Hasil masakan Bonda & Anakanda (^_^)

Hari ni saya masak Daging Dendeng.. Adusss malu pulak nak berkongsi.. tapi takpalah ek.. saje suka2.. hihii  sebenarnya, ni 1st time saya masak daging dendeng ni tau.. Sebelum ni saya tak pernah tahu macamana rasa masakan ni.. Nama masakan pun tak pernah dengar... muahahahaaa

Tapi baru ni saya baca entry Resepi Daging Dendeng Puan Kutu, tu yang teringin nak try jugak tu.. tapi saya ni pulak pergi google resepi Dendeng ni.. nak tengok gambar masakan orang lain, macamana masakan daging dendeng tersebut..

So, saya terjumpa & terEXCITED nak try masakan daging dendeng dekat MyResepi.. Actually bahan2 dia sama je dengan resepi Puan Kutu cuma ada tambahan beberapa bahan je lagi.. (",)


Senang je masaknya tapi saya pandai2 sendiri menokok nambah.. hahahaa Saya blend bawang besar + bawang putih + halia + jintan manis + jintan putih + cili kering.. Ohya, ini bukan saya yang blend tapi anak dara saya yang blend.. hihii.. Lepas tu perap bahan blend & daging yang telah dipotong nipis2..
Tumis lebihan rempah yang diperap tadi, lepas tu saya masukkan tomato yang dipotong dadu.. tumis agak2 tomato tu pun dah bertukar jadi hancur.. kiranya macam ala2 nak sebati dengan rempah tadi la.. lepas tu masuk kicap, garam, gula & daging.. letak bawang besar yang dihiris.. SIAP.. (",)

Ohya, my dear balik lunch tadi cakap sedap cuma terlebih jintan jer.. hihii So, next time saya kene kurangkan jintanlah.. hihii.. U all kalau nak tengok resepi asal, klik sini tau.. Saya cilok resepi situ sebabnya, ramai sangat orang komen cakap SEDAPPP.. Mana boleh tahan.... muahhahha

{ 19 comments.. read them below or add one }

Asyikin Asyikin November 14, 2011
takpe, first time try tak selalunya perfect ^_^
Unknown Unknown November 14, 2011
yg penting husben suka kannnn...

akak pun nak tiru lah!
eB eB November 14, 2011
asben suker nak nak nak >_<
- AZIE - - AZIE - November 14, 2011
pernah mkn kali pertama daging dendeng nie...memg sedap..ada manis2 sikit..tp nie pun dh nmpk sedap!
AnonymousAnonymous November 14, 2011
pandai awk msk..hehe..

akak tak pernah plak masak lauk ni maybe sebelah akak panggil nama lain kot...hihi
@LeenShamsh @LeenShamsh November 14, 2011
a'ah sedap kawan buat dulu..tu nampak selere..lagi ade tambahan sentuhan tgn ank dare kecik cantek tu ;)
msredcheesecake msredcheesecake November 14, 2011
sama cam rendang ke rasanya? aduh, terliur ni...
Cikrosecute Cikrosecute November 14, 2011
terliur tengok...masak dendeng...cam masak rendang ke?? hihihi ingin tahu..
Unknown Unknown November 14, 2011
cm best je..tga lapar ni =)
Ros Ros November 15, 2011
salam IntaNBerliaN,

Tu dia aih...macam ada kat depan Kak Ros ja ni...tunggu nak makan saja....
tiefazatie tiefazatie November 15, 2011
wah..xpernah pun msk nie..hehe
Ibu Yusuf Maryam Ibu Yusuf Maryam November 15, 2011
Bekalan daging banyak lg ni.. bolehla ibu Yusuf cuba juga.. :D
emarieys emarieys November 15, 2011
tak pernah masak camni..dendeng tu jawa punya ker?
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty November 15, 2011
tak abes lagi ker daging korban ina?hehe..nampak sedaplah menu nie.leh copy nie.ina suka tak masak mcm agar2 n piding?nurul suka gak buat puding=)tapi yang biasa2 jerk
Puan Kutu Puan Kutu November 16, 2011
klu ikutkan dendeng sebenar memang byk bahannya.sy nie jenis malas nak berempah..so sy amik yg basic.janji en suami suka,kahkah...

wow nmpk sedap dendeng ibu alisya..:)