Breastfeeding.... betoi2 buat saya keliru..

Saya tak tahu nak cakap macamana perasaan saya sekarang ni.. yang pasti, saya rasa sungguh2 sedih & keliru... Seperti yang u all tahu... sekarang saya tengah mengandung... awal lagi... baru 2 bulan la lebih kurang.. dalam masa yang sama, saya jugak masih menyusukan Alisha yang kini dah berusia 19 bulan... Alhamdulillah selama 19 bulan tu jugak, Alisha minum susu badan tanpa bercampur dengan susu formula...

Masalah saya sekarang adalah apabila orang2 tua nasihatkan saya suruh berhenti menyusu... yela, saya kan tengah pregnant.. saya tahu mereka risaukan saya.. lebih2 lagi dengan fizikal saya yang kurus kering mengalahkan bini popeye ni... so, orang tengok pun macam saya tak berkemampuan untuk teruskan penyusuan Alisha ditambah dengan keadaan saya yang sedang mengandung...

Walaupun saya cuba menegakkan or merasakan yang saya mampu tapi orang yang melihat sebaliknya... Emmmm... saya keliru, adakah saya patut sulamkan alisha dengan susu formula or macamana ni????.. Memanglah kalau ikutkan dah seribu rahmat dah alisha dapat minum susu badan selama 19 bulan.. tapi tu la, target saya nak menyusu Alisha selama 24 bulan....

Saya sangat2 sedih + keliru.. adakah saya patut korbankan target saya?? Apa pendapat u all yer?? Saya sungguh2 sedih... emmmmm emmmmmm emmmmm saya tak tahu nak cakap apa dah...... ok.. untuk pengetahuan u all berat saya sekarang hanya 43kg, tinggi 165cm.. so, BMI saya.. u all kira lah sendiri.. betapa teruknya... thats y mereka2 risaukan saya... tapi saya ni lah..... huwaaaaaaaaaaaaaaaa..... Saya perlukan pandangan u all....

P/s : Nanti baru balas jejak u all.. hari ni saya seharian di rumah jiran... ada kenduri... 


Breastfeeding.... betoi2 buat saya keliru..

{ 20 comments.. read them below or add one }

fieda fieda March 29, 2012
alamak...kak fieda tak reti la plk...
Tie HT Tie HT March 29, 2012
eh sama tinggi dengan akak..kiranya memang ina ni kurus sangat la kalo berat macam tu...eh akak pun risau la kalau dah mcm tu..tp mesti ina sian kat alisha kan... eloknya berenti lah sebab ibu pegnant perlukan zat yg byk utk baby kan...takpe nt tgk pendapat kawan2 yg lain.. take care :)
ajumohit ajumohit March 29, 2012
Ina mmg dh kene stop kan Alisha Dari BF, untuk kesihatan baby jugak tu, nnti sian baby tak dapat zat secukupnya, kuruihnya ina, jgn lupe minum susu Dan makan vitamin tau
SumeSakan SumeSakan March 29, 2012
Saya x dak pengalaman nih...tp sepupu pun dinasihatkan doktor untuk berenti breastfeed anak sulung lepas dia dah d sahkan pregnnt...sebab saya kurag pasti...cuba baca forum nih kot2 dapat membantu..

http://mforum2.cari.com.my/archiver/?tid-538322.html
Solehah Shamsuddin Solehah Shamsuddin March 29, 2012
ha,akak.apa kata akak perah susu badan tu,bagi Alisha minum guna botol.erk rasanya macam sama saje ni.stil jgk brestfeeding kan.hehe
Cikrosecute Cikrosecute March 29, 2012
Betul jugak nasihat orang tua2 nie...Cik rose pun tak tahu sangat pasal hal nie...
Unknown Unknown March 29, 2012
biasa kat wad doktor tak galakkan peyusuan susu ibu lagi untuk baby lain sekiranya mengandung.. ibu megandung ada susu ibu yg pregnant mengandungi kolustrom untuk baby dalam perot.. tu yg jijah tahu lah..
Unknown Unknown March 29, 2012
alahai mcm mane eh.. kite x kawen lagi..

akak buat yg terbaik la..
tu jea mampu ckp..
^_^
eita eita March 29, 2012
ermm...tak tahu nak bagi pendapat macamana..
sebab bukan di kalangan ibu yang menyusu..
Puan Kutu Puan Kutu March 29, 2012
entah ekk mmg keliru.sy rasa ina ptut pergi jumpa doc.pastu tanya doc directly.org mmg boleh bercakap2 tp yg pakarnya doc..klu doc kata boleh just teruskan.pedulikan cakap2 org.

tp klu doc kata stopkan.takpelah..mungkin rezeki alisya takat ni ja..ada rezeki yg lebih besar menanti kan..:)
SJNathaniel SJNathaniel March 29, 2012
hai..
tertarik dgn luahan u ni..
pada pendapat saya,teruskan saja menyusu badan,kasihan si anak yg masih mahu menyusu kan..

dan yg penting tingkatkan pengambilan makanan penuh nutrien,sbb kamu bertiga memang sgt2 perlukan nya.
jgn bingung..selagi mampu,teruskan usaha..

:)
Myra Jay Myra Jay March 29, 2012
Ikut advice doktor, macam adik myra masa ngandung nak masuk 6 bulan stop sebab takut baby dalam perut tak cukup khasiat..
Sebelum ni dia full BF Firas smpailah Firas umur 17bulan
aziazib aziazib March 29, 2012
sy dulu pn mcm tu, dilema... org tua suh benti, misi pun suruh benti, siap bagi cerita yg buruk klu tak stop. tp yg ibu muda mudi suh teruskan.. sy tau ibu moden skrg mmg penting bf.
klu intan larat apa salah teruskan, lagipun tinggal 5 bln je lg. macam sy baby dh 7 bln baru sy stop susukan sofea. yang penting pemakanan intan kena ambil yg berkhasiat, cukup untuk alisha, baby dn ibu skali. (panjang lebar komen...hi3)
NurShahFamily NurShahFamily March 29, 2012
sama kes ngan kakak ipar nur... tapi ok je menyusu n peknen... la ni dh bersalin... 2 ank menyusu dlm 1 masa.. cuma si kakak kurang sikit cz dia kate tu adik punye... kuatkan semangat insyaallah dipermudahkan...
yg patut sedih nur la huhuhu aleesya susu badan setahun je... tak dpt target master or phd ... ijazah je...
ecadwinkyasha ecadwinkyasha March 30, 2012
akak..eca dah tnya mama...mama nurse,klinik kshtn ibu dan anak..tpi specially dkt bhgian prancang lah.mama cakap,BMI akak xstabil...breastfeading tuk ok,cuma kesannya kepada akak....nnti mama tanya kawan dia duk bhgian penyusuan tu camna kes akak ne..and eca rasa patut refer dekat doktor lah..maybe akan diberi any vitamin kot camtu.
Izan Ishak Izan Ishak March 30, 2012
kak izan pun tak tahu nak bagi komen camna. ikut kata hati inalah sendiri. kalau rasa masih mampu bfkan alisha...ok boleh teruskan. tapi kalau tak berdaya just stopkan BF. nanti bole try susu formula utk alisha atau alternatif lain2.
sal ya sal ya March 30, 2012
kalau tak mudarat tak apa la. boleh teruskan je. tapi kalau memudaratkan tak payah la. nnt bg kesan pulak baby dan diri sendiri.
Masya Masya March 30, 2012
pada sy dah eloklah ina campurkan alisha minum susu formula supaya dia tak terkejut sgt nnt bile dah mule tak menyusu badan.. lagi pun ina dah mengandung.. tp klu nak tau lbh lanjut baik rujuk doktor dengar nasihat dan pandangan yg lbh pakar...
Fiza Rahman Fiza Rahman March 30, 2012
Ina...biasalah tu, org2 tua memang mcm tu. Banyak pantang larangnya. Saya pon mcm tu gak...dorang soh stop. Tapi bagi saya, selagi BF tak memudaratkan kandungan...better teruskan. Sikit jer lagi nak capai target tu.

Saya dpt fully BF qahirah setakat setahun sebulan jer sebab production susu memang merudum teruk. Beruntung pada mereka yg pregnant tapi hasil susu tetap meriah. Saya sendiri menangis masa nak beli susu formula...sedih tau.

Skang pon qahirah dah jarang nak BF. Insya'allah klo ada rezeki lebih nak buat tandem nursing.
Salina Mat Isa Salina Mat Isa March 30, 2012
baru bace,org tua2 mmg camtu..dah tanya doktor ke..?