Resepi Ikan & Sotong celup tepung

Saya kalau balik Terengganu, WAJIB SINGGAH MAKAN IKAN & SOTONG CELUP TEPUNG DEKAT PENARIK... Ya Allah.. sedap sungguh...Kalau orang Terengganu tak reti makan, tak tau nak cakapla.. Makan cicah dengan cili sos sambil tengok cite hindustan... tu diaaa... hahhahhah.. Inilah kenyataannya masa kami duk Terengganu dulu.... Mak selalu buat... Ikan kat Terengganu kan fresh.. memang sedapla..!! terliur dah ni haaaa....
 

Ikan kembung yang kami makan masa balik Terengganu bulan 5 hari tu... Sedapnya... Kerak2 tu rangup sungguh..!!


Sotong pun sedap... Makan di kedai sambil dengar alunan ombak & angin sepoi2 bahasa... Memang layanla.. (",) Nak buat ikan or sotong celup tepung ni senang je u all.. Meh saya share resepi.. TEPUNG BERAS + SERBUK KUNYIT + KAPUR MASAK + GARAM + AIR + SEBIJI TELUR = KACAU SEBATI.. LEPAS TU U ALL AMBIKLAH IKAN OR SOTONG TU & CELUPLA DALAM ADUNAN LEPAS TU TERUS GORENG DALAM MINYAK YANG PANAS & BANYAK.. Ohya, normally kami guna ikan kembung.. kalau kat utara panggil ikan termenung kalau tak silap saya...
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 25 comments.. read them below or add one }

QasehnyaRania QasehnyaRania November 14, 2013
sedapnya
a`aa ceq panggil ikan temenung.my peberet 4ever never. hihi
thanks share resepi ni
~emi~ ~emi~ November 14, 2013
Lamanya tak makan ikan & sotong celup tepungg. Best. Kat rumah dulu masa kecik2 mak selalu buat.
Ayu Zan Ayu Zan November 14, 2013
ayu pun layan... hihi. suka amat.
Lyeen De Syifa Lyeen De Syifa November 14, 2013
sedapnya....terliur plak..adeh..:D
Qashmere Qashmere November 14, 2013
rajinnya masak....sedapni
umi alya umi alya November 14, 2013
samalah ngan resepi akak kalu jenis goreng2, mmg sedap n rangup
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah November 14, 2013
sedapnye.. terliur da ni..
Mas Zull Mas Zull November 14, 2013
assalamualaikum intan...sedap2 ni...:)
Aisy Nasiha Aisy Nasiha November 14, 2013
Wah.. boleh try resepi menarik ni.. nampak menggoda je kriuk kriuk pada ikan dan sotong ni
Cik Nur™ Cik Nur™ November 14, 2013
sambil telan air liur nur tgk gambar2 tu....hihihi
azizah :) azizah :) November 14, 2013
serius kak.. jijah makan ikan n sotong celup tepung kat terengganu tepi pantai..pehh sedap giler! tempat lain xde selain terengganu,,
Myra Jay Myra Jay November 15, 2013
Memang sedap kalau makan sambil ratah kerak2 tu kan :)
Izan Ishak Izan Ishak November 15, 2013
huwaaaaa... tgk gambar pun dah terliur!!!
Deqla Manjew Deqla Manjew November 15, 2013
wahh.. tgk pun dah tau betapa rangupnya.. kriukk kriukk kriukk.. ehh mcm tu ke bunyi rangup? hahahaha...
Nora Karim Nora Karim November 15, 2013
mmg layan kalau makan tepi pantai ni...terliur!
Puan Kutu Puan Kutu November 16, 2013
tq ina,take note..nti boleh buat..boleh ratah2..ikan temenung selalu tak laku kt umah ni.hehe
Rosmiza Ali Rosmiza Ali November 17, 2013
Ya Allah, sedapnya.. Lama dah tak makan seafood celup tepung.. Feveret nih.. Dan2 rasa nak balik ganu.. Huhu..
http://miezashaklee.blogspot.com
Jue a.k.a Ibu 2F Jue a.k.a Ibu 2F November 18, 2013
terus lapar...sedapnya menikmati ikan celuk tepung..tambah2 kedai belakang airport kuala terengganu...
deno deno November 18, 2013
tengok ikan ni teringat ICT (ikan celup tepung) kat teluk ketapang terengganu,,, akak pernha pegi tak? sedap!
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ November 21, 2013
salam k.ina...
tu dia... ikan celup tepung..

agak menarik sbb kami kat sini goreng ngan kunyit aje.. bleh try ni!

Bali Tour Bali Tour June 03, 2014
This is great Article
Thanks for the recipe
Hijabatie Hijabatie August 06, 2014
I have two cows and the family of companies that
AnonymousAnonymous September 16, 2015
sukatan bahan2 tak de ea...