Cara saya mengawal perasaan marah dekat anak..

Dalam kehidupan kita bergelar seorang ibu ni.. ada masa anak2 kita sangat2 menguji kesabaran kita kan.. Kadang tu rasa macam... eeee eeee bagi kang... saya pernah 2 3 kali la kot rasa macam tu.. tapi saya hanya rasa.. nak memukul sungguh2 saya tak sampai hati.. Opssttt bukan saya manjakan anak saya tapi saya rasa.. memukul bukan cara terbaik untuk didik anak..

Saya biasanya lebih kepada psikologi.. Memang naluri ibu mampu ubah segala2nya.. So, saya nak berkongsi dengan u all macamana saya menangani perasaan marah saya tu... Bukan nak berlagak pandai tapi saya rasa tak salah kita berkongsi kan.. (",)

Kalau u all selalu mengikuti blog saya.. pasti u all tahu yang alisha ni.. dah pernah pecahkan pinggan mangkuk.. dah selalu sepahkan rumah... dah selalu tumpahkan air.. dah pernah menguji kesabaran saya... tapi saya tak pukul dia.. Opsstt.. pernah terpukul tapi hanya 2 3 kali je kot.. tu pun pukul2 manja..hihii.. 

Cara saya adalah PALING PENTING... SETTING MINDA saya yang anak2 kecik macam alisha ni masih dalam proses pembelajaran.. walau apa pun dia buat.. pecah kan pinggan mangkuk 2 3 kali pun.. setiap hari sepahkan rumah pun.. kita perlu ingat.. anak kita nak explore macam2 dalam hidup dia.. dia masih belum tahu apa yang dia buat tu menyusahkan kita.. dia masih belum tahu apa yang dia buat tu mampu buat kita penat.. dia masih belum tahu apa yang dia buat tu, buat kita rasa nak marah.. TAPI apa yang dia tahu.. dia rasa seronok dengan apa yang dia buat & dia nak belajar @ xplore lebih lagi... SO.. KITA SEBAGAI IBU ni lah yang patut bagi penerangan dekat dia, apa yang dia buat tu samada elok or tak.. 

Lagi satu.. kalau anak buat sesuatu yang mendatangkan kemarahan kita.. KITA JANGANLAH MEMAKI OR MENCARUT OR MENGELUARKAN PERKATAAN YANG TAK ELOK UNTUK ANAK.. Macam saya.. saya memang dah didik diri saya... setiap apa je yang berlaku or yang alisha buat yang boleh buat saya marah.. saya akan mulakan dengan perkataan "Ya Allah.." sebagai contoh jika alisha pecahkan pasu kesayangan saya.. Saya akan cakap.. "Ya Allah... apa alisha buat ni.. habis pasu ibu pecah... Alisha.. pasu ni bukan untuk dibuat main.. kalau pecah nanti terpijak.. habis berdarah kaki..".. So, dekat sinilah peranan kita meng'psiko' anak kita tu.. explain dekat dia apa yang sepatutnya.. bukannya apabila dia pecahkan pasu.. sambil marah2 kita pergi dekat dia lepas tu pukul dia...

Percayalah.. bila kita marah2 anak akan memberontak tau.. Perasan tak.. bila u all pukul anak.. dia akan lagi kuat menagis kan.. sampai u all kata.. "Diam!! kalau tak diam, ibu akan pukul lagi"... (Saya tak pernah buat tapi melalui pengalaman melihat sekeliling).. Memang anak u all akan diam.. tapi anak diam sebab takut kene pukul.. itu je u all.. bukan sebab dia paham kenapa ibu dia tak bagi main... so, pembelajaran @ pengetahuan anak kita akan terbantut dekat situ je...

Kita jugak seboleh2nya jangan biarkan mulut kita terbiasa menyebut perkataan yang kurang elok.. seperti contoh.. ketika bawak kereta tiba2 ada pulak hamba Allah di jalan raya tu buat kesalahan or terkedek2 ke.. janganlah keluarkan perkataan "B*D*H" or apa2 je la yang sewaktu dengannya.. tak salah jika kita kata "CERDIK" dekat orang tu.. so, bila anak kita dengar pun.. terasa lebih sopan.. macam saya, dari kecik saya dah terapkan dalam otak.. "Sekali kita kata orang b*d*h.. 10 kali Tuhan buat kita jadi b*d*h...".. Secara tak langsung.. ia dapat mengajar kita mengawal perasaan marah tersebut..

Bila kita marah2.. betapa sukanya setan sebab dia dah berjaya melemahkan kita.. So, hadapilah karenah anak2 dengan senyuman.. (",) InsyaAllah.. DIA pasti membantu kita dengan memberi kita sifat kesabaran yang lebih tinggi... InsyaAllah.. bila dalam diri kita penuh dengan sifat sabar.. hidup kita lebih tenang.. takda nak serabut2 otak... so, kita akan rasa sangat2 happy dengan life kita melayan karenah anak2.. (^_^)


Cara saya mengawal perasaan marah dekat anak..

{ 23 comments.. read them below or add one }

mimie.. mimie.. April 03, 2012
tq ina untuk info ni..
tetibe mimi terfikir sekejap..
bukan ape..ank mimi tu suka sangat buat benda yang mimi kata "jangan" tu..kdg2 tu marah jgk..tp taklah marah sampai pukul2..
klu ada pun pukul2 manje gitew je..sian kat dia..

tq ina!
Mimie Mimie April 03, 2012
Sangat setuju dengan IB...Kdg2 kita memg hilang sbr dgn anak anak tp memandangkan dorang kecik lg terima saja la apa yg dorg buat dgn pnuh sbr dan tawaduk...
SumeSakan SumeSakan April 03, 2012
Suka entry nih..budak lagi senang didik kalau dengan nasihat dan dorongan kan?

lg satu bila anak wat salah terus set dalam kepala...dulu aku pun kecik mesti aku wat benda yg sama dekat mak dulu...kalau mak boleh bersabar mesti kita pun boleh kan?so, secara tak langsung dapat control perasaan marah tuh dan expresikan marah tuh ke arah yang lebih membina..insyaallah...
Fiza Rahman Fiza Rahman April 03, 2012
Thanks for the tips, setuju sangat2...kena banyak gunakan psychology dari pukul/rotan.
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty April 03, 2012
betultuh ina..kadang kita mmg tak perasan apa yang kita sebut anak2 mmg copy dalam otak=)jadilah ibu yang lebij peka ngan perkembangan.cara2 ina semuanya nurul setuju.btw sorry lama tak jenguk.sofia kurang sihat.n nurulpun tak bape hepi nak wat entri.sampai2 meja jer nampak hadiah dr ina.tq sangat.terharu=)

angin tak bape bagus tapi tgk barang dr intan berlian terus senyum=)
Anum Shukri Anum Shukri April 03, 2012
perkongsian ilmu yang berguna ni..betul tu jadi ibu ni kita kena betul2 sabar hadapi karenah anak..sebenarnya setiap patah perkataan yang keluar dari mulut kita tu adalah doa..
sal ya sal ya April 03, 2012
sabar tu mmg sabar tp kalau kena time adik sakit yg dua lg buat perangak, hilang sabar jgk kejap. huhuhu...
emarieys emarieys April 03, 2012
thanks ina...ada juga sifat marah tarbabas juga...
ajumohit ajumohit April 03, 2012
betul tu ina, akak pon kekadang terlepas jugaklah, mana taknya sesorang jek jaga anak2, tapi skrg ni try mengawal emosi, anak pon dah besar boleh dibuat kawan bergurau
@LeenShamsh @LeenShamsh April 03, 2012
suke entry ni..ingtn buat ibu muhammad yg garang nih ;)
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman April 03, 2012
kdg2 tu tak sedar, termarah juga.. jarang sgt marah bab sepah rmh atau rosakkan brg. selalunya hilang sabar bila dia asyik suruh kita layan dia je.. nak buat apa pun tak boleh.
Yumida Yumida April 03, 2012
bertuah alisha dpt ibu camni....

klo semua parents praktikkn bende cmni...indahnyaaaa...sedangkan anak2 dh besar pun parents still marahkan mereka dgn perkataan *****. 2 psl tertanam sikap benci dlm diri anak2...
ida =) ida =) April 03, 2012
Setuju sgt2.....
Tapi, kadang2, bila saya dh x tahan marah, saya buat silent treatment. Diam aje.... Sampai la adam pulak yg pujuk saya ;)
Salina Mat Isa Salina Mat Isa April 03, 2012
boleh la dipraktikkan nnti..cuba menjadi ibu yg terbaik untuk anak..
LYAfrina LYAfrina April 03, 2012
dan, paling penting kunci kesabaran kan... apa2 pon..lya mmg sgt2 setuju dgn semua tips2 dari ina ni.. sebanarnya anak kt dlm proses utk explore..jd mungkin akan berlaku bnyk kesilapan n mcm2 lagi.. jd..kt mmg kna byk2 bsabar n marah dgn cara betul kan.. lya ada tbaca..jgn sesekali mcubit telinga anak..sbb ank akn mkin nakal n x dgr kata.. n kalo nk memukul pon ada caranya..n bahagian2 y tertentu utk dipukul, sbg pgajaran
AnonymousAnonymous April 03, 2012
wah good entri, selalu hilang sabar klu dgn anak2 ni
eita eita April 03, 2012
karenah budak2 biasa lah....
aziazib aziazib April 03, 2012
intan bila baca info2 mcm pn bleh didik kita sbb boleh mengingati kita, bagus info ni..

tp memang nak jaga budak kecil ni memerlukan kesbran yang tinggi kan...
Myra Jay Myra Jay April 04, 2012
Setuju cara ni, memang ini sebaiknya..

Ada myra tengok didik anak dengan memukul, sampai berbirat walhal anak tu baru berusia 3-4 tahun..
Kita tengok pun geram..
fieda fieda April 04, 2012
kak fieda kalau tecik2 beso maira mmg boleh tahan lagi..tapi kalau 2 bujang tu mmg kdg2 ilang sabo..sbb nakal budak beso tu tau jer la..mmg menguji kesabaran betul..
Puan Kutu Puan Kutu April 04, 2012
entah ekk sy nie mmg agak kurang penyabar juga.kena byk belajar bersabar macam ina...:)
ida =) ida =) April 09, 2012
Penyabar orgnya! Saya pulak, kawan2 kata lembut sangat dengan adam. Manjakan dia. Tapi, sebenarnya, saya belum diuji dengan pelbagai perkara lagi. So far, adam sangat mendengar kata. Tak pernah panjat itu ini, pecahkan brg etc. so, maknya x marah la kan?

Harap2 kalo ada rezeki anak kedua nanti, jangan la nakal sangat. Kalo baik mcm adam xpe, buatnya opposite dengan adam? Takut jadi ibu paliong garang pulak time tu. huuuu