No no no... Stop!!

Alisha memang anak yang pandai... Saya ajar dia dari zaman dia besar Aqilah tu je pun.. tapi bila dah pandai cakap, habis semua dia pratikkan.. heheh.. sebelum ni, saya pernah bagitahu u all yang alisha dah paham & dah tahu apa maksud SMILE & JUMP...  & bila harus guna word SMILE & JUMP tu kan.. Hari ni nak cite pulak pasal NO & STOP...

U all tahu tak, baru ni, Alisha ni buang air besar tau.. Saya suruh la my dear cuci tau.. tapi bila my dear nak menghampiri alisha, nak pergi cuci, boleh pulak si alisha ni, ANGKAT TANGAN dekat abah dia SAMBIL CAKAP STOP..!! Dia tak bagi abah dia datang dekat dia @ cuci... Adehhh... Abah dia seronoklah, tak payah cuci vontot alisha.. hahahha.. Saya jugak jadi tukang cuci.. baru nak bersenang lenang sikit... kah kah kah...

Lagi satu pulak, suka sangat guna perkataan NO.. bukan setakat sebut NO, tapi siap JARI TELUNJUK GERAK KE KANAN & KIRI.. ahhaha.. Macam dulu, sepupu dia masukkan sikat rambut dalam mulut, Alisha nampak terus ambik sikat tu sambil cakap NO, NO, NO.... hahahha.. Alisha takdalah teror sangat pun omputih ni.. tapi saya adalah ajar dia word2 omputih ni kan.. setakat ni alhamdulillah dia paham situasi camna nak guna word2 tu semua.. (",)

Ohya, u all boleh ajar anak u all word yang simple2 dari kecik tau.. dari besar Aqilah ni, dah boleh ajar... biar dorang tak pandai cakap pun.. ajar je... confirm dah besar & dah pandai cakap cam Alisha, dia tahu guna word tu.. (",).. Saya bercakap atas dasar pengalaman.. so, sebagai ibu, haruslah saya berkongsi dengan u all jugak kan.. (",)

Saya bagi contoh dekat u all cara nak ajar guna word JUMP & STOP.. Maybe u all boleh apply dekat anak u all.. (",) Normally, saya akan pegang Aqilah & lompatkan Aqilah sambil cakap, JUMP.. JUMP.. JUMP.. setiap kali saya lompatkan Aqilah, setiap kali tu jugak saya sebut JUMP... Bila saya berhentikan Aqilah dari melompat, saya akan sebut STOP... kiranya macam, "JUMP JUMP JUMP STOP"... So, dari situ, Aqilah boleh paham, bila saya lompatkan dia ke atas, itu dipanggil JUMP & bila saya berhenti lakukannya, itu dipanggil STOP... (",)

U all boleh try cara ni.. mesti anak u all seronok, macam aqilah jugak.. hehhe... Nanti saya akan kongsi lagi dekat u all apa cara yang saya ajar Aqilah di usia dia sekarang... Apa yang saya lakukan dekat Aqilah sekarang, adalah apa yang saya lakukan dekat Alisha masa kecik2 dulu... (",) 

No no no... Stop!!

{ 28 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown February 15, 2013
tahniah...memang melentur bulur biar dari rebungnyakan..
Puteri saya ok dah membaca lancar dah BI dia..cuma tak dapat bersaing dgn kawan dia yang 100 % BI tima ujian..
ada ja 1 atu 2 salah dia...teruskan usaha ya..
Unknown Unknown February 15, 2013
sbb tu org kata, melentur buluh biar dari rebungnya..kalo dari kecik dah diajar, mmg mudah la..cpt je belajar..
Maria Firdz Maria Firdz February 15, 2013
Ank sy lau bhsaInggeris... Dia fhm stand up dan sit down... Yg lain bm la... Nak ke tak nk... Huhu... Tu je pkataan yg aktif dia sebut...
syawalsimpsons syawalsimpsons February 15, 2013
baguih alisha cepat pick up kan
Mrs Velentine Mrs Velentine February 15, 2013
hehe...budak2 mmg cepat belajar...Mcm anak2 MV kongsi depa sebut share...semoga alisha & aqilah jadi anak yg pintar
Dylla Abas Dylla Abas February 15, 2013
pagi2 mood happy baca kisah Alisha ni :) bijak sungguh!
Unknown Unknown February 15, 2013
Sebab Alisha anak dara, dia malu ngan abah dia..hihihi
Hakim pulak lagi suka kalau abah dia yg mandikan @ cuci vontot..!
mama lynn mama lynn February 15, 2013
ina, antara cara mengajar anak yg cukup baik.. isshh bila nak ada anak sndiri ni. br la boleh apply
Unknown Unknown February 15, 2013
sememangnya jika dari awal kita ajar anak2 mmg mereka cepat dapat dan mudah fhm walau pada awalnya mereka tak fhm tp bila dah lama2 mereka akan mula fhm & mengerti apa yg kita ajar...
haryati haryati February 15, 2013
mcm org tua2 katalah melentur buluh biar dr rebungnya...
bagus didik anak2 dr kecik... senang faham...
sal ya sal ya February 15, 2013
memang budak2 senagn digest simple words.
Mimie Mimie February 15, 2013
Alisha memang anak yang bijak...hehehe
nini nini February 15, 2013
comel je...akak boleh ajar alisha dnegan youtube...bagi dia tengok video 123 n abc....kazen saya umur 4 tahun, tak p tadika pun tapi dah pandai membaca...mama dia ajaq guna u tube ja...=D
Unknown Unknown February 15, 2013
memang bagus sebenarnya ajar anak2 dari kecik,bak kata doktor,dari usia kandungan 4 bulan kita dah boleh bercakap & ajar anak kita kan
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra February 15, 2013
wahhh.. info yg bagus, nnt boleh la praktikkan..;-)
Mrs Velentine Mrs Velentine February 15, 2013
pintar alisha ni...semoga aqilah & alisha jadi anak yg pintar
ayut ayut February 15, 2013
:) good training kak ina.....hihihi
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ February 15, 2013
salam k.ina..
wah..dah semakin bujak alisha ni..
tenkiu for the tips.. blh la cma gunapakai utk anak2 cma ni..
Miss N™ Miss N™ February 15, 2013
sepupu nur cikgu BI, dia hari2 cakap omputih dengan ank dia, skarang nak dia 2 tahun...ckp dengan mak dia omputih walaupun pelat...

nur yg beso ni tgk tgamam..hehehe
Puan Kutu Puan Kutu February 17, 2013
word yg simple mmg patut ajar supaya anak terbiasa n faham nak guna..sy dulu aiman kecik2 mmg ajar byk word english dekat aiman..tp bila dh besar dia belajar sendiri kt tv.hehe
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief February 17, 2013
bijak alisha...cpt pick up...aqilah nanti mesti bijak mcm kakak
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda February 18, 2013
hehe comel..
Hannah pun tau gak ckp BI kdang2..
blaja dr kitorg & dr TV gak..
QasehnyaRania QasehnyaRania February 18, 2013
betul tu ina.mmg sronok kan bila ajaq anak2 mcm ni.ni yg nk resign jaga budak blk ni.. hihi

su tak buat apa pon just saguhati je.mcm tahun lps kan su jdi sponsor ina.bulan feb juga kan. hihi