Segmen: Imbau kenangan saat sah jadi miliknya


Alang2 ramai yang nak tahu kesinambungan apabila saya bagitahu yang saya hanya kenal my dear 30 minit sahaja.. lepas tu terus merisik, so, saya akan ceritakannya dekat segmen yang dianjurkan oleh Izan ni.. (",).. Saya ceritakan dekat sini secara ringkas je lah yer.. walaupun hakikatnya, memang kisah kami ni ringkas je pun.. zup zap zup zap.. terus nikah.. so, takda cerita yang beria sangat.. muahahhah

Untuk pengetahuan u all, sebelum saya mengenali my dear, saya pernahlah dikecewakan walaupun dah mengenali parent masing2.. STOP.. itu je yang perlu orang lain tahu.. yang tahu lebih mendalam hanyalah family saya & my dear... Lupakan... yang saya nak cerita adalah kisah saya & my dear.. (^_^)

Untuk pengetahuan u all, sebelum saya kenal my dear @ selepas kekecewaan.. saya sentiasa berdoa "Ya Allah.. jika lepas ni aku jumpa lelaki, jumpakanlah aku dengan jodoh aku.. jika dia bukan jodoh aku, jauhkan dia dari aku"... Memang dengan takdirnya.. selepas kekecewaan tu, hanya my dear je lelaki yang hadir dalam kehidupan saya... takda lelaki lain yang berani dekati saya.. (",)

Begini permulaan cerita kami.. baca tau.. kikikiii... Ketika saya bekerja dulu, adalah sorang kakak yang saya hanya contact dalam telefon je pun.. tu pun pasal kerja.. sebab company berurusan antara satu sama lain... Satu hari tu, dia tanya saya.. dah ada yang punya ke.. saya cakap belum.. dengan nada gelak2.. saya cakap "Tolonglah carikan"... muahahahha.. Tanpa saya tahu, yang sebenarnya, Kak Nor ni memang sedang mencari seseorang untuk dikenen2kan dengan my dear... kikikiii

Lepas dah beberapa kali kak nor duk sembang pasal ni dengan saya, akhirnya kak nor mintak izin nak bagi nombor handphone saya dekat my dear.. Ohya, untuk pengetahuan u all... My dear tak pernah jumpa kak nor & saya pun tak pernah jumpa kak nor.. U all bayanglah, kami bertiga tak pernah jumpa satu sama lain, tapi berani mengenen2 pulak... tersilap kenen nahas jawabnya.. muka tak tahu camne, perangai pun tak tahu camne...

Saya masih ingat lagi, sms yang pertama dari my dear pada pertengahan bulan 04/2009, hanya bertulis "Assalamualaikum".. skima je lagak my dear.. satu perkataan tu je.. hahahaa... Tapi dari pada gayanya, saya tahu yang my dear ni bukanlah romeo.. bukanlah pandai bab2 nak mengorat ni... kikikii.. Kami hanya sms je.. tu pun mesej biasa2 je.. bukannya ada bagitahu nak declare or apa.. heheh

Last2 pada 01/05/2009, my dear dari Parit Buntar, datang jumpa saya yang berada di Chemor.. dup dap dup dap jantung saya... muahahaaa... Seperti yang saya pernah bagitahu sebelum ni, saya bukanlah jenis yang senang nak keluar rumah ni.. nak jumpa my dear tu pun, macam2 kene soal siasat dengan mak saya.. tapi nasib abah saya izinkan.. tu pun kami jumpa kat kedai mamak, dekat chemor je pun.. tak jauh pun dari rumah.. muahahahaaa...

Perjumpaan kami berlaku hanya 30 minit sahaja... dari pukul 5 petang hingga 5:30 petang.. minum tea tarik & pisang... hahahaa.. bukan banyak sembang sangat pun.. tapi alih2, malam kejadian tu, my dear boleh sms saya tanya, "kalau nak ajak saya kahwin, berapa ribu hantaran".... muahahahaaa 30 minit jumpa, tak pernah declare.. alih2 dah ajak kahwin.. muahhahah... *Cinta pandang pertama la tu.... kikikii.. 

2 minggu lepas my dear jumpa saya, my dear datang rumah saya, berjumpa pulak dengan parent saya.. berdebar2 my dear.. bukan main lama berhenti solat kat masjid.. hihii.. Ohya, ini pertama kali my dear nak jumpa "parent".. sebelum ni takda pengalaman macam ni lah kiranya.. (",).. Selepas disoal siasat oleh my parent... akhirnya 2 minggu lepas tu @ akhir bulan 05/2009, my dear bawak family dia datang merisik saya.. hihii..

Selepas perbincangan, akhirnya ditetapkan pada 19/07/2009, kami bertunang... U all jangan ingat lepas bertunang tu kami selalu jumpa.. tidak yer.. hanya beberapa kali je.. tu pun pergi beli barang hantaran + test baju kahwin.. tu pun bukan berdua tau.. tapi adik saya temankan...  (",)

Akhirnya pada 17/12/2009, kami dinikahkan oleh my dad sendiri... saya yang bagitahu my dad, saya nak dia yang nikahkan saya... tak nak wakil2.. nikah hanya sekali & yang sekali tu lah, my dad yang nikahkan... (",) 19/12/2009... majlis kenduri kahwin kami... So, bermula dari saat tu lah baru kami bercinta... ehhehhe... Terus je nikah..(",).. sebelum ada apa2 ikatan, takda pun my dear nak declare yang kami ni pasangan kekasih ke apa ke.. takda nak ber'ayang2' ke ber'sayang2' ke.. panggil nama je yer... sampai sekarang tetap panggil nama.. INA..  muahahhahha...

Saya pernah tanya my dear.. kenapa tak nak panggil saya sayang ke ayang ke.. baru romantik.. kikikiii tapi my dear jawab "Kalau panggil ayang or sayang.. belum tentu tu ina tapi kalau panggil ina.. dah sah2 orang yang abang panggil tu INA" (U all paham2 sendirilah maksud my dear tu yer... malas pulak nak explain..hihihii)

Alhamdulillah.. bersyukur sangat2 sebab segala yang dirancang berjalan dengan lancar.. semuanya berjalan dalam tempoh setahun... Moga perkahwinan kami kekal untuk selama2nya.. InsyaAllah...

10/04/2009 = sms pertama
01/05/2009 = bertemu 30 minit
09/05/2009 = berjumpa dengan my parent
30/05/2009 = merisik
17/07/2009 = bertunang
17/12/2009 = menikah


Dikesempatan ni jugak saya ingin mengucapkan Selamat Ulangtahun Perkahwinan yang ke 13 untuk Kak Fieda.. Semoga perkahwinan Kak Fieda kekal untuk selama2nya.. & semoga menjadi isteri yang solehah + ibu yang mithali... (",)

P/s : Kali pertama jumpa kak nor @ orang yang kenen2kan kami adalah pada majlis kenduri pernikahan saya & my dear..

Konon nak cerita ringkas.. tapi alih2.... kikikiii


{ 37 comments.. read them below or add one }

sal ya sal ya May 22, 2012
hahaha... cinta sebelum kawin la ni. best jugak kan? akak dgn husben cinta cuba2. boleh gitu?
shahdiana shahdiana May 22, 2012
alahai so sweet nya perancangan yang Allah tetapkan untuk ina & suami...semoga kekal sehingga ke akhir hayat ina...
Unknown Unknown May 22, 2012
sweet love story:) alhamdulillah...Allah permudahkan urusan jodoh sis..nana doakan semoga sis bahagia selalu bersama family tercinta..amin....
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman May 22, 2012
Seronoknya baca ;) rasa nak join juga ;)
Jodoh tu kadang kita tak sangkakan?
Semoga berbahagia hingga ke syurga
♥♥azatiesayang ♥♥ ♥♥azatiesayang ♥♥ May 22, 2012
Salam Ina..ada gak izan jemput tp cam segan lak nk join.
Biarlah ia menjadi memory trindah kami..Lgpon dah tua2 ni..segan nk citer pasal zaman muda2 dulu.
Good Luck ina...sweet sgtttt!!
Puan Kutu Puan Kutu May 22, 2012
so sweet ina jump 30min jer dan terus ajak kawen?aduh..mmg berani ina terima wpun tak kenal hati budi lg.mungkin sbb tu dh pernah kecewa kot.hehe..tp dh namanya jodoh,

sy nak join gak tp byk trikh dh lupa nie adoii..kena remind baliklah..:)
fizafantagiro fizafantagiro May 22, 2012
wahh sweetnya .. bercinta lepas kawen . best kan !
Rozie Rozie May 22, 2012
Wah ekspreess macam kak zie jugak...

Tahniah buat kak Fieda.. semoga kekal bahagia..
Unknown Unknown May 22, 2012
entry dah baca..tapi...ina belum hantar penyertaan...
inazamri inazamri May 22, 2012
bestnya akak baca kisah perkenalan ina.asben akak pun dr mula kenal smpai berbelas thn kawin smpai skrg takdenya paggilan ayang syg ni..mmg pggil nama jugak la.
Unknown Unknown May 22, 2012
semoga mahligai bahgia sampai syurga dan bertambah ramai cahayamata...
kalau jodoh sudah tertulis..mmg lancar saja..kisah ina..sangat menarik..bercinta lepas kawen apa rasanya....
emarieys emarieys May 22, 2012
suka akak baca kisah perkenalan ina ni
Unknown Unknown May 22, 2012
Sungguh menarik.... Selalu mcm tu kan kalau kita dikecewakan yg dtg next pasti yg paling menggembirakan
fieda fieda May 22, 2012
ina....giler kentang kisah cinta ina...uiii....mmg sekejap betul...takyah nk ambik masa lama2 kan..terbaikk la...

mekasih ina atas ucapan tu..amin...moga2 kita akan menjadi isteri dan ibu yg terbaik..
adyna AB adyna AB May 22, 2012
bercinta lepas kawin lagi romantik :)
umiawadah umiawadah May 22, 2012
ha'ahlah,memang sempoi je bunyinya...mudah dan semua berjalan lancar...oklah...
Mommy_ima Mommy_ima May 22, 2012
jumpa terus ajak kawin! wah...ni betul2 cinta pandang pertama..
suka jawapan kenapa panggil nama je..~ :) (hubby pun panggil sy nama je, tp x pernah terpikir nak tanya kenapa.. :p)
Cikrosecute Cikrosecute May 22, 2012
hihihi kelakar la...intan bercinta selepas kawin ya...Semoga kekal ke akhir hayat..
Masya Masya May 22, 2012
so sweeettt... good luck yer.. jodoh ditangan allah yang penting kt berdoa yg terbaikkan.. amin.. moga kekal keakhir hayat...

tahniah buat kak fieda dah 13 tahun yer... alhamdulillah.. moga kekal keakhir hayat..
ecadwinkyasha ecadwinkyasha May 22, 2012
ouwh..so sweet..nak tisu!.
duniaanita74.blogspot.com duniaanita74.blogspot.com May 22, 2012
kelakar pun ada ina..tapi itu lah jodoh kan...mcm kak ita juga..salah sms aje...
roziahojijie roziahojijie May 22, 2012
Wahh .. Macam cerita novel pulak . hehehe :D
ain'syaa ain'syaa May 22, 2012
alalala comeynyew perkenlan akk ^^
Ibu Yusuf Maryam Ibu Yusuf Maryam May 22, 2012
Ahhaaa, inilah cerita cinta pandang pertama. Sweet aje kisahnya.. Semoga cinta kalian kekal hingga ke syurga. Amin..
aziazib aziazib May 22, 2012
so sweet cerita ni...suka baca..
Myra Jay Myra Jay May 22, 2012
Wahhhh!! so sweet :)

Tp sms pertama diterima kita sama la..
Assalamualaikum..

Dan selepas tu bermulalah segalanya :)
Myra Jay Myra Jay May 22, 2012
Myra pun cinta selepas kawen, bertunang bulan 8/2009, nikah bulan 1/2010 - eh macam myra lak join segmen Ina..heheee
Mell Mariann Mell Mariann May 22, 2012
ringkas, padat dan hepi... moge bahagia hingga ke syurga.. saye polow sini.. hihi

from belog mama mia.. :)
tiefazatie tiefazatie May 23, 2012
wah..kira bercinta pas kawen la sis eh?sweettt,,
izz iizza izz iizza May 23, 2012
bercinta lepas berkahwin..menarik..^_^
.:fyzz:. .:fyzz:. May 23, 2012
so sweet ...jap ja kan tempoh..
takpa janji kebahagian ada selepas perkahwinan..
moga ina bhagia bersma my dear n alisha..n 'adik' baru nnti:)

eh tahniah yer..since program tv1..blog dh makin femes..cayalah..suka tau..:)
lizafaliza lizafaliza May 24, 2012
sgt seronok baca kisah akk ni..hehe..apa pun semoga berkekalan hingga akhir hayat....
9n0L4 9n0L4 May 25, 2012
dari segmen yg same. mmg sgt cepat kisah kamu. ;)
wantie wantie May 30, 2012
dari segmen yang sama

http://lovingwantie.blogspot.com/2012/05/imbau-kenangan-saat-sah-jadi-miliknya.html
 Aisy Nasiha Aisy Nasiha December 17, 2013
Wah...jodoh dan pertemuan yg menarik. Alhamdulillah semuanya kerja Allah
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra December 17, 2013
wahhhh, bercinta lepas nikah..;-) bestny...hihi