Cara atasi pelat huruf R

Nak cite kat u all ni... Tau tak, pada zaman tok kaduk saya pernah ada masalah pelat huruf R... Serius malu yang amat..!! Lebih2 lagi bila ada kawan yang saja je suruh kita sebut sesuatu perkataan yang ada huruf R.. sampai satu tahap saya pernah terpikir, camnelah nanti kalau saya dah belajar dekat IPTA pastu lecturer suruh berdiri sorang2 kenalkan nama... mesti suara kene kuat kan... dahla nama saya ada huruf R.. NOORZARINA BINTI AHMAR TAZARI... huwaaa rasa macam tak dapat terima hakikat plak.. lebih2 lagi kot2 masa kat IPTA tu ada orang nak ngorat saya ke kan... pastu tanya nama saya.. muahahhahhah.. punya hebat tak hebatnya perasaan takut @ malu saya tu.. (^_^)

Ketika saya masih lagi pelat huruf R, bila sampai je dekat yang ada huruf R, confirm suara saya jadi slow.. sebagai contoh nama abah saya.. bila sebut AHMAD, kuat je suara saya, tapi bila sampai part TAZARI.. terus jadi slow... bila orang tak dengar, mulalah disuruh ulang lagi sekali.. malu..!! 

Tapi satu hari tu kan, ustaz saya ada gtau... saya tak pasti time tu umur berapa.. tapi yang pasti saya lakukannya masa saya sekolah menengah maybe tingkatan 3 *sorry jika silap sebab saya dah lupa... ustaz saya cakap kalau nak sebut huruf RO dengan betoi, selam muka dalam air sambil sebut ro ro ro banyak kali... saya memang betoi2 lakukannya... saya selam muka saya dalam besin yang ada air.. tapi saya takda selam lama2.. kejap2 je.. time mandi saya buatla.. dengan takdir Tuhan, akhirnya saya berjaya sebut huruf RO & R dengan betoi... siap "ketar2" lidah lagi.. hihii.. Malah saya boleh sebut Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr lebih lama dari kawan saya yang memang dah pandai sebut huruf R.... Kalau u all or rakan2 u all yang ada masalah sebutan huruf R, bolehla gtau dorang pasal ni.. (",) 

P/s : Saya tak pasti berapa lama baru ianya berjaya.. tapi rasanya tak lama kot.. kejap je.. sebab dalam tahun yang sama gak saya menjadi sebut huruf R...

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 31 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons December 24, 2013
boleh cuba pada yang pelat R kan
syawalsimpsons syawalsimpsons December 24, 2013
boleh cuba pada yang pelat R kan
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra December 24, 2013
kawan saya ada 3 orang tak pandai sebut r, kawan masa kat sekolah sorang, masa kat u 2 orang..
Unknown Unknown December 24, 2013
tips ni mmg berkesan.. sbb deqla sendiri pelat R zaman bebudak dulu..hahahaha.. mcm ni la cara yg deqla buat.. :D
Unknown Unknown December 24, 2013
Thank you for the tips. Nak cuba lah nanti
Unknown Unknown December 24, 2013
anak anak sedara saya beberapa orang pelat r.. so far alhamdulillah anak sendiri mcm okay bunyinya.. tapi kalau tak, boleh cuba tips ni..
Unknown Unknown December 24, 2013
wahhh...tak pernah tahu pon petua ni..tq ina..boleh bagitau kat kawan2 ni..hihi..
AnonymousAnonymous December 24, 2013
tips sgt berguna ni...tq ina... =P
emarieys emarieys December 24, 2013
bolehlah try bagi mereka yg susah nak sebut huruf R ni
Wawa Wawa December 24, 2013
ok balik nanti kene cube!! ni dah jd mak org masih pelat r...grrrr!
Myra Jay Myra Jay December 24, 2013
Myra syer kisah myra ye Ina, terpulg nak publish or tak.

Memang kebanyakan kolagen boleh bantu tgkatkan kesuburan. Produk shaklee pun seperti susu esp boleh bg kesuburan, tp malangnya myra kena elakkan segala bentuk makanan yg berasaskan soya mahupun kolagen.

Sebabnya ia boleh membiakkan sel 'cyst' myra-itu kajian doktor pakar juga. Sapa taknak kan produk2 gini especially usaha utk pregnant, tp demi kesihatan myra terpaksa juga elakkan, taknak ambik risiko.
Alhamdulillah lepas 2-3 bulan cuba pantang makanan2 tersebut cyst dah hilang syukur sangat tp tetap kena elakkan selagi tak pregnant..huhuuu
Doktor suruh usaha pregnant secara normal..

Apakan daya hati teringin nak tapi demi kesihatan + taknak tanggung risiko kena elakkan juga :)
Unknown Unknown December 24, 2013
bagus gak ni..mana tau kot anak2 susah sebut r nanti bole try..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN December 24, 2013
@Myra Jay

cyst apa?.. ada tulis kat blog ke... mayra ada sakit or masalah pe yer?
Mimie Mimie December 24, 2013
bgus ptua kak ina nih..nti leh bg ptua kat lisa surihani..hehehe
Unknown Unknown December 24, 2013
boleh cuba tips ni..
selain yg shima pernah dengar, nk sebut betul R, panggil ayam waktu nak bagi makan.. Kurrrrrrrrrr heheheehehe...
Maria Firdz Maria Firdz December 24, 2013
petua tu sama dgn cikgu sy pnh kongsikan dulu, sbb org pelat Ro tak leh jadi imam ustaz cakap sbb nnt bacaannya jadi lain... jadi dia blh solat sndri atau jadi makmum aje..
Unknown Unknown December 24, 2013
oowhhh baru tahu petua ni.. nak bgtahu kat kawan la yang pelat R..hehe
Miss N™ Miss N™ December 24, 2013
boleh bagitahu sesiapa nanti ni.. :)
Unknown Unknown December 24, 2013
adik saya dulu pun pelat r..mmg teruk sangat..selalu kena gelak..lepas tu xtau dia buat cne, jadi ok pulak..nasib baik sekarang dah ok..
QasehnyaRania QasehnyaRania December 25, 2013
tips yg baik. thanks share
Puan Kutu Puan Kutu December 26, 2013
haha kemain petua selam muka dlm besen..klu utk kebaikan takde salahnya cuba..nasib sy tak pelat r.huhu
AnonymousAnonymous August 15, 2014
saya minat menynyi sgt2. tiap kali karaoke kt rumah. abg2 sy akan gelakkn sy. hmm. nasib jmpe petua ni. ade juga tips. thanks ina! God bless you.
AnonymousAnonymous April 08, 2015
Rrrrrr 😵😵😵😵😵😵😵😵
Unknown Unknown November 15, 2015
Huwaaa :'( Ini mesti kena cuba ni ^_^
Unknown Unknown March 04, 2016
Harap menjadilah ,selalu kene bahan dek member2. kuang asam .
Unknown Unknown March 04, 2016
harap menjadilah , selalu kene bahan dek member2 . kuang asam !
eira eira April 12, 2016
pernah mencuba tapi sebab bunyi pelik kena tegur dengan abang, start dari tu tak pernah buat. nyesal stop,huhuhu nak kena sambung buat ni. tawakal kan.
Fredo Fredo March 10, 2017
Kak nk copy paste huhu.... Dah berzaman blog nie