Usaha Tangga Kejayaan (^_^)

U all ingat tak, hari Jumaat minggu lepas saya ada cerita dekat u all yang bubur sagu saya tak menjadikan... Sungguh kecewa saya dengan hasil tangan saya tu... Ohya, thanks jugak dekat u all sebab bagitahu yang saya terlebih letak air tau.. Saya pun rasa macam tu.. yela, tak pernah masak, baru first time nak masak.. dalam otak saya pikir.. makin banyak air makin dia kembang makin banyaklah saya boleh makan...hahhahhahha.. Tapi tu la, tak terpikir langsung yang dia boleh jadi dah nak rupa agar2..hihii

Saya tidak berputus asa... Hari Sabtu tu saya buat lagi.. Tiru cara yang Kak Izan bagi.. Akhirnyaaaaaaaaaa........


Tu diaaaaa.... nampak tak berbijik2 sagu saya tu..hihii... puas hati tau..!!! dahla saya ni jenis selagi tak menjadi selagi tu saya akan buat sampai menjadi... Dalam memasak, kita jangan mudah mengalahkan.. first time tak jadi kita boleh belajar apa yang kurang apa yang lebih... second time kita betoikan balik kesilapan tu... betoi tak? (",) 

Kalau kita rajin & ada semangat yang jitu untuk berjaya di dalam menambat hati suami @ selera makan dia... *cewahhhhh tiba2 je....kikikikiiii* kita kena sentiasa berusaha kan.. Air tangan isteri tu buat suami tak nak makan dekat luar sebab asyik ingat masakan isteri je... *Alasan je tu... sebenarnya suami nak jimat duit.. makan kat luar mahai... kwang kwang kwang... hihihiii*


 Hari Jumaat saya masak bubur ni.. hari Sabtu pun saya masak bubur ni.. Hari Isnin pun masak jugak...hahhahahhah.... Actually yang makannya hanya saya & Alisha je... My dear tu kurang sikit bab2 desert ni.. mulut my dear hanya nak nasi je... thats y dia akan komen lauk2 yang saya masak.. Kalau desert, takdanya dia nak komen.. sayalah pulak yang komen masakan sendiri..hehheeh


Kasi tunjuk sikit keenakan anak saya menghirup kuah bubur sagu ni.. meleleh gitu.. hihiii.. Ohya, cara yang Kak Izan ajar saya supaya nampak bijik2 sagu ni adalah mula2 sagu dibasuh bersih.. didihkan air. masak sampai kembang. lepas tu basuh sagu tadi dengan air paip mengalir sebab nak hilangkan kanji dia. (basuh sikit2 guna penapis). lepas tu tuang dalam loyang (atau bekas kecik siap2) dan masukkan dalam peti... bila dah keras... sendukkan masuk dalam bekas. tuangkan gula melaka n santan/susu cair bila nak makan.. (",)

 

{ 24 comments.. read them below or add one }

saffiya_aleesya @ echa saffiya_aleesya @ echa February 23, 2012
Wahh semangat betul akak nak belajar buat bubur sagu ni kan sampai 3 hari berturut2..apa pun tahniah sebab dah berjaya buat..biar alisya jadi tukang rasa tukang komen macam masterchef plak hehehee
nur anis nur anis February 23, 2012
amboi alisha..sedap sangat ke tu...:)
Tie HT Tie HT February 23, 2012
nice kan, pandai ina..kalau rajin tak jd masalah :)
syawalsimpsons syawalsimpsons February 23, 2012
SUE TAK PENAH TRY LAGI...AGAKNYER TAK DA KEYAKINAN LAGI KOT....EN ASBEEN SUE SAMA LA NGAN MY DEAR INA TU..TEKAK MAU NASI SAJA..ALAHAI....
Dylla Abas Dylla Abas February 23, 2012
Alisha memang seorang anak yg m'hargai masakan ibunya...caya la Alisha (",)
AnonymousAnonymous February 23, 2012
yeay tahniah, berjaya jugak akhirnya ye

hihi saya sampai sudah tak buat lg lepas tak jadi haritu
shaFazie shaFazie February 23, 2012
sgt2 menyelerakan....:D
Falsya Falsya February 23, 2012
yeayyy,finally..inaaaaaa..fav falsya la..kene plak ngan gula merah tuh..adoiii..sedapnyeeee..terliur sudah..
ecadwinkyasha ecadwinkyasha February 23, 2012
wahh,dah menjadi..eca nak try juga buat la.muaahahahah XD
Fiza Rahman Fiza Rahman February 23, 2012
Yeay...menjadi gak akhirnya yer intan.
QasehnyaRania QasehnyaRania February 23, 2012
lama tak buat sagu..time puasa je kalau buat..hehehe..

nanti nk try la versi letak gula merah pula..amik resepi yer ;)

singgh tengah hari ;)
Cikrosecute Cikrosecute February 23, 2012
emm sedapnya alisha makan...pernah try masak sagu...Cik rose tak buat bubur...cik rose buat kuih sagu yang ada nyiur tue...
sue zainun sue zainun February 23, 2012
hehe ni baru betul dear..
AnonymousAnonymous February 23, 2012
yeayyyyy!!!! jadi dah..anto ler cni sket..yg rupe agar2 tu ari..xmo pon mintak..hahahaha
AnonymousAnonymous February 23, 2012
fulamak...terliur nye tengok bubur sagu ni...js slalu gak buat sbb anak2 suka...

pernah sbm ni gi cari kt bangi yg jual dessert ni sbb js tak tau nk buat tp skrg dh pandai...rupanya senang je nk buat ni...hehe
ajumohit ajumohit February 23, 2012
owh menjadik dah ye intan, tahniah!!! sedapnya makan sejuk kan
Izan Ishak Izan Ishak February 23, 2012
tu diaaa.... dah jadi dah bubur sagu ibu alisha...! senang je kan. mmg boleh buat selalu lah pasni. sedapnya tgk alisha makan.

k.izan kalau buat pun naufal, kembar ngan umminya aje yg makan. yg lain tak layan pun.

mmg syok kan makan sejuk2... slurpppppp!!!
Masya Masya February 23, 2012
terliurlah tgk.. teringat²kan bubur yg jiran bagi hari tu huhuhu.. sama macam ni....

http://masyaamiraaimie.blogspot.com/2012/01/pembuka-selera-di-petang-hari.html
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty February 23, 2012
wahhh warna sagu2 menarik sgt...ijau menyala..nk cket alishya
fieda fieda February 23, 2012
kak fieda suka bubur ni tp tak reti nk buat..pernah buat sekali tak jadi jgk mcm ina punya lah..nanti kak fieda nk try buat lagi la..
sal ya sal ya February 23, 2012
kali ni hijau pulak ek. sama la dengan suami akak. bkn suka manis2 ni. anak2 dgn akak je makan.
Unknown Unknown February 23, 2012
hijau nyer pemandangan...hehe

sure sedap nih...
Unknown Unknown February 23, 2012
comelnya alisha:)

nana suka bubur jagung je,hee....
Puan Kutu Puan Kutu February 25, 2012
woo macam gini rupanya buat sagu..sy baru tau.senang jer nti boleh buat.hehe..