Adik saya dah takda harapan?.. Itu hanya kata2 doktor

Adik saya yang semakin cerah & semakin berisi... (",)

Dah lama saya tak dengar suara adik saya... Last saya sembang dengan adik, rasanya 6 hari sebelum adik saya kemalangan.. Masa saya balik Chemor baru ni, saya sembang2lah dengan mak saya.. Tanya apa yang doktor cakap sebelum operate buang darah beku adik saya tu...

Rupa2nya dalam banyak2 yang doktor cakap, ada jugak terselit ayat yang Adik saya dah takda harapan.. doktor suruh panggil family2 yang jauh balik untuk tengok adik saya.. Mak saya cakap, time tu jugak mak saya meraung.. Yela.. doktor cakap camtu.. Doktor pun tak nak bagi apa2 harapan kan.. Takut kita nanti tak bersedia...

Tapi sesungguhnya itu hanyalah andaian doktor.. andaian seorang manusia.. hidup mati kita, Tuhan yang tentukan.. Bila dah sampai masa kita, ia takkan lambat or takkan cepat walau sesaat.. Memang kalau diingat kembali.. keadaan adik saya dekat bilik kecemasan tu macam dah nyawa2 ikan... bergantung sepenuhnya pada alat bantuan pernafasan...

Tapi itu namanya, umur dia masih panjang.. dia masih bernyawa... Alhamdulillah... Tapi inilah keadaan adik saya sekarang... terlantar atas katil.. terbaring... tak mampu buat apa2... minum susu ensure melalui hidung... tak boleh bercakap.. mandi, berak, kencing, semua diuruskan oleh isteri dia... Alhamdulillah adik saya dikurniakan seorang isteri yang sanggup susah senang bersama... Moga adik ipar saya akan sentiasa bersama adik saya hingga nafas terakhir...

Ohya, nak selitkan jugak pasal pertanyaan dari rakan blogger dulu pasal penerimaan parent saya bila tengok adik saya dalam ICU.. Yap, memang mereka sedih.. terkejut.. tapi mereka terima dengan redha... Mak saya dah tentulah menangis... Abah saya.. mungkin depan kami semua tidak mengeluarkan air mata, tapi di belakang kami... siapa yang tahu...

Bulan 12 nanti.. @ 10/12/2013.. ngam2 adik saya 6 bulan kemalangan.. InsyaAllah jika takda halangan, adik saya sekali akan dimasukkan ke bilik pembedahan.. Adik saya akan kembali dibedah untuk dimasukkan tempurung.. Ya Allah.. berdebar2 saya menunggu tarikh tersebut... Risau sebab lagi sekali akan melalui perasaan menunggu orang tersayang di luar bilik pembedahan....
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 32 comments.. read them below or add one }

Nur A.Z Nur A.Z October 30, 2013
hanya doa yg mampu sy beri.. alhamdulillah, syukur dia dapat isteri yg baik sanggup menjaga dia walaupun sakit..
Hati Ema Hati Ema October 30, 2013
nampak sihat..... semoga pembedahan lancar... suami saya Jan 2014...
suraya suraya October 30, 2013
semoga adik akak bertambah sihat. :)
Kisah Si Dairy Kisah Si Dairy October 30, 2013
Jangan berhenti untuk terus berdoa..Moga ada keajaiban berlaku insyallah..Teruskan beri dia harapan dan semangat..Bisikkan kalimah-kalimah suci di telinganya..Insyallah...berat mata memandang ,berat lagi bahu yang memikul...Tersentuh bila melihat keadaannya..
syawalsimpsons syawalsimpsons October 30, 2013
moga semua di permudahkan ye ina...insyallah semua selamat...doa sue moga adik ina kuat hadapi semua ni
Deqla Manjew Deqla Manjew October 30, 2013
ehh maknanya dah dkt setahun adik ina terlantar mcm ni? ya Allah.. kesiannya.. betul , itu andaian doc..tp ina sekeluarga jgn sesekali berpts asa..ikhtiar itu perlu.. Allah suka hambaNya yg berusaha seblm menyerah kalah.. in shaa Allah, moga ada keajaiban, di mana adik ina kembali pulih seperti biasa. aamiin..
JunAina JunAina October 30, 2013
Ketentuan Allah siapa kita hendak melawan. Semoga kesihatan dia akan beransur pulih, di beri kekuatan kepada isterinya dan semua kaum keluarga.
permatabiru permatabiru October 30, 2013
alhamdulillah..dikurnikan isteri yang penyabar..moga tabah menghadapi ujian ini...
Fiza Rahman Fiza Rahman October 30, 2013
Allah yg menetukan segalanya. Kita hanya berusaha. Smoga adik ina cpt sembuh. Dan bertabahlah buat your SIL. Smoga urusan pembedahan nnt berjalan dgn lancar dan dipermudahkan olehNYA.
yana aina yana aina October 30, 2013
amin ... semoga akk sekeluarga diberi kekuatan utk hadapai ujian Allah ini.
Dylla Abas Dylla Abas October 30, 2013
ajal,maut,jodoh n pertemuan tu semuanya Allah yg tentukan..apapun, moga keluarga k.ina akan terus tabah dgn dugaan ni

p/s : kagum dgn adik ipar k.ina..moga dia terus diberi kekuatan utk berada di sisi suaminya..in shaa Allah :)
.:fyzz:. .:fyzz:. October 30, 2013
sedih ina..tapi fyzz doakan adik akan cepat baik ..inshallah..kami semua doakan yg terbaik ..Amin amin
Ummiarissa Mahdi Ummiarissa Mahdi October 30, 2013
semoga segalanya berjalan lancar...sebak juga saya lihat keadaannya,namun ada sedikit perubahan daripada mula-mula kemalangan tu..
hazlina azmi hazlina azmi October 30, 2013
sabar ye...serahkan semuanya kepada Allah swt....happy family,blogwalking..jemput ke blog saya dan bertukar2 link..;)

http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/
Rai Ourkizuna Rai Ourkizuna October 30, 2013
berat mata memandang.. berat lagi bahu memikul..semoga ina sekeluarga tabah.. terutama isterinya..
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah October 30, 2013
moge segalanya dipermudahkan.. fifi doakan yang terbaik untuk akak dan keluarga..
Zee Suhaini Zee Suhaini October 30, 2013
insya'allah kak ina..masih ada harapan lagi untuk sembuh..yang penting kita jangan berhenti berdoa dan mengharap dari DIA..
NoEn NoEn October 30, 2013
manusia hanya meramal...Allah yg menentukan segalanya
semoga adik ina cepat sembuh
Rozita Rozita October 30, 2013
amin...semoga urusan zarina sekeluarga dipermudahkan Allah..amin..
Ayu Rashid Ayu Rashid October 30, 2013
Sebak kak ayu baca. Semoga segalanya dipermudahkan. Amin.
lizz lizz October 30, 2013
Ya allah sayu saya baca entry ni..betul tu ina..ajal maut hanya allah yang mengetahui...moga adik ina cepat sembuh..dan pulih spt sediakala...kagum ngan isteri dia..moga dia tabah hadapi dugaan...
DYatie DYatie October 30, 2013
Sesungguhnya semua ini atas kekuasaan Allah..
nanakimie nanakimie October 30, 2013
aah.nampak berisi da adik akak...alhamdulillah,moga beransur sembuh:)
Cik Nur™ Cik Nur™ October 30, 2013
Moga adik akak cepat sembuh hendakNya...

kita sama2 doa yea....Allah maha mendengar...
azizah :) azizah :) October 30, 2013
ya Allah cepatnya 6bulan.. moga pembedahan nanti berjalan lancar.. akak n family doa banyak2 k..ajal maut Allah tentukan..teruskan berdoa..
Puan Kutu Puan Kutu October 31, 2013
sy doakan adk ina semakin bertambah sihat,operation berjaya dan dipermudahkan semuanya Insyaallah..beruntung adik ina ada seorang isteri yg baik
Mimi Azirah Mimi Azirah October 31, 2013
ajal dan maut semua di tgn Allah kan kak ina....semoga adik kak ina terus tabah dan kuatkan semangat utk pulih...
Aisya Sensei Aisya Sensei October 31, 2013
semoga Allah memudahkan segala urusan :)
Aisya Sensei Aisya Sensei October 31, 2013
semoga Allah memudahkan segala urusan :)
caliph shuriken caliph shuriken November 02, 2013
nmpak smakin elok.. smoga dipermudahkan sgala urusan.. aamiin ^^
Hani Fadhlina Abdul Rahman Hani Fadhlina Abdul Rahman November 02, 2013


Ya Allah! Jika ada di kalangan kami org yg sedang sakit, berikanlah kesembuhan kpd mereka,

Jika ada di kalangan kami org yg susah, bantukanlah segala urusan mereka,

Jika ada di kalangan kami org yg bersedih hati, maka berikanlah ketenangan & jln keluar bg permasalahan mereka,

Jika ada di kalangan kami org yg sgt berhajat dgn keperluannya, sampaikanlah hajat & cukupkanlah keperluannya. AMIN