n syur yg brongga/brlubang di tgh mcm kcg pnjg/buncis,kgkung n pucuk paku, utk buah mcm labu, petola n betik. Klau pisang nangka pun kuat angin dia..