Anak yang suka menangis boleh buat PERUT MASUK ANGIN...

Alisha kan suka menangis... Bila balik kampung, mak saya tegurlah JANGAN BAGI ALISHA MENANGIS SANGAT, NANTI PERUT MASUK ANGIN... Time ni saya pikir apa plak kaitan PERUT MASUK ANGIN DENGAN MENANGIS... Rasa macam tak percayalahkan cakap mak saya ni.. Macam tak logik je gayanya... Itu pandangan saya sebelum ni tau...

Tapi ianya berubah sejak saya bawak Alisha jumpa doktor masa dia demam baru2 ni... Doktor ada cakap dekat saya yang SAYA SEDAR TAK PERUT ALISHA NI KEMBUNG... Serius kalau doktor tak bagitahu memang saya tak tahu... Balik umah tu saya terpikir sendiri, Patutlah Alisha selalu mengadu sakit perut.. tapi saya just sapu ubat je & terpikir gak time tu sakit perut pasal apa.. sebab dia bukan ada cirit birit ke apa... Masa ni jugak saya terpikir maknanya cakap mak saya tu betoi la yer... SUKA MENANGIS NANTI PERUT MASUK ANGIN.. Kang dah tak pasal2 perut Alisha kembung....

So, inisiatif saya, lepas ni kalau Alisha menangis lagi, memang kene pujuk dia.. takleh biar dia menangis lama2... Alahaiiiii sorry ye sayang... Ibu kamu ni tak tahu pasal ni... ilmu kurang.. opah kamu bagitahu ibu tak nak dengar... Bila doktor dah sahkan baru ibu sedar cakap opah tu betul....
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 15 comments.. read them below or add one }

Bukan Bidadari Bukan Bidadari November 26, 2013
memang betul tu.... nangis je mmg boleh kembung perut... byk udara masuk dalam perut.. hehehe
msredcheesecake msredcheesecake November 26, 2013
bebudak mmg senang masuk angit prut dorg... tataukenapa...memang kene selalu cek...
Unknown Unknown November 26, 2013
adeh..kadang kadang saya biarkan je damia merengek menangis lama2..sbb malas nak layankan budak terlebih manja.. nanti nak check perut dia..
Masya Masya November 26, 2013
sy pun baru tahu ni huhuhu .. yg selalu sy amalkan kot tkt anak kembung bila tidur sy utup pusat dia.. maksudnya saya akan pastikan seluar dia u menutupi pusat.. sebab amir ni pesen payah pakai selimut.. tp klu sejuk sy pakaikan jugak selimut.. walaupun tahu selimut tu kang kemana² hala... x pun saya sapu bam kat kaki.. alhamdulillah berkesan jugak...

ina pernah bg alisha ni ubat cacing x?? mana tahu alisha ni ada cacing pun iyer jugak..
QasehnyaRania QasehnyaRania November 26, 2013
thanks share.
peringatan juga buat ibu ibu lain
syawalsimpsons syawalsimpsons November 26, 2013
sue pon tau gak petua org dolu2 tu...syawal sam[ai sekarang pakai baju pon pakai minyak telon jugak..
Mimie Mimie November 26, 2013
sy memg tau psl nih kak ina
Unknown Unknown November 26, 2013
betul tu akk..salu org tua pesan jgn bg bby nangis, nnti masuk angin.Lg2 kalau bby boy.
maszull maszull November 26, 2013
assalamualaikum intan...yer betul kata mak intan tu budak2 ni mmg x boleh biarkn die menangis selalu...kesian Alisha perut kembung yer...:)
Unknown Unknown November 27, 2013
budak baya hakimi pon sama gak kak.. jgn biar baby menangis.. kembung perut.. tu kena selesaikan msalah npe dia ngis..
 Aisy Nasiha Aisy Nasiha November 27, 2013
Ha, banyak ilmu yang kita belajar bila ada anak, kan. Pasal ni akak memang perasan dh lama, tak sangkal pun. Nasihat orang2 tua memang banyak kebenarannya. Macam mak marah bawa baby keluar maghrib, banyak kali juga Nazig buat hal bila balikhya, jadi kami bringatlah selepasnya.
haryati haryati November 27, 2013
betul tu ina, mcm anak yati yg 1st dulu selalu gak kembung sbb masa dia 2bln yati dah tinggal dia kat kedah sbb keje kat kl kan, dia suka dok nangis maybe rindu kat yati, smpai kena operate sebab telur dia besar sebelah.
Puan Kutu Puan Kutu November 27, 2013
ohh tak sgka ekk budak besar pun klu kerap nagis boleh kembung..pasal baby mmg sy tau klu selalu nangis boleh sebabkan kembung..

sy mmg rimas dengar budak nangis..kesian..klu tak sakit,takde punca takkan la tetiba budak nk nagis kan..kesian Alisha..:)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN November 28, 2013
@Masya

uabat cacing bg je yana... bg kat klinik yg 6 bulan sekali tu
Permata Malap Permata Malap December 02, 2013
owh,mcm tu ye,kak..sy pk baby jer yg boleh kembung kalau kuat nangis..erm...pasni kena pujuk la kalau AniqFiras nangis..