Pressure Cooker untuk MIL tersayang...

Alhamdulillah sangat2 sebab saya dikurniakan MIL yang baik...!!.. MIL saya layan menantu dia semua sama rata.. takda lebih takda kurang... Rasanya saya belum coretkan lagi di blog saya ni... Actually ketika saya berpantang hari tu, MIL saya yang datang sini jaga anak2 saya si Alisha & Aqilah... bukan setakat jaga mereka tapi jugak sediakan makanan untuk kami semua... MIL saya duduk rumah kami ni lebih kurang sebulan.. Bila nak raya haji baru MIL saya balik rumah dia... 

Tau tak, ketika my dear nak hantar MIL saya balik kampung time saya dalam pantang tu, saya salam dengan MIL & hulurkan sedikit duit yang diletak dalam sampul duit raya tu... Time tu MIL saya cakap "Apa pulak ni... banyak sangat ina bagi ni".. (walau hakikatnya MIL saya belum tahu pun berapa jumlah dalam sampul tu).. Lepas tu saya cakap "Sikit je tu... ambiklah buat beli barang nak masak untuk raya haji nanti"... MIL saya pun ambik je la duit tu... Lagipun, selama sebulan MIL saya jaga kami, mana MIL pergi kerja kan... so, mana ada dapat duit selain dari duit anak2 bagi... Esoknya pulak ketika kami nak balik kampung, dalam kereta saya tanya my dear "Abang bagi tak duit dekat mak?"... My dear jawab dah bagi masa hari dapat gaji... Lepas tu my dear sambung lagi cakap "Semalam masa abang nak balik sungai petani, mak nak bagi semula duit yang ina bagi... mak kata ina bagi banyak sangat"... tapi my dear tak ambiklahkan duit tu.... Ya Allah... terkejut saya dengar, ye la u all... jumlah yang saya bagi dekat MIL saya tu tak banyak pun u all... sebenarnya saya sendiri pun malu nak bagi banyak tu... kalau ada cash lebih lagi time tu, pasti saya bagi lebih lagi... tapi bagi MIL saya, jumlah yang saya bagi tu dah besar... Ya Allah... Inilah MIL saya.... my dear & family dulu hidup susah... belajar hanya harapkan lampu pelita... takda elektrik... air pun tadah air hujan...kais pagi makan petang... maybe disebabkan kesusahan yang lalu itu buatkan MIL saya rasa jumlah yang saya bagi tu besar nilainya....

Nak dijadikan cerita, masa MIL ada di rumah saya tu... kami ada bersembang... saya lupa kejadian yang sebenar.. tapi time tu MIL ada menyebut "Mama nak satu je lagi... periuk yang masak daging... dekat kedai tu masak daging ke, tulang ke, sekejap je dah masak"... Maksud MIL saya tu pressure cooker la.. tapi tak tahu nak bagitahu pressure cooker... Saya pun buat2lah tanya berapa harga "Budak2 dekat kedai tu cakap 200++ 300++ camtula..."... Ohya, kedai yang MIL saya maksudkan tu, kedai makan tempat MIL saya kerja... MIL saya ni kerja kedai makan je u all.. kerja siang ikan.. berapalah sangat gaji kan... Time tu, memang saya dah niat nak tunaikan hajat MIL saya tu... ntah, rasa kesian... sebab MIL saya jaga kami selama sebulan, dah sah2 takda gajikan... lagi satu pulak, gaji MIL berapa lah sangat... duit gaji tu nanti nak bayar itu ini ke... beli itu ini ke... habis tu camne nak simpan beli pressure cooker kan.... Tambah2 pulak, saya time tu dapat rasa nanti bila MIL dah habis jaga kami, adakah MIL saya ni dapat kerja tempat tu semula or tak... Yela, sebulan tak kerja kan... mestilah kedai makan tu akan cari penggantikan... Dengan takdir Tuhan, bila MIL saya dah masuk kerja semula... MIL saya hanya kerja 3 hari dalam seminggu... Selama ni 6 hari dalam seminggu.. Tersentuh saya bila dapat tahu pasal ni.. Yela, sebab jaga kami sampai jadi camtu... so, gaji makin berkurang la kan.. 


Time tu saya dah tekad nak memenuhi impian MIL saya tu... Saya ada nampak pressure cooker yang saiz 8.5liter dengan 11liter... Saya telefon mak abah saya tanya pasal pressure cooker ni samada ok ke tak ke.. pastu nak beli saiz mana.. mak saya cakap "Beli je yang saiz 11 liter tu... kumpul adik beradik senang ada periuk besar dah...".. pastu saya cakap pulak, bulan depan  @ bulan 12 hari lahir MIL, ke nak bagi bulan 12 je masa hari lahir tu... mak saya jawab "Bagi je sekarang... tak hari lahir pun boleh je bagi... tak payah tunggu hari lahir la"... Bila mak saya cakap camtu, terus je saya beli tanpa pikir panjang... mahal murah belakang kira, janji MIL saya dapat apa yang dia nak.. Saya pun bersyukur sangat2 dapat parent macam parent saya.. mereka memahami.. takda pun nak jeles2 konon2 saya bagi dekat MIL, tapi tak bagi dekat mereka ke apa ke kan... parent saya tumpang simpati lagi adalah bila saya bagitahu hal ni... siap bagi cadangan...


Inilah PRESSURE COOKER saiz 11liter yang saya bagi dekat MIL saya tu... Ohya, tau tak... sebelum saya bagi tu kan, saya ada call MIL saya ni... buat2 tanya pasal "periuk masak daging" dekat MIL.... saya cakap, "Mak, periuk yang mak teringin nak satu lagi tu periuk apa ek?"... MIL saya jawab "Periuk masak daging yang macam dekat kedai tu"... pastu saya buat2 tanya harga... Mil saya cakap "Mahai jugak harga dia... kedai kata 200++ 300++.. tapi takpala... bukan nak masak apa pun dalam periuk tu..." Bagi saya, MIL saya cakap camtu sekadar nak "sedapkan hati"... yela, macam kita la... bila kita tak mampu beli sesuatu yang kita nak, bukan ke kita akan cipta alasan untuk sedapkan hati....


Bila kami balik kampung, saya bagi dekat MIL pressure cooker ni... time tu MIL terdiam sekejap pastu cakap "terima kasi ina"... Nampaklah MIL saya terkejut & happy walaupun MIL saya cakap... "besar sangat periuk ni.. nak masak apalah ni...."... Saya cakap "Lepas ni mak tak perlu pikir lagi nak beli periuk ni tapi mak kene pikir nak masak apa guna periuk ni"... MIL saya senyum2 je... Saya tahu MIL saya happy sebab MIL saya siap gtau adik ipar saya yang saya bagi pressure cooker tu...

Pressure Cooker ni kira macam hadiah in advanced la dari saya untuk birthday MIL... kalau tahun lepas saya bagi kain sutera Terengganu... Ohya, MIL saya tak pernah mengharap anak menantu bagi hadiah ye u all.. jangan salah paham pulak... saya ni sebab dah terbiasa bagi2 hadiah camni... sebab kalau parent saya, saya memang buat or bagi sesuatu yang menggembirakan mereka... disebabkan MIL pun dikira macam mak kita sendiri... so, seboleh mungkin saya pun nak menggembirakan MIL saya jugak... Yela, sementara orang tua kita ada ni, time ni lah kita nak happykan mereka... nanti dah takda, sekurang2nya kita tak rasa ralat... InsyaAllah...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 24 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons December 04, 2014
alhamdulillah sebab tu ina sangat2 la murah rezeki dalam apa jua hal kan..alhamdulillah sue dapat kawan macam ina....sayu N sebak bila sue baca entry MIL ina
Unknown Unknown December 04, 2014
lepas ni senang la MIL akak nak masak daging ke apa kan.. ^_^
Siti Sharini Siti Sharini December 04, 2014
Alhamdulillah baiknya MIL Ina..betul tu mak mertua pun macam mak kita juga..
ieza ashaari ieza ashaari December 04, 2014
Wishlist husband gak ni..even wife dia xteror msk..huhu..
Masya Masya December 04, 2014
bertuah mil dapat menantu cam ina... berbaloi² dia dapat periuk ni.. boleh guna .. nak masak daging ... senang cepat empuk..
Unknown Unknown December 04, 2014
Alhamdulillah..

Mmg happy bila dapat bahagiakan org2 kesayangan kita :-)
emarieys emarieys December 04, 2014
MIL pastinya happy dapat pressure cooker dari menantu yang baik.
Fiza Rahman Fiza Rahman December 04, 2014
Touching plak baca. Alhamdulillah...imppian MIL tercapai. Untung dpt menantu mcm ina ni. SMoga makin bertambah murah rezeki.
zazanizam zazanizam December 04, 2014
Rezeki MIL ina.. mesti gembira bila menantu bagi apa yg dihajatkannya.
Ibu Lala Ibu Lala December 04, 2014
Akk pulk yang touching tau. Moga murah rezeki ina dan mil bertambah sayang.
Unknown Unknown December 04, 2014
Alhamdulillah kak ina mmg baik hati..sbb tu kak ina murah betul rezeki...
Puan Kutu Puan Kutu December 05, 2014
untung MIL ina dpt menantu macam ina. klu dh namanya hadiah mestilah suka,apatah lagi benda yg MIL ina idam2kan..
Unknown Unknown December 05, 2014
Tersentuh akak baca cerita ina ni... meleleh air mata akak... mr h akak pun org susah dulu sbb tu dia cakap ngan akak dia belajar dulu nak ubah kehidupan dia... alhamdulillah... sama2 kita sayang mil kitakan ina... mil pun macam mak kita juga. Kalau , tak kan kita nak panggil mak betul x... sedih bila ada yg x menghargai parent in law cakap je, tulis je sayang tapi hakikatnya..... dijauhkan la kita perangai macam tu kan ina
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI December 05, 2014
sebak lak yuii bc ni kak.. dpt rasai MIL akk mmg hargai dan kt snng hati dapat tunaikan hjt org tu..

p/s: Duit utk utk diri yui & tampung kos kucing.. Utk operation seterusnya kak..
Raihanah Ahmad Raihanah Ahmad December 05, 2014
baiknya MIL u. u pun baik pada dia.
Unknown Unknown December 06, 2014
betul tu kak ina..tak payah tunggu birhtday pun boleh bagi hadiah.. untung MIL akk dapat hadiah yg dia suka & hajatkan..nnti sya nak juga beli 1 pressure cooker ni..hadiahkan kat diri sendiri pun bagus juga..haha
ilya maisara ilya maisara December 06, 2014
Alhamdulillah.. kak ina baik... MIL pun baik... tu pun rezeki tu.. huhu..
Unknown Unknown December 06, 2014
nak tahu berapa harga PCooker tu??
Sheila Salim Sheila Salim December 06, 2014
assalamualaikum kak intan.. lawa pressure cooker.. teringin gak nak beli.. hehehee
ecadwinkyasha ecadwinkyasha December 08, 2014
mulianya menantu pilihan ne...
eca xthu la cmna nak berhadapan dgn bakal mak mertua.hahaha....dah la eca ne jenis penyegan nak mampos.hahaha~
Nora Karim Nora Karim December 08, 2014
ya Allah dapat bayangkan betapa gembiranya MIL ina dapat brg yg dia berkenan... lps ni mkn sedap la ina kalau blk kg yea.. hehehe
lynndamya lynndamya December 08, 2014
Salam, haa mesti seronok MIL akak..hehe oklay lah tu..sesekali bagi kejutan kan..hehe :D
QasehnyaRania QasehnyaRania December 08, 2014
alhamdulillah.seronok mil ina kan :) sedih pulak bab kerja mil tu.kenapa dorang x bagi mcm sebelum ni..