Memuatkan ...

Maksud Bunting pelamin..

Baca entry Fasha Sandha bunting pelamin.. tiba2 teringat diri sendiri.. Saya pun bunting pelamin jugak.. muahhahhah... Yang samanya antara saya & Fasha Sandha ni, sebelum kahwin lagi memang dah niat nak anak cepat... dengan kata lain, bunting pelamin la tu kan... dengan takdir Tuhan, impian & doa kami termakbul.. (",)

Lupakan pasal fasha sandha.. U all tahu tak apa maksud bunting pelamin?.. Secara peribadi, ketika sebelum kahwin dulu, memang saya tak tahu + tak paham apa yang dimaksudkan bunting pelamin.. Sehinggalah saya sendiri melaluinya... Bunting pelamin ni dikira bila kita kahwin & "bersama" terus je lekat.. tanpa melalui lagi sekali proses datang haid...

Meh saya nak story dekat u all kisah saya sendiri.. supaya adik2 yang tak paham macam saya sebelum ni, akan jadi lebih paham... (",) U all nak tahu tak, hampir 2 minggu saya kahwin, tiba2 saya dah start rasa pening2 + loya2.. tapi time tu saya tak rasa yang saya pregnant, yela, baru kahwin.. Sehinggalah 10 hari lepas kejadian tu, baru saya pergi jumpa doktor... sekali doctor wish TAHNIAH.. kiranya, 3 minggu kahwin, saya dah disahkan pregnant... TAPI dari pengiraan doktor, kandungan saya dah 5 minggu..

Haaa??? Terkejutlah saya time tu... yela, kahwin baru 3 minggu, mana datangnya lagi 2 minggu tu..??? Lepas tu doctor explain... tarikh pengiraan usia kandungan bermula pada tarikh first day kita period... tak kisahlah time u all period tu, u all dah kahwin ke belum tapi tetap dikira pada tarikh tu...

Macam saya sendiri.. Pada ketika itu, 1st day period adalah pada 30/11/2009, saya kahwin pada 19/12/2009.. So, kandungan saya tu dah dikira pada 30/11/2009... saya start2 pening + loya pada 30/12/2009, 09/01/2010, doktor sahkan saya mengandung... very fast kan.. Apa2 pun, syukur sangat2 sebab doa saya dimakbulkan.. InsyaAllah jika diri kita subur + kita 'bersama' pun pada waktu yang tepat.. InsyaAllah, cepat je kita dapat baby... Macam 2nd baby ni pun, alhamdulillah la, sebab kami plan je terus DIA bagi... Rezeki kan.... (",)

Cara yang saya lakukan untuk cepat PREGNANT
P/s : Moga rakan2 saya yang masih menanti kehadiran cahaya mata, dikurniakan cahaya mata sebagai penambah seri alam rumah tangga... Amin...


52 orang suka berlian:

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Ina.Syukur dgn rezeki yg ALLAH kurniakn.K.atie dulu dlm 4-5 bln gak 'kosong'...

Masz Sidek berkata...

ooo... sekarang faham dan jelas sangat2... :)

p/s : kak perasan tak tarikh yg akak tulis tu beza 1 tahun... 30/11/2009.... 30/12/2010 heheheh ;p

izan mama mia berkata...

bertuah pd yg bunting pelamin...pd yg belum...usaha tangga kejayaan..kan ina...

anisalya berkata...

sama la. tak ada plan2 pun. utk 2nd baby planned tapi untuk 3rd baby unplanned. hahahaha...

syawalsimpsons berkata...

sama la ngan sue..sue pon bunting pelamin..kikiki

GreenJade berkata...

syukur Alhamdulillah :)

sy walopon byk penyakit dlm perut & rahim..syukur Allah tetap kasi rezki yg tak terhingga ni..betapa besar nya kuasa Allah kan sis :)

fieda berkata...

untung org bunting pelamin ni..rezeki tak diduga..kira mmg kes fasha ni sama la dgn kes ina..

nur anis berkata...

ooohh..begitu ke..baru saya faham..hihi,..

PinkUmmi berkata...

PU xmerasa pun bunting pelamin..sebab "kosong" setahun....pengiraan pregnant tuh kalo org tak phm btul2 bleh jd pening....

aanie berkata...

sy pun sama.....cuak gile masa doktor buat pengiraan tu...hehe...

Ummi Hanie berkata...

syukur rezeki kan..

sy lepas 6 bulan baru dpt sorang ;) dan selang 2 tahun je timbul sorang demi sorang sampailah dah 5 skrg ni ;)

Ros berkata...

Assalamualaikum Intan,

Tahniah la buat Fasha dan Jejai...baru kahwin ja dah nak dapat baby...

[sutera kasih] berkata...

ohhhh mcm tu pulak..baru faham ni..kena explain kt masyarakat jgk, sbb kdg2 ada yg mulut jht buat fitnah..thanks ya kak share info ni..nk share :)

Siti Asiah berkata...

Barula faham...hihi

Ummi Iman berkata...

Amin. Bertuah badan. Rezeki Allah nak bagi. Syukur sangat2 yang mudah dapat zuriat. Kadang kalau Allah tak izinkan susah juga tapi kena juga bersyukur dengan ujiannya.

Ada yang berusaha habis berpuluh-puluh ribu pun tak dapat. Macam officemate suami. Suami dia gynae pun tak boleh nak dapat zuriat juga. Macam2 usaha dah dibuat.

Semuanya bergantung pada Allah. Dia lebih mengetahui :)

Tihara berkata...

pokok pangkalnya..Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakinya dan menahannya kepada sesiapa yg dikehendakinya...walau apa pun tetap bersyukur dengan apa jua pemberian Allah :)

mimie.. berkata...

alhamdulillah...sama mcm saya jugak lah kak ina..
bunting pelamin..

tarikh nikah kita sama lah kan ^_^

iizza berkata...

owhh camtu ker..baru tahu..:)

sy dulu pn bunting pelamin gak..tapi x tahu lak kiraannya gitu..bulan pertama kawin dh mabuk teruk..xde peluang langsung nk honeymoon..hehe

tiefazatie berkata...

owh...baru tahu nie..tq sis..hee

Kakzakie berkata...

Memang bersyukur kalau terus dapat. Macam kakak nie susah... jenuh menanti siap arwah MIL bawa urut dgn mak bidanlah... tapi syukur juga dikurniakan 3 anak dara.

In-law kakak masing-masing satu je anak dan ada juga hingga sekarang tak ada (last year baru adpoted satu)...

EruzuLiyana berkata...

nanti dah kawin ank bunting pelamin jugak la. xsabar nak ada anak sendiri :D

syiela berkata...

salam

akak dulu punya la lama kosongnya dekat2 setahun la jugak.tapi masanya tu kami PJJ (en.somi kat ipoh akak kat alor setar) bila balik je bendera merah kekekekke

inazamri berkata...

akak pun baru tau ni.rupanye dikira hari first period.Akak lepas 6 bulan kawin baru la peknen

anitadiana berkata...

alhamdulilah lah kan...kak ita pun nak lagi..tapi belum ada rezeki lagi..tapi sekarang dah stop tak makan ubat...

iEdA berkata...

alhamdulillah...rzki Allah nk bg kn ^_^

aizamia3 berkata...

syukur dengan anugerah yang diberikan olehNYA.. ai pun lebih kurang macam tu jugak.. bunting pelamin.. hikhikhik..

Mummy GreenyHouse berkata...

hahah..sebelum ni sy buat2 paham je. dah bace explaination ina, baru betul2 paham rupanya..hihi :p

ziezah berkata...

Syukur la kak..untungnya macam akak.. terus pregnant....

ecadwinkyasha berkata...

klu xnk bunting pelamin boleh eh?.nnti nak manja2 dgn hubby dlu.hehehe :S

eca bila nak kawen pun xthu la

.:fyzz:. berkata...

sama la..saya pun bunting pelamin tau..sonok sngt..tp tak plan pn..ingt nk hanimun ngan hubby setahun dulu tp dh Allah bagi rezeki cepat kami terima ngan hati terbuka...
kwin lak umo muda masa 23 thn..:) tuh la pada kengkawn yg belum dpt baby didoakan moga dipermudahkan segalanya..

ieda berkata...

teruja akk dgn penerangan intan nie
haaa akk pun paham ekeke ;)

tahniah buat intan dan buat fasha sandha .. alamak tetiba lak ekeke ;)

Mrs Lurve berkata...

kdg2 org xtau maksud bunting pelamin tue, org suka ja syak bukan2..

Myra Jay berkata...

Ada orang tua cakap walau lepas kawen mai period pastu baru preggy tetap dikira bunting pelamin, period yg mai tu dianggap 'cuci muka'


Mcm Myra ngan suami 2 2 subur, dah pun check tapi yela belum rezeki kan..

Nazayiena berkata...

Alhamdulillah rezeki masing2,kak Nurul pun cepat jgk dpt bb......

ummiarissa berkata...

hah..akak pun tak tahu sebenarnya bunting pelamin ni apa maknanya..oh..doc kira macam tu ye..

wan nurul hezrina berkata...

mmg btuk2 rezekikan.nurul dulu 6buln gak nk lekat..huhu

Azi berkata...

ooo..camtu eh.. sy 5bln pas kawin baru disahkan mengandung.. :)

Izan Ishak berkata...

sangat bertuah ye ina dulu bunting pelamin. k.izan plak mmg gap beberapa bulan sbb konon2 nak plan. tapi last2 tereksiden juga sbb masa kawen tu last sem kat ukm... so masa amik scroll tu abg muhaimin 3 bln dlm perut ummi ni...

Masya berkata...

itulah org kata rezekikan... allah maha berkuasa...

Che Rosliza Che mat berkata...

Bertuah orang bunting pelamin...

teratak hati berkata...

baru paham..a'ah la kan mmg dia kira tarikh last period,klu tarikhnya sblm tarikh kawin cam pelik kan..

$$ berkata...

Tq awk, baru sy faham apa itu bunting pelamin.

Ena berkata...

singgah daru belog kak fieda..

ermm.. sama.. kita pun bunting pelamin dulu.. hihihi,,,

Oh Rojak berkata...

Kita patut paham situasi kan?..tak baik menimbbulkan fitnah..kesian orang tu..

Zie berkata...

AKAK DULU PUN TAK TAHU JUGAK.... lepas kahwin memang terus lekat..... memang tak caya... tapi dah memang betul kita memang dengn suami ja...

sHaRiNa eLyaNa berkata...

oh cmtu ka?? sha xtau lngsung hahah..tp bgs jga tu kan kak..cpt ja dpt anak

lina lilo berkata...

uwaaaa nk cepaat ada baby jugak..xsabarnya nk ada baby sendiri..ewww..kalau bole nk bunting pelamin! insyaAllah

maszull berkata...

assalamualaikum intan...mama dulu pun mcm intan juga bunting pelamin ...mmg terkejut juga bila doktor bagitahu mcm tu tapi mmg dah kiraan doktor mcm tu kn kiranya mama amat bersyukur masa tu kerana ada rezeki awal utk mendapat anak...:)

Nurmujahidah Ismail berkata...

tiba2 nak baca entry penyumban seo kak ina,, hehe,,, sambil2 click nuffie,, ps- harap muja pun bunting pelamin gak nanti,, hahaha.. ku gatai. lalala

Tanpa Nama berkata...

ya ada org yg suka syak wasangka
..sebab tu lah kita tak boleh menghakimi org

Tanpa Nama berkata...

Saya pun bunting pelamin gak. Saya kawin 7/12/2013.. 12/01/2014 saya disahkan mengandung. Mula2 terkejut juga bila doc bgtau yg saya dh mengandung 7 bulan. Kawin baru 5 bulan.bRupa2nya kiraan tu dr tarikh hari pertama period.. hihi..

Tanpa Nama berkata...

salam..saya nk tanya pendapat.. saya kahwin pada 31.1.14 , last period 19/12/2014 kami baru bersama start 6/2/14. Sekarang saya lewat 4hari period..ada kemungkinan ke saya mengandung ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...