Rendahkan volume suara ketika marah

Kalau saya jumpa orang tengah marah, volume suara mesti kuat... sampai orang sekeliling pun tengok... Sehinggalah bila saya kawen, baru saya tahu yang sebenarnya boleh je kita rendahkan volume ketika marah.. Tak perlu sampai jiran tetangga dengar... My dear kalau dia marah, nada dia tegas.. macam orang2 biasa marah tu la.. tapi volume dia slow je... ibaratnya jiran sebelah pun tak dengar... tapi anak2 tahu je takut kat abah dia... (volume my dear lagi slow dari volume saya)

Secara peribadi, saya sendiri rasa malu bila dengar suara orang terpekik2 marah.. duk bergaduh suami isteri ke.. duk marah anak2 ke.. malu.. segan... Kalau u all nak marah anak sekali pun, nak bergaduh dengan sape sekalipun, jagalah volume suara tu.. tak perlulah terpekik2 marah orang... tau tak, bila kita terpekik2 duk marah2.. orang mengata kita.. Nak tanya u all, sebagai contoh, kalau mak pak marah anak sampai jiran2 dengar, jiran2 tu akan mengata dekat mak pak ke dekat anak?... Ikut pengalaman saya, saya pernah dengar orang akan mengata mak pak... Orang bila jumpa kita sengih2.. belakang kita risau kot2 orang mengata.. "dialah yang suka terpekik2 marah anak..".. Malulah sayang... 

Saya tahu, kadang u all balik keje penat2, tengok umah bersepah2.. lepas tu, kadang2 terlepas kemarahan tu dekat anak2... Takyah la nak marah2.. anak2 kita kecik lagi. lainlah kalau dorang tu dah remaja.. anak2 yang kecik ni sengaja sepahkan umah sebab nak tarik perhatian kita... Yela, seharian kita habiskan masa di tempat kerja.. mestilah anak2 rindukan belaian kita sebagai ibu bapa mereka... 

Kalau bergaduh suami isteri pun sama gak.. volume suara tu rendahkan.. jangan sampai jiran2 dengar.. nanti dari orang tak tahu masalah kita, sampai habis semua orang tahu... maklumlah manusia, kadang2 bila bergaduh, semua nak diungkit...

Alhamdulillah lepas kawen saya memang dah takda sangat nak marah2.. kalau sebelum kawen dulu memang saya jenis cepat marah.. Dah kawen saya jadi lebih pandai kawal diri.. lebih tinggi tahap sabar.. saya tak suka volume suara ditinggikan sampai tahap jiran2 dengar... saya yang malu... kalau kita marah anak yang kecik, maybe kita je yang malu.. tapi kalau anak2 dah besar panjang, kita marah2 dengan volume yang besar.. anak2 sekali pun malu... risau takut mereka memberontak.. kalau kita tak malu orang dengar suara kita yang tengah2 marah dengan volume yang besar tu.. tapi pikirlah jugak perasaan anak kita tu.. pikirlah jugak perasaan pasangan kita tu...

P/s : Peringatan untuk diri sendiri gak ni... kot2 sekarang ni saya boleh slowkan volume.. tapi di masa akan datang, hanya Tuhan yang tahu... tapi harap2 tak la...
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 10 comments.. read them below or add one }

ayuzan ayuzan December 06, 2013
in sha allah marah bole dikawal..
randomlyally randomlyally December 06, 2013
Peringatan yg bagus..dan alhamdulillah inilah yg sy praktikkan..wlu kadang2 ada jugak tergelincir (dgn anak)..tp cepat sedar diri.. Tq sis :)
syawalsimpsons syawalsimpsons December 06, 2013
sokong dengan kata2 ina ni..peringatan untuk sue jugak
Unknown Unknown December 06, 2013
tegaskan perkataan, rendahkan suara..itu yg sy belajar dari guru sy..bukan stkat anak2,tp juga dengan org lain..selalu kita kalau mrh, nk kuat je..bgus entry ni,ingat mengingatkan..kdg sy pun terlupa..
Unknown Unknown December 06, 2013
jijah pulak jenis xleh marah.. kalau marah jijah menangis..huuu
Puan Kutu Puan Kutu December 08, 2013
Insyallah cuba kawal..sy klu marah sgt,mmg tak bercakap terus..takdelah nak naik volume..cuma dengan anak tu kadang2 terhigh gak volume..sy insan biasa.hehe
Fiza Rahman Fiza Rahman December 09, 2013
Mekasih atas peringatan ina. Saya dlm proses nak slow kan volume suara ni...hehehe...
Permata Malap Permata Malap December 09, 2013
alamak..IbuNoey jenis yang volume kuat nih..hehe..tak pela,pasni nak blajar rendahkan suara bila marah..;)
QasehnyaRania QasehnyaRania December 12, 2013
msa bjng kalau sy mrah. sy marah sambil air mata meleleh. huhu
pelikkan. kiranya marah sambil teriak la. volume boleh tahan tp tak la menjerit2. dah teriakkan.. Hihi
Mimie Mimie December 14, 2013
Terima kasih kak ina sbb saling mengingatkan..sy pun kdg2 kalo terlalu penat suara lpas ke luar jugak ble mrh..skang nih memg tgh blaja kawal volume tuh