Moga Tuhan tinggikan tahap kesabaran dalam diri saya

Kita as parent ni sentiasa diuji dengan sikap anak2.. Makin anak2 membesar.. makin banyak ujiannya.. makin banyak tahap kesabaran yang kita perlukan... Macam Alisha ni haa.. suka sangat menangis... mulalah buat saya rasa eeee eeee eeee grrrr grrrrrrr grrrrrrrrr.... Bukannya menangis pasal kene pukul ke.. kene marah ke... kadang tu kalau badan gatal2 dia menangis.. dia nak sesuatu tapi saya tak paham.. pun dia menangis.. Mulalah saya rasa nak marah.. mulalah suara tu nak meninggi... tak pasal2 kene cubit.. yang tambah lagi uji kesabaran tu sebab dia menangis time nak tido tu haa... time kami semua dah mengantuk... Mulalah bila dah kene cubit tu.. saya mintak maaf balik dekat dia.. Alisha ni jenis hati lembut macam ibu dia ni jugak.. Bila saya mintak maaf.. dia rasa sedih.. so, tersedu2 dia nangis sambil peluk saya... 

Semalamkan u all.. dia nak susu tau.. saya letaklah bekas susu atas almari yang biasa.. sekali semalam dia buat peel cakap tak sampai nak pegang.. padahal boleh je ambik.. Dalam hati time tu rasa macam.. eeee eee nak kene jugak dia ni... saya yang naik grrr grrr ni terus ambik botol yang berisi susu tu sumbat dalam seluar dia... terus dia mengamuk & suruh saya ambik semula botol tu.. so, saya ambik & bagi dekat tangan dia.. tapi dia mengamuk suruh saya letak atas almari tu semula.. saya pun letaklah.. lepas tu dia suruh pulak saya ambik botol tu.. Ya Allah... kamu ni memang nak uji kesabaran ibu... *kesimpulan untuk perenggan ni.. Alisha suruh saya ambik botol tu elok2 & bagi dekat tangan dia elok2... sebab tu dia suruh saya letak botol tu atas almari semula... Nampak tak dekat sini??.. Alisha sedang mengajar saya sebenarnya...

Selepas saya dah bagi botol tu.. dia rendahkan badan dia dari paras katil & cakap dia takleh panjat katil tu.. suruh saya angkat dia... Ya Allah.. teruji sungguh kesabaran saya ni... *semua ni berlaku hampir pukul 2 pagi.. Si Alisha ni dia tido lambat... dah tu nak suruh peluk pulak... Alisha.. Alisha.. Alisha.. kalau nak bermanja dengan ibu pun, please jangan waktu tido.. jangan pukul 1 or 2 pagi baru nak buat perangai...

Ohya, lepas part yang saya masukkan botol air dalam seluar dia tu.. saya baring semula atas katil tau.. sambil2 tu saya terus istighfar banyak2.. zikir banyak2.. bagi saya jadi cool balik.. lepas tu baru sambung layan Alisha.. Dalam mendidik anak.. doa saya moga Tuhan banyakkan.. limpahkan kesabaran dalam diri saya.. Kesabaran tu sangat2 penting dalam membesarkan anak ni... Alisha ni, dia uji saya melalui menangis tu je u all.. merengek.. tu yang bila saya "terlepas".. saya akan cepat2 istighfar & lepas tu hug n kiss Alisha & cakap Saya mintak maaf.. lepas tu saya nasihat lah dia jangan menangis lagi.. tapi biasalah kan, menangis tu kan memang sikap kanak2.. sikap budak2.. @ cara mereka meluahkan perasaan... so, kita yang besar ni kene cari jalan untuk handle situasi tu...

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.


{ 17 comments.. read them below or add one }

 Aisy Nasiha Aisy Nasiha September 19, 2013
kita sama samalah sentiasa doakan macam ni.... akak pun ada masanya nak mennagis bila rasa susah nak handle kes anak anak... padahal doorang kecil lagi, nakkan perhatian sahaja....
Mimie Mimie September 19, 2013
kak ina mcm sy la..sbr2 tp terlepas geram jugak...
Mimie Mimie September 19, 2013
done escape n nescafe
Masya Masya September 19, 2013
samalah .. amir pun nak tdo mintak tepuk² bono dia.. peluk alahai ... dah besar tu, sy nak ajar tdo bilik sendiri.. dia xmoo... terbantut hasrat nak belikan katil
Unknown Unknown September 19, 2013
anak kita sama..nama sama..perangai pon sama..ape2 sikit nak nangis..tido lambat..mmg menguji kesabaran sungguh..sabar la ina..

anak2 ni amanah Allah..tanggungjawab kita..saya pon kdg2 terlepas jgk..bila dah sampai tahap hilang sabar..huhu..pastu baru menyesal..sian kat anak2..sama2 kita sabar yer..
haryati haryati September 19, 2013
mak yati penah pesan jugak, dlm mendidik anak memang tahap kesabaran tu kena tinggi...tak semudah yang disangka.
Unknown Unknown September 19, 2013
mmg btl tu intan... mmg perlu byk bersbar..
syawalsimpsons syawalsimpsons September 19, 2013
sama la ngan sue..kiter ni manusia je kan...sekuat mana kiter punya kesabaran pon ada had kan..mmm..tp tu la kalo sue dah marah syawal atau izz, mmg akan pujuk N minta maaf balik ngan dorang...syawal pon dah pandai sekarang..minta maaf cr tangan, salam, cium pelok
aziazib aziazib September 19, 2013
mendidik menjaga anak memang memerlukan kesabaran yg tinggi. kengkadang sy terbabas juga
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ September 19, 2013
Salam K.Ina..

CMa suka belajar cara akak mengasuh alisha.. sbb anak2 Cma baya alisha..
sedikit sebanyak bila anak buat tantrum ni lebih kurang je gayanye kan..?
hihi.. alisha sungguh menguji kesabaran ibu dia..
sama jgk seri & faiz yg selalu buat Ummi diorg ni jadi rasaksa gorgon..kuikuikui.. :p

cma marah ttp marah.tapi lepas marah mesti kene pujuk.barulah diam.. hihhi..

insyaAllah..semoga kita para ibu diberi kekuatan & kesabaran dlm membesarkan anak2 yg cerdik ni kan.. :)
Unknown Unknown September 19, 2013
deqla pun hrp bila ada anak nnti deqla akn diberi kesabaran yg tinggi.. in shaa Allah..;)
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief September 19, 2013
dah jadi ibu ni mmg tahap kesabaran kena tinggi...biasa la nangis tu kan nama pn budak kecik lg....semoga kita para ibu ni diberi kesabaran yg tinggi dlm didik anak2..wani pn tiap kali pas solat selalu doa spy tdiberi kesabaran dalam nk jg n didik qalief
QasehnyaRania QasehnyaRania September 19, 2013
Mmg betul2 menguji kesabaran

Unknown Unknown September 19, 2013
shima pun mcm tu juga.. bila anak2 gaduh sama mereka lagi la menguji kesabaran.. dua2 takmo kalah bila mak masuk campur, tiga2 tamo kalah hahahaha...

Cuma satu je yg kdg shima terlepas pndang. Suami shima selalu pesan, kalau nk pukul anak pun jgn guna tgn kita.. amik la benda lain br pukul...
tp selalunya, tgn kita ni la lg cepat kan hukhukhuk T_T
Unknown Unknown September 19, 2013
tak semudah yg di sangka yer.. alahai.. bila jijah ada anak ni takut pulak nak mendidik nanti..
Noe Noe September 19, 2013
bila dah ada anak...mmg la kena sabar byk2...bila makin besar..makin byk perangai diaorg...
Si Matatajam Si Matatajam September 21, 2013
Biasa la tu kan dear... Khalish ni pun selalu gak mengajar ibu dia.. Ha ha...M dah lali ngan kerenah camni...