Reaksi Alisha bila saya "kenakan" dia pasal berhenti BREASTFEEDING...

Dalam entry sebelum ni, saya ada bagitahu u all yang saya kenakan alisha dengan letak ASAM JAWA dekat nipple kan... Tujuannya sekadar nak tengok reaksi Alisha jika saya lakukan petua untuk putus susu badan dekat Alisha & lagi satu, time tu saya rasa dah macam tak selesa yang amat... seperti yang saya tulis dalam entry sebelum ni..

First time saya buat, alisha hisap lepas tu dia pelik & tak nak hisap... Second time, alisha hisap lepas tu dia pelik & tak nak hisap jugak.. bayangkan sampai dia terus lari dari saya.. panggil pun tak nak datang.. takut saya paksa dia hisap... adooiiii... Actually time ni, saya rasa susah hati dah u all.. yela, saya bukan nak berhentikan alisha betoi2 pun.. sekadar nak tengok reaksi dia je... Dah  la time ni alisha demam... huwaaaaaaaaaaaaaa.. Saya pulak rasa sedih bila dia tak nak dekat dengan saya.... Last2 saya sapu semua asam jawa tu dari nipple & paksa dia suruh hisap... so, dia hisaplah... kikikikiii

Sekarang ni, alisha dah pandai tau u all... kalau saya letak asam jawa dekat nipple... mula2 dia hisap, lepas tu dia rasa pelik & dia tilik2 nipple tu & kikis buang semua asam jawa yang ada dekat nipple & terus hisap macam biasa... hahhahahhahhah.... Nampak tak, Alisha dah mula pandai ambik pengajaran dari pengalaman yang lalu... kikikikii... Dia dah tahu apa yang berlaku dekat nipple sehingga dia rasa masam macam tu.. & cepat2 cari jalan penyelesaian.. muahahahhahhah

Saya tahu alisha ni, jika saya dah betoi2 tak nak bagi dia hisap nanti.. InsyaAllah dia mampu berhenti, cuma sekarang ni, saya je yang tak mampu lagi untuk hadapi kenyataan tu.. adehhhh... Alisha masih ada masa 3 bulan je lagi untuk dia hisap susu badan.. Lepas genap 2 tahun.. tiada lagi susu badan.. semua susu disimpan untuk bakal adik Alisha.. (",) Ohya, saya kata alisha mampu berhenti susu badan satu hari nanti kerana, selama ni, jika dengan opah dia, dia boleh je tidur tanpa mempedulikan susu badan.. dengan hanya ulikan opah dia pun, dia boleh lena.. thats mean.. alisha mampulah untuk berhenti menyusu badan satu hari nanti kan... (^_^)

P/s : Betapa beratnya hati saya @ seorang ibu untuk berhenti menyusu badan anaknya sedangkan pada masa ni, sedikit sebanyak, saya dah rasa tidak selesa untuk menyusu....

Ada lagi tempoh 3 bulan untuk alisha genap 2 tahun menyusu badan.. (lagi 3 bulan.. dah tak lama.. rasa macam sangat2 rugi jika saya stop sekarang... lagipun adik alisha insyaAllah akan lahir lagi 5 bulan.. so, still ada gap 2 bulan.. ) tapi masalahnya susu saya dah kurang.. walaupun Alisha masih jugak hisap sisa2 susu yang tinggal.. :-( Nanti saya story apa yang menyebabkan saya kata susu dah kurang....


Reaksi Alisha bila saya "kenakan" dia pasal berhenti BREASTFEEDING...

{ 38 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons June 12, 2012
mmg sedey pon...dolu sue berentikan syawal pon still sedey..sebab tak da teman berpelok macam syawal..tapi sekarang pulok sue yang rimas...dier tak mo berenggang ngan sue..asik la mau cari siku...
Deq's Qienz Deq's Qienz June 12, 2012
hehee..so clever la alisha..lawak pon ader..huhu
Sheila Adziz Sheila Adziz June 12, 2012
alahai kesiannya alisha... nanti adik la yang punya lak...
ayut ayut June 12, 2012
alisha good girl!hahaha..blja dr pengalaman..jg kesihatan ye kak.dh berbdn dua skrg ni :)
fieda fieda June 12, 2012
alisha kena berkorban la ye sayang..kan nk jadi kakak...
syafiqa syafiqa June 12, 2012
haha bebudak skng kemain bijak ye
bagus nih sampai 2thn.
kebaikkan dpt bersama
Unknown Unknown June 12, 2012
heeh.. alisha lari gak bila ras asam jawa tue.. dania isapan pertama jer tarik.. pastue isap macam biasa wat derk jer dengan rasa masam tue.. sambil minum buat jari macam no! no!..
kami terus tergelak sebab paham dania gelakkan kami taktik takmenjadi..haha
inazamri inazamri June 12, 2012
gelak akak tau..guna asam jawa tu hihi.rasa puashati sgtkan dpt menyusukan anak hingga 2 thn.3 org anak akak sthn pun tak smpai.
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief June 12, 2012
gud girl alisha.....betul la kak ina time kita nk putus bf ni mmg xsampai hati kan...kesian sgt2 kt depa...tp wani tau alisha anak yg bijak n akan jd kakak yg baik nanti :))
Liyana Anuar Liyana Anuar June 12, 2012
pandai anak akak..hehe~ :)
ERYZA ERYZA June 12, 2012
Memula memang gitu... Kena la hentikan awal. Cam anak saya dulu berebut ngan adik:)
Miss N™ Miss N™ June 12, 2012
sedih pula baca. nur xde pengalaman lagi..sebab masih bujang.

mungkin satu hari nanti nur akan faham apa yang sis rasa sekarang ni..
adyna AB adyna AB June 12, 2012
akak sempat nyusu amni 1thn 9bulan.. masa masuk hospital, dia demam sebab pisah susu bdn,doc lak marah ngape still menyusu sedangkan bleeding..nie salah satu punca rahim ada kontraksi.. yg jd confuse..doc klinik desa ckp blh je on bf, doc nie ckp mcm lain.. ntah la..
AnonymousAnonymous June 12, 2012
masa sy preggy zafira kakak dia masih nak gigit2 nipple sy tak hisap sepenuhnya lah sebab dah berhenti isap susu badan tapi bila misi nampak dia tak bagi saya kasi susu badan kat c kakak tu sebab katanya boleh menyebabkan rahim mengecut dan baby keluar cepat nanti (lahir x ckp bulan)
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P June 12, 2012
Bijak Alisha, cuba akak letak lemon pulak. sebab asam boi ada sikit2 manis.. kalau lemon / limau nipis, konfirm dia tak hengen ! tapi biarlah sampai 2tahun kan ..nak jadi kakak dah dia
Salina Mat Isa Salina Mat Isa June 12, 2012
Pandai alisha ye..ibu alisha yg tk smpi hati..yela selama ni susukn alisha skrg dh nk smpi ms untuk hnyikn..mcm dh nk brpisah plk...
syiela syiela June 12, 2012
so clever alisha ni.. hehehe InsyaAllah bertahan hanya untuk 3 bln lg
Syira Lokman Syira Lokman June 12, 2012
hye hye awakkk ! dtg sini lg,hehee...
emarieys emarieys June 12, 2012
ema dulu letak sejenis daun dicampur kapur...terus si aqeel berhenti..sebab umur pun dah besar..nak masuk tiga tahun dah..
Fiza Rahman Fiza Rahman June 12, 2012
Bijak...bijak...☺☺☺

Masa iman dulu saya letak akar batawali, memang pahit giler. Tapi memang tak sampai hati lah ina tgk muka sedih anak.

Tak lama dah tu nak 2 tahun ☺☺
CtAyue CtAyue June 12, 2012
mmg sedih kan. nt alisha bolehnya berhenti menyusu.explainlah kat dia nt kan ada adik dah..simpan utk adik pulak lah..hehe..pandai alisha sapu balik asam jawa tu.nasib baik dia tak suruh pergi mandi kan. :)
Falsya Falsya June 12, 2012
alaaa sian nye alisha..xpe..utk adik dlm perut..ade jugak dgr org letak sirap nmpk mcm darah..letak garam la ajinomoto la..hehehe..asam jawa first time..;D
Salmiza Salmiza June 12, 2012
kena kuatkan smgt.... nenen utk adik la plk..hehe
Umialya Umialya June 12, 2012
akak smpai skrg x smpai ati nak hentikn susu buat alya
Puan Surina Rashid Puan Surina Rashid June 12, 2012
try lah minum lactolite yg sue jual.. insyaAllah. bekalan susu cukup untuk alisha. :) boleh google nurich lactolite & susu badan kalau nak review.. hello2 je kitew.. :)
Ce'gu JAERA Ce'gu JAERA June 12, 2012
hehehehehe.... alisha alisha.. (",)
9n0L4 9n0L4 June 12, 2012
jahatnyeeee. hehe. sian alisha. nasib baik die pandai. ;)
Masya Masya June 12, 2012
demi kesihatan ina.. baiklah berhentikan... walaupun berat hati nak lepaskan....
shahdiana shahdiana June 12, 2012
yela masa yana nak berentikan susu badan anak pun rasa sangat sedih...sebab bila dia menyusu badan buatkan dia rasa rapat dengan kita kan...
eita eita June 12, 2012
alisha dah makin bijak
Tie HT Tie HT June 12, 2012
insya Allah, moga dipermudahkan semuanya.... :)
kurus kurus June 12, 2012
dikk x geli ke bila alisha lap2 main2 nipple tuu .. kalau akk , akk lak rasa x selesa .. anak akk yg zahrien tuu pernah nak pegang nippel masa nak menyusu .. akk lak jadi x leh tahan geli terus x jadi nak nyusukan dia .. ahahaha akk lak rasa geli bila intan cerita pasal alisha pegang nipple intan muhahaha ;)

ok dah kalau dah 2 tahun , anak2 akk berhenti semua 2 tahun , kecuali sabriena , anak akk berhenti nyusu 8 bulan sbb susu x ada ;)
RIZZNA RIZZNA June 13, 2012
kelakar & cerdik Alisha tue...hehe bagi chance kat adik lah pulak...

Both anak CiM menyusu sebelah kanak jer coz belah kiri mmg tak keluar. kalau adapun titik2 jer. Anak lelaki mana kenyang, umur diorg tk smpi 6bln dah bantu susu lembu.
Shida Radzuan Shida Radzuan June 13, 2012
aduihh malu lak nk komen kui2..^_^ tp yg shida tau ade cara kan nk tmbah susu badan..
mama lynn mama lynn June 13, 2012
hope intan slowly bhentikan alisha menyusu bada. sian jugak kat dia. intan beruntung jugak dapat susukan dia smpai usia dia nak cecah 2 thn ni. klu dalam Islam pun digalakkan macam tu. gud luck dear

++ next week sy nk blk kulim cos sabtu (23.6) kena g alor star utk exam. if sempat teringin nak jmp intan tp klu masa x mengizinkan ssh jugak kan =)
haryati haryati June 13, 2012
mang sedih bl nak stop BF dr anak..rase tak sampai ati, tp terpaksekan..yati aritu alhamdulillah tak susah sgt nak stop BF tu sbb balik kursus 3 ari terus takmo isap dah, tak tau pasal pe, susu kurang kot.
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman June 13, 2012
Ini pendapat akak.. rasanya biarlah berhenti bg alisha susu. Walaupun tempoh susu hingga 2 tahun. Yg terbaik minta nasihat doktor. Take care