Hakikat bila bergelar seorang nenek @ opah

Segarang2 seorang IBU @ MAK.. pasti akan cair or lembut bila dengan CUCU... Contohnya mak saya.. mak saya adalah seorang yang garang dengan anak2 tau.. masa kecik2 dulu, barang perhiasan dekat rumah, kami mana berani sentuh.. takut pecah nanti mak marah.. kalau nak makan pulak, makan dekat dapur.. tak boleh makan dekat tempat rehat depan TV.. nanti makanan tumpah, semut pulak.. macam2 lagi la... Itu semua sebelum mak saya ada cucu tau...

Tapi bila dah ada cucu... cucu main barang perhiasan pun, mak saya tak marah.. malah dia pulak ambik bagi cucu dia main... cucu bawak makanan ke tempat rehat depan TV tu pun, mak saya tak marah.. tapi siap suruh ambik lapik lagi bagi cucu dia makan depan TV.. Lagi satu pulak semalam, tengah2 saya sembang telefon, alisha merengek.. lepas tu saya macam bising2 la sikit dekat alisha ni.. asyik merengek je.. pastu mak saya dengar, terus mak saya cakap "Alisha nak apa tu?.. janganlah marah alisha.. kesian alisha.."... Nampak tak... betapa cucu ni memberi perubahan yang besar dekat orang2 tua kita.. kalau dulu, mak saya marah lagi hebat.. maklumlah garangkan...ini kan saya cuma bising2 je pun.. tu pun mak saya dah tegur...

Betoilah orang kata, layanan orang tua dengan anak2 & cucu memang lain.. segarang2 orang2 tua kita, pasti akan "kalah" dengan cucu... (",) Kalau kita pandang or fikir jauh lagi ke depan.. ianya melambangkan yang ibu bapa kita semakin tua... Maksud saya camni... ketika muda, orang tua kita mempunyai banyak tenaga untuk "marah2" kita.. tapi sekarang tenaga tu makin hilang.. makin kurang.. ini menunjukkan kan mereka semakin tua.. semakin tak kuat... ketika muda, ibu bapa kita mempunyai banyak tenaga untuk "rotan" kita.. tapi bila makin tua.. kita rasakan betapa slow nya ibu bapa kita tu "rotan" kita.. itu menandakan yang mereka makin tua.. 

Pikir jauh jauh lagi ke depan.. hargailah ibu bapa kita selagi mereka ada.. walaupun mereka marah2 kita.. walaupun mereka "pukul" kita.. jangan melawan.. jangan sampai lari rumah.. kerana satu hari, leteran mereka.. marah mereka.. "rotan" mereka tu la yang kita duk teringat2... *nak cite pasal sikap nenek @ opah bila dengan cucu.. tapi dah meleret2 ke lain pulak.. ni lah jadinya kalau dah bercerita bab ibu bapa...

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.


{ 12 comments.. read them below or add one }

Haryati Faizal Haryati Faizal September 12, 2013
samalah ngan nenek n tok anak2 yati...bukan main sayang sangat ngan cucu dia...
need need September 12, 2013
rasanya semua atuk nenek akan layan cucu xsama mcm depa layan kita anak2 depa ni...dgn cucu sanggup apa saja...hehehe...
Cik Nur™ Cik Nur™ September 12, 2013
selalunya mcm tulahkan kak... :)
sueshe sueshe September 12, 2013
mmg xdinafikan..nenek @ atuk mesti cair ngn cucu.. agk2nye kite nnt da ade cucu pon camtu gak.. hihi
Rosmadi Shakri Rosmadi Shakri September 12, 2013
Nenek mana yg tak sayang cucu oiiiio
Masya Masya September 12, 2013
samalah dgn abah sy pun, jgn xtau mak mertua dgn bapak mertua sy pun sama tau.. suami sylah ckp kikikikiki .. gelihati sy dibuatnya ..
lizz lizz September 12, 2013
mak ina sama ngan mak saya jugak dulu2 kemain garang ngan anaknyer tapi kemain lagi kalo ngan cucu berlembut sangat tu yang cucunyer sayang ngan nenek kalo balik kg berkepit ngan nenek...
bila dah besar gini biler teringat balik kecik2 mak garang bukan aper untuk membentuk kita menjadi orang...dan saya bersyukur dapat mak ayah yang begitu prihatin ngan anak2 jaga kebajikan anak..
Puan Mell Puan Mell September 12, 2013
org kata.. syg cucu lebih dr anak.. hehehe.. tnya mak, mak kata mestilah!. hahaha
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ September 12, 2013
Salam K.ina..

ehehe... betul la.. ape yg akak share tu,cma pernah alaminya.. :)

sayangggg opahhh.. *mak cma*
hihih..
sama2 kita jaga kebajikan parents kita selagi hayat dikandung badan.. :)
Mimi Azirah Mimi Azirah September 12, 2013
Memg btl kak ina..sy nih lg la..mama n ayh dlu memg garang.ktrg ank2 memg tkt la kalo nk sepahkan umah tp ble bab cucu ilang sume garang.ble kte mrh cucu diorg tgur kita nape mrh ank2..
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief September 12, 2013
mmg pun setuju sgt2...mak wani pn klu dgn cucu buat apa pn xper...tok kalah dgn cucu kihkihkih