Adakah kita adil dalam curah kasih sayang dekat anak2...

Selama ni Alisha memang suka sangat menangis... Kadang2 tengah2 tidur, dia terjaga menangis.. Maybe mengigau.. tapi dalam entry ni, saya tak nak sentuh bab menangis ketika bangun tidur tu.. tapi saya nak sentuh bab menangis time sebelum tidur or time bila2 je yang dia suka nak menangis or merengek...

Selama ni puas saya duk mencari sebab kenapa Alisha suka sangat menagis... kenapa Alisha suka sangat merengek... Orang kata sebab Alisha nak perhatian... Yap, mungkin.. tapi saya sebagai ibu pasti akan kata "Kasih sayang saya dekat anak2 sama rata je... takda lebih takda kurang...".. Ye sayang2... itu saya yang kata.. tapi bagi Alisha.. adakah saya berlaku adil untuk dia... Adakah betul kasih sayang yang saya curahkan dekat dia & adik dia sama rata? 

Saya nak u all pun berfikir jugak pasal ni... Sebab kadang2 kita tak sedar yang rupanya kita tak berlaku adil pun dekat anak2... Anak yang seusia Alisha masih lagi memerlukan kasih sayang.. masih lagi ingin bermanja... mungkin tanpa sedar kita dah bagi lebih perhatian dekat adik2 bawahnya... saya nak bagi contoh yang buat saya TERSEDAR DARI LAMUNAN.. TERSENTAK SENDIRI...

Satu malam, kami dah nak tidur... Alisha menangis.. Saya suruh diam tapi dia duk menangis jugak... Aqilah time tu pun tak pasal2 menangis jugak.. So, saya ambik Aqilah bagi susu... sambil bagi susu Aqilah, sambil saya pujuk Alisha... saya tepuk2 dia, tapi dia tetap menangis... Saya nak ambik Alisha letak atas peha saya tapi dia tak nak @ keraskan badan... tetap menangis jugak..sambil mata dia memerhati ke arah Aqilah.... time tu saya terpikir, adakah sebab Aqilah ada dalam pelukan saya @ tengah menyusu badan menjadi punca.. saya bagi Aqilah dekat my dear.. Lepas tu saya ambik Alisha.. barulah dia nak.. saya peluk dia & letak atas riba saya... saya pujuk2 Alisha... bila Alisha dah ok sikit, saya cakap "kakak, kakak tidur atas bantal yer.. ibu nak bagi Aqilah minum susu".. Bila saya letak dia atas bantal, ok je dia tidur.. Nampak tak u all... anak nak perhatian je sebenarnya.. dia pun paham yang kita nak bagi adik dia minum susu... tapi dia pun nak kita paham dia jugak... dia nak bermanja @ perhatian dari kita jugak.. saya sebagai ibu sepatutnya lebih prihatin bab ni... Selama ni kita bagi anak minum susu, kita duk peluk yang si adik tu je... yang si kakak nak gak rasa pelukan macam tu.. Yap, selama ni memang kita peluk je si kakak, tapi mungkin si kakak nak lebih dari tu... mungkin dia rasa adik lebih kerap kita peluk.. yela, dah adik menyusu badan kan...

Sejak dari tu, Alhamdulillah saya lebih prihatin bab2 ni... saya dah tahu apa yang menjadi punca Alisha menangis.. Saya dah tahu camna nak handle dia... Saya banyak libatkan diri dalam permainan antara kakak & adik.. antara Alisha & aqilah... Sepanjang Alisha suka menangis.. Otak saya asyik berpikir, apa punca dia menangis... Alhamdulillah... dengan status saya sebagai suri rumah sepenuh masa ni.. saya dapat tengok @ dapat mencari apa yang patut saya lakukan dengan melihat & menilai sikap anak2 tu sendiri... Alhamdulillah jugak saya dikurniakan anak macam Alisha.. yang sedarkan saya apa kesilapan saya dalam memberi kasih sayang dekat anak2... Kita patut nilai kembali.. kadang2 kita rasa kasih sayang kita sama rata dekat anak2.. tapi bagi anak2 pulak, adakah kita adil?.. Belajar selami perasaan mereka... InsyaAllah kita pasti akan jumpa apa yang kita cari

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 15 comments.. read them below or add one }

eB eB December 06, 2013
adoi, x tau l;a nk ckp camner.
kdg2 tuh mmg nmpk cam x adil sbb aerish pn prnh tgr tapi yelah kdg2 tuh bkn sengaja tapi bila tgh marah, nk lyn pn mls... byk sgt peel.. hu3
mama aryan mama aryan December 06, 2013
betul tu,kdg2 kita terlupa mcm akak ni la,anak dah 3 semua kecik2 lg dan perlu diberi perhatian,kdg2 rasa mcm tak adil je pada si abg, harap dpt ibu yg lebih baik nanti ni,perlu baiki diri sendiri ni
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra December 06, 2013
betul tu akak, kekadang saya tengok org yg ada anak dekat2 ni, pasti akan lebihkan si adik, abg atau kakak macm diabaikan ja...
Mar Mansor Mar Mansor December 06, 2013
betul tu..wp anak saya baru sorang..terpikir juga pasal ni..yelah adik beradik sendiri pun ada 4 org..tau la rasa terpinggir,merajuk nih kan..
syawalsimpsons syawalsimpsons December 06, 2013
sue penah kena situasi tu...tapi alhamdulillah mmg cara tu la sue buat dekat syawal....kalo dier kena marah ngan abah atau ibu dier..lepas tu mesti kami akan minta maaf kat dier N pelok dier N akan nasihat kat dier...bila sue menyusu sekarang pon..kalo dier rasa nak dier nak pelok sue..dier pelok..kadang dier duduk atas riba sebelah lagi..pastu ok dier main semula...mmg kena alert sekarang kan bila anak sebesar ni kan
Mummydearie Mummydearie December 06, 2013
Memang betul tu. Kadang-kadang tanpa disedari kita macam pilih kasih tetapi sebenarnya tidak. Macam tu juga dengan anak-anak saya. Sejak Adik lahir, Abang jauh hati kata semua sayang Adik saja sebab Adik cute. Makanya saya hugs si Abang sekerap yang boleh supaya dia tak rasa terasing. Langsung takda niat dalam hati ni nak melebih-lebihkan anak ini dan itu.
Deqla Manjew Deqla Manjew December 06, 2013
kita pun anak jgk.. so tentu penah rasa mak x berlaku adil ke apa ke..kan.. tp pengalaman mcm ina ni x penah lalui lagi.. thanks sharing.. berguna utk yg bergelar ibu.. mgkn utk deqla 1 hari nanti.. in shaa Allah. =)
Haryati Faizal Haryati Faizal December 06, 2013
betul tu ina, yati pun fikir camtu gak... kdg2 tanpa sedar anak2 ni rs terabai...padahal kita tak abaikan pun dia, so kena jugak jd prihatin...
Masya Masya December 06, 2013
Alhamdulillah ina dah sedar, dan kesedaran itu alisha yg bg petunujuk... Kdg mmg x perasankan...
QasehnyaRania QasehnyaRania December 08, 2013
alhamdulillah.thanks share
Puan Kutu Puan Kutu December 08, 2013
betul ina..alisya ni kecik lagi.dia tak reti nak cakap apa yg dia nak..mmg dia nakkan perhatian je sebenarnya..kita bukan berniat nak tak sama ratakan kasih syg,tp perlakuan kita kadang2 tanpa sedar mengguris hati anak..

sy selalu rasa camtu..tp macam aiman ni budak lelaki dia tak tunjuk sgt.klu apa2 dengki kt adik ke dia cakap direct..tp sy mmg boleh agak kadang2 dia nakkan perhatian je..
Fiza Rahman Fiza Rahman December 09, 2013
Setuju sangat2 ina. Kadang2 kita rasa kita dah berlaku adil dlm memberi kasih sayang. Tapi pada pandangan mata anak2 ni tidak. Anak2 ni nampak kita tak adil bila kita asyik peluk cium adik. Bila asyik tido dgn adik.

Kimi selalu ckp kat saya mcm tu....huhuhu...tu yg buat saya tersentap dan sedar. Kalau nak cium/peluk, kena buat kat semua anak2 dan depan mata mereka.
IbuNoey IbuNoey December 09, 2013
thanx,kak,sebab sharing pengalaman ni..nnt boleh jadikan panduan untuk IbuNoey bila dah bersalin nanti..kena adil,itu pointnya.
azizah :) azizah :) December 09, 2013
emmm jijah ingat entry akak ni... harap jijah dapat berlaku adil nanti.. biarlah hakimi mebesar dulu baru beradik.. takut plak rasa..wakaka :P
Mimi Azirah Mimi Azirah December 14, 2013
Kite rase kite adil tp sbnrnye tak...mcm sy dlu pun xphm knp aina tetiba menangis..mkin lme bru phm sbb die jeles kat adik die..mgkin die pk kite asyik lebihkan adik die je kan