Tiada paksaan dalam mendidik anak


Saya suka dengan komen Maria Firdz ni.. "SY BKN IBU YG JNIS MEMAKSA.. JADI PEMBELAJARAN ITU SY JADIKAN SCRA SLOW DAN SEMULAJADI".. Yap betoi.. dalam mendidik anak.. jangan memaksa.. nanti mereka memberontak.. Saya sendiri pun, dalam mendidik anak, takda memaksa...

Kalau u all mengikuti blog saya dari awal.. U all pasti akan tahu PUNCA SAYA START FREE DIAPERS ALISHA... PUNCANYA SEBAB ALISHA YANG DAH TAK NAK PAKAI PAMPERS.. NAK TAK NAK IBU DIA NI KENALAH AJAR FREE DIAPERS KAN.. (",) Tiba2 saya terpikir pulak, bila setiap entry berkaitan free diapers yang saya share.. mesti saya akan tulis supaya u all ajar anak free diapers tanpa wujudkan alasan.. terpikir pulak saya takut u all ingat saya suruh u all tu memaksa anak u all.. sedangkan hakikatnya kalau u all baca rentetan cerita free diapers alisha ni.. bukan sebab saya paksa, tapi dia yang nak... risau takut ada yang baru petama kali singgah sini & terus pikir lain.. hihii

Dalam bab berkaitan buku ni pulak... pun bukan saya memaksa... saya ni bukan ibu yang rajin sangat pun u all... PEMALAS saya ni sebenarnya... TAPI DAH ALISHA NI PULAK JENIS YANG RAJIN NAK BELAJAR.. DUK USUNG BUKU DIA TU JE.. ASYIK DUK TANYA IBU DIA NI. ASYIK DUK SURUH IBU DIA NI AJAR.. NAK TAK NAK KENELAH SAYA AJAR JUGAK... Kalau time saya MALAS.. saya pass dekat abah dia je suruh ajar.. (",)

Dalam bab berkaitan buku.. saya memang takkan paksa Alisha.. sebab my dear pun tak suka dipaksa anaknya.. my dear tak nak anak dia "kehilangan" keseronokkan zaman kanak2.. lebih2 lagi saya pun MALAS.. hahah.. Eh, u all jangan pulak kata, saya kata anak2 u all "kehilangan" zaman kanak2 tau.. Alaa kita mengajar anak2 kan sambil bermain... bukannya kita mengajar seperti cikgu2 dekat sekolah tu haaa...(",) *setiap orang ada pandangan sendiri berkaitan ini

Lagi satu, saya nak tulis jugak dekat sini... apa yang saya share dekat blog saya.. untuk anak umur Alisha yer.. 3 tahun.. bukan untuk anak2 u all yang dah besar.. kalau anak u all tu dah besar or masih kecik.. cara pembelajaran kita mestilah berbeza kan.. nak didik anak yang dah besar yang dah bersekolah tu lain..  

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 16 comments.. read them below or add one }

mama lynn mama lynn September 23, 2013
ape pun ina tetap ibu yang terbaik.. in shaa Allah. macam cara kita train anak2 buang sampah ke tempat yg sepatutnya jugak. anak2 kadang2 suka buang sampah merata2. kadang2 mahu bsepah dlm rumah tp kalau kita ingatkan mereka di mana seharusnya sampah tu perlu dibuang mesti diorg boleh amalkan.
syawalsimpsons syawalsimpsons September 23, 2013
ina tau untuk pertama kalinya sabtu lepas saja la si akob tak bg syawal pakai pampres lepas mandi pagi..lepas tu tak lama dier minum susu N tido...lepas tu dier bangun balik jam 2.00ptg, dier terus G kat akob, tukar baju sebab nak kuar kan...lepas tu dier terus kencing..bermakna dier tak terkucil sepanjang tido tu..alhamdulillah perkembangan yg baik
Unknown Unknown September 23, 2013
mm... aaa... oooo... itu mesti cara expression orang yang pertama kali baca kot hehehe...

tak pe ina kita bercerita mereka membaca, asalkan niatkan betul dan niat yang membaca pulak mesti betul...
Mrs Velentine Mrs Velentine September 23, 2013
yup didikan pembelajaran tanpa paksaan..sebab tue MV pilih taska yang just ada jagaan bukan yang ada mengajar sekali..sebab dalam umur wani yang belum smpi ke-4 tahun rasanya tak sesuai lagi kita nak dedahkan dia dengan pelajaran...mmg anak kita akan pintar tapi jangan smpi bila mereka meningkat dewasa mereka bosan utnuk belajar pulak..done hi shop & digi
Maria Firdz Maria Firdz September 23, 2013
hehe.. siap print screen.. hehe... xde apa lah... bg sy setiap anak tak sama perkmbngnnya... so, kna faham dan dalami apa yg dikongsikan dlm blog... apa boleh blajar kita bljar kn.. sy guru juga, jadi byk juga kaedah mendidik sy bljr.. dlm mndidik anak kecik kena ikut usia... anak kecik kaedahnya lain, anak dh besar kaedahnya... Yang pasti jangan ada perbandingan..walaupun antara adik beradik sendiri kan... teruskan menulis... bab free diapers... ank sy msih x reti nk cerita nk kencing atau berak, tak jemu2 juga memesan... tapi syukur sbb dia wean off bf cepat... dan gnp 2 thun dh wean off... bab cakap pun agk byk dh perkataan... seusia dgn dia, dia dh boleh cakap apa yg dia nak.. Alhamdulillah... :)

Setiap ank tu unik Allah ciptakan.. ada kelebihan masing2... :)
haryati haryati September 23, 2013
kdg2 cara belajar secara seronok2 ni lagi anak2 dapat tangkap, cam contoh kita nyanyi abc sama-sama...bila ari2 dok menyanyi dia pun bley hafal dah...
Unknown Unknown September 23, 2013
dalam usia awal mmg kita x blh nk paksa-paksa anak utk belajar.. cuma as for me x slh juga utk kita dedahkan anak2 pd pembelajaran pd usia seawal 2 atau 3 tahun.. even usia seawal bawah 1 tahun pun kita dh boleh dedahkan anak2 kita pd pemebelajaran tp situasinya perlulah pembelajaran yg seronok sambil bermain sambil belajar macam Haryati Faizal komen tu.. proses pembelajaran ni ada byk caranya.. & pendedahan sememangnya pd awal usia anak2 kecil2.. as for me tak ada istilah anak2 akan bosan if kena cara & gayanya...

hope kita semua jd ibu2 yg cemerlang utk anak2 yg cemerlang.. InsyaAllah..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN September 23, 2013
@QueeN TerataI

yap, setuju.. pendedahan awal tu mmg penting.. yg tu bkn paksa kan.. kita just dedahkan je bg dorg kenal.. mcm alisha ni, dari usia 3 bulan lg saya dah kenalkan dgn buku..

time prgnant, saya plak yg sentiasa menelaah buku.. :-)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN September 23, 2013
@Haryati Faizal

a'aa betoi tu.. dr nyanyian tu kugaklah alisha byk belajar... tambah2 lg video yg saya tunjukkan tu video sambil menari.. lagilah dia rancak.. menari + menyanyi + belajar.. hihii
QasehnyaRania QasehnyaRania September 23, 2013
Kena ajar sambil brmain baru kanak2 mudah nak fahami.kiranya selang seli la
Mimie Mimie September 23, 2013
betul tuh kak..kita memg xleh nak paksa anak anak utk blaja..biar secara semulajadi
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ September 23, 2013
Salam K.Ina..

hmm..utk anak2 baya anak cma ni cma lebih tekankan bermain sambil belajar..

cma pun agak malas jgk, seri yg rajin cari buku suruh draw abc,buat kotak2 pastu dia akan ikut pulak..

thanks sharing tips2 yg berguna :)
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief September 23, 2013
kalu paksa anak taknak nanti dah jadi memberontak pulak kan.better follow the flow
ecadwinkyasha ecadwinkyasha September 23, 2013
zaman kanak-kanak eca penuh dgn buku..hahaha.ulat buku gamaknya.umur mcm alisha ne mmg da pgg buku.umur 3thn da ikut abg g tadika...nak taknak, umur 4thn my mom da bgi masuk tadika...hahaha :D

my mom ckp, klu pg shopping, eca je yg nak masuk kedai buku tgk buku.kalau abg, konfirm hilang kat kedai mainan.
Puan Kutu Puan Kutu September 24, 2013
setuju ina..budak sebaya alisha ni bukan boleh dipaksa2..kecik lagi kot nak ajar ganas2 macam sy ajar aiman.hehe..

yg penting alisha ada kehendak nak belajar.boy mmg byk main sikit,tak caye ina cuba bagi aqilah adik lelaki.haha