Cara yang saya lakukan supaya Alisha tak jeles dekat Aqilah...

Terus terang saya cakap, ketika saya mengandungkan Aqilah, saya selalu dengar orang cakap yang anak pertama akan jeles dengan adik dia.. Time tu dalam hati saya berdoa moga alisha tak macam tu.. yela, alisha kan 24 jam berkepit dengan saya je.. takut dia terasa bila tengok saya melayan adik dia... So, saya sebagai ibu, dah tentulah dari awal, sebelum aqilah lahir, saya dah cari inisiatif supaya alisha jadi kakak yang penyayang.. takda nak jeles2... (",)

Ketika saya mengandungkan aqilah, saya memang sentiasa bercerita tentang 'baby' dengan alisha.. tunjuk gambar baby lah... bila kami jumpa baby, mesti saya akan bagi alisha sentuh2 manja baby.. bagi dia rasa excited sikit... hihii.. bab kiss perut saya time mengandung tu, jangan cakaplah.. selalu je dia buat. (^_^).. Alhamdulillah jugak, ketika sebelum aqilah lahir lagi, memang dah nampak yang alisha ni suka baby & takdanya nak jeles2 bila saya or my dear pegang baby lain.. (",)

Bila lahir je Aqilah, alisha langsung tak nampak jeles.. masa pertemuan pertama 2 beradik ni.. alisha bukan main excited.. duk peganglah, ciumlah dekat adik dia tu... (",) Bila dalam tempoh berpantang ni pulak, saya tak pernah membeza2kan alisha & adik dia.. semua kasih sayang tu sama rata je.. takda saya nak tunjuk dekat alisha yang seolah2 saya lebih2kan aqilah...

Antara yang saya buat...

1) Kalau sebelum ni, saya yang siapkan alisha mandi, pakai baju, sapu bedak, letak minyak sikat rambut.. saya masih lakukannya jugak sekarang ni.. kiranya, bila saya siapkan aqilah wangi2 lepas mandi, macam tu jugaklah alisha.. (",)

2) Saya akan selalu suruh alisha kiss aqilah.. apatah lagi alisha pun memang suka kiss aqilah.. tak suruh pun dia buat.. hihiii..

3) Saya tak pernah halang alisha bila dia seolah2 macam nak main2 dengan adik dia.. dia sentuh tangan lah kakilah muka lah.. tapi saya akan memerhati apa yang dia buat.. emmm, saya tengok, ada jugak ibu2 yang tak bagi kakak2 or abang2 yang kacau adik dia kan.. risaulah sebab adik masih kecik.. yap, saya tahu, thats y saya kata, saya memerhati.. (",)

4) Bila alisha seolah2 nak angkat adik dia, saya akan cepat2 ambik aqilah & letak atas riba dia... sambil saya masih pegang aqilah lah kan.. alisha bukan main seronok.. hihii

5) Saya suka ajak alisha join sekali aktiviti bersama adik.. contohnya, ketika saya siapkan aqilah selepas mandi, saya ajaklah dia duduk tepi.. tengok apa yang saya buat..

Pada pendapat saya, jika kita menghalang kakak2 or abang2 main dengan adik dia (maksud kakak2 or abang2 adalah kanak2 seusia alisha)... nanti pada pemikiran mereka yang kita ni tak sayang mereka.. lebihkan adik.. yela, sampai dia nak sentuh sikit or main2 pun tak bagi.. sedikit sebanyak hati anak akan rasa tersisih & mula rasa jauh hati... (",) Ini hanya pendapat saya & cara saya.. orang lain maybe berbeza (^_^)

Cara yang saya lakukan supaya Alisha tak jeles dekat Aqilah...

{ 46 comments.. read them below or add one }

ecadwinkyasha ecadwinkyasha November 06, 2012
betul tu kak...ajak anak2 buat xtvt bersama :)
AnonymousAnonymous November 06, 2012
he he lama dia ok & fahamlah tu!
kurus kurus November 06, 2012
eh sama cara yg akak ajarkan anak2 akk sblm mereka dpt adik ;)
BLuRpL3 BLuRpL3 November 06, 2012
Good info...

Selamat berkenalan.Jom exchange link
Saya dah letak link awak dalam blog saya..
http://blurplediary.blogspot.com/
emma emma November 06, 2012
Bile bace cerita2 kak ina tetibe ase xcited nk ade bby dlm mase tdekat ni, tp bile tringat perangai syirah sy mcm tak bsedia je lg, huhu..

Tp byk info pasal penjagaan anak yg sy dpt dlm blog kak ina ni.. thanks a lot kak ina :-)
Mrs Velentine Mrs Velentine November 06, 2012
setuju dgn awak..sebab kalau kita melarang nnt mereka akan ingat kita lbh sayangkan adik drpd dia
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief November 06, 2012
setuju sgt dgn apa yg kak ina buat..tips yg bagus boleh jadi panduan ni....dgn cara mcm tu anak2 xkan rasa tersisih kan

done breathe n stop & dutch lady
Unknown Unknown November 06, 2012
baik nyeeee alisha =)
shahdiana shahdiana November 06, 2012
mungkin lain anak lain caranya...yana pun apa yang boleh bagi diorang cuba yana bagi cuma anak saya yang kedua tu memang terlebih sikit...tak suruh lagi dia dah buat sendiri...
pinky pinky November 06, 2012
ajaran dr awl amat berkesan kan??? bgs Alisha...mst syg giler dgn adik dia kan...
Riena Haiqal Riena Haiqal November 06, 2012
Terima kasih Ina.. harap2 saya boleh lakukan juga... Haiqal memang asyik nak berkepit je dengan saya.. manja sangat.. tu sebab nak ajar dia awal2 ni...jadi dia tak terasa atau jeles..
ayut ayut November 06, 2012
btul..mgkn ada pndgan yg berbeza...pendekatan seseorg tu pasti akan mempengaruhi ank tu sendri..takpe.alisha is a good girl..mesti dia blh pham dan akan syg jgk aqilah mcm ibu syg dia :)
nurhuda nurhuda November 06, 2012
haha . alisha yang baik ;)
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman November 06, 2012
Askm ina. Alhamdulillah dah Slmt bersalin rupanya. Tahniah.
UmmiAbi UmmiAbi November 06, 2012
Alisya mmg kakak yg baik... tengok pn dh tahu..seorang yg penyayang..;)
aziazib aziazib November 06, 2012
tips yg bagus, boleh jd panduan
Miss N™ Miss N™ November 06, 2012
betul, kebanyakan ibubapa mmg marah ank2 diorg usik bayi kecil..
walalupun tak bniat nak bezakan kasih sayang, hapi hati budak2.. cepat sensitifkan..
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ November 06, 2012
klu cma,cma rase mencabar jgk la nk didik anak2..
Mase mula2 seri dpt adik dulu die mmg sgt2 jeles.. mase mengadungkan adik die dulu..xde pulak cma praktikkan yg mcm akak buat ni.. huhuh...

tq for sharing kak..manelah tau sok2 nk tmbah lagi
nazayiena nazayiena November 06, 2012
Dah nampak ya si Alisha sayang kat adik dia.
fieda fieda November 06, 2012
maira buatlah ape pun tetap gak taknak..tp ye lah dia takder adik mg la tak dapat nk buat aktiviti tu kan..hihi..tp takper rasanya mmg kak fieda pun dh nk tutup kedai dh..
mama aryan mama aryan November 06, 2012
betul tu..cuma mungkin setiap anak tu berbeza pula cara yg perlu dibuat..alisha nampak sgt syg pada adik dia,bagus2
Umialya Umialya November 06, 2012
akak setuju ngan cara ni..
✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™ ✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™ November 06, 2012
Same macam nieza..skang rania dah pandai ambik bekas bedak lotion adik die bile raisya lepas mandi.. kalau nieza nak smayang ke msk toilet..rania akan main dgn adik die.pujuk2 jgn nangis..sweet jer♥

Bile tgk rase sejuk je perut yg mengandungkan diaorg ni..harap kekal sampai bila♡
Tie HT Tie HT November 06, 2012
as salam

takpe alisha anak yang bijak :)
Unknown Unknown November 06, 2012
jijah setuju cara ni.. tips yang bagus.. InsyaAllah jika ada anak kelak jijah akan buat camni..
haryati haryati November 06, 2012
bagus cara yang ina buat tu...atleast alisha tak terkejut ngan kehadiran adik dia, so takdelah dia cepat jeles...
Salina Mat Isa Salina Mat Isa November 07, 2012
Oo betul jgak tu..nnti blh la praktikkan..
Cikrosecute Cikrosecute November 07, 2012
bagus jugak ina buat cam gitu...tapi kena berhati2 jugak dan selalu pantau...bahaya jugak untuk baby...manalah tahukan...beringat2...nice sharing..
Unknown Unknown November 07, 2012
kena berlaku adil dan saksama la kan dear...hihi..
Mimie Mimie November 07, 2012
setuju dengan kak ina...
duniaanita74.blogspot.com duniaanita74.blogspot.com November 07, 2012
sama cara ina kak ita buat kat aqil dulu..tu yg aqil sayang..kena adil juga...
Solehah Shamsuddin Solehah Shamsuddin November 07, 2012
nice tips akak.yg tips last tu mmg patut diamalkan
dEdEQ dE wIshEs dEdEQ dE wIshEs November 07, 2012
TAHNIAH AKAK .. ALHAMDULILLAH ..
QasehnyaRania QasehnyaRania November 07, 2012
brtul tu...

mmg setengah marah bila abg atau kakk nk main2 dgn adik.
dia nk bemnja je..

boleh diamalkan..
doakan su yer mdauh2an ada keajaiban ulngtahun ke5 nti. sbb jatuh awal muharam ;)

Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda November 07, 2012
owh...
camtue rupenye eh..
thanks la Ina coz share tips yg Ina sndri wat nie.. ^_^
sal ya sal ya November 07, 2012
tu la. anak2 ni kadang2 dia rasa macam kasih sayang tu tak sama rata je kan. tp alhamdulillah... anak2 akak ok lagi.
Si Matatajam Si Matatajam November 08, 2012
Bagus cara Ina tu...mesti Alisha takkan terasa Dia disisihkan..
Myra Jay Myra Jay November 08, 2012
Betul tu, baru diorang tak rasa luak kasih sayang ;D
Masya Masya November 08, 2012
budak² ni makin dilarang hatinya akan memberontak.. jadi kenelah tunjukkan contoh yg baikkan..
Nora Karim Nora Karim November 08, 2012
sokong semua tips tu... ^_^
Puan Kutu Puan Kutu November 08, 2012
betul sgt.jgn dilarang kakak nak bermain dengan adik..tp klu kakakor abg yng jenis buat adik ni kena larang gak kot.haha

Alhamdulillah la alisha kakak yg baik..:)
mama lynn mama lynn November 09, 2012
sweetnya cara ina layan keduanya dalam tempoh berpantang ni. sesetengah ibu mmg x bg kakak r abg dekat sgt ngna bby takut terpukul ke apa... klu kt pandai didik dia insya Allah dia tak kan buat mcm tu kat adik dia kan
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty November 09, 2012
suka nurukl tips nie..tq sharing=)
9n0L4 9n0L4 November 13, 2012
ade betulnya tu ina. budak budak ni sensitip kalau ibu die marah marah. ;)