Alisha dah pandai mengira one to ten

Alhamdulillah.. Tak kisahlah walau anak orang lain sebelum umur 3 tahun dah pandai mengira.. Tapi Alisha umur 3 tahun baru pandai.. Tu pun saya nak kecohkan.. Saya tetap bangga dengan pencapaian Alisha.. Walaupun dia hanya duk umah, tapi dia mampu jugak pandai sebelum di hantar ke Tadika.. (",).. Adalah nampak bermakna sikit saya duk umah kan.. hihii

Yap, umur 3 tahun baru Alisha pandai mengira.. tu pun number one to ten.. number eleven & ke atas, tak reti pun lagi... Tapi bagi saya, Alisha dikira awal jugaklah pandai baca one to ten sebabnya.. kan Alisha umur 3 tahun ni baru nak lancar bercakap.. Kiranya macam seolah2 Alisha lancar je bercakap, terus automatik dia pandai mengira... Nampak tak kat sini apa yang saya cuba nak sampaikan dekat u all..??

Ajarlah anak kita tu dari kecik... Walaupun anak tu tak pandai cakap lagi pun takpa.. ajar je.. Jangan risau.. anak kita simpan kemas2 dalam otak apa yang kita ajar dia tu... Saya tak cakap kosong kan, sebab saya dah buktikan dengan Alisha.. Saya ajar dia dalam keadaan dia tak pandai cakap... Anak orang lain dah fasih cakap, dia duk bahasa German tak habis2... Tapi saya tak kisah.. Saya ajar je.. Tunjuk video apa yang patut.. ajar apa yang patut... Sebab saya tahu anak2 akan serap segalanya.. Macam Alisha sekarangla, automatik bila makin lancar berkata2, terus pandai mengira dari one to ten.. maksudnya dia memang simpan segala ilmu yang saya ajar selama ni.. Sampai saya rasa teruja... Terus telefon parent saya & parent saya pun excited dengar Alisha mengira dalam telefon... hihihii

Ohya, untuk pengetahuan u all, Alisha pandai mengira one to ten tau.. bukan satu hingga sepuluh.. hahhah.. Ibu dia ni duk ajar omputeh.. tu yang pandai one to ten.. kikikiii.. Lepas ni nak start ajar satu hingga sepuluh pulak.. Pelan2 kayuh.. Nak masuk tadika lambat lagi.. Banyak lagi masa untuk saya ajar... (^_^) Setakat ni, Alisha belum mengenal sepenuhnya lagi nombor2 tu semua.. Maksud saya, ada yang Alisha kenal, & ada yang Alisha tak kenal.. Tapi yang paling dia kenal, Number four... hihi

Walaupun camtu, kalau mengira sesuatu, dia pandai.. maksud saya camni.. contohlah.. emmm contoh jarilah senang yer... Alisha ambik tangan saya yang pada masa tu saya genggam @ tutup jari saya.. Bila Alisha nak mengira, dia akan bukak jari saya tu satu persatu sambil mengira one two three four five... (",)

Durasi : 31 saat

Video Alisha mengira one to ten.. Tapi untuk video ni dia tertinggal number six.. Sebelum saya rakam elok je mengira.. tapi takpala walau ada number missing.. malas dah nak rekod semula.. (",) Lagi satu, Alisha dah start main2.. tak nak kira betoi2 dah.. (",)

Durasi 01:07

Video ni, Alisha mengira jari saya.. One two three four five.. (",)

Moga anak2 saya dikurniakan hati yang terang untuk menerima segala pembelajaran... Moga anak saya jugak diterangkan hati dalam belajar mengaji & membaca... Saya tengah slow2 ajar Alisha mengenal huruf jawi (Al-Furqan) & membaca (Bacalah Anakku) ni..
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 16 comments.. read them below or add one }

DYatie ABakar DYatie ABakar November 01, 2013
Tahniah Alisha! Betul tu. Takper. Pelan2. Lain budak lain tahap nya. Lain anak pun lain jugak. Kann. Kite arissa, kite tak berkesempatan nak ajar dia. Huuuu. Dulu selalu target nak anak mcm kite dulu. 3 tahun dah boleh baca. Tapi allah nyer perancangan mesti lebih baik. :)
syawalsimpsons syawalsimpsons November 01, 2013
alisha sama la ngan syawal..dah pandai kire one to ten..mmm...itu la ina...kiter sebagai ibu tahu takat mana kelebihan dan kelemahan anak2 ni kan..janji ajar..tu yg penting..
Mimie Mimie November 01, 2013
alhamdulillah alisha dh pandai mengira one to ten...sama ngan aina kak lmbt sket die pndai semua tuh tp sy tetap bgga jugak
Ann Ishak Ann Ishak November 01, 2013
pelan2 kayuh mesti alisha boleh buat punya :)
haryati haryati November 01, 2013
betul tu...sebab anak2 ni cepat belajar apa yg kita ajar
Mimie Mimie November 01, 2013
hehehe...dtg sini nk komen lg...
tak silap sy alisha sebaya ngan aina..alisha tahun 2010 kan?aina lhir bulan jan 2010...auni pulak bulan april 2011...kire aina n auni beza setahun je kak ina...thun dpn aina 4 tahun auni 3 tahun...
Unknown Unknown November 01, 2013
ala xpe kak.. perkembangan setiap budak lain2 kan... bersyukur juga 3tahun alisha pandai mengira dah..
Unknown Unknown November 01, 2013
good girl alisha! lepas ni alif ba ta pulak yer alisha.. ;)
Miss N™ Miss N™ November 01, 2013
pandai dah dia..berkat akak ajar dia dari kecil...
caliph shuriken caliph shuriken November 02, 2013
yup, ajar jaa.. x rugi apa2 pun kn.. setiap budak akan perform pd masa2 yg sesuai ^^
Puan Kutu Puan Kutu November 02, 2013
Alisha sama macam aiman dului,boleh kira one to ten dulu seblum satu smp sepuluh..:)

takpe ina,yg penting kita ada kemahuan nak ajar.dh terbukti anak yg diajar dr kecil ni bijak2 budaknya...klu bandingkan dengan anak org lain tak kemana kita
Maria Firdz Maria Firdz November 03, 2013
tahniah alisha... Faiqah, masih bertatih dalam mengira dan membaca.. hehe..
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ November 05, 2013
salam k.ina..

cma kagum dgn cara akak mendidik alisha & aqilah.. teruja rasanya.. alhamdulilah.. :)

seri & faiz pandai mengira*lebih kpd menghafal sebenarnya* tapi dia tak kenal nombor.
cth bile kite tunjuk nombor 1 2 3 4...bila kita reverse balik, diorg terkial2.. hehe..nk kene istiqamah lagila ummi die mengajar ni.. :)

tahniah alisha.. good girl :)
shahdiana shahdiana November 05, 2013
SENANG CIKGU NAK AJAR BILA MASUK SEKOLAH NI NANTI....