Saya dah lama ajar Alisha...

Apakah yang lama tu??.. hihii.. Sebenarnya, saya dah lama mengajar Alisha guna pinggan mangkuk gelas cawan yang bukan dari jenis plastik.. tapi jenis kaca... eh, tapi bukan kaca yang bila jatuh pecah berderai tu.. ni jenis kalau pecah dia just jadi keping2 je tu.. apa ek.. seramik ke.. ke apa orang panggil... tapi senang cakap, pinggan yang selalu u all nampak bila saya up entry masak2 la... hehhehe

Punca saya mengajar Alisha guna pinggan kaca sebabnya tahun lepas Alisha dah pecahkan sebijik pinggan saya... So, dari situlah saya rasa saya patut ajar alisha guna.. Alhamdulillah, sekarang ni alisha dah tahu menggunakan pinggan kaca... kiranya saya beranilah bagi dia usung pinggan tu dari dapur ke depan tv... (",)

Bagi saya, jika saya ajar dia guna pinggan kaca, Alisha akan lebih berhati2 apabila guna pinggan or cawan.. tak kiralah samada ianya kaca or plastik... so, kuranglah sikit kerja saya untuk mengemas makanan yang tumpah or terjatuh.. hihii.. Lagi satu, pergi rumah orang pun senang, sebab dia dah tahu, tu cawan kaca, so, kene pegang dengan berhati2.. (",) Selain tu, bagi saya, kalau saya cepat ajar, cepatlah dia paham.. hehheh

Ohya, untuk pengetahuan u all, rasanya sepanjang saya ajar alisha guna barangan kaca, baru sekali pecah... tu pun gelas yang pecah... Saya ni jenis yang guna prinsip "Takda istilah SAYANG BARANG jika nak mengajar anak"... tak kira barang apa sekalipun... (",) Eh, u all jangan pulak pikir alisha langsung tak guna pinggan plastik tau... guna jugak.. rugi ooo tak guna, pinggan budak2 ni cantik2.. macam2 gambar ada... hihii

P/s : Mengajar sesuatu yang baru dekat anak2, kita harus ada sikap yakin yang mereka mampu lakukan.. jangan takut2, nanti kita pulak timbul rasa terbantut nak mengajar.. (",)

P/s : Walau apapun, biarlah apa yang anak2 lakukan tu, di bawah pengawasan kita jugak... (",)


Saya dah lama ajar Alisha...

{ 43 comments.. read them below or add one }

ShimaSalleh ShimaSalleh July 19, 2012
Lagi bagus guna gelas or pinggan kaca drpd plastik... Klu guna plastik kena cari yg BPA free :))
Tentang Kita Tentang Kita July 19, 2012
betul jgk kata ina...ajar anak supaya dia lebih berhati2...
Cik Rongoks Cik Rongoks July 19, 2012
alisha anak yg bijak.hikhik
Tina Othman Tina Othman July 19, 2012
betul, kalau sayang barang sampai bila tak dpt train, bestnya kan dpt train anak time kecik ni, senang sikit keja kita
trah zain trah zain July 19, 2012
teringat pulak time kecik2 dulu, pinggan comel2 je..hehe
Rai Rai July 19, 2012
betul..saya setuju..biar ajar.. kurang2 diorang tau menghargai benda..
azizah :) azizah :) July 19, 2012
bagusnya kak.. kdg2 mak2 takut nak bgi anak pegang pinggan kaca sebab takut pecah...syg pinggan kot.hehe
Ardini Humaira Ardini Humaira July 19, 2012
lagipun memang tak elok guna barangan plastik.. better ajar guna kaca ;) cuma kena hati2.. kalau pecah, takut kena serpihan kat budak kan hehe
Saleha Saleha July 19, 2012
betul2..
tapi kalau bagi pinggan yang mahal2 rasa ralat gak kalau pecah.. hehe
mama aryan mama aryan July 19, 2012
betul tu..anak akak tu,kalu kita angkat hidangan.dia pun nak tolong,jd akak bg je dia bawa..kalu pecah nasiblah..hehe
pinky pinky July 19, 2012
didikan mmg kena mula dr kecik....=)
Cik Nur Cik Nur July 19, 2012
setuju..! ajar awal2 senang..nanti lama2 budak2 akan lebih berhati2.. :)

xdelah lepas minum main cmpak je..hihihi
Bazilah (^0^) Bazilah (^0^) July 19, 2012
ajar dari kecik kan :) lepas ni alisha boleh ajar adik plak huhu
Wanieys Wanieys July 19, 2012
wah bagus la alisha baru 1 jer pecah barang hihihi...qalief sampai sekarang still guna pinggan gelas plastik hihi...cepat belajar alisha ni
mama qistina mama qistina July 19, 2012
saya masih gunakan pinggan mangkuk plastik lagi sebab si puteri ni macam macam gaya makan dia buat,dok atas meja makan, pas tu kejap turun kejap naik...
Deq's Qienz Deq's Qienz July 19, 2012
kalo pinggan or gelas pecah itu tandanya hayatnya sudah tiada, kata ustaz yg kasi ceramah ramadhan kt opis aritu..cuma cara pecahan itu yg mbezakan..hehee oklah alisha lebih berdikari nnti bila dah ader adek..hehee salam ramadhan ya :))
msredcheesecake msredcheesecake July 19, 2012
lagi satu nk ajar anak kena sabar kan? kalau 2 3 kali try tak berjaya, jgn mara2
ieedaz @ mama_isha ieedaz @ mama_isha July 19, 2012
betul tu..lame2 anak pun akan ikut dan berhati-hati angkat barang..:)
zachflazz zachflazz July 19, 2012
pasti, awak benar. tak ada istilah sayang barang untuk mengajar anak. yang penting dia jadi bisa.
hanya saja, mesti hati-hati bukan, dan harus tetap diawasi.
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ July 19, 2012
bagusla begitu..anak2 cma setakat ni x pernah pchkan pinggan..cawan ade la..tu pun kes berebut..huhuhu
•♥ Myra ♥• •♥ Myra ♥• July 19, 2012
heheh..bagus2. ajar biar dari rebung. budak2 cepat blaja. pandai alisha ye..pasni bole suruh mama ajar masak lak ye :D
nur anis nur anis July 19, 2012
seramik rasanya tu kot....:)
Che Rosliza Che mat Che Rosliza Che mat July 19, 2012
cr pun ajar anak guna pinggan kaca senang bila bertandang rumah orang hihihi
fiza fiza July 19, 2012
Iyer lah. Saya tak pernah plak ajar anak pakai pinggan/cawan kaca. Slalu pakai plastik jer. Tapi tu lah ina...anak dara saya tu suka campak² barang...huhuhu...
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P July 19, 2012
betul tu kak, klaau kita tak ajar dari rumah, mana dia nak tau kan
CtAyue CtAyue July 19, 2012
sy pun lebih suka anak pakai pinggan kaca jgk..tp abah dia yg tak kasi pulak.bagus cara ina tu.. nt anak pun jd pandai jaga brg kan,dia jd berhati2 lah sbb tahu itu pinggan kaca..
Si Matatajam Si Matatajam July 19, 2012
Betoi tu Ina akak sokong sangat cara Ina ni...
Si Matatajam Si Matatajam July 19, 2012
Betoi tu Ina akak sokong sangat cara Ina ni...
Izan Ishak Izan Ishak July 19, 2012
baguslah ina.. dah ajar alisha awal2 lagi guna pinggan kaca. tapi kalau k.izan ni mmg utk hero2 ni pinggan plastik aje wpun blm ada pengalaman dorg pecahkan pinggan ke apa...
ieda ieda July 19, 2012
aah anak2 akk pun sama .. dah besar sikit memang akk ajar mereka guna pinggan kaca ..
sbb kalau ke rumah org , jarang org letak pinggan pelastik kan ;)
bagusss alisha ;)
Aisy Nasiha Aisy Nasiha July 19, 2012
btl ni, kita yg lebih dewasa lah kena awasi..elok ajar anak benda2 mcm ni, lambat laun mmg dia akan guna juga, bagi alisha bersedia lebih awl lg bagus... saya pn akan bg naim barangan kaca kalau saya tengok mood dia ok..to ms mkn ais krim jrg bc mangkuk kaca...sb dia makan tu, sesungguh hati, tkut pecah, luka dia juga nati.
nanakimie nanakimie July 19, 2012
bagusla ibu alisha ni:)
Mummy GreenyHouse Mummy GreenyHouse July 20, 2012
My aleesya pun penah pecahkan 1 pinggan n 1 cwn. Tak syg pun pinggan tu, tptakut aleesya panic n trcedera, so srmua pakai plastik je.. :p
Suka cara ibu alisha.. Yakinn je. Sy ni tak bape nl confidenr :p
Aisy Nasiha Aisy Nasiha July 20, 2012
ina: selamat berpuasa...
lynn kamarul lynn kamarul July 20, 2012
fast leaner. tu yg dapat sy conclude ttg alisha
shida'R shida'R July 20, 2012
alhmdllah so far ank2 buah sya mmbesar walau dorg guna pinggan kaca dorg xpecahh kn sis :)
anisalya anisalya July 20, 2012
yup. tapi abah dia orang kurang yakin. keselamatan anak keutamaan sebab dia masa kecik lasak bukan main. dia tak nak anak2 ikut dia yg lasak bukan2 tu. hehehe...
Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY July 21, 2012
samalah kami pun selalunya bg jerk anak guna pinggan kaca dlm masa yg sama terus bgtau itu pinggan kaca pegang elok2 tau, tp mcm anak k.eija yg zaquan tu kalau dia dh suka pinggan/cawan tu, satu tu la pinggan/cawan yg dia nak guna..lebih2 yg corak kartun..
9n0L4 9n0L4 July 22, 2012
cmne ajar tu? huhu. kirenye besekan die pakai brg tu la ehhh. ;)
anitadiana anitadiana July 23, 2012
kak ita pakai melamin aje kat rumah coz kaca sangat berat...senang...
wan nurul hezrina wan nurul hezrina July 23, 2012
merah plak nurul yang gerun.tapi adalah jugak dia guna cawan n pinggan kaca..tapi kita yang takut lebih..good alisha
izz iizza izz iizza July 23, 2012
rajin ina mengajar...sy dulu bagi jer yg plastik2..risau jer kalau bagi yg kaca..:)
Puan Kutu Puan Kutu July 25, 2012
sgt setuju.didik anak dari awal supaya mereka jadi lebih matang..:)