Cerita di sebalik ayam KFC


U all perasan tak ada seketul ayam goreng yang dah kene cubit??.. Bila saya terpandang gambar tu ketika buat entry sebelum ni, terus rasa sayu sangat dekat hati...

U all tahu tak, masa pagi Jumaat, saya ada panaskan baki ayam KFC yang kami makan masa hari Khamis tu... Tiba2 abah saya cakap "Laa ada lagi baki.. abah nak makan seketoi pun mak tak bagi"... Saya tanyalah kenapa.. Abah saya cakap "Mak kata ayam ni ada 8 ketoi je.. nanti tak cukup".. Tiba2 mak saya sampuk.. "Mak pun tak makan jugak".. (mak saya cakap camtu sebagai balasan terhadap kata2 abah saya yang gtau abah saya tak makan.. kiranya mak saya nak cakap.. bukan abah je tak makan tapi mak pun tak makan.. so, fair la...).. Terus saya tanya mak saya pulak kenapa tak makan.. Mak saya jawab.. "MAK TAKUT NANTI TAK CUKUP".. Merujuk kepada kami sekeluarga @ anak & cucu & menantu dia ni....

Ya Allah Ya Tuhanku... waktu tu betapa rasa bersalahnya saya ni... makan sampai tak sedar yang rupanya parent saya tak makan pun ayam time tu... betapa mereka sayangnya dekat anak cucu menantu mereka ni.. sanggup tak makan.. risau takut kami tak cukup... Time saya taip entry ni, rasa perit kat tekak tahan rasa sedih.. tengok gambar ayam yang dah kene cubit tu lagi sedih...

So, untuk mengurangkan rasa sedih @ rasa bersalah saya waktu tu, malam tu saya ajak parent saya keluar dinner dekat luar after tengok adik saya dekat hospital... memandangkan keesokkannya birthday mak saya.. so, dinner tu dianggap sebagai celebrate birthday mak la kan... Ikukan parent saya, dorang ajak g kedai biasa je u all.. tapi saya berkeras tak nak g kedai biasa... saya cakap "nak celebrate birthday mak mana boleh g kedai biasa.. kene lah g kedai yang mahai".. Saya ajak g kedai MALIKA SABA @ KEDAI NASI ARAB.. Mak saya terus cakap.. "Kita g kedai depan balai polis je la.. kedai saba malika tu mahal la kakyong..".. *kedai depan balai polis merujuk kepada kedai makan macam pondok

Nampak tak betapa mak saya risaunya takut saya ni takda duit nanti sebab bayar mahai2... Sedangkan selama ni setiap kali balik Chemor, kalau kami keluar makan, mesti mak & abah yang bayar... sekali makan 3 angka.. takkanla untuk birthday mak saya, saya nak berkira kan.. Apa2 pun.. inilah parent kita.. mereka akan sentiasa berkorban untuk kita.. dari kita kecik sampai la dah ada anak... 

P/s : Actually dari Sungai Petani lagi memang saya dah plan hari Jumaat malam tu nak celebrate birthday mak dekat restoran @ dinner

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 23 comments.. read them below or add one }

Miss N™ Miss N™ September 13, 2013
siapa sangkakan, bila mak ayah sanggup beralah dengan cucu...kadang2 kita terlupa...sebab kita ingat sama2 happy time tu...
Solehah Shamsuddin Solehah Shamsuddin September 13, 2013
btl tu kak. solehah pn tersedar kdg2 tu yg mak abah xmkn ble makanan tu xcukup untuk kami adik-beradik.tp solehah sll share dgn mak solehah klu xcukup.n adik solehah plak share dgn abah. sama2 rasa bahagian.
iduraz iduraz September 13, 2013
ala..nak nangiss...sebak tetiba...mak mmg cenggitu la...
Unknown Unknown September 13, 2013
terharu..tapi itulah dia ibu dan bapa kan?semoga Allah merahmati para ibubapa yang melahirkan, mendidik dan membesarkan kita :)
 Aisy Nasiha Aisy Nasiha September 13, 2013
terharunya baca kisah mak ina ni... mak akak pun sama, suka sangat kalau anak cui balik, diri sdiri tak makan pun takpe....
emarieys emarieys September 13, 2013
itulah mak dan abah...mereka sayangkan anak-anak dan cucu mereka.
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ September 13, 2013
Salam K.Ina..

huhu.. rasa sebak.. :(
bertuahnya kak ina dikelilingi insan2 yg pirihatin dan penyanyang,sama mcm k.ntan..

insyaAllah..akan berusaha sebaik mungkin jaga kebajikan mak & ayah cma.. :')
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P September 13, 2013
setuju .. mak ayah selalu berkorban utk anak2. wpun anak2 dh besar panjang. sesekali belnja besar utk mereka apa salah nya kan
Masya Masya September 13, 2013
iyerlah ina.. family selalu mmg utamakan kita, walaupun kt dah kawin.. kdg dia org ni x suka nak meminta².. tp pandai² kita lah hargai mereka selagi hayat mereka masih ada...
haryati haryati September 13, 2013
sayunye..tp itulah hakikatnya...
Unknown Unknown September 13, 2013
sekali sekali belanja mahal for parents make us feel happy kan ^^
Unknown Unknown September 13, 2013
..syahdu plak rs.. :(..
wantie wantie September 13, 2013
tu lakan, jadi parent ni, dorang akan risaukan kita hingga ke akhir hayat .

CtAyue CtAyue September 13, 2013
sebak lak baca... betul..mak ayah ni walau kite dh kawen tetap berkorban jgk tambah2 utk cucu2 mereka..
Mrs Velentine Mrs Velentine September 13, 2013
sedih baca entry ni kak ina..teringat dgn mak ayah MV yang sama juga mcm tue..takkan makan selagi anak2 menantu & cucu selesai makan..sebab tue MV mmg jenis suka bawak mak ayah makan kat luar kalao depadtg umah MV..
Mimie Mimie September 13, 2013
Sedihnya kak ina..sgup berkorban sbb takut cucu menantu xckup mkn...sy lak kalo nk bg fmly mkn kfc sy makesure akan kire kat rumah de brape org pastu sy kali 2 siap2..kira seorg dpt 2 ketul ayam...kalo lbih kire ok la kan..sy slalu wat mcm nih sbb xnk jd kes mcm nih tkt org lain xdpt mkn...sy akn pastikan sume org dpt...skit same skit kan...
Cik Rose Cik Rose September 13, 2013
Ya Allah.. sedihnya kak Ina.. mak kita memang akan ingat kat anak anak.. tapi ada pulak anak yg lupa kat mak ayah. moga kita tak termasuk dalam golongan tu. Kalau saya kat tempat kak ina pun saya akan rasa sedih sangay n terkilan. kesian kat ayah... huhu
Si Matatajam Si Matatajam September 15, 2013
M pun sebak bila baca entry ni pada mulanya... Mak bapak ni mmg akan lebih fikirkan anak cucu daripada diri sendiri...
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief September 15, 2013
tu la mak n ayah kan sanggup xmkn tkt xcukup anak menantu nk mkn...sedih
Ainim Rashihah Ainim Rashihah September 16, 2013
Itulah parents kan kak. tak pernah lupa pada anak wpun anak tu dah berkeluarga. mak saya pun camtu kak
Puan Kutu Puan Kutu September 17, 2013
sedih baca entry ni..terus teringat aruah mak sy..
Unknown Unknown September 17, 2013
mmg mak ayah x berkira dgn anak2 kan.. kalo berkira jugak tu xtau la ...hurm.. sebak.. rindukan arwah ayah.. T_T