Adik saya diberi tempoh setahun.. Jika tidak...............

Ya Allah Ya Tuhanku.. Selagi kita hidup dekat atas muka bumi ni, selagi itu kita akan sentiasa diuji.. Diuji  untuk melihat tahap mana kesabaran @ keimanan kita... Saya tak tahu nak cakap camne.. tak tahu camne nak luahkan apa yang ada dalam minda saya ni... Sungguh saya sedih.. sedih mengenangkan nasib adik saya di masa akan datang... Sementara parent saya masih ada, alhamdulillah parent masih boleh membantu.. Andaikata dah takda nanti camne.... Jika umur adik saya masih panjang, camne keadaan dia..... Ya Allah Ya Ya Tuhanku.. kuatkanlah semangat adik aku untuk berusaha pulihkan diri sendiri.. Kuatkanlah semangat kami semua ahli keluarganya untuk terus bagi sokongan....

Saya tulis entry ni pada pukul 2 pagi tadi... Saya sedih u all... Sedih sangat... Terbayang2 gelak tawa adik saya masa dia sihat dulu... Tapi apakah mungkin untuk saya kembali dengar gelak tawa adik saya tu... Kadang2 bila saya makan sesuatu yang menjadi kegemaran adik saya jugak, saya rasa sebak.. sebak pikirkan adik saya dah takleh makan semua tu... Ingat lagi, hari last adik saya jumpa mak saya, dia ambik 2 buah buku resepi, katanya nak masak chicken chop.. selain tu, adik saya ada suruh mak saya beli budu untuk dia.. tapi sangat sedih sebab dia tak dapat makan pun u all..............

U all............. semalam adik saya ada appoiment dengan doktor pakar.. scan lutut adik saya.. sebab kaki adik saya tu takleh dibengkokkan sampai habis.. boleh bengkok separuh je.. Doktor cakap "DEKAT LUTUT ADIK SAYA TU ADA TULANG LEBIH.. TULANG NI TERBENTUK DISEBABKAN SARAF OTAK ADIK SAYA TU TAK DAPAT BERFUNGSI DENGAN BAIK MACAM KITA NI... KIRANYA MACAM OTAK TAK LEH KONTROL.. TAK LEH BAGI RESPON.. TAK LEH BAGI ARAHAN TU YANG BOLEH WUJUD TULANG BARU... DOKTOR KATA, TULANG TU TAK BOLEH BUAT APA2... KAKI ADIK SAYA JUGAK MEMANG TAKKAN BOLEH DIBENGKOKKAN SEPENUHNYA UNTUK SELAMA2NYA... DOKTOR KATA HANYA BOLEH BENGKOK SAMPAI 90 DARJAH SAHAJA.. DENGAN KATA LAIN, 90 DARJAH TU GAYA MACAM KITA DUK ATAS KERUSI TU JE LA.."
LAGI SATU PULAK, KEMUNGKINAN BESAR ADIK SAYA AKAN DITEBUK DIBAHAGIAN PERUT UNTUK MAKAN... BAGI MENGGANTIKAN TIUB YANG DEKAT HIDUNG DIA TU... DOKTOR CAKAP TIUB TU TAK LEH LAMA SANGAT DEKAT HIDUNG.. TAKUT DEKAT HIDUNG OR KERONGKONG ADIK SAYA TU JADI LUKA KE APA KE... SO, NAK TEBUK DEKAT PERUT... OHYA, MASA JUMPA PAKAR SEMALAM, SEBELUM PAKAR BUAT KEPUTUSAN NI, PAKAR ADA BAGI ADIK SAYA MINUM AIR GUNA SUDU MELALUI MULUT.. MENURUT KATA DOKTOR PAKAR TU, KALAU ADIK SAYA DAPAT TELAN AIR TU, DIA TAKKAN TEBUK PERUT.. TAPI TU LA, DENGAN TAKDIR TUHAN ADIK SAYA TAK TELAN PUN AIR TU U ALL.. 3 KALI DOKTOR SUAP AIR KE MULUT TAPI ADIK SAYA TAK TELAN.. DIA BIARKAN AIR TU MELELEH.. PADAHAL BIASA KALAU DEKAT UMAH DIA ELOK JE TELAN... MENURUT KATA DOKTOR.. IANYA NORMAL UNTUK MEREKA YANG BUAT PEMBEDAHAN KEPALA CAM ADIK SAYA NI...

ADA MASA ADIK SAYA INGAT, ADA MASA ADIK SAYA LUPA.. MAKSUDNYA CAMNI.. CONTOHLA, BILA KITA SURUH SENYUM, ADA MASA ADIK SAYA SENYUM.. TAPI ADA MASA DIA TAK SENYUM.. SEBABNYA ADA MASA ADIK SAYA PAHAM APA MAKSUD SENYUM & ADA MASA ADIK SAYA TAK PAHAM MAKSUD SENYUM... Ya Allah.. sedihnya u all... selama ni saya ingatkan adik saya ingat.. upenya adik saya mengalami masalah ingatan jugak... DOKTOR CAKAP, INGATAN ADIK SAYA AKAN BERTAMBAH OK SELEPAS LETAK KEMBALI TEMPURUNG KEPALA DIA... Harap2 camtulah u all.... SO, JIKA TAKDA PE2, INSYAALLAH 09/12/2013 ADIK SAYA AKAN DIMASUKKAN KE WAD & 10/12/2013 ADIK SAYA AKAN DIBEDAH UNTUK MASUKKAN TEMPURUNG & TEBUK PERUT...

Itu cerita pasal perkembangan terkini adik saya selepas jumpa doktor pakar semalam... Ini pulak pasal nasib adik saya selepas ni.. pekerjaan dia... Adik saya kerja polis... Pihak polis dah bagitahu yang ADIK SAYA DIBERI TEMPOH SELAMA SETAHUN UNTUK KEMBALI BEKERJA.. JIKA DALAM TEMPOH SETAHUN ADIK SAYA MASIH TAK OK & MASIH TAK BOLEH BEKERJA, MAYBE ADIK SAYA KENE APPLY PENCEN OR MEDICAL BOARD.. KALAU PENCEN DAPAT SETENGAH GAJI, KALAU MEDICAL BOARD DAPAT TIGA SUKU GAJI...


Ya Allah.. bab ni buat saya sedih sangat u all... adik saya ada masa lebih kurang 7 bulan je lagi.. boleh ke dia sembuh.. boleh ke dia kembali bekerja.. sedangkan doktor dah gtau kaki dia hanya boleh dibengkokkan 90 darjah... Kalau adik saya sihat, maybe pakai tongkat.. apa kerja yang dia boleh buat... kepala dia pun mesti nak kene jaga jugakkan.. bahaya.. camne kehidupan dia dengan isteri dia nanti... adik saya takda anak yang boleh diharap untuk bantu di masa tua.. hanya ada seorang isteri yang setia menanti.. seorang isteri yang mengharapkan suaminya kembali sembuh macam dulu... Moga Tuhan kuatkan semangat adik ipar saya untuk terus jaga adik saya @ suaminya hingga ke nafas terakhir... Moga Tuhan bagi ganjaran yang setimpal untuk adik ipar saya... 



Katil yang adik saya baring ni derma dari pihak polis.. Ada lagi yang polis derma & ramai lagi yang derma sebenarnya...
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 30 comments.. read them below or add one }

Fiza Rahman Fiza Rahman November 07, 2013
Saya yg baca pon rasa sedih. Bertabahlah. Kita doakan smoga adik ina cpt sembuh.
syawalsimpsons syawalsimpsons November 07, 2013
allah..peritnya rasa yang menanggung...insyallah sue doakan moga semua di permudahkan...sue tahu pasai pencen medical board ni..tp susah nak explain kat sini..moga semua selamat yee ina..ina kuat yee
syawalsimpsons syawalsimpsons November 07, 2013
allah..peritnya rasa yang menanggung...insyallah sue doakan moga semua di permudahkan...sue tahu pasai pencen medical board ni..tp susah nak explain kat sini..moga semua selamat yee ina..ina kuat yee
Ainiyunus Ainiyunus November 07, 2013
salam
sedih nye baca cerita akak ni. Moga Allah bantu adik akak sembuh yer. In Shaa Allah. Allah tu Maha Berkuasa. Banyak kan doa ye kak..
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman November 07, 2013
Sedih sungguh baca. Berat juga dugaan adik Ina ni. Semoga Allah berikan dia kesembuhan seperti mana DIA bagi kesembuhan pada yang lain. Amin
 Aisy Nasiha Aisy Nasiha November 07, 2013
Alahai sedihnya baca kisah adik....
Dugaan buat dia.. semoga ada keajaiban berlaku.. kerja Allah semua ni.. kalau nak berubah sekejap je.. kita sama sama doakan utk kebaikan dia ya...
Unknown Unknown November 07, 2013
kesian...kita hanya mmpu memandang deritanya..yg menaggung..apatah lagi....mg isterinya tabah dan redha....
zachflazz zachflazz November 07, 2013
Allah selalu benar dalam memberikan ujian untuk umatnya. KIta akan selalu diteguhkan jika kita sabar dan tetap beriman kepada-Nya.

Kami turut mendoakan untuk adinda, semoga segera sembuh dan pulih seperti sedia kala.
lizz lizz November 07, 2013
Ya allah sedihnyer na...saya doakan agar adik cepat sembuh dan pulih seperti sediakala...aminn
AnonymousAnonymous November 07, 2013
Sy ada abang yg nasib dia mcm ni jgk. Cuma dia tak sakit teruk mcm ni. Accident jatuh gaung. Hampir je Innalillah time jatuh gaung tu. Tp alhamdulillah okei, bahu patah. Lepas operate, berbulan2 x boleh kerja. Dia kerja posmen je. So mmg x blh bawak motor la. Duk rumah je. Kesian. Dah la kerja posmen berapa sgt je, pastu bila xleh kerja b'bulan2, gaji pokok je dpt. Istri tak kerja. Anak x ada. Belum rezeki. Harap2 bahu dia cepat okay..tp abg sy ni dari dulu lg nasib dia agak menyedihkan sikit. Dah la bertahun kawen belum ada anak, pastu masalah selalu b'timpa2 x putus dtg. Besar betul dugaan Tuhan kat dia.
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra November 07, 2013
tiap kali baca kisah adik akak..air mata ni pasti mengalir..sedihnya rasa hati..mungkin saya pun ank sulung.dpt asa apa yg akak asa.moga ada keajaiban dari Allah.amin...
Ainim Rashihah Ainim Rashihah November 07, 2013
Ya Allah, beratnya dugaan hidup adik akak ya. Semoga akan ada keajaiban daripada Allah untuk sembuhkan adik akak
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ November 07, 2013
Salam K.Ina..

amek masa cma nk komen entri ni..
sebak rasa..
cuma dpt menghulurkan doa & mengaminkan doa2 seluruh kaum keluarga akak utk melihat adik akak sihat kembali..

isnyaAllah MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI kuat!
Jue Jue November 07, 2013
moga cepat sembuh ye...
tapi kalau ina nak tanya pasal pencen @ medical board boleh call jue...insyallah jue akan tolong sebaik mungkin....
Unknown Unknown November 07, 2013
hhmm...sedihnya... kalo terpksa mmg kena ameklah pencen tu..daripada dpt suku gaji jer.. apa2pun masih ada 3 bln kan.. doa byk2 moga akan ada keajaiban buat adik ina.. sabar byk2 yer ina..
Bukan Bidadari Bukan Bidadari November 07, 2013
sabar ye...... ada hikmah nya tu...
Ibu Lala Ibu Lala November 07, 2013
Sedihnya akk baca. Miga allah permudahkan segalanya ya.
Unknown Unknown November 07, 2013
sabar ina... kak sendiri sedih dgn keadaan adik ina... harap kembali sembuh seperti biasa ye
Tie HT Tie HT November 07, 2013
Ya Allah sebaknya akak baca entry ni ina..
moga Allah beri kekuatan pada keluarga ina untuk hadapinya..
insha Allah, adik ina akan pulih..doa banyak2 yer..moga ada hikmah terbesar di sebalik dugaan ni..
Unknown Unknown November 07, 2013
Insyaallah Allah itu maha adil dan dialah yang merencana sesuatu... Kita akan sentiasa diuji tahap mana keimanan kita...
Dan masih ramai yang prihatin. Alhamdulillah. Shima berdoa segala urusan dipermudahkan dan dimurahkan rezeki sekeluarga..
Bertabahla ye Ina
haryati haryati November 07, 2013
siannye ina...sedih bila baca kisah ni...harap2 adik ina adalah perubahan pasni
Shida Radzuan Shida Radzuan November 07, 2013
sedihlah kak ina ;( sabar ye kak..
Unknown Unknown November 07, 2013
berat bahu memandang berat lagi bahu memikul..moga akak n keluarga tabah hadapi n doa yg xputus3..
Myra Jay Myra Jay November 08, 2013
Sabar bebanyak ye Ina, sayu je Myra baca..
Moga Ina dan keluarga tabah dengan ujian ini.
Bila adik Ina tengok family nya tabah mungkin dia akan lebih bersemangat..

Sama2 kita berdoa ye
Rozie Rozie November 11, 2013
Doakan kan terbaik untuk dia... hidup mati kita Allah dah tulis... hidup kita pun kita tak tau... entah esok lusa kita pergi dulu dari org yg sakit berbulan2. ... Redho dgn ketentuan... walaupun kdg2 hati memberontak... inilah ujian untuk iman kita... moga kita tak tersasar..
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah November 15, 2013
kak moge adik akak terus kuat untuk sihat..

akak.. keluarga akak ade cuba kaedah alternatif? homeopati untuk meransang saraf otak adik akak ke.. saye cume beri cadangan.. kalau akak nak cube bagitahu saye.. saye tak dapat ape pon kak.. cume menyampaikan.. akak boleh rujuk profil prof tu dekat sini..

http://vfhomeo.blogspot.com/p/blog-page.html

saye dan keluarge memang penggune homeo dari klinik prof ni.. alhamdulillah ok kak.. kite cuma ikhtiar.. ape pon Allah juga penyembuhnya..
Bro Framestone Bro Framestone November 17, 2013
Jika dia kembali pulih, rasanya boleh apply untuk kerja pejabat di balai polis.

Memang ada position itu (if xsalah bro).

Tertiba teringat dekat arwah blogger - Jejai
Sharinginfoz Sharinginfoz November 17, 2013
sorry to hear that. semoga tabah menghadapi semuanya dan dikurniakan ketenangan
Unknown Unknown December 09, 2013
Assalamualaikum,first time baca post akak, tertanya2 kenape selalu ada doa lepas post.. klik name tu n mulala telaah satu2 cerita ttg adik akak.. barula faham kenapa akak selitkan doa selalu dalam post akak.. semoga Allah kurniakan ketabahan dan kesihatan kepadanya dan seluruh ahli keluarga..Amin..