Didik anak mengaku salah sendiri

Semalam Alisha sepahkan rumah.. saya sambil2 masak tu, saja la tanya "Sape sepahkan rumah ni".. Alisha terus cakap "Isha yang buat..".. Tadi pulak, Aqilah main tab Alisha, lepas tu Alisha ambik tab tu dari Aqilah.. terus Aqilah nangis.. Saya sambil2 baring dengan Aqilah cakap "Sian Aqilah.. Sape buat Aqilah..".. Alisha yang ada dekat sebelah saya terus cakap.. "Isha buat... Isha buat adik"... Good girl lah kamu ni sayang.. Mengaku kesalahan sendiri...

Kalau dia terjatuh sendiri pun dia akan cakap "Isha buat".. takda nak salahkan batu sebab tersepak ke.. salahkan kerusi ke.. tapi dia akan salahkan diri dia sendiri.. Harap sikap Alisha kekal hingga dia besar & selama2nya... Walau apa "kesan" dari apa yang kita buat, jangan tuding jari dekat orang.. salahkan diri sendiri terlebih dahulu... Selidik balik apa yang tak kena...

Saya memang tak suka + saya rasa tak elok ajar anak "salahkan" benda lain... contohla, anak menangis terjatuh sebab tersepak bantal dalam umah, saya takdanya nak bagi anak tu diam g buat2 pukul bantal.. konon2 bantal tu bersalah la sebab jatuhkan anak... Tapi saya akan cakap itu salah sendiri.. jalan tak tengok bawah.. lenkali jalan tengok bawah.. 

Sekarang kita nampak remeh tapi "kesan" jangka panjang tu yang kita kene pikir.. tak nak nanti anak kita buat kesalahan sesuatu tapi sebab nak "tutup" salah sendiri, nanti mereka pandai salahkan orang lain... Tak best la perangai camtu kan...

P/s : Alisha memang bahasakan diri dia ISHA
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 13 comments.. read them below or add one }

DYatie DYatie October 24, 2013
Arissa kalau dtanya sapa buat dia akan jwb 'shaaa...' =p
Jemari_Suri Jemari_Suri October 24, 2013
betul tu ina..setuju sgt2..
apa khabar ina...js baru je ada mood berblog kembali..hehe
Mama Adam Mama Adam October 25, 2013
Betul! Lagi satu, bila kita tak marah kalau anak buat silap, dia pun tak takut nak mengaku salah. Baik terangkan kt dia kenapa benda tu salah. Dari dok marah2. Len kali, dia buat lagi.
MamaFarah MamaFarah October 25, 2013
hahaha.. betul la ...saya selalu gitu, kalau anak terjatuh sy buat2 marah apa yg menyebabkan dia jatuh..tak nak buat lagi mcm tu.. tq intan berlian ..
wanie ramle wanie ramle October 25, 2013
kannn... budak2 memang senang ikut kalau kte nak ajar dia buat baek..
azizah :) azizah :) October 25, 2013
oooo t jijah cuba buat utk hakimi..
Puan Kutu Puan Kutu October 26, 2013
bagus alisha mengaku salah sendiri..org tua2 selalu kan klu anak nangis sebab apa2 mesti marahkan benda tu..sbb nak redakan nangis budak kot..entah
Cik Nur™ Cik Nur™ October 26, 2013
betul cara akak ni...
nur suka...
Shida Radzuan Shida Radzuan October 28, 2013
bgus kalu cmtu..smpai dah besar dia phm..dan mst mgaku kalo di bt slh..
Mimi Azirah Mimi Azirah October 28, 2013
kita memg kne ajar anak mengaku slh sndri..mcm sy kalo aina n auni main pastu bgado..dua2 sy ckp slh sndri kan..