Alhamdulillah...


Hari ni saya nak cerita dekat u all pasal perkembangan percakapan Alisha... Banyak dah word yang Alisha pandai sebut tapi yang saya nak cerita hari ni adalah pasal Alisha dah pandai sebut ALHAMDULILLAH... (",) tapi Alisha ni bukanlah sebut penuh tau... kadang2 saya dengar dia sebut LILLAH... (ambik hujung je).. kadang2 tu pulak ALHAMLAH... (ambik depan & ujung je)..hihiii

Mula2 saya tak perasan pun yang perkataan tu Alisha sebut dengn maksud sebenarnya ALHAMDULILLAH.. Lama2 baru saya perasan, sebabnya Alisha asyik sebut perkataan sama setiap kali SELEPAS MAKAN OR MINUM & SELEPAS BERSIN... Bila saya dah dapat tangkap maksud Alisha tu.. saya rasa terkejut sangat & dalam masa yang sama rasa macam... "Ya Allah Ya Tuhanku... Anak Aku pandai sebut Alhamdulillah" & tahu bila masa dia perlu sebut Alhamdulillah.. dengan kata lain, dia sebut bermaksudlah perkataan tu kan... Rasa macam nak peluk cium Alisha ni kuat2.... ! (",)

Macam baru ni, ketika saya & family my dear di rumah maknjang, lepas Alisha minum, dia letak cawan dalam talam & sebut LILLAH or ALHAMLAH.. (kurang pasti) Alisha sebut kuat pulak tu, semua dengar..hihii.. Good girl.. Actually saya tak pernah ajar pun Alisha sebut ALHAMDULILLAH tapi saya ni jenis seorang yang setiap kali bersin or lepas makan or sendawa, saya akan sebut alhamdulillah tu dengan kuat, takdanya sebut dalam hati..hihii.. Agaknya dari situ kot Alisha terikut... yela, anak2 kan mudah ikut apa yang kita buat (^_^)

Kadang tu kan, kalau saya selepas solat, sejadah saya tu, akan diambil alih oleh Alisha, lepas tu mulalah dia buat angkat takbir & mulut pok pek pok pek lepas tu sujud...hahhahah.. Kalau dulu time solat, ada jugak Alisha datang mengacau tapi sekarang ni dah tak kacau.. sebaliknya, dia akan duduk diam2 tepi kita.. yela, lepas tu turn dia pulak nak "solat"kan..hihii..

Kalau ambik air sembahyang pun macam tu jugak, Alisha paling suka part basuh kaki.. dia akan angkat kaki dia & biarkan air paip tu lalu dekat kaki dia... hihii.. Sekarang ni memang saya nampak anak saya suka ikut apa yang saya buatlah... that's y saya selalu berjaga2 dengan tingkah laku saya.. taknak sebut or buat benda yang tak elok.. yela, anak kan mudah ikut apa yang parent dia lakukan...(",)

P/s : Rasa diri saya ni sangat bertuah sebab diberi peluang 24/7 melihat perkembangan Alisha... (",)

{ 34 comments.. read them below or add one }

Myra Jay Myra Jay March 06, 2012
Alhamdulillah good girl..
Unknown Unknown March 06, 2012
Alhamdulillah.... Good Girl (Boleh buat menantu ni)
Izan Ishak Izan Ishak March 06, 2012
good girl alisha... lepas ni mesti dia pandai sebut penuh alhamdulillah. pasti lagi comel kan!
Unknown Unknown March 06, 2012
moga alisha jd anak solehah:)
AnonymousAnonymous March 06, 2012
alhamdulillah~semoga menjadi anak yg solehah nti...
ajumohit ajumohit March 06, 2012
Pandai anak mama ni, nnti bleh pegi school
@LeenShamsh @LeenShamsh March 06, 2012
alisha bijak + cerdik + solehah + cantik!!!
LYAfrina LYAfrina March 06, 2012
pndainya alisha,...
ni lah..kalo dididik dr usia awalkan.. bila bsr dh pndai n beradab..
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI March 06, 2012
alhamdulillah..budak baik ni..
sal ya sal ya March 06, 2012
good girl la alisha. sama jugak macam anak2 akak. suka sgt ddk depan sejadah time kita nk solat. kadang2 tu masuk bilik air smp basah2 baju lepas tu kata ambk air semayang. huhuhu...
Pwincess sarah Pwincess sarah March 06, 2012
mesti comel...good girl..

umur dye bape taun kak??
Ce'gu JAERA Ce'gu JAERA March 06, 2012
Alhamdulillah.. Bertuah alisha dpt mama yang sentiasa mndidik dan mmbimbing. .. Teruskan usaha mndidik mama
Mimie Mimie March 06, 2012
Alhamdulillah...
Mudah mudahan Alisha jadi anak yang solehah...Bagus Alisha nih...
AnonymousAnonymous March 06, 2012
pandainye..gud girl!
ecadwinkyasha ecadwinkyasha March 06, 2012
betul2 menantu pilihan ne...hehehe.

budak2 mmg suka ikut apa yg org dewasa buat,especially org yg rapat dgn dia..tu yg dia perhati je akak :D
eita eita March 06, 2012
alhamdulillah.....
moga2 alisha nanti jadi seorang anak yang solehah..sentiasa mendoakan untuk kedua orang tua dia....insya allah
Tie HT Tie HT March 06, 2012
Doakan alisha jadi anak yg solehah nanti..permata di dunia dan di akhirat..Insya Allah :)
fieda fieda March 06, 2012
bagus alisha ni...

done jacobs..
Unknown Unknown March 06, 2012
wah cepat lah alisha jadi ustazah nt =)
hakamah hamyadi hakamah hamyadi March 06, 2012
betul 2...anak- anak kecik suka ikut perlakuan org di sekeliling....jadilah contoh yang terbaik kan ibu..hehe
Fai Nardir Fai Nardir March 06, 2012
alhamdulillah... sejuk perut ibu mengandung. hehe. seronok kan bila anak2 dh mula pndai ikut ape yg kita buat... btul tu,time ni lah kte sbgai parents kena jaga tingkah laku. mudah2an fai pun mcm tu juga nanti ;)
Puan Kutu Puan Kutu March 06, 2012
good girl alisya!mmg pandai klubudak sebaya Alisya ni tak reti lg kot semua tu..

ina fb sy Noor Murni, add tau..dok cari fb ina tak jumpa..tk smpt nak mencari lama2..hari nie pun keja opis hour.balik sekejap,jap lg nak p keja balik.hehe..

klu tak jmp carik kt list frenz kak fieda..:)
Unknown Unknown March 06, 2012
Alhamdulilah moga alisha jadi anak yg membahagiakan akak :)
Unknown Unknown March 06, 2012
bagus nyer Alisha nih...:)
zareliqa afiqa zareliqa afiqa March 06, 2012
Good gurl..pandai lar dia~ :)
AnonymousAnonymous March 06, 2012
alhamdulilah, untung ina dpt tgk perkembangan anak sentiasa
Masya Masya March 06, 2012
so sweet.. alhamdulillah.. nanti lama² lagi banyak ayat dia boleh cakap kan.. anak² dah besar ni memang banyaklah kene jaga kata dan kelakuan.. klu takk huhuhu dia ikut kt buat..
fieda fieda March 06, 2012
singgah petang...mana gi ni...??senyap jer..rindu pulok...

done jacobs...
syafiqa syafiqa March 06, 2012
seronok kalau seorg ibu dapat melihat
perkembangan anak dr lahir hingga
pandai jalan,cakap.
alhamdulillah.
QasehnyaRania QasehnyaRania March 06, 2012
teruskan yer alisha..
myb sebab dah dapat "master" kot..hehehe
shahdiana shahdiana March 06, 2012
pandai alisha...sebab nak dapat baby dah tu dia kena jadi good girl sangat kan....
Rozie Rozie March 06, 2012
Suka bila anak2 dapat perkara baru... hari ni dengar dania baca doa makan... alhamdulillah
eija_sweetmama eija_sweetmama March 07, 2012
Alhamdullillah..

anak2 kita mmg akan byk belajar daripada apa yg dilihat & didengar di depan mata dia selalu..
Cikrosecute Cikrosecute March 07, 2012
HIHIHI BAGUS ALISHA NIE...DUIT DAH TENGOK ADA...THANKS..