Yap.. bagi saya masa itu amat2 berharga.. Kita harus bijak menguruskan MASA.. secara peribadinya, saya seorang yang mementingkan masa.. Sebagai contoh, apabila dah berjanji dengan kawan nak berjumpa pukul 2 petang.. Pukul 2 petang saya dah tercegat dekat situ.. bukan pukul 2:30 yer.. Tapi kalau orang yang berjanji dengan saya tu sampai lambat seperti yang dijanjikan.. Itu bermakna, dia dah merosakkan mood saya hari tu lah..hihii..
Saya tak suka apabila alasan yang diberikan, tak tahu nak pakai baju mana lah.. bilik mandi penuh lah.. nak bermekaplah,.... Please please plese... Thats y saya kata dalam hidup ni PENGURUSAN MASA AMAT PENTING.. Jika kita taknak or tak tahu menghargai masa kita tapi hargailah masa orang lain.. (",).. kalau dah plan nak jumpa pukul 2.. so, sejam sebelum tu, bersiap lah awai2.. bajet masa berapa lama nak mandi berapa lama nak mekap & lain2..
Saya mungkin sedikit cerewet dalam bab masa memandangkan dulu saya ada mengikuti kursus kepimpinan & kursus fasilitator.. Kalau kami lambat.. Tak on time.. jawabnya, berendam dalam air terjun lah kami... bukan pukul 4 petang yer.. tapi 4 pagi!!.. sebab tu kadang2 saya rasa saya mampu bagi 'ceramah' non stop dekat orang yang tak tahu mengurus masa ni..hahhahahhah
U all suka tak, apabila dah berjanji dengan kawan u all pukul 3 petang nak ambik dia dekat rumah tapi bila u all pergi dekat rumah dia.. rupa2nya dia mandi pun belum.. dahlah macam tu... kita dah tercegat depan mata dia ni tapi dia tetap melambat2kan masa bersiap.. Adoii....
Tanpa sedar sebenarnya ia membabitkan personaliti kita jugak.. apabila kita dah terbiasa dengan tidak pandai menguruskan masa ni.. so, dalam bab kerja di office pun sama jugak.. kadang2 kita suka lengah2kan kerja.. bila dah dekat due date.. barulah kelam kabut.. time tu mulalah rasa stress la macam2.. padahal stress tu kita yang cari sendiri.. Cuba kalau kita dah siapkan kerja tu awal2, tak ke kita sangat bersenang lenang bila dah due date.. siap boleh makan keropok lekor sambil mengadap blog lagi.. muahhahahha... (",)
Dulu ketika saya bekerja, saya kerja dengan company cina tau.. mereka amat2 mementingkan masa.. Semua kerja nak cepat.. Kadang tu, bagi pagi... petang dah nak.. memang kadang2 rasa tertekan.. tapi bila kita relaxkan diri kita, & uruskan masa yang ada tu sebaik yang mungkin.. InsyaAllah ianya siap pada waktu yang boss kita nak... hihii..
So, kesimpulannya, uruslah masa kita sebaik yang mungkin.. (",) Jangan sesekali cakap diri kita hanya ada 2 kaki 2 tangan tak sempat nak siapkan semuanya sebab tak cukup masa.. (",) Pegang kata2 "Nak seribu daya Tak nak Seribu Dalih".. Jika U all betoi2 tekad walau dalam apa hal sekalipun, Pasti u all boleh... (^_^)