Puding Roti Kukus Bersos Kastard yang simple

Petang semalam rasa lapar, malas nak makan roti sapu mentega kacang.. asyik yang tu je ari2.. hihii.. So, tukar selera, saya buat PUDING ROTI KUKUS BERSOS KASTARD.. Rajin tak Ibu Alisha & Aqilah ni.. asal teringin je terus buat... ahhah


Ni puding roti yang belum kukus


Ni yang dah siap kukus.. Saya lebih suka kukus dari bakar sebab dia akan jadi lembap + cepat masak & cepatlah boleh makan.. kata tengah lapar... kikikii


Cara nak buat sangat2 senang.. PUKUL 2 BIJI TELUR + SUSU CAIR + SUSU PEKAT + ESEN VANILA = KETEPIKAN... AMBIK LOYANG, SAPU MENTEGA KELILING LOYANG + SUSUN ROTI ATAS LOYANG TU & CURAH MENTEGA YANG TELAH DICAIRKAN ATAS ROTI... LEPAS TU AMBIK BAHAN YANG DAH DIPUKUL TADI, TUANG JE ATAS ROTI TU.... PASTU TEKAN2 ROTI TU.. TABUR KISMIS + KURMA = KUKUS..!!.. UNTUK KUAH PULAK, SUSU CAIR + AIR + GULA + KASTARD YANG DAH DIBANCUH DENGAN AIR = MASAK ATAS DAPUR IKUT KEPEKATAN YANG U ALL SUKA.. SIAP..!!

Roti ni kukus lebih kurang 20 minit je... Lepas dah masak tu, terus saya makan.. tak dan nak tunggu sejuk.. ahhah... Lapor la katakan... (^_^)

{ 54 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons April 18, 2013
sue teringin nak buat kat umah bila weekend..tp family sue tak suke makan..mmmm....kena buat bawak opis..baru puas hati..licinn
umi alya umi alya April 18, 2013
alaaaaaaaaaaa Ina, mana aci dok tayang jer, bak ke sini sikit
mama3heroo mama3heroo April 18, 2013
sedap..m3h pun suka wat ni..ank2 pun suka mkn..
Nafisa81 Nafisa81 April 18, 2013
erk..teringin sgt..tp memandangkan takde yang berminat kat rumah tu...pendam ajelah keinginan tu.
QasehnyaRania QasehnyaRania April 18, 2013
sedap ni..lama dah tak buat..hihi
Haryati Faizal Haryati Faizal April 18, 2013
sedapnye ina...simple pulak tu
Mummy GreenyHouse Mummy GreenyHouse April 18, 2013
Kemas je susunan roti ina..selalu kalau org buat nampak mcm carik2 roti tu, pastu mcm letak berselerak..hihi. Ni yg buat lagi berkenan dan berselera tgk resipi ina. Cantik dan sedap :)
AyueJean AJ AyueJean AJ April 18, 2013
Melting AJ tengok ni...
Fai CeritaCinta Fai CeritaCinta April 18, 2013
dah lama teringin nak makan tapi tak buat2.. rupanya senang giler resepinya.. haha... weekend ni nak buat la :)
Fai CeritaCinta Fai CeritaCinta April 18, 2013
dah lama teringin nak makan tapi tak buat2.. rupanya senang giler resepinya.. haha... weekend ni nak buat la :)
Nurse & Engineer to be Nurse & Engineer to be April 18, 2013
baru semalam search pasal puding roti ni.. boleh buat la mcm ni :-)
Papa Mifz Papa Mifz April 18, 2013
fuh nampak sungguh menyelerakan...
Mama Adam Mama Adam April 18, 2013
Ala... lapar pulak. Hihi... saya pulak nk terjah dapur
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ April 18, 2013
Salam K.Ina..
wah.. terornye ibu alisha & aqilah ni..
ada versi kukus jgk ye? blh la try.. umah xdek oven.. huhuh...

nmpak sedap kak.. series!
Pwincess sarah Pwincess sarah April 18, 2013
macam sedap je... nak cuba buat juga la.. hehe.. :D
||aLeaSaRa|| ||aLeaSaRa|| April 18, 2013
wah blh kukus ye ingatkan kena bakar je.hr tu dh buat dgn adik pakai oven.blhlah cuba resipi sis ni,dh bookmark he3...
tifa anvar tifa anvar April 18, 2013
Salam INA,
Sedap2 mmng sedap n senang. Zas.. zas.. dh siap.mengiurkn.....
Tq
Cik Nur™ Cik Nur™ April 19, 2013
wahh....sedapnya nampak.. :)
nanti boleh cuba.. :)
sHaRiNa eLyaNa sHaRiNa eLyaNa April 19, 2013
wahhh sdpnya kak nak skit
emma emma April 19, 2013
sdp nye sos kastard tu! xthn tgk!

#sy da byk amek resipi k.ina dlm blog ni, simple tp sdp! cume xsnap gamba je hehe..
Deqla Manjew Deqla Manjew April 19, 2013
mmg rajin la ina ni... kalo jadi jiran ina best ni... mesti dpt mkn free slalu..hahaha..dok mana eh? nk pindah ni.. hahahhaa.. ;p
zahidahwahid zahidahwahid April 19, 2013
terliur pulak tengok... dah la memang tengah lapar ni... adoi!! ^_^
emma emma April 19, 2013
tnanti2 entry dr kak ina tuk ari ni..
Nurul Husna Mohd Hassan Nurul Husna Mohd Hassan April 19, 2013
dah lama saya tak bukak blog. bukak je tengok gamba makanan. hehe. rindu kat akak!! :)
tifa anvar tifa anvar April 19, 2013
salam,
x prnh cuba versi kukus nie. Biase buat yg bakar dng cara bain-marie je. Snn je kn. Msk dpr zas... Zas.. Dh siap. TQ
Ibu Lala Ibu Lala April 19, 2013
sedap sangat nampak..terliur plak. nak buat malas.
Fiza Rahman Fiza Rahman April 19, 2013
Sedapnya. tergoda tgk.
Tuan Juhaida Tuan Juhaida April 19, 2013
sedapnya puding roti.rajinnnya!
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ April 20, 2013
Salam K.ina..
hihih..cma nk mngetest puding versi akak ni..

cuma cma xtau sukatan bancuhan utk susu cair & susu pekat tu bp cwn/ml?
azizah :) azizah :) April 20, 2013
ya Allah sedapnya kak! kak ina memang rajin..tu pasal asal teringin je kak ina masak..
jaakechik jaakechik April 21, 2013
resepi ni betul2 mudah kan? sedap lak tu. lama dah tak buat.... ermm..terliur lak tgk yg kak ina punya ni...
Mieya Atiera Mieya Atiera April 22, 2013
pergh. memang mengancam habis ! Terliur tengok..
Azi Azi April 23, 2013
ina ni pandai masakla. sy xpandai buat ni, mls belajar pn satu
Izan Ishak Izan Ishak April 23, 2013
nak buat jugalah.. roti pun ada byk tu. nak tunggu abis entah bila. buat puding roti nanti kejap je dah abis.
Izan Ishak Izan Ishak April 23, 2013
nak buat jugalah.. roti pun ada byk tu. nak tunggu abis entah bila. buat puding roti nanti kejap je dah abis.
fieda fieda April 23, 2013
amboi..nmpk sedap jor..
Ainim Suju Ainim Suju May 12, 2013
Adeh, lapar la perut saya dibuatnya
AnonymousAnonymous June 04, 2013
mmg mudah... anak2 suka sgat, xsbar nak tunggu siap.. terima kasih
AnonymousAnonymous June 25, 2013
Esok nk buat..nk beli roti n susu dulu..yg lain dh ada..ank2 mesti suka.tq sbb BG resepi mudah utk ibu yg x pandai masak mcm sy..HA..HA..
AnonymousAnonymous July 17, 2013
Kak sukatan nyer brape susu pekat susucair n kastad
esyam hafisyamesyam hafisyam July 20, 2013
Sukatan dia mcm mne???
AnonymousAnonymous July 20, 2013
Sukatan dia mcm mne
IntaNBerliaN IntaNBerliaN July 20, 2013
@♥ Cmª shIemª ♥

susu cair setin & susu pekat ikut kemanisan yang cma nak :-)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN July 20, 2013
@Tanpa Nama

utk isi dia tu... setin susu cair & susu pekat ikut kemaniisan yg awak nak...

untuk kuah tu pulak.. susu cair 1/2 tin + air 1/2 tin.. tapi kalau tak nak letak air, boleh je ltk susu cair tu setin.. kiranya tak payah letak air la...

castard tu plak lbh kurang 2 3 sudu besar
AnonymousAnonymous July 26, 2013
Selalu buat...ari nak try kukus plak
AnonymousAnonymous November 05, 2013
Salam sis..nk tanya dlm resepi ni ada masukkan mentega kan.. brapa sukatan mentega tu??
IntaNBerliaN IntaNBerliaN November 05, 2013
@Tanpa Nama

W'salam..

mentega tu jgn banyak sgt nanti jd berminyak.. xsedap.. letak lebih kurang sesudu je..

btw, kalau nak sapu mentega tu siap2 dekat roti pun boleh je.. kiranya nanti dah xpayah curahla mentega atas tu.. sbb dah sapu awai2 kat roti :)
Faziera Zaireen Faziera Zaireen September 17, 2014
Susu cair + susu pekat + gula berapa sukatan nye yee??
Faziera Zaireen Faziera Zaireen September 17, 2014
Susu cair + susu pekat + gula berapa sukatan nye yee??
Faziera Zaireen Faziera Zaireen September 17, 2014
Susu cair + susu pekat + gula berapa sukatan nye yee??
IntaNBerliaN IntaNBerliaN September 24, 2014
@Faziera Zaireen

pasal sukatan tu, saya mintak maaf... saya main agak2 je... takda sukat