Pengalaman saya breastfeeding ketika keluar rumah... (",)


Semalam saya dapat mesej dari Umie Akif dekat facebook.. bertanyakan pengalaman saya dalam breastfeeding ketika keluar or hari raya & perlu ke baju khas menyusu... (",).. So, saya coretkan pengalaman saya tu kat sini je.. lagi senang sue nak baca.. hehhehe & dapat jugak pandangan dari ibu2 yang lain... (",)

PERLU KE BAJU KHAS MENYUSU??.. Jika u all adalah pembaca setia saya, mesti tahu yang saya menyusu badan alisha dari baby sampailah sekarang.. cuma sekarang ni, dah slow2 ajar alisha minum susu FM... tu pun lagi banyak minum susu badan je alisha ni.. takpalah... rezeki alisha kan... (",) Untuk pengetahuan sue & u all.... saya tak pernah ada baju khas untuk menyusu... dari dulu, sampai sekarang...

Bukan taknak beli.. tapi takda baju menyusu yang berkenan di hati saya + saya sendiri rasa macam... "alaaa takda baju menyusu pun, still boleh susukan alisha.." + saya rasa duit yang ada, sayang untuk beli baju menyusu.. lebih baik beli barang ke, pakaian ke untuk alisha... untuk diri sendiri.... tak kisah sangat pun.... TAPI sue kene ingat tau.. ini saya punya perangai.... kalau sue nak beli, lagi bagus rasanya... & saya pun rasa memang baju menyusu ni satu keperluanlah untuk yang breastfeeding ni... tapi saya je yang taknak beli.... kikikikiiii

Nak cerita pasal pakaian saya setiap kali saya keluar rumah... baju2 saya semua jenis yang besar2 (besar2 yang saya maksudkan tu adalah longgar @ senang diselak.. bukannya pakai saiz yang terlebih besar dari badan saya... hihihii)...kiranya, lebihan baju tu, dapat cover part2 yang sepatutnyalah ketika menyusu... (",)

Nak lebih senang, saya pakai baju kurung... dah sah2 besar + lebih selesa... alaaaa orang2 dekat terengganu pakai baju kurung bila keluar rumah, normal kan sue... (",).. Kalau saya keluar makan dekat restoran, saya lebih suka cari meja yang hujung2... sebab nak bagi alisha minum susu jugak... nak lah cover2 diri jugakkan.. heheh... Ohya, saya pernah terpikir nak beli kain apa ek orang panggil.. alaaa yang nak cover kita ketika menyusu anak tu... tapi tu la, saya test2, alisha macam tak suka bila kain tu menutup dia... dia jadi nak selak2 pulak kain tu... rimas agaknya....

Saya menyusu alisha tak kira tempat... kalau tempat yang terlalu ramai orang tu, saya carilah bilik penyusuan.. kalau tak pun, bagi ketika dalam kereta... Itu cerita ketika alisha kecik... bawah umur 6 bulan... Ini cerita selepas 6 bulan pulak... bila lepas 6 bulan tu, lagi mudahlah untuk saya sebabnya alisha dah start makan.. so, time ni, saya takdalah kelam kabut sangat nak menyusu alisha.. bila alisha makin besar, makin senang saya... sebab air pun boleh dulukan air lain selain dari menyusu... (",)

Pasal hari raya pulak... ketika raya, masa tu, umur alisha dah setahun pun.. so, senang untuk sayalah... bagi dia minum air lain dulu... masuk kereta baru bagi susu... kalau tak pun, saya carilah tempat2 yang terhadang sikit untuk menyusukan alisha... lagipun hari raya, kita banyak beraya rumah saudara mara kan.. so, mereka memang dah tahu yang kita menyusu badan, so, takda masalah lah... (",)

Ini pengalaman saya tau sue... orang lain mungkin berbeza.. ini pengalaman ibu yang takda baju menyusu... hehhehhe... Kalau sue ada berkenan baju menyusu, boleh je beli.. lagi cun rasanya... cantik..(",) Cuma saya ni jenis tak kisah sangat.... tu yang nan adooooo... muahahhahhahha

P/s : Baju menyusu takda takpa, yang penting semangat nak menyusu tu ada... kikikikikiii

{ 22 comments.. read them below or add one }

The Fakhirin The Fakhirin May 25, 2012
nasib baik alisha minum gak susu FM...ank buah sy..langsung xnk..bagi jer botol, mmg dia xnk hisap..buat xtau jer..tambah lg susu dlm tin..muntah2 lagi.
msredcheesecake msredcheesecake May 25, 2012
KEBANYAKAN TEMPAT SY PEGI MMG ADA NURSING ROOM, SO BREASTFEED KAT SANA JE.... SOLUTION LAIN SAYA PAKAI SHAWL YANG BESAR UNTUK COVER...
mimie.. mimie.. May 25, 2012
haa betul3...baju menyusu tu tak penting pun..yg peting kita bersemangat nk menyusukan anak kita..bagus lah ibu alisha nih ^_^
Unknown Unknown May 25, 2012
blh wt pengatahuan mase hadapn nie =)


*akk aimi dh dpt dh adiah 2 mekasih =)
Cikrosecute Cikrosecute May 25, 2012
sama ler gan cik rose...menyorok sikit kalau nak menyusukan syifa..
Eintan Nurfuzie Eintan Nurfuzie May 25, 2012
leh ambik tuk masa kan dtg
9n0L4 9n0L4 May 25, 2012
sempoiiiii. hehe. ;)
sal ya sal ya May 25, 2012
sama la. tak ada baju untuk menyusu pun. kalau paaki t-shirt pun boleh lindung dgn tudung. tudung besar dan baju pun besar. ada plan jugak nak beli baju emnyusu tp entah la. tak ada baju menyusu ok je. dah tiga org pun ha. hahaha...
syawalsimpsons syawalsimpsons May 25, 2012
sama ngan sue...sue pon tak penah ada baju khas untuk menyusu..nak menyusu, susu kan jee..mmm..tapi sue still akan bawa nursing cover yang mmg sue beli B4 syawal lahir...untuk kemana-mana senang....
duniaanita74.blogspot.com duniaanita74.blogspot.com May 25, 2012
wahhhhhhhhhhh..seronok tengok org yg berjaya BF ne...baju tu ..betul kot kena yg sesuai....
zachflazz zachflazz May 25, 2012
wah ini pembicaraan kaum ibu deh. saya menepi dulu lah, hehe. salam sehat saja selalu.
Kakzakie Purvit Kakzakie Purvit May 25, 2012
Kakak punya style lagi mudah Intan.. kakak sebab bertudung labuh, masukkan aje anak dalam tudung siapa pun tak nampak. Pakai blaus yg button depan. Cuma kelihatan ada benda gerak-gerak di sebalik tudung. Anak kakak tak sesak pun sebab dah biasa...
Masya Masya May 25, 2012
takde baju menyusu khas pun xpe.. janji selesa kan..
Mimie Mimie May 25, 2012
PU pun xde baju khas utk menyusu..Memg PU akan pakai baju longgar sebab nak mudahkan penyusuan.
aziazib aziazib May 25, 2012
sy pn xpernah ada baju menyusu, anak dh dua pn xpernh beli, mmg sama mcm intan pakai baju lose2 jer.. dn nk menyusu cari tmpt tersorok dr org rmai...
fieda fieda May 25, 2012
tak per takder baju pun..kalau ada tp anak tak selesa wat ape kan..
shahdiana shahdiana May 25, 2012
yana pun tak penah beli baju menyusu...pakai selak-selak je....tapi anak pun menyusu sampai 6 bulan lebih je camtu..pasal yana keje & then susu pun otomatik takde dah
Myra Jay Myra Jay May 25, 2012
Myra dok tgk adik Myra pun sama gak macam Ina, menyusu tak kira tempat, yg penting ianya tetap menutup bahagian tak sepatutnya :)
izz iizza izz iizza May 26, 2012
saya dulu pn xde baju khas tuk menyusu ni..selak-selak jer ..tapi nyorok-nyorok la..hehe
Salina Mat Isa Salina Mat Isa May 27, 2012
Sy plk suka pki bju mnyusu..sbb snang,tk yh selak bju dr bwah,bkak kt tmptnya je..tp bj biase pn blh jgk klu lnggr..sy kbtulan mmg tk byk bju lnggar,mmg nk kne bli bj yg sesuai,jdi beli je la bju nursing..
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty May 28, 2012
memang kalau ada kat public kita rasa segan.nurulpun segan dulu tapi skang mmg akan pakai tsirt/baju besar cket supaya senang tutup mana2 bhgian yang tak ptt nmpk..