Saya dah berjaya free diapers Alisha time tidur (",)

Saya rasa seronok sangat...!! Rasa macam bangga dengan diri sendiri pun ada.. muahhahah... Bukan apa, rasa macam saya ni Ibu yang bagus je.. sebab SAYA DAH BERJAYA TAK PAKAIKAN ALISHA PAMPERS DI MALAM HARI...!! Yeayyyyy tepuk untuk diri sendiri... kikikii.. Yang paling penting, ALISHA TAK TERKUCIL LANGSUNG..!! Rasa macam nak gomol2 je Alisha ni... pandai sangat..!! Baik je tak menyusahkan ibu dia... Saya punya seronok sampai taip entry ni pun tersenyum.. rasa macam nak telefon my mum kejap nak gtau pasal ni.... hahah.. hover..!!

Opsttt jangan kutuk saya dulu... sebab saya rasa bukan saya sorang je akan happy kalau kita or anak berjaya buat sesuatu... u all pun sama kan... baik ngaku.. (^_^).. Minggu lepas saya bagitahu u all yang saya akan start free diapers waktu tido untuk Alisha kan.. so, semalam adalah malam pertama saya start.. Nak tau puncanya?? sebab pampers Alisha hanya tinggal sekeping + saya tak push my dear suruh beli.. bukan apa, sebab nanti kalau ada pampers Alisha, mulalah syaitan duk menghasut saya suh tangguhkan niat saya nak free diapers alisha sepenuhnya... Bila takda pampers... puas hati..! Niat saya termakbul jugak.. hihiii


Persediaan Alisha tidur malam tadi.. Dilapik dengan toto baby & tilam baby.. bawah toto tu ada tilam kecik lagi satu

CARA SAYA AJAR ALISHA FREE DIAPERS KETIKA TIDUR MALAM

1. Sebelum tido, saya cakap dekat Alisha "Alisha kalau nak kencing, bagitahu ibu tau.. set?" sambil saya angkat ibu jari... Alisha terus balas "Set".. sambil lagakan ibu jari saya & ibu jari dia...

2. Setiap 2 jam sekali, saya akan angkat Alisha masuk tandas.. cara saya nak bagi Alisha kencing, Saya pancut air dekat tut dia... disebabkan saya tak perasan dia dah kencing ke belum, so, saya tanya Alisha "Kakak dah kencing ke".. Alisha jawab "dah kencing".. terus masuk tidur semula... (saya kejut Alisha pukul 2:30 pagi, 4:30 pagi, 6:30pagi, 8:30pagi.. pendek kata, selagi dia tak bangun tido, selagi tu 2 jam sekali saya ajak masuk tandas..)

ALASAN KENAPA KITA TAK AJAR LAGI ANAK FREE DIAPERS TIME TIDUR

1. KITA MALAS nak bangun dari tido

2. KESIAN NAK KEJUTKAN anak yang tengah lena diulit mimpi tu..

3. TAKUT ANAK SUSAH NAK TIDUR SEMULA

3. Dalam diri kita BANYAK SANGAT ALASAN yang kita cipta sendiri..

Sayang-sayang saya sekalian... saya nak naikkan semangat dekat u all ni.. Jika u all nak free diapers anak u all, Sila lakukan dengan bersungguh2.. JANGAN SESEKALI CIPTAKAN ALASAN!!.. Saya tak kisahlah u all nak free diapers anak u all tu umur berapa pun.. 6 tahun pun boleh je kalau u all nak.. Bukan apa, sebab ada orang kata macam saya ni awal sangat free diapers anak.. macam kesian kat anak nak kena bangun pepagi buta (hakikatnya ada anak orang lain, umur setahun lebih dah free diaper)... terpulang yer.. setiap orang ada cara tersendiri.. Cuma saya nak bangkitkan rasa BERSEMANGAT tu dalam diri u all.. (",)

Kalau u all MALAS nak free diapers anak pun, antara cara yang u all boleh naikkan semangat dalam diri tu..   CARI MASALAH.. Maksud saya camni.. 

1. Punca saya free diapers Alisha ketika masuk umur 2 tahun sebab ALISHA TAKNAK PAKAI PAMPERS..

2. Jika dekat vontot anak u all tu jadi merah2 ke ruam2 ke.... time ni better tak pakai pampers.. bagi ber"udara" sikit.. takkan tak kesian dekat anak kot... duk merah2 vontot..

3. JANGAN BELI PAMPERS macam saya.. hihi

wahai sayang sayang saya sekalian... percayalah yang anak2 u all tu bijak pandai semuanya..!! Bila u all start je ajar mereka free diapers... AUTOMATIK mereka pandai cover rasa nak terkucil tu... maksud saya camni... Normally, kalau Alisha pakai pampers time tidur, bila jaga je, pampers mesti penuh yang amat.. berkilo2 je gayanya... tapi bila saya ajar tak bagi pakai pampers.. bayanglah, baru 4 kali je kencing... pikir secara logik, takkan lah selama ni pampers berat yang amat tu hanya 4 kali kencing.. mesti lebih kan...

REAKSI ALISHA BILA KEJUT MASUK TANDAS

1. Alisha ok je.. takda nak merengek..

2. Lepas dah kencing, Alisha boleh sambung tidur kembali..

So, apalagi wahai buah hati kesayangan saya semua... Jika u all rasa anak u all tu memang dah patut free diapers.. terus je train tau.. Duit u all pun akan jimat + anak u all pun akan bertambah2 pandai.. sebabnya?? sebab dia dah "besar".. dia dah dapat ilmu baru... dia dah dapat kepandaian baru... Sayang sayang saya sekalian... kita mesti nak anak kita pandai kan... so, bila anak kita dah free diapers, tu maksudnya anak kita makin pandailah kan?? (",)


Ya Allah Ya Tuhanku... Kau ringankanlah dan sembuhkanlah kesakitan yang sedang ditanggung oleh MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon..


{ 20 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown July 29, 2013
yup..setuju.. kalo tak pratikkan sekrg bila lagi nak pratikkan.. hasilnya nnti kita jugak yg seronok kan.. hihi..
syawalsimpsons syawalsimpsons July 29, 2013
alisha sangat2 bijak dan pandai dalam dengar cakap ibu dier kan...
Mrs Velentine Mrs Velentine July 29, 2013
MV tak mula lagi ya tang malam...insyaallah nak cuba juga ni...kena beli mini tandas..sebab tandas MV kat bawah bilik kat tandas..naya nak turun naik dengan perut yang makin membesar...tahniah alisha
Permata Malap Permata Malap July 29, 2013
bijak alisha..dah dua tahun lebih kan,kak?
aizamia3 aizamia3 July 29, 2013
tahniah alisha.. ;)
Unknown Unknown July 29, 2013
comei jer..anak kita aleesya tu dia sendiri yg mintak tanak pakai..tak pernah ajar..haha..

masuk adik dia amirul susah sikit nak bagitau nak kencing ke ape..dah kencing baru bagitau..

anyway..thanks for the tips..insyaAllah boleh praktikkan ni..
intanfirdaus247 intanfirdaus247 July 29, 2013
bijak Alisha..bila diprakktikkan selalu ha ni la hasilnya..tahniah ina
haryati haryati July 29, 2013
cara ina sama ngan cara yati gak, sj takmo beli pampers... dan sentiasa tanya anak mlm2 nak kencing ke takmo... klu cam fawwaz, dia akan nangis bila nak kencing so taulah yg dia nak kencing. Pas kencing dia tido balik la... biarlah kita tido tak lena janji hasrat kita nak free diapers anak tu tercapai...
Fiza Rahman Fiza Rahman July 29, 2013
Tahniah ina & alisha.
Mimie Mimie July 29, 2013
Alhamdulillah kak ina...Aina dah lama free diapers..Tinggal nak train Auni jer
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda July 29, 2013
sy rs cam ibu yg xbaik je sy nie...huhu~..
hannah still lg pakai pampers time tido mlm...
nmpk nye sy kne ikut tips ina nie la..
bgn tiap 2 jam..
thanks so much tau dear... ^_^
sgt2 b'gune...
Unknown Unknown July 29, 2013
tahniah kak ina! bagus la didik anak macam tu.. tp akak suri rumah boleh la praktikkan.. bg yg ibu bekerja tu agak payah gak nak bangun setiap 2jam..heee
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah July 29, 2013
alhamdulillah.. da berjaye. pandai alisha.. fifi pon nanti nak try free diapers ufairah seawal mungkin..
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ July 30, 2013
salam k.ina...

alhmdulillah.. tpk tgn jgk utk ibu alisha & aqilah yg kuat smngt ni.. :)

bagusnye akak dpt train alisha free diapers time mlm..

cma pernah 3 hari je potty train mlm2.. nmpk gaya dgn hasutan setan..pastu alasan penat bekerja..plus seri nangis tiap2 kali kejut..sampai sekarang cma hold potty train memalam..huhuh...

time cuti pun, on off je buat...
!
huhu..nk bersemangat mcm akak jgk!!!
 Aisy Nasiha Aisy Nasiha July 30, 2013
Tahniah ina dan alisha... Good girl.. Ni pun sebab ina banyak usaha ...sanggup bangun dua jam sekali...mmg ibu yg nekad ni.
aziazib aziazib July 30, 2013
ina patut dah lama dah kasi alisha free pampers malam hari sebab siang dia dah ok xpakai pampers then ada anak kecik lg senang selalu jaga menyusu. apapn tahniah..
Nora Karim Nora Karim July 30, 2013
betul kita ni byk beno alasannya... akak pun dah dpt free diapers alisya akak waktu malam... tipsnya RAJIN BANGUN MALAM... hahahha
IntaNBerliaN IntaNBerliaN July 30, 2013
@IbuNoey

A'aa dah 2 tahun lebih... 5/9 ni genap la 3 tahun :-)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN July 30, 2013
@azizah :)

perasan tak??.. Itu alasankan?.. hihiii (^_^)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN July 30, 2013
@Azi

yap, betoi tu azi..!! sepatutnya macam tu la.. skrg rasa nyesal sbb lambat ajar.. padahal sgt2 senang upenya...

ni la masalahnya bila wujudkan ALASAN yang dicipta sendiri..!!