U all garang tak dengan anak2?

 
Saya ni maybe termasuk dalam kategori ibu yang tak berapa nak garang kot.. Tak tahulah kan sebab sekarang ni Alisha masih kecik.. setakat karenah alisha sepahkan rumah, pecahkan pinggan mangkuk, rosakkan lipstick, ganggu saya masak.. Saya masih lagi mampu bertahanlah.. bukan apa, Alisha ni bila dia buat sesuatu kesalahan, dia yang akan mengaku.. kalau saya tak nampak dia buat pun, dia akan tarik tangan saya & tunjuk apa yang telah dia lakukan.. so, memang tak rasa nak marah lah kan.. Cuma bagi nasihat & cakap elok2.. 

Lagi satu, saya lebih suka PENDEKATAN PSIKOLOGI.. Bukan apa, sebab saya nak bila anak saya besar nanti.. saya nak dia jadikan saya ni kawan dia.. Kawan bergosip apa yang berlaku dekat sekolah dia.. dengan sape dia kawan, dengan sape dia keluar.. kalau one day dia ada special boyfriend pun, saya nak dia kenalkan dekat saya, tak suka main sorok2.. tak suka bila anak depan kita baik.. belakang kita........ Saya ni lebih suka guna psikologi mungkin disebabkan saya dulu adalah Fasilitator & pembimbing rakan sebaya kot...

Macam saya sendiri.. mak saya garang tapi abah pulak jenis yang suka psiko.. zaman bujang dulu, everything saya cerita dekat abah.. walupun pasal bf.. tapi dengan mak tak cerita sebab takut mak marah...hahahhaha.. Tu cerita lama tapi sekarang kami dah rapat sebab saya pun dah bergelar seorang ibu.. hihii

Abah Alisha pulak nak kata garang yang beria tu takdalah.. tapi kalau dibandingkan saya & abah alisha.. Alisha lebih takut dekat abah dia.. Kalau abah dia buat2 marah dia.. mulalah dia akan tunduk je muka tak angkat2..hahahhahh.. Walaupun macam tu, Alisha tetap jugak rapat dengan abah dia.. hihi..

Emm tapi kira oklah kan.. mesti kena ada sorang garang sikit sorang lembut sikit kan.. barulah saling melengkapi... *cewaaahhhhh* ;p

{ 34 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown March 02, 2012
akak memang garang dgn anak2... mungkin sebab arwah mak akak garang, tapi alhamdulillah akak dengan mak akak tetap menjadi kawan rapat...sebab garangnya bertempat begitu juga dengan akak, anak2 tetap rapat dengan akak walaupun akak garang, cthnya qayyum yang tinggal diasrama apa sahaja dia buat waima salah sekali pun dia tetap cerita dengan akak
syawalsimpsons syawalsimpsons March 02, 2012
kalo syawal tarak takut sama ibu N abah dier ni...si en asbeen tu lagi poyo kalo garang ngan anak....cekak pinggang bajet muka garang..last2 kawan tu sinyum2...terus dier gelak...kakakkak..kalo ngan sue...syawal tu sengal jaa..kakakkak...sebab sue tak suka marah syawal..sebab sue pon tak suke kena marah....
Masya Masya March 02, 2012
saya rasa saya ibu yg garang, tp semua org cakap tak.. sbb tu amir pun tak takut dgn saya.. sbb sy pun macam ina bnyk guna cr psikologi... semua org pun mmg tkt dgn abah kot.. sbb amir pun tkt dgn ayah dia.. padehal ayah dia xdelah garang pun jauh.. sekali nak marah atau tinggikan suara.. tp bile cakap jer atau tegur.. air mata amir dah begenang macam kene marah sesgt hihihihihi.....
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI March 02, 2012
hihi,ank belum ada lg ni kak..

sy stkat jg anak tekak n anak mata =p
sue zainun sue zainun March 02, 2012
rasanya sue lebih garang berbanding suami bila bab anak..tp anak mmg xleh kalau salah seorang hilang dr mata dia..nak kena ada dua2..kalo hilang sorang ributtt..hihi..
tp garang bertempat la..
emarieys emarieys March 02, 2012
akak garang..tapi suami akak lagi garang,,biarpun suami terlebih garang,,anak lebih bermanja dgn ayahnya
Fiza Rahman Fiza Rahman March 02, 2012
Saya pon garang gak, tapi anak tak takut. Tapi klo ngan abah dia memang takut lah.
hajar hajar March 02, 2012
saya x la garang mane.... tapi kalau dia berdegil saya pura2 buat xtau jer... bila dia tgk saya x layan mula la dia pujuk kita pulak... hehe
syawalsimpsons syawalsimpsons March 02, 2012
sue time tu baru 3 minggu..pas kali kedua tu baru 5 minggu setengah..kikikiki...suke3 jaaa...akhirnyer tercapai jua hasrat kan...
+ e.z + + e.z + March 02, 2012
grgggggggg ooooooooo
tarzan & hulks dh :)
Unknown Unknown March 02, 2012
BUI TAK GARANG TP TEGAS..HUBBY BUI PULAK TEGAS TP TAK GARANG..HAHAHA

TP ANAK2 LEBIH TAKUT DGN HUBBY BUI
skuterlady.blogspot.my skuterlady.blogspot.my March 02, 2012
saya mak yg garang... tapi ank2 still rapat dgan saya...;-)
SumeSakan SumeSakan March 02, 2012
hmm garang?maybe kot?tapi x tau lah d mata orang saya garang ke tak?cam pengalaman ngasuh anka sedara dulu...bila marah je mesti diorang gelak2 je...then sound "makcik ni marah ka buat lawak?"..macam tu pulak...tp seyes saya garang...percaya tak?hehehehe..tp tentang pendekatan psikologi tu mmg bagus..insyaallah diorang lebih mendengar kata sari kita marah n pukul2...kan?
Ibu Yusuf Maryam Ibu Yusuf Maryam March 02, 2012
Jujur.. ibu Yusuf garanggggggg tau!! hehe.. :D
sal ya sal ya March 02, 2012
nak kata garang sangat tu tak la. tpi kalau ada buat salah yang akak dah ckp jgn buat nnt jdk dan dia org buat jugak dan jadik benda tu... memang kene marah. husben lembut sikit. tp sekali marah, habis la. hahaha... anak2 pulak jenis siang anak2 abah tapi malam anak2 ibu.
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty March 02, 2012
nurul garang tapi hubby tak garang.tak pernahpun mrh.nurul mmg biasa jadik tarzan.haha..tapi merah n sofia rapat ngan nurul=)semua nak mummy buat.papa takmo..kalau minta mandi atau makan ngan papa takmo nak tunggu mummy jugak yang suap.huhu.

tidopun dua2 celah ketiak.tapi garang tetap noo.n tegas=)
ecadwinkyasha ecadwinkyasha March 02, 2012
xde anak lagi,xleh komen!!!.haahaa.

tpi eca garang dengan adik-adik dan anak sedara...tu yg kdg2x dorg xnak dekat.guna pendekatan psikologi tuk tarik balik perhatian dorg.

mcm ari tu marah dekat kazen eca.dia jelir2 lidah sambil tiup2 air liur dia.sekali eca gi jentik lidah dia,bari dia nangis.tpi pastu eca dtg balik dekat dia,gtau xleh wat tu..then ajak dia main...lepas tu,dia da x jelir2 lidah lgi..klu dia nak buat mcm tu,semua cakap,"ctau kakak eca,biar dia xsyg ko"..terus xjdi buat.heehee
eita eita March 02, 2012
walaupun ita memang takde anak..tapi ita tetap garang dengan anak buah.....heheheh...
Ce'gu JAERA Ce'gu JAERA March 02, 2012
saya suka dengan sikap alisya tu.. suka berterus terang dengan apa saja kesalahan yang dia buat.. insya Allah, kelak alisya akan membesar sebagai seorang yang jujur, berterus terang dan bertanggungjawab.. Tahniah mama sebab berjaya mendidik anak2 dgn baik dr kecil..

ya, lelaki dan perempuan punyai sikap yang berbeza utk aling lengkap melengkapi kan..
jamilahamzah jamilahamzah March 02, 2012
kalau k.ja x payah cakap la... k.ja dh konfirm2 la garang....
Tie HT Tie HT March 02, 2012
bagus guna pendekatan psikologi sbb kebanyakan parents diorang ego dgn anak..Insya Allah anak respek kita dan mudah discuss ape2 hal kalau kita tolerate dgn diorang kan..anak kecik ni lain la, bese time ni time diorang manja2 ngan kita..hehe cakap mcm dah anak je..just imagine jer..hurmm :)
Unknown Unknown March 02, 2012
betul tuh...salah seorang kene garang sikit...lagi sorang cool sikit..hehe
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman March 02, 2012
akak lebih garang dari suami. tapi garang2 pun iman tak takut ;) tapi bila ayah iman marah akak pula tak bagi ;) dan iman lebih kecil hati kalau ayah dia yg marah.
saffiya_aleesya @ echa saffiya_aleesya @ echa March 02, 2012
xnikah lagi laa kak jd xtau lagi garang ke tak ngan anak2 hehehe..tapi rasanya saya ni tak garang kot cuma saya ni jenis kuat menyakat bg budak tu melalak hahahaa
kurus kurus March 02, 2012
hurmm tul dik
salah seorang kena garang
macam kami akak lahh .. macam biasa selalunya ibu lah kan ..
ayah nie dia jarang marah .. tapi kalau marah .. macam akak kena banyak sabarkan suami .. takut lak kalau dia marah anak2 huhuh
AnonymousAnonymous March 02, 2012
garang?.. yg pasti js bkn garang tp tegas dr suami pasal anak2...hehe..
Puan Kutu Puan Kutu March 03, 2012
sy dan en suami mmg kategori garang kot.cuma aiman tak makan saman dengan garang sy.dengan abahnya mmg dia takut.wpun takut aiman rapat juga dengan abahnya..:)
QasehnyaRania QasehnyaRania March 03, 2012
ntah tak tahu ..hehehe
tapi suka nyakat budak2 sampai nangis ..kih..kih..kih
fieda fieda March 03, 2012
kak fieda garang setakat mulut jer la bebel2..tp suami kak fieda kalau ckp jer anak2 dah takut...dia tegas tp tak pernah la pukul2 ni..mmg cakap jer anak dah takut..
ida =) ida =) March 03, 2012
betul tu! saya ngan hubby x garang pun ngan adam. cuma, ada part yg kita kena tegas. xnak la nanti, semua cerita gossip etc dia share ngan kwn je... kami pun nk jadi kawan anak bila dia besar :)
AnonymousAnonymous March 03, 2012
Xde anak lagi kite ni da garang...haha..tp berpada2 la..
Bukan la mrh xtentu psl..contoh cm damia tu..anak nana kan..tp bile die buat slh kdg kite tegur..nana pon jenis xkisah kite tegur anak nye sbb da mcm anak buah sndiri..si fikri tu pon kite garang gak kalau die asyik nk mintak dukung je..xnak die naik lemak..hehe..
aziazib aziazib March 03, 2012
sy rasa sy xgarang tapi sejak anak dh dua ni jadi garang dan tegas sebab klu melayan je salah sorang confirm nangis, xmenang tangan layan diorang almaklum xde pembantu. my doter lak rapat ngan husband time nak berjalan je tapi time sedih sakit tetap dicari sy jugak.. dah namanya ibu...
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda March 03, 2012
errr.... rsnye sy nie grang kot kdang2, hehe.. tp mostly famly sy kate sy nie xckup grang pun, hehe.. XP
eija_sweetmama eija_sweetmama March 05, 2012
eija rasa eija garang tp anak x takut pun ngan mama dia ni, selalu kalau mama dia cakap mmg x jalan, kalau papa dia cakap baru nmpk dia nak dengar..

papa dia selalunya lebih suka melayan anak.
bila kita marah x jalam baru papa dia bersuara.