Alisha mengajar saya bunyi huruf guna kaedah pembelajaran FONETIK

Saya ajar Alisha guna kaedah FONETIK tau... Teknik ni ajar anak2 berkaitan bunyi2 huruf.. bukan sebut huruf tu... Target saya nak bagi Alisha pandai membaca sebelum umur 6 tahun.. dengan kata lain, umur 5 tahun dah kene pandai bacalah walaupun masih mengeja... Disebabkan umur Alisha baru 3 tahun, so, saya takdalah ajar Alisha ni sungguh2 pun... ajar tenggalam timbul.. rajin ajar, malas tak ajar... *Nampak tak, saya dah mula cipta alasan??! haih!! Kadang tu yang jadi malas nak ajar bukan apa, Alisha ni banyak benor tanya.. kita baru ajar bunyi huruf A, I, U.. Dah nak langkah step lain.. Advanced sungguh gayanya... bila saya tanya balik bunyi huruf A, I, U.. mulalah dia bertukar2... habis tu camne nak langkah step...
Tapi saya perasan satu benda tentang Alisha.. Kalau saya tanya huruf ni bunyi apa.. huruf tu bunyi apa... ada time dia sebut betul.. ada time salah. kadang tu lebih kepada main2 bila saya tanya... Tapi kalau dia main sorang2... Alahaiiiii rasa nak peluk cium tak nak lepas.... Boleh rupanya u all...!! Pandai pun sebut bunyi huruf2 yang saya ajar selama ni... Anak kan.. saja je tau.. bila kita ajar dia buat2 tak pandai.. buat2 main... Anak u all camni gak ke?
Macam tadi, masa kat meja makan.. dia pegang @ tunjuk satu part dekat telefon saya sambil tanya saya seolah2 dia tu cikgu "Ni bunyi apa?"... saya diam je.. Yela, saya tak nampak tulisan apa2 pun dekat casing handphone tu... tapi tiba2 Alisha cakap "Ni bunyi ssssss @ /s/".. Lepas tu dia cakap pulak, "ini bunyi apa?".. saya diam lagi... Alisha pun sebut "Mmmmm @ /m/".... Lepas tu saya terus ambik handphone tu tengok apa yang ada dekat casing handphone tu... Alahaiiii rupanya ada tulisan SMT... haha patutlah beria Alisha tanya & ajar saya... saya tak perasan pun selama ni.. (",)
Motif saya kat sini nak gtau u all, anak2 kita ni, time kita ajar tu dia buat2 je main2.. tak bagi perhatian masa kita ajar... tapi rupanya, apa yang kita ajar tu, dia simpan dalam otak, tutup ketat2, tak bagi keluar dah ilmu tu... (",) Saya ajar Alisha guna kaedah FONETIK ni sebabnya orang kata dekat tadika dah banyak guna kaedah ni + anak2 pun lebih cepat membaca... tak sampai setahun ajar, dah pandai baca.. Macam Alisha ni,  kene lebih dari setahun la kot sebab ibu dia tak rajin sangat...haihhh..!! tapi start tahun depan dah kene ajar betoi2.. sebab tahun depan dah nak masuk umur 4 tahun... Moga2 Alisha dah takda lagi cakap bahasa German @ dah cakap terus sepenuhnya tahun depan.. supaya mudah untuk saya ajar dia membaca...
Btw, u all ajar anak u all guna kaedah apa ek?
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 14 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown December 09, 2013
hahaha.. bijak betul alisha ni..
msredcheesecake msredcheesecake December 09, 2013
anak sy kalau sy ajar dia buat2 tak dngar je.... camne tu... anak lelaki memang susah nak belajar gaknye...
Puan Kutu Puan Kutu December 09, 2013
pandai alisha..budak besar alisha ni biasa la main2 tak fokus time kita mengajar.sebenarnya dia tgkp apa yg kita ajar..kan dh terbukti..

aiman 4bulan juga baru dpt habiskan 8 buku.sekarang rancangan kt tv,sari kata semua dia dh sibuk baca..mmg budak cpt tgkp guna kaedah ni
Unknown Unknown December 09, 2013
bagus akak..ajar guna teknik ni budak dah tak payah mengeja. btw, saya pandai membaca masa umur 4 tahun..hehehe
Miss N™ Miss N™ December 09, 2013
bgus alisha..! budak2 ni, diorg punya deria lain...
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman December 10, 2013
Betul tu.. anak ni mmg mcm tu kita ajar dia buat mcm tak tahu. Tp tahu. Mcm org dewasa tak suka disuruh2 akak rasa ;) rasa bosan. Kenalah kreatif cikgunya ;) mmg sistem ni bagus. Budak cepat faham dan cepat membaca.
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI December 10, 2013
dia sdg bljr walaupun nmpk spt main =)
Nora Karim Nora Karim December 10, 2013
fonetik ni mmg mudah... anak2 akan cepat membaca... mmg tadika sekarang ajar kaedah ni...
Unknown Unknown December 10, 2013
betul tu..sama je dgn anak akak pun, bila duduk sorg2 dia bole baca surah al-fatihah,an-nas semua..terharu rasanya bila dengar, tp bila akak suruh xnak lak dia baca, bila ajar alif,ba ta pun xmo ikut rupa2nya dia dah tahu..patut la nak belajar baca yg lain..
Unknown Unknown December 10, 2013
hihihi aqil shima ajar kaedah biasa je, bila muksu aqil bagi buku fonetik tu dia baca mcm biasa jugak, takmo bunyi2 fonetiknya huhuhu..
Mungkin sebab dah biasa dgn sebutan huruf tu..
haryati haryati December 10, 2013
takde kaedah pun ina... blaja gitu je la... ajar abc, 123 dan mengeja...
lizz lizz December 10, 2013
pandai alisha...lepasni senang la nak ajar membaca...
Unknown Unknown December 10, 2013
errr xtahu nak komen pulak ni.. baca je amik pengetahuan.. boleh.. hehehe
Mimie Mimie December 14, 2013
Aisha memg pandai n bijak..sje je main mainkan iu die ye...hepppp..biase die tuh...sy pun ajar aina auni gune kaedah yg sme kak ina..sbb diorg minat upin n ipin sy siap blikan flash card upin ipin...