Saya tak pandai memasak..

Saya nak kongsikan pengalaman saya dengan u all.. Ketika saya di zaman anak dara, memang saya TAK RETI MASAK.. maybe sebab ketika saya kecik, memang mak saya tak bagi saya guna dapur gas.. bahaya katanya... so, kesannya sampai besar saya jadi seorang yang tak reti masak + malas... Tolong mak masak pun saya malas.. Kalau mak tak suruh tolong, takdalah saya tolong... Nak tolong mak masak pun sampai kene bersuruh saya nih... adoiii

Ramai orang yang tegur saya suruh belajar memasak... nanti nak kahwin senang... U all tahu tak, ketika first time my dear datang jumpa parent saya dekat rumah.. mak saya dah inform awal2... "Betoi ke yang my dear ni nak dekat saya, sebab saya tak reti masak"... Adoiiii... malu wehhh... Tapi itulah mak saya.. first time jumpa my dear, yang negatif je mak cite... saya malas lah, tak reti masaklah... ahhahha... Inilah mak saya.. tak cover line anak dia... hehhehhe.. Tapi bagus jugak bila mak saya bagitahu macam ni.. kalau bagitahu saya ni semua reti, bila dah kahwin, tak pasal2 kantoi.. muahhahahh

Tapi my dear tak kisah.. nak jugak kahwin dengan saya walaupun saya tak reti masak... kikikikii.. Bukan apa, my dear cakap, :"masak tu boleh dilatih.. tak semestinya selama2nya kita tak pandai masak..."... Lebih2 lagi pulak, saya ni pulak jenis seorang yang "Nak seribu daya, taknak seribu dalih.." & "Hidup kita ni kalau sentiasa mempunyai alasan, sampai bila2 pun kita takkan berjaya".. Berbekalkan semangat yang ada tu lah.. saya belajar jugak masak...

Mula2 dulu sampai saya menangislah sebab sentiasa kene kritik dengan my dear.. kurang garam lah.. lebih gula la.. tak sedaplah.. macam2lah... Tapi saya tahu perangai my dear ni.. jenis 2 x 5 dengan saya... suka psiko..! & my dear tahu yang isteri dia ni, pantang tercabar.. pasti akan berusaha sampai berjaya... YAP, BAGI SAYA, UNTUK KITA BERJAYA JANGAN SESEKALI KITA ADA SIKAP MUDAH MENGALAH..!! KALAU PASANGAN KITA KUTUK KITA, JANGAN BERIA BAGAI NAK MERAJUK.. TAPI JADIKAN IANYA MOTIVASI & BUKTIKAN YANG KITA BOLEH BUAT!!!!!!

Lama2, my dear dah tak kritik lagi masakan saya.. hihii.. Tapi dia makan dengan tenangnya.. hahhah.. Siap masakan saya dah ada masakan favorite my dear lagi.. kikikii.. Saya dah tak rasa was2 untuk masak bagi family saya makan ke.. family my dear makan ke.. tapi saya rasa sangat seronok memasak... Walaupun saya rasa masakan saya tu simple je.. tapi tu la kan, orang kata, masakan seorang isteri ke.. seorang mak ke.. ia jadi sangat sedap walaupun sekadar ikan goreng... sebabnya, masakan isteri or mak tu telah bercampur dengan kasih sayang... (",)

Percayalah wahai adik2 yang belum kahwin, jika tak reti masak sebelum kahwin, insyaAllah selepas kahwin, reti masak... Lagi satu, masak dengan penuh keikhlasan.. jangan masak sambil memberontak sebab hari2 kene masak.. nanti masakan tu jadi tak sedap.. sebab kita tak ikhlas + kasih sayang dekat masakan tu kurang... hihihiii

P/s : Saya reti masak tapi saya tak pandai masak... mean, hanyalah sekadar tahu memasak untuk memenuhi kehendak tekak sendiri + family..



Saya tak pandai memasak..

{ 39 comments.. read them below or add one }

hajar hajar May 14, 2012
saya lak bukan x pandai masak tapi en. asben saya x suka makan.... jadi kat sapalah saya nk tunjuk skill memasak saya? yg dia suka sambal tumis jerk... jd masak tu jer lah... en asben suka kan?? hehe
Dylla Abas Dylla Abas May 14, 2012
hahaha..mak-mak memang suka membebel kalau anak dara dia malas @ tak nak belajar masak kan..sama la macam mak saya..alasan dia sama je, "esok dah kawen senang.." so, sekarang ni kena belajar masak la juga..setakat lepas tekak sendiri je :)
Mia Meymi Mia Meymi May 14, 2012
btul2..suka entry ni..ape yg penting, kite kena usaha..
jgn mudah putus asa..:)
AnonymousAnonymous May 14, 2012
hihi samalah kita, bertahun2 kawin cuma reti masak yg basic je, tapi skrg alhamdulilah, dah improve lah sikit
Masya Masya May 14, 2012
betul tu.. saya pun tak pandai masak.. saya belasah jer.. ikut suke... resepi banyak dr sifu blogger lps tu sukati jer sy ikut sukatan sendiri...
sal ya sal ya May 14, 2012
akak boleh la masak sikit2. bila dah kawin br la belajar masakan yg lain drpd yg kita biasa masak.
syawalsimpsons syawalsimpsons May 14, 2012
terbaik la...sue pon dolu tak berapa sangat pon..tp bila dah berkeluarga ni..mmg semua benda nak mencuba kan..
LYAfrina LYAfrina May 14, 2012
sama la dgn lya..mmg 100% x pndai memasak lgsung.. setuju dgn kata2 ina.. bila kt kawin ni..kt akn pndai msk dgn sendirinya.. smala dgn lya..permulaan mmg ssh sket..asyik kol mama & mil kalo nk msk.. tp lama2 tu..mmg blh..mujur MIl tau sjk awl lagi y lya mmg x pndai memasak..alhamdulillah..mil ok & dia byk ajr lya..

cuma smpai skarang..bab2 mgoreng ikan/ayam mmg x mampu lagi..still fain y usruskan.. jd gitu sejak kes, tkena minyak panas dulu..pastu lya tkejut smpai sakit dada & pengsan..smpai warded.. sbb ada jntung.. jd smpai skarang, still fobia..kalo tumis menumis tu dh ok..
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin May 14, 2012
saya pandai masak yg simple simple jek..hehehe...masih lagi dlm proses belajar :)
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI May 14, 2012
sy stuju kata2 akk ni..

sy poon xpandai masak..tp sy cuba gak cari resepi utk cuba..

alah..t lama2 ok kan?? hhi.
emarieys emarieys May 14, 2012
bila dikritik kita terima..bila dipuji kembang hidungnya..hehehe
fieda fieda May 14, 2012
same lah kita ina..maklum lah anak sulong kan sume mak yg buat..konon manja la..kak fieda pun dh kawin baru belajar masak..sampai sekarang pun cuma tau masak untuk family jer..kalau nk masak utk mkn ramai2 adohai mmg failed la..

done kotex..
Tie HT Tie HT May 14, 2012
haah, masaklah dgn seikhlas mungkin... :)
Unknown Unknown May 14, 2012
Haha. Saya pun tak pandai masak :) Tapi kena jugak belajar masak ni, senang untuk masak buat diri sendiri. ^_^
syiela syiela May 14, 2012
sama la kita.. akak dulu tak pandai masak.lpas kawen husband mmg turut membantu kat dapur.sekarang agak pro la... tapi tak berani nak tunjukkan skill lg kat rumah mertua... hehehehehe
Mimie Mimie May 14, 2012
sokong sgt ngan IB...
Falsya Falsya May 14, 2012
before kawen x masak sbb mak masak dh sedap..tp still tgk2 gak ape mak cmpk2..hhehe..bile dh kawen jenuh nak ingatkan balik ape yg mak cmpk2 tuh..hehehe..
Tasao Yumiko Tasao Yumiko May 14, 2012
huhu.. momma pun sama.. x pandai masak.. slalu kena komen dgn hubby kata momma masak x sedap..
redha jer laa.. hikhik.. slalu main masak2 dgn hubby sbb dia lg pandai masak dr momma.. sob..sob... dia masak sedap.. huhu.. malu momma sbg isteri.. hikhik..
Unknown Unknown May 14, 2012
bila kita memasak dengan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang..masakan kita akan jadi sgt sedap...walaupun kita masak simple2 jer..air tangan isteri @ ibu lain taw
ecadwinkyasha ecadwinkyasha May 14, 2012
paling best part kena kritik...situlah pembakar semangat!.yeah.....btw,eca suka klu mama yg kritik...."adik,terlebih garam ne...ne kalau org tua2 cakap,tanda2 mau kawen ne"..

oke,fine,tak kawen lagi pun.hahaha :P
umiawadah umiawadah May 14, 2012
pertama kali suruh masak telur dadar,buh minyak macam nak goreng sekodok...waaa...kena marah berapi-api ngan atuk lak tu...
aizamia3 aizamia3 May 14, 2012
saya reti masak tapi saya tak pandai masak..

lebih kurang samalah cuma yang bezanya kalau ada tetamu datang tak kira sebelah ai atau en. suami, mesti en. suami yang masak sebab kalau ai masak en. suami cakap ai buat keje kat dapur lambat, dia rimas.. hahaha.. bukan lambat tapi berhati-hati.. hikhikhik..
eiela eiela May 14, 2012
saya pun tak pandai masak, masak utk family bleh la..
tiefazatie tiefazatie May 14, 2012
hehe..sama la tue mcm mak kte dulu2..ayah kte yg cte nie..mak kte dulu2 pun xpandai masak nie..hee
Unknown Unknown May 14, 2012
ok my sis,boleh jadi idola ni,heee:)
shaFazie shaFazie May 14, 2012
azie setuju dgn kata2 akak nie...
azie mula2 belajar masak pun msk telur n air ..:D
.:fyzz:. .:fyzz:. May 14, 2012
fyzz boleh memasak masa tunggu SPM dulu2...tu pun kira lambat gak la...tp dh lama2..dh kawin...bakat memsak tuh digilap sikit demi skit..cam rina kata la..masak utk tekak sendiri n family leh la..

tp kalau raya sya suka masak n jmput kawan2 dtg even wat yg simple2 cam bihun tomyam, nasi beriani...:)
Cikrosecute Cikrosecute May 14, 2012
cik rose pun tak pandai masak...suami selalu komplen hehehe
Dayang Deno Dayang Deno May 14, 2012
erk... deno pun tak pandai masak.. paling expert masak telur... hahaha
Fazlinil Irma Fazlinil Irma May 14, 2012
sy boleh la masak tp skrg xde masa nak masak. asyik buat kek je. :)

pastu sy x leh nak makan masakan sdri. boring kut. jd bila mak sy ada. mak sy yg masak. dan dia x kisah sy x masak. sbb dia tau anak dia dah boleh memasak. ngee. ;)

satu lg. sy rasa masa bg hantaran. pihak lelaki bg la ipad ke. note ke. senang isteri nak rujuk resepi kat dapur.

:)
lizafaliza lizafaliza May 14, 2012
betul tu kak...lau msk dgn ikhlas..semua jd sedap..suami pun syg..heheh
AnonymousAnonymous September 27, 2012
sama lah saya..berdikit2 belajar masak dan ingat resepi..bile ingat2 balik semua2 bahan2 masak nie bende yg sama je ulang2 kan..kene pandai bg sukatan n rasa jer..huhuk..adakalnye stress nak pikir masak ape ari2..huhu..dah lah tak pandai..nak masak plak ari2..tp lama2 cam dah boleh skit masak..sambil2 jenguk internet ,buku..alhamdulilah suami pun tak cerewet..tp saya tak pernah dan akan tanye sedap ker tak makanan yg dimasak..sebab akan tau jwpn nye kot ntt..hehe..yg penting usaha buat yg baik n termampu jer..lama2 mesti boleh n mahir memasak..kene rajin lah kan..hehe..
mujagirl92 mujagirl92 September 28, 2012
seriously really need to read supportive entry like this often,, huhu,, tq akak!!! :D
✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™ ✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™ September 28, 2012
Betul tu..nak seribu daya! Jangan malas..mula-mula tak pandai..tapi bila yang tersayang makan masakan kite siao nambah-nambah lagi..secara otomatiknye jadi rajin nak masak..last dah jadi hobi...huhu
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra September 29, 2012
saya pun macam tu..masa anak dara mmg tak pandai masak..sekadar isi perut sendiri boleh la..tapi after kawin suma terjadi secara alami...rupanya memasak itu adalah perkara yg best..hihi
Nora Karim Nora Karim September 29, 2012
untung la en hubby ina suka komen... macam en hubbby akak... tak pernahnya komen... so akak pun tak pasti akak masak tu menepati tekak dia ke tak... tapi bila dia tambah n request lauk akak tau la dia suka... tragis kan?
Myra Jay Myra Jay October 02, 2012
Sama la kita dulu masa tak kawen tak reti masak, lepas dah kawen baru belajar sikit2.
Jangan tak tau asben myra lagi pandai masak dari myra especially western ;)
QasehnyaRania QasehnyaRania May 31, 2013
sy kena blaja masak sbb saya sorang ja ppuan.kena duk umh pastu kena mask.blk tengah hari ayh n mak nk makan.

paling terror masak masa tu nasi goreng.. itu je yg pandai. hihi

pastu dok asrama terus kaku kejap :)