Ibu, Ajar betul-betul

Setiap hari kene mengajar alisha, walau kadang2 saya malas tapi anak solehah ni pulak terlebih rajin.. so, nak tak nak, kene ajar jugak... Nak cite kat u all pasal malam tadi...

Time tu atas katil, saya mengajarlah Alisha tempek2 sticker.. Contoh dekat sebelah kanan ada gambar TELEFON, SO, SAYA SURUH ALISHA CARI STICKER GAMBAR TELEFON YANG SAMA JUGAK & TEMPEK DEKAT SEBELAH KIRI GAMBAR TELEFON TERSEBUT... Lepas ajar yang tu, saya ajar sambung2 gambar binatang pulak... Bila dah siap, saya ingat nak tutup bukulah kan.. dah malas nak ajar... yang tempek sticker tu dari huruf A ke huruf Z... Sekali boleh pulak Alisha ni suruh ajar lagi.. So, saya sambunglah mengajar sikit lagi... tapi saya ajar acuh tak acuh tau... Tiba2 Alisha cakap "Ibu, ajar betul-betul"... Ya Allah.. terkejut saya dengar anak saya cakap camtu... *Budak umur 3 tahun dah pandai tegur saya suruh ajar betul2... Tak sangka yang Alisha minat belajar sampai tahap tu.. Tapi saya buat derk je... saya ada cakap dekat Alisha sambung esok... tapi dia tak nak, saya cakaplah, kalau camtu, akak sambung je huruf2 tu... (alaa yang selalu dia buat tu la.. sambung garisan putus2 tu)... So, Alisha sambung la buat yang tu dalam terpaksa... *Aksi Alisha yang ni saya terakam tau.. kebetulan kamera ada dengan saya...


Durasi : 29 saat

Saya translate apa yang Alisha cakap.. "Suruh ajar betul-betul tak ajar betul betul betul.."... Lepas saya rakam video ni, saya keluar dari bilik tau... Tak sangka yang Alisha boleh jugak duk usung buku ikut saya... duk ulang cakap, ibu ajar betul-betul.. Ya Allah.. siannya anak saya... tambahkanlah tahap kerajinan mengajar dalam diri saya... Alisha kalau sekali dia nak belajar... bukan setakat 2 3 minit... 30 minit lebih tau... tu yang kadang2 saya pulak yang timbul rasa malas.. nak berhenti mengajar awal.. Kene dapatkan motivasi lebih lagi dalam bab ni nampaknya ni...
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 16 comments.. read them below or add one }

Kisah Si Dairy Kisah Si Dairy October 10, 2013
pandainya dia....budak sekarang cepat je otak dia kan..
Fiza Rahman Fiza Rahman October 10, 2013
Bagisnya alisha. Alaa...tak bley tgk video tu.
Nurfaezah Abdullah Nurfaezah Abdullah October 10, 2013
whoaa alisha budak rajin. rajin2 belajar ye dik ^^ jadi budak pintar ^^
D Yatie D Yatie October 10, 2013
Alhamdulillah ina boleh n berpeluang nak homeschooling anak sendiri.
Vee Lea Vee Lea October 10, 2013
Tau jugak dia kan.. Huhu. Tp bgs gak dia ada minat nak blajar yg tinggi :)
Mama Adam Mama Adam October 10, 2013
Rajinnya alisha. Cepat pandai kalau rajin mcm ni
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief October 10, 2013
seronok tgk video alisha belajar tu...sungguh2 yer dia khusyuk lak tu..bagus alisha...rajin2 belajar yer
Joanna Yunus Joanna Yunus October 10, 2013
Hehehe.... yg ni akak malas nak tiru n3 sbb akak sendiri malas suruh puan kutu... dia bab mengajar ni paling rajin hahahaha
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra October 10, 2013
hihi, lawak la dengar alisha cakap, klu akak ak translet memang tak boleh tangkap apa dia kata, hihi
azizah :) azizah :) October 10, 2013
cerdiknya alisha! memang minat belajar ni..bagusnya
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda October 10, 2013
rijn btul Alisha ye...
Hannah pun suke blaja.. n ade mase gak sy rs cam malas je nk ajar die n ajar die acuh x acuh... tp sepatutnye kite kne la ajar die time die tgh excited nie kn? hehehe..

ruginye xleh tgk lak video tue.. line internet lembab lak mlm2 nie..
Cik Nur™ Cik Nur™ October 11, 2013
pandainya dia....!!bagus betul alisha ni..akak jgnlah berhenti ajar awal..teruskan kak...bertuah akak dapat anak2 yg senang diajar..dengar kata..setengah budak pegang buku pun xnak...

yteruskan yea kak, jgn putus asa..Nur percaya, alisah boleh jadi budak pintar disekolah dia nanti.. :)
Ummi Iman Ummi Iman October 11, 2013
Bagus alisha.. cari cikgu betul2lah.. ;) dah boleh pergi sekolah tu
Puan Kutu Puan Kutu October 12, 2013
pandai alisha ni,comel gila dengar dia ckp suruh ajar betul2..gaya mnuli tu macam dh expert gt..napatutnya beruntung ada anak rajin belajar macam alisha ni tau..rajin2 ye ibu takmo malas2.hehe
QasehnyaRania QasehnyaRania October 20, 2013
alisha betul2 minta diajar tu.. sian dia. ibu dia kena rajinkan diri utk mengajar ye
Deqla Manjew Deqla Manjew October 22, 2013
alisha mmg ada semangat yg kuat utk belajar.. kalo bkn ibu bapa yg membimbing terlebih dulu sape lagi? trskan.. setuju dgn komen2 mereka..