Momen indah antara anak & ibu..


Setiap ibu pasti ada momen yang indah bersama dengan anak masing2 kan.. Tak kiralah samada momen itu sedih ke, marah ke, happy ke.. kerana yang pasti di hari kita tua nanti, ia menjadi satu kenangan yang sangat2 indah untuk kita ingati.. Pagi Jumaat ni, saya nak ajak u all selami perasaan saya.. perasaan seorang ibu yang sangat tersentuh dengan sikap anaknya... U all baca cerita saya ni dengan membayangkan diri saya tu adalah u all & alisha tu adalah anak u all yer.. (",)

Baru2 ni, ketika saya meriba Alisha.. dengan tidak semena2 hati saya @ seorang ibu terasa sangat2 sayu.. tanpa disangka, air mata saya mengalir.. Alisha yang berada dekat atas riba saya tu, terus bangun & memandang muka saya tanpa berkata apa2.. tiba2 jari jemari halus alisha tu, telah menyentuh muka saya & menyapu air mata saya.. yang buat saya lagi terkejut... selepas tu, Alisha mencium saya... Ya Allah.. pada masa tu, air mata saya ni lagi laju mengalir.. sungguh saya terharu dengan sikap Alisha...

Disebabkan momen2 indah macam ni lah, saya tak pernah terfikir untuk marah dia walaupun di saat dia mencabar kesabaran saya.. disebabkan momen2 indah macam ni lah, saya tak pernah nak pukul anak saya walaupun dia telah buat saya marah.. disebabkan momen2 indah macam ni lah, saya berjaya membaja perasaan "SABAR" dalam diri saya...

Jika anak2 telah menguji kesabaran kita, ingatlah momen2 indah ketika kita dengan anak2.. nescaya perasaan marah tu takkan mampu mengatasi perasaan sabar dalam diri kita.. Lagi satu, ingatlah.. dari 10 perkara yang anak2 lakukan, hanya sekali anak2 buat kita rasa marah tapi lagi 9 kali.. anak2 buat kita sentiasa gembira & tersenyum.. so, sama2lah kita baja diri kita dengan sifat kesabaran.. (",)

P/s : Semua ibu bapa sayangkan anak2nya melebihi dirinya sendiri..

{ 21 comments.. read them below or add one }

fieda fieda April 27, 2012
insyaallah.. bila pandang muka anak tgh tido lagi la buat kita rasa sebak...

done magnum
Masya Masya April 27, 2012
betul tu ina... anak² ni sebenarnya kt kena didik dr kecil jugak sifar sabar, klu kt sabar layan kerenah mereka.. mereka pun pasti bersabar klu nak mintak sesuatu dr kita.. lagi satu selalu kena rajin ajar anak mintak maaf pada kita klu dia buat silap.. mcm tu lah kt jugak sebagai ibu...
Jaa Jaa April 27, 2012
erm, k.ja paham.. k.ja pun pernah rasa camtu jugak....
Shafiq Shafiq April 27, 2012
Agaknya inilah apa mak dan ayah saya rasa..
Mummy GreenyHouse Mummy GreenyHouse April 27, 2012
(T_T) huhuu... sebak~ pandainye alisha.. :)
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI April 27, 2012
tersentuh hati bc entry akk ni..
Ummi Iman Ummi Iman April 27, 2012
Memang anak2 pandai ambil hati parent diorang. Iman pun sama. Kalau saya sedih dia pun turut sedih dan datang peluk. Sebenarnya anak ni apa yang kita buat kat dia, dia akan ikut. Saya suka peluk dan cium dia. Dia akan buat juga macam tu pada saya dan paling lucu kalau jumpa sepupu2 dia pun dia akan buat macam tu. Ish2 lelaki takpe lagi.. Yang perempuan.. :)
Tihara Tihara April 27, 2012
anak2 itu sebagai ujian dalam hidup ini..amanah, harta dan perhiasan paling indah bagi orang2 yang dipilih Allah untuk memilikinya... :)
anisalya anisalya April 27, 2012
ada perbuatan ank2 ni yg mmg akn buat kita rasa terharu sgt.
syawalsimpsons syawalsimpsons April 27, 2012
sweetnyer.....mmg bila tengok anak sayu je kan....nak marah pon PK 2, 3X kan
Falsya Falsya April 27, 2012
sedihnye ina..mcm mana la falsya nnt kan kalau dh ade anak..harap2 jd penyabar mcm ina..;D
noor noor April 27, 2012
sebak pulak nor bc entry intan nih...but its all true dear
Cik FaRiZaM Cik FaRiZaM April 27, 2012
hmmm...tak sabar nak jd ibu >_<
mamavogue mamavogue April 27, 2012
IntanBerlian,
Hakim akan amik kain lap pipi mamavogue kalau nanges :)
pastu pun dia cium gak..
kadang2 terpikir, sikecil yg belum pandai bercakap pun dah pandai ambil berat dan pujuk mama nyer :)
Bui Junaidi Bui Junaidi April 27, 2012
BETUL TU,IBUBAPA MMG SAYANGKAN ANAK2 LEBIH DR DIRINYA SENDIRI..DULU KAK BUI TAK TAU,BILA DH JADI IBU BARU FAHAM PERASAAN TU..
anitadiana anitadiana April 27, 2012
kak ita pun pernah mengalaminya...sekarang bila selesai mandi arisya pun dah ikut mcm abgnya...bila lapkan badanya akan memeluk mamanya ne..sambil mencium pipi kiri dan kanan,dahi dan mulut...sambil cakap..sayang mama...
Puan Kutu Puan Kutu April 28, 2012
betul kata kak fieda.bila pandang muka anak waktu mereka tidur,mmg rasa sebak sgt..:)

sy akui sy ni kurang sabar juga orgnya,tp bila sy sabar,en suami plak kurang sabar.haha kesian aiman

tp cara aiman ni mmg kena tegas sikit.mungkin girl macam alisha mmg lembut hatinya.macam aiman ni dalam keadaan tertentu klu kita berlembut sgt,dia mmg tak dengar kata..
ecadwinkyasha ecadwinkyasha April 29, 2012
xde anak lagi...tpi pengalaman sbgai anak..bila lihat kita berjaya,ibu org pertama yg tersenyum..
teratak hati teratak hati April 29, 2012
betul tu..kdg2 bile tgh penat/tension,bile susukan anak tgk muka dia,sejuk je hati..
wan nurul hezrina wan nurul hezrina May 04, 2012
entrynie buat nurul sebaklah.teringat gelagat merah yang dah besr n pandaidah erti kasih sayang..
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda May 05, 2012
tibe touching lak sy, huhu~..
sy prlu byk baiki dri utk jd mother.. ">_<