Kisah & gambar adik saya sebelum & selepas pembedahan memasukkan tempurung kepala

Adik saya dimasukkan ke wad 6B pada 9/12/2013... Memandangkan adik saya tak boleh bergerak or duduk, so, setiap kali adik saya ada appoiment, abah saya akan guna ambulans polis @ PGA untuk hantar adik saya.. Abah & adik saya ni sama2 kerja dengan PGA... Adik saya start puasa pada pukul 11:30 malam pada 9/12/2013 dan dijangka bedah pada pukul 12 or 1 tengahari pada 10/12/2013.. Tapi tu la, itu hanya perancangan kita.. perancangan Tuhan, adik saya start bedah pada pukul 3:45 petang...

Saya yang tengok adik saya waktu melawat pun rasa kesian.. bukan pe, kesian tengok dia lapar... Tau tak, adik ipar saya & anak saudara adik ipar saya siap kene marah dengan adik saya tu.. bukan marah macam kita marah sebab adik saya pun tak boleh cakapkan.. tapi sekadar keluarkan bunyi "hhhhaaaaaaaa"... maybe adik saya tu nak bagitahu yang dia lapar kot... lagipun selama ni adik ipar saya & anak sedara dia yang bagi adik saya minum... Agaknya adik saya duk tunggu2 bila bagi susu, tak bagi2 gak.. Kalau kitaorang nak makan pun, takdalah makan depan dia.. Bayanglah u all, mak saya sekadar bukak plastik gula2 je pun, adik saya boleh angkat sikit kepala dia jenguk...


Saya nak tunjuk kat u all gambar adik saya sebelum bedah & selepas bedah... Tapi gambar sebelum bedah ni gambar lama la.... Ni gambar dari sisi.. U all nampak tak yang dekat tepi tu, macam ada sesuatu di sebalik kulit kepala adik saya tu... tu lah otak... otak tu akan bergerak ikut kedudukan adik saya.. Kalau adik saya mengiring sebelah kiri, takdalah nampak otak tu tapi nampak lengkuk la.


Ini gambar dari depan... tengkorak adik saya takda bermula dari dahi... Kami ambik gambar ni,. tak pernah pun tunjuk dekat adik saya ni... cermin pun tak bagi tengok.. bukan pe, risau gak kot2 dia terkejut or tak boleh terima kenyataan ke.. kang tak pasal2 jadi cam kes sebelum ni..


Adik saya start masuk bilik bedah dari pukul 3:45 petang.. pukul 7:45 malam baru keluar bilik bedah.. Actually pukul 6:45 petang dah siap bedah tapi hold dekat dalam bilik bedah dulu sementara tunggu nurse dari wad datang ambik... Untuk pembedahan kali ni, kami kuranglah sikit rasa takut macam pembedahan buang darah beku dulu... Bukan pe, sebab masa pembedahan buang darah beku tu, memang adik saya dah 50 50... dah teruk.. so, time tu memang risau kot2 jadi sesuatu yang buruk kan.. Berbanding dengan pembedahan memasukkan tempurung ni, keadaan adik saya tu ok... ok yang saya maksudkan tu, ok tahap dia la kan...

Gambar atas ni, gambar selepas dibawa masuk ke wad dari bilik bedah... Ketika adik saya dibawak keluar dari bilik bedah, adik saya dalam keadaan sedar.. bukan main bulat mata tengok kami.. tapi maybe mamai2 kot... Cuma satu yang buat saya tersentuh ketika pertama kali nampak adik saya keluar dari bilik bedah tu, AIR MATA DIK SAYA MENGALIR DI HUJUNG MATA.. Ya Allah... sayunya saya rasa... Terpikir2 adakah dia dah rasa kesakitan akibat pembedahan.. Kalau macam kita, bila sakit tak mustahil kita menangis beria kan.. tapi adik saya tak boleh menangis camtu... dia hanya mampu mengalir air mata je... Maybe sebab dah berlaku gangguan dekat otak dia kot.. tu yang jadi camtu.. kadang2 seolah2 "takda perasaan"... Lagipun doktor ada gtau yang pemikiran or ingatan adik saya pun ada terganggu jugak..


Ini gambar adik saya sehari selepas bedah... Ada kesan tercalar sikit atas kepala.. maybe terkena pisau cukur time cukur rambut.. Yela, bukan senang nak cukur dengan kepala adik saya yang takda tempurung tu kan.. Untuk pengetahuan u all, tempurung kepala adik saya masih elok.. so, doktor masukkan tempurung asal la.. bukan yang "tipu" tu... ohya, nampak tak dekat atas kepala adik saya tu ada tiub... Tiub tu diguna untuk bagi darah keluar tau.. Darah yang ada lebih kurang sebotol la jugak.. bukan botol besar tapi saiz lebih kurang saiz air tin tu je... tak pun kecik sikit... Bila darah dah berhenti mengalir, baru tiub tu dikeluarkan... Pada mulanya saya terpikir, panjang wayar tu hanya yang kita nampak dekat luar tu je la... rupanya bukan u all... lebih kurang sejengkal lagi panjang wayar yang ada dalam kepala adik saya tu... alahaiiiii... 


Gambar ni saya fokus pada tempat jahitan kepala adik saya tu.. Ini hari ketiga lepas bedah.. Nampak dah kering sikit kan.. Abah saya belikan gel gamat untuk disapu dekat luka jahitan tu... Jahit dari depan hingga ke telinga.. Camnelah doktor jahit yer... kulit ke kulit ke... tempurung ke tempurung ke.. ke tempurung tu just "gam" & jahit kulit ke kulit... Adik saya masih lagi tak boleh buat apa2.. sekadar angkat tangan & angkat kaki sikit2 tu bolehla.. Tapi kalau nak duduk ke, nak bangun ke, berak ke kencing ke, semuanya isteri dia yang uruskan...
 

Adik saya selepas keluar dari wad... nampak tak hitam dekat tengah bawah leher dia tu.. tu bekas kene tebuk sebelum ni.. kira dulu2 adik saya pernah bernafas melalui bantuan pernafasan ikut situ la... 16/12/2013 baru ni, sekali lagi adik saya dibawak jumpa doktor pakar sebab nak tebuk dekat perut.. kira nak gantikan tiub melalui hidung tu.. kiranya kalau tebuk dekat perut, adik saya minum susu just masukkan susu dekat tiub dekat perut tu la... Sebelum doktor tebuk perut, doktor akan test dulu bagi adik saya minum melalui mulut guna sudu.. kalau adik saya telan, takyahla tebuk.. kira macam terus bagi minum melalui mulut la... 

Tapi tu la, adik saya tak jugak telan.. padahal kalau dekat rumah, elok je dia telan... So, doktor tangguh lagi, bagi peluang lagi sekali dekat adik saya... 27/01/2014 ni plak g jumpa doktor pakar lagi sekali.. kalau time tu adik saya tetap tak telan gak, takda cara lain.. tebuk je perut adik saya tu.. Sebab tiub dekat hidung tu tak boleh letak lama sangat... takut ada effect lain... Kalau dekat perut ni, setahun maybe akan tukar sekali or 2 kali je.. Tapi kalau dekat hidung tu, tiub tu akan ditukar 2 minggu sekali... Nak masukkan pun bukan senang.. sampai keluar la air mata adik saya tu... Saya harap2 adik saya dapatlah telan depan doktor tu bulan depan... Kita yang tengok ni rasa macam dah tak sanggup nak tengok, tebuk situ tebuk sini.. Moga adik saya diberi kekuatan & semangat untuk dia bantu diri sendiri pulih selain sokongan dari kami...

GAMBAR ASAL ADIK SAYA SEBELUM SEBELUM KEMALANGAN 

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 30 comments.. read them below or add one }

Ibu Lala Ibu Lala December 18, 2013
Akk tertanya tanya mcm mana la accident tu berlaku. Kesian kat adik ina.
syawalsimpsons syawalsimpsons December 18, 2013
sedeynya tgk...dugaan dan cabaran ian sekeluarga kan....thumb up kat adik ipar ina sanggup jaga semua segi segala tentang adik ina kan..sue doa kan moga ada sinar untuk family ina
Azlina bt. Azis Azlina bt. Azis December 18, 2013
Ya Allah seksanya. Semoga cepat sembuh.
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin December 18, 2013
awak....nangis kiter baca entry nie... :(

semoga awak sekeluarga & adik awak diberi kekuatan yang terhebat dalam menghadapi dugaan besar ini...
QasehnyaRania QasehnyaRania December 18, 2013
seriau sy tgk jahitan tu
in shaa Allah sama sama kita doakan k.
smga beliau diberi kekuatan utk lalui semua ni jga buat isterinya. smga tabah dan kuat jga suami trrsayang aamiin
Unknown Unknown December 18, 2013
semoga Allah meringankn derita keluarga awak ina terutamnya adik awak.gerun kan cemana lah adik awak tahan kesakitan nie? kita yang tengok pn x tahan nk tenung gmbr nie
huhhuhu
Masya Masya December 18, 2013
alhamdulillah pembedahan adik ina berjaya ... ina boleh tak bagi akaun bank, saya rasa macam nak bank-in duit bg kat ina .. tak banyak sikit jer... untuk menderma ...

sy tak tahu nak tlg macam mana .. mmglah mendoakan dr jauh, tp kalau baca bab adik ina ni tak nangis pun rasa sebak nak nangis .. manalah tahu ade jugak kawan² blog lain pun nak membantu .. tapi tak tahu nak salurkan kat mana..
ayuzan ayuzan December 18, 2013
ayu xngeri. tapi ayu sebak.
Cik Pinat Cik Pinat December 18, 2013
saya doakan semoga adik sis cepat sembuh ... pembedahan nie nama dia craniotomy ... utk lebih lnjut sis boleh tgk dekat youtube/wikipedia .. cara penjagaan pon ada jugak kat situ .
Rozie Rozie December 18, 2013
Emmm alhamdulillah semuanya dah selesai dan selamat... semoga adik ina masih kuat dan cepat sembuh...

Tak dapat bayangkan kalau anak buah kzie yg haritu masih hidup dan perlu tinggal di hospital dan melalui pembedhn demi pembedhn... mgkin lg tersentuh hati... terpkir juga bagaimana pula tumbesaran dia... apapun pun ketentuan Allah dah tertulis dia pergi dgn sekelip mata...
Miss N™ Miss N™ December 18, 2013
semoga lepas membedahan ni, adik akak sembuh dan sihat seperti sedia kala..amin..!
lizz lizz December 18, 2013
ya allah ina.berat mata memandang berat lagi bahu memikul...moga adik ina pulih seperti sediakala...
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman December 19, 2013
Berat sungguh ujian adik ina dan keluarga. Terutama isteri dia. akk doakan semoga kesihatannya bertambah baik. Adik akak mcm tu juga jahitnya. Tp lps operate terus letak balik tempurung kepala tu. Tempurung tu doktor kata dia letak mcm tu je. Alhamdulillah lps operate, adik akak sedar terus tersenyum dan sihat. Semuanya ketentuan Allah. Teruskan berdoa
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI December 19, 2013
ya ALLAH..sedih tgk keadaan adik akk..moga akk sekeluarga tbh terutama isterinya.
Unknown Unknown December 19, 2013
syukur pembedahan berjalan lancar, semoga adik ina terus diberi kesihatan yg baik ye
eija_sweetmama eija_sweetmama December 19, 2013
moga adik ina tabah hadapi dugaan ni, mmg berat lg mata yg memandang, berat lg bahu yg memikul..
Unknown Unknown December 19, 2013
serius deqla seriau tgk gmbr2 tu.. deqla mmg takot nk tgk darah atau bekas2 jahitan ni ... huhu.. apapun, alhamdulillah smuanya slmt.. berat mata memandang, berat lagu bahu yg memikulnya kan ina..moga cpt2 sembuh sepenuhnya..
Unknown Unknown December 19, 2013
dapat jugak yer discaj dari hospital.. baguslah xde masalah lain.. macam budak2 kat wad jijah camni gak tp byk masalah jadi berbulan2 duk wad..siann..


emm moga Allah terus sihat dan sembuhkan adik kak ini..
Fiza Rahman Fiza Rahman December 23, 2013
Sedih lah ina. Smoga adik ina di beri kekutan dan semangat yg tinggi utk melawan kesakitan dan smoga cpt sembuh.
Myra Jay Myra Jay December 23, 2013
Ya Allah ngilunya tengok..
Terbayang tiub yg sejengkal dalam kepala, memang sakit nanti klau Doktor nak cabut keluar..
Ya Allah ringankanlah beban yang ditanggungnya..

Moga Ina sekeluarga kuat ye
Unknown Unknown January 27, 2014
semoga adik akak cepat sembuh. in syah allah saya tolong doa kan :)
Unknown Unknown October 31, 2014
sy plak terasa takut sbb sy akan operation masuk kn tempurung...huhu...takut nye...
nur hazirah nur hazirah December 24, 2014
Assalamualaikum akak.saya nak tanya berapa lama adik akak mampu buka mata selepas operation? Sekarang ni ayah saya baru lepas operation,tapi die tak buka2 mata dia. Sekarang tempurung kepala ayah saya terpaksa simpan di peti bone.
nur hazirah nur hazirah December 24, 2014
Assalamualaikum kak.saya nak tanya berapa lama adik akak sedar selepas operation buang darah di kepala? Sekarang ayah saya baru lepas operation kepala tapi sampai sekarng dia tak dpt buka mata. Sekaranh ni tempurung kepala ayah saya disimpan di peti bone.
nur hazirah nur hazirah December 24, 2014
Assalamualaikum kak.saya nak tanya berapa lama adik akak sedar selepas operation buang darah di kepala? Sekarang ayah saya baru lepas operation kepala tapi sampai sekarng dia tak dpt buka mata. Sekaranh ni tempurung kepala ayah saya disimpan di peti bone.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN December 25, 2014
@nur hazirah

akak tak pasti pulak yg betoi2nya bila... tp adik akak duk icu lama jugak.. sebulan lebih... time dkt icu tu mmg tak sedar.. bukan tak sedar sbb koma tp xsedar sbb dorg bg ubat tido.. kiranya mcm nak bg adik akak xrasalah kesakitan tu
Unknown Unknown August 04, 2016
Lebih kurang macam kes saya la..
Buang darah beku juga.. Dlm bulan 8 or 9 kot baru masuk tempurung kepala.
Unknown Unknown October 26, 2016
Allahu moga cepat sembuh .
Assalamualaikum . Minta Akak Zarina pm saya jap di whatsapp 0107686760 . Saya ada sedikit pertanyaan nk tnya dengan akak.. trima kasih
Unknown Unknown October 29, 2016
Sy bru keluar dr hospital, memasukkan tempurung kpla sy, di sebelah kanan hingga ke dahi.. tp skrng muka sy jd bengkak.. mata x blh buka, mcm kena sengat oleh tebuan.. adakah ianya disebabkn oleh sy mnum air bnyk atau sbb tidur bnyk? Huhu.. x blh buka mata sebelah..