Aqilah yang semakin bijak


Aqilah yang semakin besar semakin banyak perkembangan dia.. Aqilah pun sedikit sebanyak dah tunjuk ciri menantu pilihan dia tu... rajin cam kakak dia jugak... hihii... Aqilah sekarang ni, kalau ada pakaian kotor, saya cuma cakap "Aqilah, ambik baju ni letak dalam bakul".. Dia pun terus ambik & terkedek2 jalan ke arah bakul tepi mesin basuh sambil sengih2.. bila dia dah letak baju tu dalam bakul, dia pun tepuk tangan... ololoooo suwitnya kamu ni sayang... hihiii.. Actually, saya & alisha memang selalu buat camtu dekat aqilah.. bila Aqilah buat sesuatu, kami akan tepuk tangan & cakap pandai... (",) Anak yang solehah ni bukan setakat pandai letak baju dalam bakul, tapi pampers or sampah pun dia pandai g letak dalam bakul sampah... 

Selain tu, selepas Aqilah makan, saya akan cakap.."Aqilah g basuh tangan".. bila dah nampak Aqilah terkedek2 ke arah sinki, saya cakap lak kat Alisha "kakak, g tolong basuh tangan adik"... Alisha & Aqilah ni bukan main seronokla... Alisha rasa macam seronok buat kerja apa yang ibu dia suruh & Aqilah rasa seronok dapat ikut arahan ibu... sebab itu menandakan yang mereka clever.. hihii... Walau dalam hati ibu ni suruh anak2 tu sebab ibu malas... kui kui kui..

Tu je la yang saya nak cite untuk entry ni.. sebelum2 ni bab2 Aqilah yang rajin tolong saya kemas baju, angkat baju, mop umah dah story kan... hihii.. Rasanya semua anak perempuan macam ni kan.. Anak u all pun mesti rajin2 kan... Anak lelaki saya tak pasti la plak, sebab saya takda pengalaman.. tunggu anak ketiga nanti baru tau... sebab anak ketiga lelaki..! hahha.. Okay, saya just cakap je.. sebab itukan doa... (^_^)
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 14 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons December 24, 2013
so far sue ada anak laki dua ni lambat sikit nak secepat n serajin aqilah dalam usia tu la..si syawal pon naik umur 3 tahun ni nampak la dier nak rajikan diri tolong ibu sidai kain, semua la...si izz belom lagi...tp tu la org kata anak pompuan ni cepat sikit perkembangan dier dari anak laki kan..
Unknown Unknown December 24, 2013
yeyy.. pandai aqilah..

pengalaman saya, tak kira anak lelaki ke perempuan kalau dilatih dari awal, insya allah okay. pujian pun bagus untuk encourage diorang tolong2 kita dengan kerja rumah..
maszull maszull December 24, 2013
assalamualaikum intan...betul tu intan anak mama dulu pun mcm ni n berkemungkinan anak2 perempuan mmg lebih cpt matangkan...
Rozie Rozie December 24, 2013
Semua nak2 kecil rajin in Sya Allah...
NorrShakor NorrShakor December 24, 2013
Saya pun x ada anak lelaki...Tapi bagi pendapat saya anak lelaki ngan anak pompuan sama jer kalo kita latih dari kecik dah rajin.In Sha Allah.. Sekarang ni pun setakat nak cucikan tangan Eya suh je kakak atau kembar yg buat.. Tapi kembar lagi rajin dari kakak..hehehe..biaslah lain anak lain perangai..
haryati haryati December 24, 2013
bagus kecik2 dah rajin ye...
Unknown Unknown December 24, 2013
makin bijak la dia.. moga berterusan bijak mcm ni.. aamiin. :)
Unknown Unknown December 24, 2013
pandainya aqilah.. anak lelaki pun ada yg rajin jugak mcm anak2 akak hehehe...nak jugak puji anak sendiri akak ni hihihi
Unknown Unknown December 24, 2013
suka sukaa! nak didik hakimi rajin sejak kecik lagi...tak sabar!
Ainim Rashihah Ainim Rashihah December 24, 2013
Bagus cara akak didik anak akak. Saya sukalah
Mimie Mimie December 25, 2013
Anak anak perempuan memg rajin kak ina..aina auni pun mcm tuh jugak..eh kak ina pun nak ank no 3 lelaki erk..sama la ngan sy nak anak laki2..
Puan Kutu Puan Kutu December 26, 2013
kecik2 dah rajin,besar nti mesti ramai nk buat calon menantu..kakak n adik2 dua comel.tak tau nk pilih yg mana.haha..

Insyaallah yg ke3 lelaki..kena set awal2,doa n usaha Insyaallah dpt apa yg diidamkan..:)