Maksud Bunting pelamin..

Baca entry Fasha Sandha bunting pelamin.. tiba2 teringat diri sendiri.. Saya pun bunting pelamin jugak.. muahhahhah... Yang samanya antara saya & Fasha Sandha ni, sebelum kahwin lagi memang dah niat nak anak cepat... dengan kata lain, bunting pelamin la tu kan... dengan takdir Tuhan, impian & doa kami termakbul.. (",)

Lupakan pasal fasha sandha.. U all tahu tak apa maksud bunting pelamin?.. Secara peribadi, ketika sebelum kahwin dulu, memang saya tak tahu + tak paham apa yang dimaksudkan bunting pelamin.. Sehinggalah saya sendiri melaluinya... Bunting pelamin ni dikira bila kita kahwin & "bersama" terus je lekat.. tanpa melalui lagi sekali proses datang haid...

Meh saya nak story dekat u all kisah saya sendiri.. supaya adik2 yang tak paham macam saya sebelum ni, akan jadi lebih paham... (",) U all nak tahu tak, hampir 2 minggu saya kahwin, tiba2 saya dah start rasa pening2 + loya2.. tapi time tu saya tak rasa yang saya pregnant, yela, baru kahwin.. Sehinggalah 10 hari lepas kejadian tu, baru saya pergi jumpa doktor... sekali doctor wish TAHNIAH.. kiranya, 3 minggu kahwin, saya dah disahkan pregnant... TAPI dari pengiraan doktor, kandungan saya dah 5 minggu..

Haaa??? Terkejutlah saya time tu... yela, kahwin baru 3 minggu, mana datangnya lagi 2 minggu tu..??? Lepas tu doctor explain... tarikh pengiraan usia kandungan bermula pada tarikh first day kita period... tak kisahlah time u all period tu, u all dah kahwin ke belum tapi tetap dikira pada tarikh tu...

Macam saya sendiri.. Pada ketika itu, 1st day period adalah pada 30/11/2009, saya kahwin pada 19/12/2009.. So, kandungan saya tu dah dikira pada 30/11/2009... saya start2 pening + loya pada 30/12/2009, 09/01/2010, doktor sahkan saya mengandung... very fast kan.. Apa2 pun, syukur sangat2 sebab doa saya dimakbulkan.. InsyaAllah jika diri kita subur + kita 'bersama' pun pada waktu yang tepat.. InsyaAllah, cepat je kita dapat baby... Macam 2nd baby ni pun, alhamdulillah la, sebab kami plan je terus DIA bagi... Rezeki kan.... (",)

Cara yang saya lakukan untuk cepat PREGNANT
P/s : Moga rakan2 saya yang masih menanti kehadiran cahaya mata, dikurniakan cahaya mata sebagai penambah seri alam rumah tangga... Amin...


{ 57 comments.. read them below or add one }

♥♥azatiesayang ♥♥ ♥♥azatiesayang ♥♥ May 16, 2012
Salam Ina.Syukur dgn rezeki yg ALLAH kurniakn.K.atie dulu dlm 4-5 bln gak 'kosong'...
Reena Sidek Reena Sidek May 16, 2012
ooo... sekarang faham dan jelas sangat2... :)

p/s : kak perasan tak tarikh yg akak tulis tu beza 1 tahun... 30/11/2009.... 30/12/2010 heheheh ;p
Unknown Unknown May 16, 2012
bertuah pd yg bunting pelamin...pd yg belum...usaha tangga kejayaan..kan ina...
sal ya sal ya May 16, 2012
sama la. tak ada plan2 pun. utk 2nd baby planned tapi untuk 3rd baby unplanned. hahahaha...
syawalsimpsons syawalsimpsons May 16, 2012
sama la ngan sue..sue pon bunting pelamin..kikiki
GREENJADE GREENJADE May 16, 2012
syukur Alhamdulillah :)

sy walopon byk penyakit dlm perut & rahim..syukur Allah tetap kasi rezki yg tak terhingga ni..betapa besar nya kuasa Allah kan sis :)
fieda fieda May 16, 2012
untung org bunting pelamin ni..rezeki tak diduga..kira mmg kes fasha ni sama la dgn kes ina..
nur anis nur anis May 16, 2012
ooohh..begitu ke..baru saya faham..hihi,..
Mimie Mimie May 16, 2012
PU xmerasa pun bunting pelamin..sebab "kosong" setahun....pengiraan pregnant tuh kalo org tak phm btul2 bleh jd pening....
aanie aanie May 16, 2012
sy pun sama.....cuak gile masa doktor buat pengiraan tu...hehe...
Ummi Hanie Ummi Hanie May 16, 2012
syukur rezeki kan..

sy lepas 6 bulan baru dpt sorang ;) dan selang 2 tahun je timbul sorang demi sorang sampailah dah 5 skrg ni ;)
Ros Ros May 16, 2012
Assalamualaikum Intan,

Tahniah la buat Fasha dan Jejai...baru kahwin ja dah nak dapat baby...
[sutera kasih] [sutera kasih] May 16, 2012
ohhhh mcm tu pulak..baru faham ni..kena explain kt masyarakat jgk, sbb kdg2 ada yg mulut jht buat fitnah..thanks ya kak share info ni..nk share :)
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman May 16, 2012
Amin. Bertuah badan. Rezeki Allah nak bagi. Syukur sangat2 yang mudah dapat zuriat. Kadang kalau Allah tak izinkan susah juga tapi kena juga bersyukur dengan ujiannya.

Ada yang berusaha habis berpuluh-puluh ribu pun tak dapat. Macam officemate suami. Suami dia gynae pun tak boleh nak dapat zuriat juga. Macam2 usaha dah dibuat.

Semuanya bergantung pada Allah. Dia lebih mengetahui :)
Tie HT Tie HT May 16, 2012
pokok pangkalnya..Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakinya dan menahannya kepada sesiapa yg dikehendakinya...walau apa pun tetap bersyukur dengan apa jua pemberian Allah :)
mimie.. mimie.. May 16, 2012
alhamdulillah...sama mcm saya jugak lah kak ina..
bunting pelamin..

tarikh nikah kita sama lah kan ^_^
izz iizza izz iizza May 16, 2012
owhh camtu ker..baru tahu..:)

sy dulu pn bunting pelamin gak..tapi x tahu lak kiraannya gitu..bulan pertama kawin dh mabuk teruk..xde peluang langsung nk honeymoon..hehe
tiefazatie tiefazatie May 16, 2012
owh...baru tahu nie..tq sis..hee
Kakzakie Purvit Kakzakie Purvit May 16, 2012
Memang bersyukur kalau terus dapat. Macam kakak nie susah... jenuh menanti siap arwah MIL bawa urut dgn mak bidanlah... tapi syukur juga dikurniakan 3 anak dara.

In-law kakak masing-masing satu je anak dan ada juga hingga sekarang tak ada (last year baru adpoted satu)...
EruzuLiyana EruzuLiyana May 16, 2012
nanti dah kawin ank bunting pelamin jugak la. xsabar nak ada anak sendiri :D
syiela syiela May 16, 2012
salam

akak dulu punya la lama kosongnya dekat2 setahun la jugak.tapi masanya tu kami PJJ (en.somi kat ipoh akak kat alor setar) bila balik je bendera merah kekekekke
inazamri inazamri May 16, 2012
akak pun baru tau ni.rupanye dikira hari first period.Akak lepas 6 bulan kawin baru la peknen
duniaanita74.blogspot.com duniaanita74.blogspot.com May 16, 2012
alhamdulilah lah kan...kak ita pun nak lagi..tapi belum ada rezeki lagi..tapi sekarang dah stop tak makan ubat...
iEdA iEdA May 16, 2012
alhamdulillah...rzki Allah nk bg kn ^_^
aizamia3 aizamia3 May 16, 2012
syukur dengan anugerah yang diberikan olehNYA.. ai pun lebih kurang macam tu jugak.. bunting pelamin.. hikhikhik..
Mommy_ima Mommy_ima May 16, 2012
hahah..sebelum ni sy buat2 paham je. dah bace explaination ina, baru betul2 paham rupanya..hihi :p
Unknown Unknown May 16, 2012
Syukur la kak..untungnya macam akak.. terus pregnant....
ecadwinkyasha ecadwinkyasha May 16, 2012
klu xnk bunting pelamin boleh eh?.nnti nak manja2 dgn hubby dlu.hehehe :S

eca bila nak kawen pun xthu la
.:fyzz:. .:fyzz:. May 16, 2012
sama la..saya pun bunting pelamin tau..sonok sngt..tp tak plan pn..ingt nk hanimun ngan hubby setahun dulu tp dh Allah bagi rezeki cepat kami terima ngan hati terbuka...
kwin lak umo muda masa 23 thn..:) tuh la pada kengkawn yg belum dpt baby didoakan moga dipermudahkan segalanya..
kurus kurus May 16, 2012
teruja akk dgn penerangan intan nie
haaa akk pun paham ekeke ;)

tahniah buat intan dan buat fasha sandha .. alamak tetiba lak ekeke ;)
- AZIE - - AZIE - May 16, 2012
kdg2 org xtau maksud bunting pelamin tue, org suka ja syak bukan2..
Myra Jay Myra Jay May 16, 2012
Ada orang tua cakap walau lepas kawen mai period pastu baru preggy tetap dikira bunting pelamin, period yg mai tu dianggap 'cuci muka'


Mcm Myra ngan suami 2 2 subur, dah pun check tapi yela belum rezeki kan..
nazayiena nazayiena May 16, 2012
Alhamdulillah rezeki masing2,kak Nurul pun cepat jgk dpt bb......
umiawadah umiawadah May 16, 2012
hah..akak pun tak tahu sebenarnya bunting pelamin ni apa maknanya..oh..doc kira macam tu ye..
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty May 16, 2012
mmg btuk2 rezekikan.nurul dulu 6buln gak nk lekat..huhu
aziazib aziazib May 16, 2012
ooo..camtu eh.. sy 5bln pas kawin baru disahkan mengandung.. :)
Izan Ishak Izan Ishak May 17, 2012
sangat bertuah ye ina dulu bunting pelamin. k.izan plak mmg gap beberapa bulan sbb konon2 nak plan. tapi last2 tereksiden juga sbb masa kawen tu last sem kat ukm... so masa amik scroll tu abg muhaimin 3 bln dlm perut ummi ni...
Masya Masya May 17, 2012
itulah org kata rezekikan... allah maha berkuasa...
Cikrosecute Cikrosecute May 17, 2012
Bertuah orang bunting pelamin...
Salina Mat Isa Salina Mat Isa May 18, 2012
baru paham..a'ah la kan mmg dia kira tarikh last period,klu tarikhnya sblm tarikh kawin cam pelik kan..
SadiyanaSadikin @ $$ SadiyanaSadikin @ $$ May 18, 2012
Tq awk, baru sy faham apa itu bunting pelamin.
Ena Ena May 18, 2012
singgah daru belog kak fieda..

ermm.. sama.. kita pun bunting pelamin dulu.. hihihi,,,
Unknown Unknown May 19, 2012
Kita patut paham situasi kan?..tak baik menimbbulkan fitnah..kesian orang tu..
Rozie Rozie May 22, 2012
AKAK DULU PUN TAK TAHU JUGAK.... lepas kahwin memang terus lekat..... memang tak caya... tapi dah memang betul kita memang dengn suami ja...
sHaRiNa eLyaNa sHaRiNa eLyaNa October 04, 2012
oh cmtu ka?? sha xtau lngsung hahah..tp bgs jga tu kan kak..cpt ja dpt anak
Unknown Unknown October 16, 2012
uwaaaa nk cepaat ada baby jugak..xsabarnya nk ada baby sendiri..ewww..kalau bole nk bunting pelamin! insyaAllah
maszull maszull November 20, 2012
assalamualaikum intan...mama dulu pun mcm intan juga bunting pelamin ...mmg terkejut juga bila doktor bagitahu mcm tu tapi mmg dah kiraan doktor mcm tu kn kiranya mama amat bersyukur masa tu kerana ada rezeki awal utk mendapat anak...:)
mujagirl92 mujagirl92 November 21, 2012
tiba2 nak baca entry penyumban seo kak ina,, hehe,,, sambil2 click nuffie,, ps- harap muja pun bunting pelamin gak nanti,, hahaha.. ku gatai. lalala
AnonymousAnonymous December 11, 2013
ya ada org yg suka syak wasangka
..sebab tu lah kita tak boleh menghakimi org
AnonymousAnonymous January 15, 2014
Saya pun bunting pelamin gak. Saya kawin 7/12/2013.. 12/01/2014 saya disahkan mengandung. Mula2 terkejut juga bila doc bgtau yg saya dh mengandung 7 bulan. Kawin baru 5 bulan.bRupa2nya kiraan tu dr tarikh hari pertama period.. hihi..
AnonymousAnonymous February 20, 2014
salam..saya nk tanya pendapat.. saya kahwin pada 31.1.14 , last period 19/12/2014 kami baru bersama start 6/2/14. Sekarang saya lewat 4hari period..ada kemungkinan ke saya mengandung ?
Cik Ami Cik Ami January 14, 2015
This comment has been removed by the author.
AnonymousAnonymous April 07, 2015
sy pn bunting pelamin.sy kawin masa hari ke lima period.sebulan lpas kawin chek dh ngndung padahal sy takde pn mlm pertama pas nkah sbb priod.jadi lpas priod baru bsama suami.lpas sbulan trus disahkan mengandung.tp org xphm.dorg igt sy ni ngndung luar nkah.sakit gak ati ni
AnonymousAnonymous November 18, 2016
Sy juga antare yg btuah merasa bunting pelamin..wlaupon kekdg ade yg xfhm ckp eh cm baru jew kawen..dh 6bln..nk expline pon xtahu sbb doc yg kire mcm 2..ylar nikah 27.5.2016 pastu trus xdtg period ag..last period 18.5.2016..agpon xde alahan pon..n tahu pon dh pregnant..2bln lps tu bru check beli upt..syukur sgt..sbb tggu period xdtg2..doa moga dpermudahkn..1st baby
Unknown Unknown August 25, 2018
Alhamdulillah .. Saya pun bunting pelamin gak, saya baru berkahwin 5minggu, tp doktor cakap baby dah 7minggu..
Saya sempat bingung jugak, dan tnya pada doktor knp lebih 2minggu dr usia perkawinan saya.. Doktor pun explain yg dia kira berdasarkan last tarik periode.
Apapun saya Ucapkan syukur sangat2 kpd Allah swt.. Sbb kita org pun nk sangat punya anak cepat.