Apa kesan jika pregnant ketika kelenjar tiroid bengkak?

Bagi sesiapa yang mengikuti blog saya ni.. Mesti tahu saya mempunyai masalah kelenjar tiroid bengkak kan.. Sampai sekarang saya masih lagi belum pergi jumpa doktor pakar.. Adusss.. Bukan pasal apa, cuma sekarang ni saya masih dalam proses untuk redakan masalah ni..

Saya masih lagi minum minyak kelapa dara selain tuam dekat tempat bengkak tu dengan JINTAN HITAM.. Kiranya saya memang berharap ianya makin oklah.. tak payah nak operate2.. emmm tunggulah sebulan dua lagi baru pergi jumpa pakar.. Kalau tak ok jugak, operate je lah jawabnya..

Tapi tu lah.. sebenarnya saya malas nak operate ni.. U all pun tahu kan, salah satu yang menjadi impian *cewahhh* saya tahun depan untuk bagi adik dekat alisha kan... Ikutkan hati saya, saya nak buat2 lupa je pasal bengkak tu & nak pregnant je.. Tapi tu la.. saya ni risau2 jugak.. apa effect jika time pregnant tu kelenjar tiroid kita bengkak yer?..

 P/s : Saya belum pregnant tau.. sekadar bertanya je ni.. jangan salah faham pulak yer.. hihii

{ 15 comments.. read them below or add one }

Ros Ros November 16, 2011
Salam IntaNBerliaN,

La...Kak Ros tak tau pun pasai intan ni...pi la jumpak doktor jangan dok tunggu lama2,nanti melarat susah...pasai kesan kat orang mengandung ni Kak Ros tak tau la pulak....
Terbang Terbang November 16, 2011
mak saye pun dlu pon ad kelenjar tiroid jugak. mmg xelok untuk org mengandung sbb hormon x stabil, walaupun dah buang dlm mase 2 3 bulan jugak amek mase hormon nk oke balik tu pun selepas mkn ubat. sad to say, my mum keguguran because this tyroid n she's never pregnant anymore after that. just for info.

lagi, penyakit ney ade 2 jenis,
1. hyper tyroid- hyper tyroid ney akan menjadikan pesakit suke marah2 n xdapat megawal emosi sendiri.

2. hypo tyroid- vice versa dgn hyper td.
Unknown Unknown November 16, 2011
kawan naru pon ade yng kne penyakit ni..tapi die dh operate umur die sbye ngn naru..huhu..akak take care tau..
Puan Kutu Puan Kutu November 16, 2011
kena tanya doktor nie..sy bukan doktor.kehkeh..
tiefazatie tiefazatie November 16, 2011
ala..xtau lak ifa nak jawab nie sis..huhu
fieda fieda November 16, 2011
alamak..ni kena tanya pada yg pakar ni...
ajumohit ajumohit November 17, 2011
Try Intan dptkan advice doc cmne, aju lum ada pglman tiriod time peknen, moga2 ok semuanya
Unknown Unknown November 17, 2011
Rasanya jalan terbaik ialah JUMPA DOCTOR....
esmiera esmiera November 17, 2011
takpalah intan... harap minyak kelapa dara boleh menyembuhkan tiroid bengkak tu.. i doakan cepat sembuh yer
Cikrosecute Cikrosecute November 17, 2011
Cik rose pun tak tahu...kena jumpa Doktor tanya pendapat beliau...itu lebih baik...
Unknown Unknown November 17, 2011
mmg tak tahu apa2 pasal ni..tanya yg lebih pakar k..
AnonymousAnonymous November 17, 2011
Bg pendapat sy semua ketentuan Allah..kalau selagi kite bleh elak..kite elak..tp kalau da jd..doa2 mintak perlindungan drNya..insyaAllah semua selamat kan..
jamilahamzah jamilahamzah November 17, 2011
kwn k.ja ada tiroid jugak masa dia mengandung... tp alhamdulillah, selamat jer dia bersalin cuma dia caesar sbnya baby besar.. 3.9 kg...
dhila dhila June 25, 2012
salam,
saya nak kongsi pengalaman saya sikit...saya ada hypotiroid.berat badan mmg naik mendadak.tak makan pon gemuk gak.diet takyah citer, mmg tak jalan.saya pegnant msa saya hypo tu, tapi xciter ngan doc.susu mmg xder mgkn sbb hormon.lepas bersalin,berat badan saya turun dari 70kg ke 52kg. mean dari hypo ke hyper.makan la byk mana pon, mmg xgemuk.so, yg ni xyah susah2 nak diet.tapi,masa ni saya dah mula rasa penat, xmampu nak puasa dan mmg tak larat nak buat keje.so, saya amik kep tuk jumpa doc.start tahun lepas saya makan ubat ptu dan propanolol, saya jadi gemuk balik.skrg dah 65kg.tapi, alhamdulillah...anak saya tak apa2...sepanjang preggy pon,xder mslh.saya sihat dan baby sihat.