Opsttt jangan salah faham yer (^_^)


Saya tertarik dengan komen Mama QS yang selalu menggoda nafsu makan saya ni hihii... Mama QS cakap dekat entry sebelum ni "Sepah rumah, pecah pinggan bukan larang dari Allah tapi kita perlu marah dan perlu beri pengajaran padanya.. melentur buluh biar dari rebungnya intan.." Firstly, saya nak cakap, Akak jangan risau.. saya tak terasa pun kak.. kita kan dah lama beramah mesra.. muahhaha

So, saya nak ambik kesempatan ni jugak untuk explain dekat u all jugak.. Yap, betoi tu... melentur buluh biar dari rebungnya.. & betoi tu, pecah pinggan bukan larang dariNYA... Cuma, saya ni jenis yang bukan suka marah2 or memukul dalam mendidik anak TAPI LEBIH SUKA GUNA PENDEKATAN PSIKOLOGI...

Maksud saya.. Sebagai contoh.. kalau Alisha pecahkan pinggan.. saya akan hampiri dia & cakap "Alisha, ibu tak kisah jika pinggan ibu pecah tapi ibu nak alisha tahu yang ibu akan risau jika alisha terluka akibat terkena serpihan kaca pinggan tersebut... kalau alisha nak guna pinggan kaca, alisha kene pegang pinggan ni secara berhati2.. supaya tak jatuh & pecah..."... Ini antara contoh cara yang saya guna... kiranya saya bukan jenis yang bila pinggan jatuh pecah.. terus pergi dekat alisha marah & pukul dia... itu maksud saya (",)

Setiap dari kita, ada cara yang tersendiri dalam mendidik anak2 kita... (",) Emmm maybe alisha ni jenis yang tak banyak karenah kot.. tu yang dia cepat paham bila saya explain sesuatu dekat dia... Tapi tak tahulah kot bila anak dah segerabak keretapi... saya pulak dan2 bertukar jadi "hijau"... muahahha... Apa2 pun, doa saya setiap hari semoga saya dikurniakan kesabaran yang lebih dalam mendidik anak... (",)

Ohya, lagi satu, kalaulah kita nak pukul anak, pukullah dekat tapak kaki seperti saranan Nabi kita.. (",)


{ 45 comments.. read them below or add one }

Zie Zie July 25, 2012
betul tu, pecah pinggan tak pa, takut anak terluka,
syawalsimpsons syawalsimpsons July 25, 2012
semua dorongan N kata2 kengkawan tu semanagt untuk kiter kan...

p/s : ina...sue egat bulan 12..insyallah...tapi tak pe...kalo pantang kat chemor pon ok...sebab sue mmg akan singgah umah mak sedara sue kat klebang jaya tu....
ummi_norseha ummi_norseha July 25, 2012
Amin..mendidik ank mmng perlukn kesabaran,setiap ibubapa nk kan yg terbaik untuk ank2 cm cr jer yg berbeza...:)
Che Rosliza Che mat Che Rosliza Che mat July 25, 2012
masing2 ada cara tersendiri..dalam mendidk anak2 hihihi
izan mama mia izan mama mia July 25, 2012
masing2 punya cara sendiri...asal jgn sampai mendera anak sudah lah..dan jangan sampai...ikutkan sangat kehendak anak kan..saya pun anak sorang jer..xbanyak pengalaman..saya ikut style mak saya..hihiih..
anisalya anisalya July 25, 2012
kadang2 guna jugak psikologi. tapi kalau psikologi tak jalan ada la cara lain utk atasinya tu. kalau anak2 ni macam tu orang ni.
Hilmirda Daud Hilmirda Daud July 25, 2012
Betul tu bukan pinggan tu yg kita risaukan, kalau dia terluka tulah yg paling kita tak mau..
Wanieys Wanieys July 25, 2012
wani setakat ni alhamdulillah xpernah naik tgn lagi dekat qalief...selalunya wani banyak besabar dan guna cara mcm kak ina pendekatan psikologi....pukul2 manja melawak dgn dia ada la hihihi
Mrs Velentine Mrs Velentine July 25, 2012
hehe..leraikan salah faham 2
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI July 25, 2012
btol cara akk tu.. kt guna psikologi..tmbh2 dgn kanak2.. bila dh bsar pon seeloknya begitu..

kerana dia telah dididik sebgitu.. insyaALLAH ank2 akn fhm..
nur anis nur anis July 25, 2012
akak memang penyabar..:)
Zefa NorAsmara Zefa NorAsmara July 25, 2012
Ibu yusuf selalu je bertukar 'hijau'.. muahaha..
♥♥azatiesayang ♥♥ ♥♥azatiesayang ♥♥ July 25, 2012
K.atie pon anak dr baby sampai dewasa xpernah jentik pon....selalu tegur dgn berhemah & pahamkn mereka kenapa kita xsuka mereka lakukn sesuatu yg xbape elok.

Sampaikn anakbuah suami kata...xpernah dgr k.atie tinggikn suara/marahkn anak2.

Alhamdulilah,dikurniakn anak2 yg mendgr kata & nasihat.
Kakzakie Kakzakie July 25, 2012
Betul intan setiap org ada cara sendiri didik anak. Tapi jujur bapak kakak tak pernah letak tangan pada anak-anak dan itulah yg selalu dia pesan agar jgn suka-suka pukul cucu dia. SO... kalau nak pukul jgn sampai atok nampak haha..
eita eita July 25, 2012
pinggan pecah leh beli lagi kat kedai..
kalau anak yang kena pecah..susah lah..bukan senang nak dapat anak..
Farah Shamsudin Farah Shamsudin July 25, 2012
memang benar kalau kite ajar mnggunakan pendekatan psikologi, lebih elok.
ayut ayut July 25, 2012
hihihi..btukar jd ijau.adehh.ad2 je kak ina ni.same mcm akak ayut.guna psikologi.jarang dy marah2.sesekali je marah.tp tu pon lpas tu mesti cakap baik2 smula gan ank dia :) bdk skrg cara ye dh len ckit bila nak di didik.mm..payah jd mak ayah ni kan.cabaran ye banyak.all the best kak dlm mendidik alisha dan ank2 yg len.
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ July 25, 2012
huhuh..btl tu..ada cara tersendiri utk kita mendidik anak2..
bab pukul tang kaki tu cma setuju..
CtAyue CtAyue July 25, 2012
yup!! betul tu ina. sy pun setuju. sbb belajar dr pengalaman sendiri dan tgk org2 lain jugak yg cepat je pukul anak. ada tu depan2 org pun dia pukul jugak.. kesian sbb nt takut budak tu hilang keyakinan diri. sy jrg pukul anak tp asben sy yg jaga bab itu.bila terpaksa br lah dia rotan anak di tapak kaki dan tapak tangan..memang dlm mendidik anak2 sgtlah perlukan kesabaran yg tinggi dn sy sendiri pun kdg2 tercabar jugak nak menahan sabar tu. semoga kita sama2 dikurniakan kesabaran dalam mendidik anak2 ni.. opss.. terpanjang pulak komen kali ni.. :)
Deq's Qienz Deq's Qienz July 25, 2012
ermm betul tuhh..sy pon setuju..
Bazilah (^0^) Bazilah (^0^) July 25, 2012
betul2 bazi penah baca, kalau nak pukul anak utk mengajar die, pukul tapak kaki jer. jgn pukul badan dia.
UmmiAbi UmmiAbi July 25, 2012
Anak amanah Allah..kena jaga dia baik2.. Lau nak marah mesti bersebab...If nak marah gak,pastu kena pujuk & bagitahu kenapa kita marah...Mcm psikologi k'ina buat...Lau nak guna pinggan ,kne pegang baik2,nt pecah...Kita bagi amaran mesti bersebab..
Tentang Kita Tentang Kita July 25, 2012
saya tak ada anak lagi..setiap org akan gunakan pendekatan yg berbeza dlm mendidik anak2..saya suka cara ina
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P July 25, 2012
cara didikan anak berlainan pada setiap orang, .. anggaplah teguran tu satu kata2 nasihat dari seorang sahabat :)
Ardini Humaira Ardini Humaira July 25, 2012
dni akan cuba didik anak dni betul2 :)
Haryati Hamzah Haryati Hamzah July 25, 2012
masing2 ada cara tersendiri tuk didik anak, kdg2 tak sama ngan orang lain sbb kita lagi memahami kerenah anak kita sendiri.
mama_umar_maryam mama_umar_maryam July 25, 2012
semalam maryam pecahkan slow cooker yg bekas kace tu t____t...x pukul jugak..tp zt tercakap kuat2 soh die pegi ke depan takut kace kene kaki die..kene kaki kite xper t__t
syiela syiela July 25, 2012
akak ni selalu bertukar hijau muahahaha
Cik Nur Cik Nur July 25, 2012
betul, budak2 kecik ni kita xboleh marah2 selalu, lama2 dia jadi lali dan xdengar ckp dah..

tapi mereka akan tahu, dalam lembutnya kita, ada garangnya..

jadi diorg akan sentiasa berhati2.. :)
9n0L4 9n0L4 July 25, 2012
betul. didik anak ni mmg pakai psikologi. mcm cekgu juge. ;)
fiza fiza July 25, 2012
Betul sgt²...psikologi lebih baik. Tapi mcm saya bila anak dah berderet nih psikologi ntah ke mana...cpt sgt naik tgn, pukul2 manja gitu ☺☺.
kak tini (umialya) kak tini (umialya) July 25, 2012
bukan mudah nak didik mereka, lain anak, lain ragamnya..
azizah :) azizah :) July 25, 2012
guna psikologi la bagus untuk mebentuk anak2 yg baik..bila marah budak2 akan mberontok secara tak langsung jiwa dia tak baik..bagus la kak guna psikologi..sebenarnyya xnak pakai pinggan kaca sebab takut jari terluka kan..bukannya takut pecah..
Cik Rongoks Cik Rongoks July 25, 2012
nk gtau budak2 tentang satu benda nie, kita kena fikir cara yg paling mudah utk bg dia faham :)
Azi Azi July 25, 2012
ye... bila dah terluka nanti kita boleh cakap kan ibu dah cakap hari tu.. tapi harap2 xluka lah...:)
Si Matatajam Si Matatajam July 25, 2012
Setiap parent ada cara tersendiri dalam mendidik anak2 depa jadi yg terbaik.. Tapi M mmg suka cara Ina ajar Alisha.. Kaedah psikologi ni kadang2 lebih baik dalam membentuk anak2 drp kekerasan...
izz iizza izz iizza July 26, 2012
sy setuju ngan cara ina..menerangkan sesuatu perkara tu lebih elok dari marah2 jer..tapi ya la lain org lain caranya..sy pun dulu suka juga marah-marah..tapi marah sy mesti akan sebut sebab kenapa sy marah..biar mereka faham..:)
Mummy GreenyHouse Mummy GreenyHouse July 26, 2012
Psikologi mcm ina pun bagus.. Tp sy x bape nak penyabar,,huhu.. Kdg2 psyco, kdg2 tegas..
Puan Kutu Puan Kutu July 26, 2012
sgt setuju dgn statement setiap org ada cara tersendiri dlm mendidik anak..

tidaklah menjadi kesalahan juga klu kita marah n pukul utk mendidik.Cuma kena la ikut flow...klu ilang sabar terbanglah juga cara spt saranan nabi tu.hehe

pastu setiap anak tu lain.alisha mgkin tak byk kerenah or mgkin sekarang dia ok,nti dh besar tak tau pulak cmna...bkn juga mksud sy dh besar nti alisha akan buat perangai,klu didik dengan baik Insyaallah membesar sebagai anak yg solehah..lg2 dpt ibu penyabar macam ina..mmg bertuah alisha:)

adk alisha nti mgkin lain pula peelnya kan.pendekatan psikologi tu adalah the best,tp tak semua budak boleh dididik dengan cara cmtu.pendek kata kena tgok cara dan perwatakan seseorg budak tu,pastu baru boleh guna pendekatan yg sesuai..

Biasanya budak perempuan lebih sensitif dan cpt matang. Anak lelaki ni sedikit aktif n nakal.boleh hilang sabar juga dibuatnya.ibu pun bukanlah sempurna mana.tp cuba sedaya upaya utk jadi terbaik buat anak kan..

ada budak yg akan naik lemak bila ditegur dengan cara baik.so kita kena marah juga utk kebaikan mereka.kebanyakan budak melalui pemerhatian sy,bila ibu bapa tak tegas, tak tahu nak marah anak,pastu terlalu manjakan anak, anak msti jenis tak dengar kata,tmbh teruk lg tak hormat org.kebanyakan la bukannya semua..:)

klu sy sendiri,benda yg membahayakan mmg sy akan tegas sikit supaya anak tak ulangi perkara yg sama.tp klu setakat tumpahkan air nak pukul anak mmg tak patut la.kehkeh

pendapat sylah.maaf ye terpanjang sikit.:)
Ummi Iman Ummi Iman July 26, 2012
Sebab tu tak mau bg main. Takut membahayakan ;)
Cuma beringat sebelum kena.
Myra Jay Myra Jay July 26, 2012
Setuju dengan cara Ina guna pendekatan psikologi.
Myra pun dok tengok adik bila tegur Firas buat salah bukan marah2 tapi guna kelembutan, kalau masih tak jalan baru marah.

Sebab budak2 ni diorang mudah faham apa yang kita cakap ;)
MamaEma MamaEma July 26, 2012
betul juga cara ina bagitahu alisah bila dia terpecahkan kaca...
Izan Ishak Izan Ishak July 26, 2012
baguslah ina gunakan pendekatan psikologi ngan anak2 ni. mcm k.izan ni, kalau boleh sabar mmg tahan ajelah. tapi kadang2 tu suara tarzan terkeluar juga...
~emi~ ~emi~ July 26, 2012
Saya pernah dengar sorang ustaz bagi ceramah. Katanya kalau nak pukul anak, jangan pukul guna tangan. Maksudnya tak kisah la kita ambik kertas or pape pun, pastu pukul dia untuk kasi pengajaran. Tai jgn pukul direct guna tangan, sebab nanti anak akan jadi bertambah degil dan tak dengar kata. Saya rasa betul lah kot coz kakak sy yang masa dapat anak sulung, dia tak reti sangat nak handle budak. so bila anak dia x dengar kata, dia selalu cubit & pukul sesiket anak dia tu...kesannya boleh nampak kot anak sulung dia jadi macam makin tak dengar kata. Berbeza dgn anak dia yang number 2 , masa tu dia da mula tahu handle kerenah anak - anak so dia takde la nak pukul2 anak lagi...anak dia yg kedua sangat baik & dengar kata. kalau kita larang dia elok2, takde pun dia membantah.
deno deno July 30, 2012
eh... cara akak didik alisya sama mcm kakngah deno buat kat adam.. kalau adam silap apa2 kakngah tak marah tapi nasihat sbb adam mudah faham