Kawal anak supaya jaga tatasusila di rumah orang

Alhamdulillah syukur pada Tuhan saya dikurniakan anak yang dengar kata... Dengar kata yang maksud saya ni dekat umah orang.. Kalu kat umah sendiri jangan cakapla... Saya kalu g umah orang, saya tak suka sangat anak2 saya ni buat cam umah sendiri.. risau kot2 dia g sentuh tu sentuh ni.. sekali pecah ke apa ke... Saya jugak yang naik malu...


Macam Alisha dia memang dari dulu lagi jenis pemalu.. Kalu g umah orang duk berkepit je dengan ibu dia ni.. So, memang takda masalah la...


Aqilah ni pulak, dia jenis yang aktif.. So, dari awai lagi saya memang dah target AQILAH HANYA BOLEH "AKTIF" DEKAT UMAH SENDIRI JE.. UMAH ORANG MESTI JAGA TATASUSILA... Kat umah sendiri nak panjat apa pun panjat, janji umah orang jangan nak panjat kerusi orang plak.. Alhamdulillah Aqilah pun jenis dengar cakap & paham.. Maybe sebab dia tengok kakak dia pun diam2 je agaknya...

Peel anak dekat umah orang ni saya tak pasti samada ianya bergantung pada jantina or cara kita ajar or explain kat anak... Macam saya, dari kecik saya memang dah "control" Aqilah dari aktif dekat umah orang.. Sebab saya memang dari awal lagi dah cari strategi untuk bagi anak yang "aktif" tapi "diam" di umah orang...

Actually, Aqilah ni walaupun dia jenis aktif.. walaupun dia nampak serius.. tapi dia seorang yang sangat2 manja.. lagi manja dari Alisha... Kalau balik kampung pun, Aqilah & Alisha akan ambik masa untuk serasi.. Kiranya masa mula2 sampai, 2 beradik ni duk berkepit je la dengan saya.. Tu yang g umah orang dorang boleh "diam" kot... Kalau g klinik untuk checkup dorang pun, Alisha & Aqilah ni duk je dekat saya.. Saya ni pulak yang bagitahu dorang suruh g main dengan budak2 lain...

Tapi apa2 pun.. keadaan "diam" tu hanya akan berlaku bila di luar rumah @ umah orang.. Kalau umah sendiri.. mereka lah heroin.. hihiii.. Tapi saya tak kisah sebab umah sendiri.. janji mereka paham apa yang perlu mereka lakukan bila ada umah orang.. (",)
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 18 comments.. read them below or add one }

Tie HT Tie HT November 07, 2013
ni nama dia, anak2 yang bijak..alhamdulillah :)
Maria Firdz Maria Firdz November 07, 2013
mmg kna didik dr awal adab dan akhlak...
Nizam Ijam Nizam Ijam November 07, 2013
sian dia... hahahaha kena marah ker?
nurbijen nurbijen November 07, 2013
Alhamdulillah, bagus Alisha dan Aqilah pandai jaga diri rumah orang...
Kalau anak2 saya, tgk pada rumah juga.... kalau rumah yg first time pergi, mmg malu2 kucing gitu... tapi kalau tgk dia org buat rumah orang mcm rumah sendiri, mmg kena slow talk la lepas tu, supaya mereka tak buat lagi
Unknown Unknown November 07, 2013
kalau anak saya akan minta izin bila dia nak buat sesuatu, even nak buang air kecil di rumah sendiri pon dia akan minta izin..... "mama, aisha nak kencing ye", selagi saya x cakap "pergilah" maka dia x pergi.. hihi, x kan x nak bagi pulak kan...
Miss N™ Miss N™ November 07, 2013
kalau didik awal mmg sampai besar diorg akan jaga kelakuan...

nur dapat tgk pada ank makcik nur..mmg elok je dia dengan adik dia duduk diam2...
Unknown Unknown November 07, 2013
betul..kdg2 kita pon xsuka anak yg aktif kat umah orang kan..naik rimas..
anak jijah lelaki mudah2an baik dan mendengar kata.. insyaAllah..
Izan Ishak Izan Ishak November 08, 2013
tak dinafikan ada anak2 yg sgt2 tak boleh duduk diam kat tempat org, kita yg tgk jadi rimas kan ina.

alhamdulillah.. alisha n aqilah anak2 yg mendengar kata.
haryati haryati November 08, 2013
sama jugak ngan anak2 yati...mula sampai tu mang diam je...tp pastu baru bley nak ramah mesra...klu bley takmo jugak aktif sgt kat umah org.
Unknown Unknown November 08, 2013
setuju.. kalo kat rumah sendiri xpelah.. rumah org mmg patot la ajar anak bertata susila.. dpn kiter mmg la dorg kata xpe.. katanya anak kecik lagi.. belakang kite xtau camne kan..huhu..
Unknown Unknown November 08, 2013
untung akak dpt anak2 yg mendgr kata :)
DYatie ABakar DYatie ABakar November 08, 2013
Betul tu. Cuma Arissa pulak sbb dia dh biasa kot dgn duduk umah org (bs n kak bs) n sy bkn lah 24hr dgn dia malah just 2 days in a week so a bit hard to train her mcm tu. Tp so far Alhamdulillah jugak stkt nih takder nak over sgt.
Mimie Mimie November 08, 2013
Memg kite kawal anak anak bile ada kt umah org..takut nti brg org rosak or pcah kite jugak dpt malukan..nti org ckp xpndai didik ank lak
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ November 10, 2013
Salam K.Ina..

pandai akak asuh anak2 solehah ni dari kecik.
cma akui, cma FAILED lg bab2 nk soh diorg dok diam bila g umah umah org..

sape yg pernah menerima kunjungan dari kami ank beranak,confirm dah tau.. :p
aziazib aziazib November 11, 2013
ada cara ke? anak sy kat rumah org boleh control tp penah tengok anak org yang tak leh control. tp sy nmpk yg xleh control ni mak dia jenis tak kisah means tak tegur anak dia nak buat apa...