Semuanya menjadi mudah dengan kerusi merah...

Si budak Alisha ni dah makin terlebih2 panjang akalnya... Kalau sebelum ni saya pernah bagitahu u all yang kalau nak ambik benda yang tinggi, dia akan suruh saya ambik kan... tapi sekarang ni, dia sendiri pulak yang ambik.. Dia dah dapat jalan penyelesaian kepada masalah dia yang rendah tu... muahhahha


Alisha akan guna kerusi plastik merah ni untuk ambik barang yang tinggi... Nak main air dekat sinki ke, nak ambik cawan ke, nak menconteng dinding di tempat yang lebih tinggi ke nak bukak pintu ke.. semuanya menjadi mudah dengan kerusi merah ni... hihii


Time ni Alisha saja sesuka hati nak memanjat sebab nak main tombol pintu...


Memanjat dengan penuh berhati2.. hihii.. TAPI kalau dia panjat kerusi ni, saya sentiasa memerhati dia, bukan apa, risau jugak tengok kerusi ni... yela, tempat alisha memijak tu kan kecik je... (",)


Akhirnya dia dah dapat main tombol pintu tu... hihii... Ohya, saya ada try tutup pintu ni rapat, nak tengok alisha boleh bukak tak.. rupa2nya boleh.. hihii OPSTTT TAPI... sayalah yang ajar dia.. bukan apa, jika jadi apa2 sekurang2nya dia dah tahu nak bukak pintu kan... (",)

{ 74 comments.. read them below or add one }

atIEsAyAnGkAmU atIEsAyAnGkAmU July 20, 2012
salam ramadhan dear....moga lebeh baik dari sebelumnya....

amboi....pandainye dia memanjat...berjalan akalnya..bijak!!
~emi~ ~emi~ July 20, 2012
Memang budak kecik patut diajar bukak pintu sendiri pun. Pernah jadi kat anak saudara sy. umur dia 3 tahun lbh masa tu. dy memang suka main nyorok2 n kejar2 pastu lari masuk bilik then tutup pintu kuat2..masa hari wedding abang sy, dia main kejar2 dgn sepupu dia...lari punya lari, dia masuk satu bilik ni then terus tutup kuat2, tekan tombol. so terkunci dari dalam. takde org lain dlm bilik tu. Dan nak dijadikan cerita pulak, pintu bilik tu mmg bermasalah sikit...klu kunci mmg susah sangat nk bukak. tombolnya hampir rosak. so bila da terkunci, si anak sedara saya tu tak reti nak bukak pintu sendiri rupanya.kunci reti, bukak balik tak reti. haha...puas dia duk nangis panggil umi dia suruh bukak pintu. kitorg gilir2 try bukak pakai kunci spare tp x jd coz tombol mmg da rosak. last2 abang ipar sy buat cmne ntah baru blh bukak. time tu ank sedara sy dah berpeluh2 menangis tak ingat dunia dah. haha....lepas tu mmg umi dia ajar bukak pintu, kot2 terkunci lg. wakaka..lawak pun ada. kunci pandai, nk bukak tak pandai.
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI July 20, 2012
bgus2.. t jgn kuar rumah sudah yer alisha..
Mira Adzlia Mira Adzlia July 20, 2012
hehe..Alisha da pndi bukak pintu ea :)
Haryati Hamzah Haryati Hamzah July 20, 2012
bijak betul dah kecik ni ye....
Errah Errah July 20, 2012
takutnya tgk ..kalau ada kerusi plastik yang ada tmpt nyandar tu mcm ok sikit..buka apa tkut jatuh je bdak2 kan
lynn kamarul lynn kamarul July 20, 2012
alisha bahaya nye .heheh ... suka tgk dia yg makin melasak ni
fiza fiza July 20, 2012
Qahirah nyer kerusi plak kaler putih. Nanti bley main panjat kerusi sesama eh...hehehehe...
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P July 20, 2012
Alisha sayang, selalu akak nampak Alisha macam dah besar sangat, tp harini tengok Alisha punya gambar, terus tersenyum sendiri sebab comel je Alisha ni, masih berpampers.. akai macam dah umur 3,4 tahun.
Che Rosliza Che mat Che Rosliza Che mat July 20, 2012
panjat...jangan tak panjat hihihi....syifa sekarang suka memanjat..
Che Rosliza Che mat Che Rosliza Che mat July 20, 2012
panjat...jangan tak panjat hihihi....syifa sekarang suka memanjat..
Mrs Lurve Mrs Lurve July 20, 2012
hati2 tau alisha dgn kerusi tue..aunty memg fobia sikit dgn budak2 yg suka panjat kerusi nie..
pinky pinky July 20, 2012
mcm bahaya jer bila Alisha try nk naik tu...huhuhu....hati2 k!!!
Yumida Yumida July 20, 2012
alisha semakin bijak...
tolong2 ibu kat dapur ye alisha..hehe
ieda ieda July 20, 2012
haa tudia
si cerdik alisha dah membuat aksi !
ekekke

salam ramadhan al mubarak dik ..
semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan penuh keberkatan tahun ini .. insyaallahh ;)
Zie Zie July 20, 2012
kerusi yang dia naik tu pun rlalu tdah teinggi dan bahayalah, apapun maknya adakan?, kalau dania dia guna kerusi ABC yg beli dengn meja tu taklah tinggi sangat. pandai dia bukak pintu..
izan mama mia izan mama mia July 20, 2012
ina..mmg bahayalah..kerusi tu kecik..cer bg kerusi yg lebar sikit...saya tgk pon seriau..
ha..kalau mia yg dh lama pandai bk pintu ni....asyik terbuka jer pintu dengan luasnya...huhuh..
nur anis nur anis July 20, 2012
hehe..hati-hati alisha....:)
syawalsimpsons syawalsimpsons July 20, 2012
alisha mmg budak panjang akal tau...
mama_umar_maryam mama_umar_maryam July 20, 2012
hehehehe..banyak akal die nih :)..
slmt berpose IB..jemput join GA kite ;)
Eca Dwinky Asha Eca Dwinky Asha July 20, 2012
patut ajar anak2 dah dri kecil...so,xyah risau.
Wanieys Wanieys July 20, 2012
hihihi bijak la alisha ni...tp nampak takut gak tgk dia panjat kerusi tu...kena selalu pantau ni hihihihi
Farah Shamsudin Farah Shamsudin July 20, 2012
tomeynye Alisha nii..pandai!ade je inisiatif anak dara ni..:)
TiranaAduka TiranaAduka July 20, 2012
agak agak jatuh tak lepas intan ambik gambar tu....

Kena jaga kat belakang masa dia panjat...

eloknya belikan kerusi yg kecik dan sesuai dgnnya.....
TiranaAduka TiranaAduka July 20, 2012
agak agak jatuh tak lepas intan ambik gambar tu....

Kena jaga kat belakang masa dia panjat...

eloknya belikan kerusi yg kecik dan sesuai dgnnya.....
Joanna Yunus Joanna Yunus July 20, 2012
semakin membesar.... semakin panjang akal...nanti le tunggu pulak bila dia dah mula pandai cakap dan mula tanya soalan yang tertangkau dek akal...hehehehe
ayut ayut July 20, 2012
hahaha..oh keranamu kerusi merah :D pandai alisha..nnt dh besar jd doktor ea..jd cikgu english pon best jugak..eh?tetbe..takpelah..jd anak yg baik utk ibu ye :)
eita eita July 20, 2012
kalau jadi apa2 senang lah nanti kan....
budak2 sekarang ni cepat belajar.
lizz lizz July 20, 2012
pandainyer alisya ni...tapi kita kena pantau kan...anak saya pun sama suka betul manjat kerusi time kita busy memasak dia pun turut serta nak nolong....

sebenarnya aktiviti ni bagus untuk anak baya kita supaya lebih berdikari...
mama aryan mama aryan July 20, 2012
bijaknya alisha..
salam ramadhan dr akak maaf andai ada tersalah kata ye
ummi_norseha ummi_norseha July 20, 2012
WAH DH ADA KEMAJUAN PNJAT MEMNJAT YE...SELAMAT BERPUASA DR IBU UMMI..ALISHA JGN NAKAL2 KESIAN MAMA NK PUASA..HA3
Kakzakie Kakzakie July 20, 2012
Nampak benar otak dia ligat intan. Bijak nak buat sesuatu. Tapi kena jaga bimbang tergolek kan.

Selamat berpuasa dan maaf dari kakak ye intan..
PinkUmmi PinkUmmi July 20, 2012
hehehe...pandai alisha nih...
Cik Nur Cik Nur July 20, 2012
waa..beraninya alisha..good girl... :)

bgus ajar anak cara buka pintu, kalau terkurung dia xpanik..

selamat berpuasa esok ye kak.. :)
shida'R shida'R July 20, 2012
nasebb lah umah shida tombol sume rendah yg paling kecikk pon leh capaiii hehee..
ain vanilla ain vanilla July 20, 2012
akk . ^^ blogwalking sini . dah berapew minggu tak blogwalking kat tempat akk . ^^ pandai la alisha .
otak dia dah mula berfikir cara nak selesaikan masalah .

comel sangat dia panjat
QasehnyaRania QasehnyaRania July 20, 2012
betol tu:) bagus alisha dah tahu buka pintu kan ..
Saleha Saleha July 20, 2012
Bes kan jadi suri rumah.. setiap perkembanagn anak boleh ajar dan di pantau :)
anisalya anisalya July 20, 2012
sama la macam bebudak ni. selalu je guna kerusi utk capai benda2 yg tinggi.
Tihara Tihara July 20, 2012
OH, anak dara tu tengah watpe tu?? :)

selamat berpuasa ina :)
Bazilah (^0^) Bazilah (^0^) July 20, 2012
kerusi serba guna utk alisha hehehe. selamat berpuasa kak :)
Azi Azi July 20, 2012
biar je alisha nak panjat ke apa tp still dibwh pengawasan.. sbb teringat masa sofea baya2 alisha msa sy pi keje dia tinggal ngan nenek dia terkunci dia didlm. pastu nenek dia kat luar tak ada kunci. kenalah tunggu hubby blik. tp la ni dh pandai buka tutup sendiri... ajar lama lama pandai...
Papa Mifz Papa Mifz July 20, 2012
oh dah pandai memanjat yer...hati2 yer alisha...:)

selamat berpuaso yer...:)
iEdA iEdA July 20, 2012
makin bijak alisha pk cra nk buat smthg...bole selesaikn mslh dh ni..hehe
fieda fieda July 20, 2012
kerusi merah tu la yg jadi pembantu ye...hihi
fieda fieda July 20, 2012
ina..sihat tak...??

selamat berpuasa ye kak fieda ucapkan..jga kandungan ye di bulan pose ni..moga sihat2 sokmo hendaknya...

kak fieda dh dapat banner iklan exybytes..apply 17 july dan 20 july dh kasi banner script..sekejap betul kn..mmg rezeki kak fieda nk pose ni sekali dgn BE...

done samsung
fadh leyanie fadh leyanie July 20, 2012
bahaya tu panjat-panjat..:P
zachflazz zachflazz July 21, 2012
hai alisha, hati-hati Nak.. itu kerusi tetaplah kau pijak di tengah, biar tetap seimbang.. hepi ramadhan alisha..
azizah :) azizah :) July 21, 2012
bagus betul la akak ni..hehe bestnya jadi surirumah.. yg dpt memantau perkembangan anak2..
Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY July 21, 2012
hihi semakin bijak alisha ye,
itulah mereka akan belajar melalui pemerhatian..
shahdiana shahdiana July 21, 2012
makin hari makin panjang akalnya ina...tapi kena tengok juga sebab kerusi ni kan ringan takut terbalik..cian alisha
9n0L4 9n0L4 July 22, 2012
jage jage. kang tergolek. ;)
Ummi Iman Ummi Iman July 22, 2012
Risau pula melihatnya. Hati2 alisha ya..
Si Matatajam Si Matatajam July 22, 2012
Cerdik la dia... Khalish plak guna kerusi hitam... Tapi kena sentiasa take care la kan...
deno deno July 22, 2012
alisha mmg pandai!!!:)
...sWeeT uMi... ...sWeeT uMi... July 23, 2012
budak bila membesar mmg byk akal kan hehehe...tapi tu la kena gak tgk2 kan sbb tmpt pijak tu kan kecik je, cam yg mama ckp tu kan (^__^)
anitadiana anitadiana July 23, 2012
sama lah ina..arisya kaki panjat juga..gril pintu kalu tak tengok sampai atas dia boleh panjat..aqil pun tak buat mcm tu...
wan nurul hezrina wan nurul hezrina July 23, 2012
si kecik sorangnie mmg juara memanjat..haha..aah bagus gak ajar takutlah benda2 kecemasan nnt alisya ingat nak buka
syiela syiela July 23, 2012
makin cerdik budak alisha ni :)
MamaEma MamaEma July 23, 2012
banyak perkara alisah dah belajar..nanti boleh jadi cikgu kat adik tau..hehehe
izz iizza izz iizza July 23, 2012
eh risau tengok..takut jatuh..:)
Nora Karim Nora Karim July 23, 2012
heheh pandai kemain...!! :p
zachflazz zachflazz July 24, 2012
alisha, sedang apa kau Nak? Puasa tak?, hehe
UmmiAbi UmmiAbi July 24, 2012
Ini budak memang byk akal mindanya..hehe. Comey alisha ikatrmbut..:)
ShimaSalleh ShimaSalleh July 24, 2012
Alisha tamo susahkan ibu dia.. Tp mmg kena hati2. Kerusi plastik mcm tu boleh terjatuh nti.. aqil pun sama memanjat kerusi, tp pakai kerusi meja mkn hihihi
nanakimie nanakimie July 24, 2012
ati2 alisha...nanti jatuh:) nana diri atas kusi tu pun gayat lg lg,hee..nak raya ni nanti mmg kna pnjt la nk tkar lgsir:)
Puan Kutu Puan Kutu July 25, 2012
amboi adventurenya anak dara sorg nie..hehe
CtAyue CtAyue July 25, 2012
pandai alisha yer.. tp mmg bagus pun ajar dia pandai bukak pintu sbb mmg ada terjadi budak terkunci dlm bilik tp tak reti bukak sendiri.
Myra Jay Myra Jay July 25, 2012
Yeye Alisha dah pandai buka pintu ;)

Untuk Alisha jugak nanti2 kan :)
Izan Ishak Izan Ishak July 26, 2012
comel je tgk alisha dari belakang. kakak kecik tapi bijaknya masyaAllah...