Perubahan MIL saya..

Sebelum ni saya ada bagitahu u all pasal menghargai orang tua selagi mereka ada... termasuk mil.. saya gak ada  bagitahu u all yang kalau sebelum2 ni, setiap kali salam dengan MIL, saya just kiss tangan je kan... malulah konon nak lebih2 dari tu.. (",) tapi lepas tu saya dah start kiss pipi jugak sebab nak bagi ianya sama macamana saya buat setiap kali jumpa parent saya.. yela, MIL pun macam mak kandung kita jugak kan.. (^_^)

Masa mula2 saya buat camtu kan.. nampaklah macam MIL saya pun pelik2 or terkejut tengok menantu dia ni baik benor siap nak ber kiss bagai.... hahahaa.. time ni, kira macam saya je yang bagi respon tau... tapi sekarang, tidak lagi.. MIL saya pun dah bagi respon jugak.. kiranya time saya nak kiss pipi tu, MIL saya letak tangan dia jugak dekat pinggang saya.. tapi MIL saya tarik badan saya rapat ke badan dia tau... time ni saya sentiasa ada rasa "sesuatu"... rasa kasih sayang seorang ibu lah maksud saya... (^_^)

Saya cuba untuk menyelami perasaan seorang ibu.. bukan ibu yang ada anak kecik macam saya.. tapi seorang ibu yang macam ibu saya or MIL.. anak2 dah besar.. sorang2 keluar dari rumah.. last2 hanya tinggal parent kita yang tua tu jer.. sayu hati mereka, kita tak nampak kan... sebab mereka pandai "simpan"... macam mak saya, saya tahu mak saya terasa sunyi or sedih or sayu jugak.. yela, anak hanya 3 orang.. 2 dah kawen, sorang belajar.. ditambah pulak dengan keadaan adik saya macam tu... Parent kita ni, walaupun kita dah kawen, dah ada anak, tapi mereka tetap risaukan kita macam kita kecik lagi.. mereka tetap ambik berat pasal kita....

Kita sebagai anak ni, apa salahnya tunjukkan kasih sayang kita tu dekat mereka... bukan duit yang mereka nak.. telefon tanya khabar tu pun mereka dah happy sangat..!! Kalau rasa nak kiss.. kiss je parent kita tu.. kalau kita rasa nak peluk, peluk je parent kita tu.. kerana..... bila mereka dah takda, kita dah tak boleh kiss or peluk mereka lagi...

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.
 

{ 17 comments.. read them below or add one }

Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief September 04, 2013
wani dgn mak ker dgn mil ker dgn kakak2 wani pn selalu salam n kiss pipi...dgn adik badik sebelah hubby yg pompuan pun slalu salam n kiss pipi...dh biasa mcm tu dr awal2 lg :-)
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ September 04, 2013
Salam K.Ina..

huhu.. rasa sebak pula..
hmm.. cma pernah buat mcm ni dgn MIL..
tapi MIL menolak..mungkin la sbb segan..

lepas dari tu, cma tak pernah bt dah..
rasa mcm nk cuba buat lg..
harap2 hilang la Segan MIL cma tu.. hihi..

tenkiu kak.. bg inspire.. :)
JunAina JunAina September 04, 2013
Akak layan MIL macam mana akak layan mak sendiri jugak. Peluk cium tu biasa. Perbuatan kita secara tidak langsung mendidik anak2 kita.
haryati haryati September 04, 2013
betul tu ina, kalau kita letakkan jurang antara MIL dan kita mang hubungan takkan erat,tapi jika kita cuba hindarkan semua tu In Shaa Allah, yang jauh bley jd dekat yang dekat akan makin erat lagi... toksah malu...

yati dulu pun malu jugak sebab MIL ni muka ngan suara dia cam garang... takut jugak... tp start dia sakit, tak bley nak uruskan diri sendiri... timbul pulak rs ksh dan syg... umpaya kita kasihkan mak kita sendiri...
Emi Emi September 04, 2013
Rasa sebak pulak baca entry akak ni. T.T
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P September 04, 2013
buat masa ni Yana masih tinggal dengan PIL. insyaallah dah pindah nanti nak buat camni jugak. sebab dah jarang jumpa kan .. mesti suami tambah sayang sebab kita appreciate ibu nya macam ibu kita
ida =) ida =) September 04, 2013
sayu pulak baca entry ni. walaupun org tua ada lagi, x pernah salam berpeluk
nanieydotcom nanieydotcom September 04, 2013
Betul apa yg kak ina ckp tu.. Ble da xde sapa lgi kite n peluk cium..
fieda fieda September 04, 2013
kfieda sama gak..dlu setakat salam cium tgn jer..skrg dh laga2 pipi dh dgn mil..
aizamia3 aizamia3 September 04, 2013
bila difikirkan balik, sedih nak tinggalkan orang tua tapi nak jugak belajar berdikari.. macam mana mereka susah nak besarkan kita, macam tulah kita rasa sekarang ni.
DYatie ABakar DYatie ABakar September 04, 2013
Betul tu. Tapi kite dgn mak mentua mg kite slm tak laga2 pipi. Mg terus terang kt mak yg kite tak reti. Heeee.
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah September 05, 2013
fifi dengan MIL selalu kiss2 ni.. da terbiase..
Myra Jay Myra Jay September 06, 2013
Sama la Myra memang dengan MIL ke ipar duai ke memang akan kiss pipi.. Dah jadi macam terbiasa.. Sebab cara ni akan mengeratkan hubungan dan bertambah kasih sayang :D