Kenangan Sambal Belacan



Hari ni tiba2 terfikir nak buat entry pasal kenangan saya dengan SAMBAL BELACAN.. hihii Ohya, kalau nak baca cerita Alisha dengan sambal Belacan, klik SINI yer.. heheh..

Kalau u all nak tahu, saya pernah rasa sakit hati kerana sambal belacan..!! Setiap orang ada cara tersendiri buat sambal belacan kan.. termasuklah saya.. Masa mula2 kahwin dulu, saya buatlah sambal belacan tapi mengikut cara my MIL..

Yang menjadi masalah tu adalah my dear komplen tak sama macam my MIL & ADIK dia yang buat.. Adusss!! Bayangkan 10 kali saya buat tapi tetap tak menjadi & 10 kali tu jugak my dear komplen.. sedangkan bahan2nya sama je...

Siap gaduh kerana sambal belacan... hahahhah.. Saya cakap, "Kalau nak makan sambal belacan, balik je kampung, Ina taknak buat dah sambal belacan!"... Sedih ooo apa yang kita buat dibanding2kan.. dah lah mula2 kahwin saya tak pandai masak.. lagi sedih, huwaaaaaaaaaaaa...

Menangis sorang2 lah saya kerana sambal belacan ni.... Satu hari tu, saya berfikir kenapa sambal belacan saya tak menjadi seperti yang my MIL or ADIK my dear buat... Tiba2 saya terfikir maybe air asam jawa saya yang menjadi punca.. sebabnya saya bukan letak air asam jawa yang pekat2 tu tapi sekadar yang pucat lesi tu.. hahhahhaha

Lepas tu, saya try lagi buat.. FINALLY.. MENJADI.. Terus my dear puji.. hahahahhah.. My dear cakaplah, "selama ni dia sengaja mengkritik sambal belacan saya tu setiap kali saya buat sebabnya dia tahu saya tetap akan berusaha buat sampai menjadi".. hihiii.. Tapi memang betoi pun, salah satu perangai saya, kalau saya buat sesuatu, selagi tak menjadi selagi tu saya akan buat... hehheh

Saya happy sangat sebab sambal belacan saya dah menjadi seperti yang my dear nak.. hihii Saya taknak lagi menanggung rasa sakit hati & menangis kerana sambal belacan.. muahhahahha.. Apa2 pun, kritikan2 my dear tu lah yang membuatkan saya reti masak dari tak reti langsung... (",)

P/s : NAK SERIBU DAYA TAK NAK SERIBU DALIH..

{ 22 comments.. read them below or add one }

eB eB November 11, 2011
nih yg wat eB tringin nk raser nih... jom jumper :)
indahhiasan indahhiasan November 11, 2011
akak..feveret org tu...pantang nampak sambal belacan neh...melelh air liur..

p/s tomorrow morning sy sampai kat Sungai Petani Kedah..
Ibu Yusuf Maryam Ibu Yusuf Maryam November 11, 2011
Cayalah ibu alisyani.. gigih berusaha!!
Puan Kutu Puan Kutu November 11, 2011
alahai kesian...betapa hebatnya penangan smbal belacan smp ibu alisha nie menangis.keke

betul tu...nak seribu daya!

tahniah kerana dah berjaya buat sambal belaan terbaik.keke
UniMeOw UniMeOw November 11, 2011
tu la kan,,lain org lain caranya..
uni leh paham betapa x besnya bila kna banding2...hmmm

nway tahniah sb mjadi gak sambal belacan tu..hik3~
QasehnyaRania QasehnyaRania November 11, 2011
hihihi...ina kerna sambal belacan saya kerna rendang pedas ayam tua.. usaha tangga kejayaan.. :) pelik kn en. somi-somi sume nk wife dorang wat masakan mesti nak sama ngn mak dorang....huhuhu
habit saya if buat sesuatu mesti minta gred dari hubby.if x memuaskan try n try lagi...btol tak ina ??
dalila dalila November 11, 2011
betul tu... kalau pasal smbal belacan pun kena complain sllu mmg skit hati... tapi akak skrg buat smbil tutup mata ja..hha... teror la katakan.... hheee
intan morsalin intan morsalin November 11, 2011
nampak sedap tol sambal belacan tgu...esok nak wat sambal blacan gak la...tp knapa kena tunggu esok...hehehhe..sbbnya ari ni mls
Oh Oeya Oh Oeya November 11, 2011
"Kau kan tau yang kesukaan aku itu BELACAN.." heheh..

Oh! Sambal Belacan
dalisha dalisha November 11, 2011
usaha tangga kejayaan
fieda fieda November 11, 2011
wah..ada kenangan yer di sebalik sambal belacan...finally berjaya jugak buat yg best yer..kak fieda pun buat sambal belacan dok brp reti jugok...

*lambat jenguk sini arini..kak fieda on9 pun dah ptg..entry pagi tadi kak fieda wat autopublish jer...
Ros Ros November 11, 2011
Salam IntaNBerliaN,


Kalau kita boleh terima keritikan orang ,bermakna kita akan berjaya dalam hidup kita....insyaallah.
LYAfrina LYAfrina November 12, 2011
hehe..so suweeetttt... ada cerita n knangan d sebalik sambal belacan yer... lya jrg mkn belacan ni.. klo mkn pon kt kdai ke... sbb klo nk buat kt rmh, xde geng nk mkn sbb hsband lya x mkn sambal belacan, budu, tempoyak n geng2 dia... klo kt mkn je..jauh je dia duduk.. nk bau pon xleh... ishhh.. nk kate mat saleh.. dop jugok... org teranung jugop..
Cikrosecute Cikrosecute November 12, 2011
Sama ler...Cik rose pun dok berapa pandai buat sambal belacan hihihi
Unknown Unknown November 12, 2011
waaa swetnye..haha wat naru rindu kat smbl blncn mak naru..untung Alisha dpt ibu yang x pnh putus asa..Ganbate!!
Unknown Unknown November 12, 2011
Salam..

kak Nida pun ada pengalaman dengan sambal belacan ni... kalau nak tahu kali pertama Kak Nida makan sambal belacan ketika anak dah nak masuk dua..hehe. Sebelum tu toksah kan nak makan, nak basuh lesung batu bekas tumbuk sambal belacan pun tak mahu.. sebabnya Kak Nida tak tahan bau belacan...hehe.

Tapi laa ni dah suka makan sambal belacan.. tapi kena yg blender, kalau tumbuk tak reti nak makan lagi.... :)
Nida n' Hanafi Nida n' Hanafi November 12, 2011
Alamak... lupa pulak, tadi Kak Nida komen guna cik suami akak punya akaun ke???? ayoyo, lupa nak sign out ler pulok (pinjam laptop dia sebenarnya nih...adeiiii)
Addin Addin November 13, 2011
nice taktik yang dear akak buat tu :)

finally kan menjadi juga akhirnya,
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty November 14, 2011
tgk sambal belacan2 meleleh air liur.huhu..tahniah dapat buat sambal belacan=)
suhaina laui. suhaina laui. November 14, 2011
betol la ina....husband su selalu psiko bab2 masak ni....dulu mmg xreti masak...skrg ni boleh lah tapi kena rajin belajar lagi ;)