Motivasi berkaitan ibu bapa yang kadang-kadang kita terlupa...

Selalu orang cakap, HARGAILAH ORANG TUA SELAGI MEREKA ADA... yap, betoi, hargailah mereka selagi mereka ada.. Tapi ada lagi satu motivasi yang saya nak tambah.. HARGAILAH ORANG TUA SELAGI MEREKA MASIH MENGENALI KITA... Kenapa saya cakap macam ni???

Pernah tak terpikir yang satu hari bila umur makin meningkat, ORANG2 TUA AKAN JADI NYANYUK??.. Orang2 tua dapat penyakit ALZHEIMER..?? Sedih bila dipikirkan... yela, mereka yang sakit ALZHEIMER, akan jadi nyanyuk.. tak kenal kita.. Sikit2 akan cakap "Kamu ni sape?.. kamu ni sape?"... Time ni, walau beratus kali pun kita bagitahu yang kita ni anak mereka, tapi mereka tetap tak ingat or tak kenal...

Kita yang tak alami, pasti akan baca entry ni tanpa berperasaan.. tapi, bagi mereka yang mengalaminya??.. Saya setakat ni, alhamdulillah takda lagi kaum keluarga yang ada penyakit ALZHEIMER ni.. tapi saya ni yang jenis suka benor letakkan diri dalam situasi orang lain... sebab saya rasa dengan cara tu saya dapat memahami perasaan orang..

Kaum2 keluarga yang ada penghidap ALZHEIMER ni, kene banyak2 bersabar... bagi mereka yang nyanyuk @ alzheimer ni, mereka dah tak mampu urus diri sendiri.. buang air merata.. mereka dah jadi kanak2 kembali.. Saat ni lah anak2 ni harus balas jasa orang2 tua.. Macamana mereka jaga kita dari kecik, hingga besar & berjaya.. macam tu la jugak kita... Jangan terlalu mengharap kepada bibik sepenuhnya....

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 11 comments.. read them below or add one }

Haryati Faizal Haryati Faizal October 03, 2013
betul tu ina....cam yati arwah abah dah takde, mang terkilan sebab dia meninggal secara mengejut, tak sakit pun...so tak sempat nak balas balik jasa2 dia...
lizz lizz October 03, 2013
betultu ina... setuju sangat...
sayangilah ibu bapa kiter sepunhnyer walaupun aper pun yang berlaku..layankan dia baik2 esok2 tua2 kita mesti dilayan baik oleh anak2 kita juga...begitulah sebaliknyer..
lynndamya lynndamya October 03, 2013
Salam, kak..
hmm betul tu..sedihnya bila ibu bapa kita sendiri tak kenal kita kan..sedihnya :'(
wuwu..terima kasih kak, ingatkan psl hal ni.. :)
Cik Nur™ Cik Nur™ October 03, 2013
bukan meminta mereka sakit..tapi semua org kena bersedia. tambah2 dari segi mental..kena kuat...
D Yatie D Yatie October 03, 2013
Betul. Mcm opah husband, b4 pass away dh tak kenal anak menantu n cucu dia.
Puan Kutu Puan Kutu October 04, 2013
touching..sbb kite dh takde mak pak..:)
BUNDA a.k.a KN BUNDA a.k.a KN October 04, 2013
assalam, betul tu sayangilah mereka selagi mereka ada...
azizah :) azizah :) October 04, 2013
masa ni juga la anak2 kena sabar perangai mak/ayhnya yg nyanyuk..sayangilah mereka walau mcmner mereka sekali pon..
QasehnyaRania QasehnyaRania October 05, 2013
ya betul tu.arwah tok sebelah mak saya kena penyakit nyanyuk ni
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief October 06, 2013
betul tu......setuju sgt
sebab tu kita kena sayangkan sementara mereka masih ada dgn kita
AnonymousAnonymous January 29, 2014
Sayangilah ibubapa sepanjang masa