Sedikit penerangan tentang masalah saya..

Sebelum lebih ramai orang bertambah salah faham or bagi mereka yang baru je nak mengikuti blog saya ni.. lebih baik saya terangkan sikit.. Seperti yang pernah saya bagitahu u all sebelum ni, saya ada masalah KELENJAR TIROID BENGKAK kan.. Bengkak tu bukan besar sangat pun, kalau sekali pandang tu, orang tak perasan, 2 3 kali pandang pun tetap tak perasan tapi kalau 4 5 kali pandang sambil menilik.. gerenti perasan.. hihii

Ketika perjumpaan saya dengan doktor sebelum ni, doktor cakap hasil dari ujian darah saya "Awak ok.. hormon tiroid awak stabil.. awak TAKDA MASALAH TIROID.. so, apa masalah yang awak buat pemeriksaan darah untuk tiroid ni?" Saya pun terus tunjuk bengkak dekat leher saya tu.. "Ooo yang ni KELENJAR TIROID BENGKAK.. kalau makan ubat pun tak jadi apa, jalan penyelesaian hanya operate"

So, dari apa yang saya faham, dengan kata lain.. masalah saya ni.. bukanlah bernama HYPER TIROID or HYPO TIROID.. (",).. Untuk setakat inilah yer.. Akan datang tak tahulah.. Tapi mintak dijauhkanlah..


Memanglah doktor cakap jalan penyelesaian hanyalah OPERATE tapi saya tetap jugak mencuba minum MINYAK KELAPA DARA & TUAM DENGAN JINTAN HITAM dekat tempat bengkak tu.. Menjadi or tak tak tahulah saya...  tapi sekurang2nya saya berusaha..

Kalau tanya my dad, My dad cakap BENGKAK TU SEMAKIN KECIK, kalau tanya my dear, My dear cakap kadang2 TAK PASTI & kadang2 MAKIN KECIK.. Kalau tanya saya pulak... saya sendiri pun TAK PASTI.. hihii.. Tapi rasanya orang yang melihat maybe LEBIH MENGETAHUI perkembangan masalah saya ni kot... maksud saya my dad & my dear lah tu (",)

Tapi kalaulah tak ok jugak.. saya redha je kena operate.. tak nak pikir banyaklah... yela, tahun depan makin hampir.. Umur makin meningkat.. impian & harapan apa yang saya nak tahun depan tetap jugak saya nak.. (ADIK ALISHA).. 

Ohya, nak cerita sikit dekat u all tentang rasa MINYAK KELAPA DARA jenis cecair ni.. Bagi saya rasanya masih mampu ditelan lah.. bau dia macam minyak kelapa yang arwah nenek saya guna untuk sapu dekat rambut dia.. Bagi saya, ok je.. takda masalah untuk telan tapi bagi orang lain saya tak pastilah kan..

P/s : Thanks dekat u all sebab bagi pendapat dekat entry sebelum ni

{ 15 comments.. read them below or add one }

intan morsalin intan morsalin November 17, 2011
sya plak hypertiroid..tp skrg xtau cne sbb x gi cek pon..rasanya dah ok kot..tp effectnya tetap ade smpai skrg...kalau tdo mata sya belah kiri ni slalu berair..cam nangis gitu...katanya mata kering sbb tiroid la...huhuhu
emarieys emarieys November 17, 2011
lebih elok tak perlu operate kan
AnonymousAnonymous November 17, 2011
usaha dulu kan kot mau, kalau boleh elak mmg elok lah elakkan dari operate
Salina Mat Isa Salina Mat Isa November 17, 2011
semoga cepat sembuh n alisya dpt adik thun dpan..
Asyikin Asyikin November 17, 2011
semoga cepat sembuh :)
Fiza Rahman Fiza Rahman November 17, 2011
Takutlah klo nak operate. Tak per...ikhtiar cara lain dulu.

Intan,nanti saya tye mak saya petua pasal tiroid ni. Klo tak silap dulu dia pernah kena. Ada doa dan amalan tiap² pagi. Nnt saya roger.
Puan Kutu Puan Kutu November 17, 2011
kalau sy mmg jenis ssh nak makan ubat.minyak nie pun rasanya ssh nak masuk tekak.hehe..

semoga ina tak bedah..usaha dan tawakal semoga cpt sembuh..
Oh Oeya Oh Oeya November 17, 2011
Oh! Siannya awak.. Maaflah saya tak berpengetahuan utk membantu..
Semoga awak segera sembuh ya..
Nida n' Hanafi Nida n' Hanafi November 17, 2011
Salam..

Kak Nida tak tahu nak komen apa.. cuma akak rasa cuba berubat tradisi dulu.. klu masih tiada perubahan barulah fikir alternatifnya..
Unknown Unknown November 17, 2011
kalau tak baik jugak baik operate yer..
sue zainun sue zainun November 17, 2011
owh..elok juga cuba petua tradisional dulu.at least kita mencuba..asalkan ianya tak memudaratkan diri..

erkkk sedap ke telan minyak kelapa dara tu..
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty November 17, 2011
takper yang penting usaha.kalau tak tak tahu hasilnya.kekadang yang tradisional ok gak
tiefazatie tiefazatie November 18, 2011
xpe sis..usaha dulu mana yg boleh kan2..
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty November 18, 2011
eh rasanya adalah nurul komen to komen nurul tak publishlah plak.nape ek?ina ada mslah ngan dashboard ek?
AnonymousAnonymous April 04, 2012
Salam kak...husna rasa husna ni kena tiroid la..tp bukan bengkak leher, husna slalu rasa bdebar2...dulu doc nak check darah..tp husna takut...caner ek kak? husna dlm perancangan nak mengandung ni...dah 4 bulan kawen tp x pregnant lg..takut la nak check...nak minta nasihat dr akak... :(