Bukan marah sebab mendidik...

Dari petang semalam otak saya duk terbayangkan seorang ahli syurga yang telah kembali menemui penciptaNYA... Di hantar ke hospital dalam keadaan sihat untuk menjalani pembedahan jantung... hampir 2 minggu berada dalam ICU akhirnya petang semalam dia pergi untuk selama2nya... Sedih tak terkata saya.. bayangkan, anak kita yang sihat ni.. sampai masa tarikh untuk pembedahan telah tiba.. anak yang aktif, dihantar ke hospital untuk menjalani rawatan.. dengan harapan, anak kita akan kembali ke rumah dalam keadaan yang sihat.. TAPI itu hanyalah impian kita... sebaliknya sekujur tubuh yang kaku dipulangkan kepada kita... Ya Allah... betapa tabahnya hati hamba Allah (ibu arwah) tersebut... Hamba Allah tersebut jugak ada pesan jangan kita marah anak ketika anak2 masih ada.. sebab kita tak tahu selama mana Tuhan pinjamkan ahli2 syurga ini untuk kita...

Yap sayang-sayang saya sekalian.. ini yang selalu saya tegaskan dalam blog.. JANGAN MARAH ANAK...  Bila saya buat entry berkaitan JANGAN MARAH ANAK, pasti ada yang berkata MARAH UNTUK MENDIDIK TAKPA... Ye sayang-sayang... marah untuk mendidik takpa... Dalam blog saya kan tertulis JANGAN MARAH TANPA SEBAB MUNASABAH... So, entry saya sebenarnya berkaitan diri kita yang kadang2 suka sangat marah tanpa sebab munasabah... Cuba kita jangan nak mempertahankan diri dengan mengatakan yang ianya MENDIDIK... Sebab setiap kali keluar entry berkaitan JANGAN MARAH ANAK, ianya bukan pasal MARAH YANG MENDIDIK TAPI MARAH TANPA SEBAB MUNASABAH...

Sayang-sayang... nak tanya, dari 100% kita marah anak.... ada tak walau sekali u all marah anak tanpa sebab munasabah??.. Terus tengking?? Terus pukul?? Terus cubit??... Anak sepahkan umah, terus je marah2.. anak pecahkan kaca, terus je marah2.. anak menangis tanpa sebab munasabah, anak kene pukul walaupun hanya sekadar kene cubit.. anak mengamuk sebab nak sesuatu barang kita tak bagi... zasss kene pukul... Kita dah lipat baju cantik2, datang anak rosakkan balik hasil lipatan kita tu.. Pernah tak kita marah anak dengan sebab2 macam ni?... Sayang... itu adalah lumrah seorang anak yang baru nak membesar.. yang baru nak kenal dunia.. yang baru nak belajar meneroka sekeliling.. normallah jika hasil lipatan kita tu dikacau.. normallah bila rumah bersepah... normallah bila nasi tertumpah.... Sayang... percayalah, andaikata Tuhan dah ambik nyawa anak kita... time kita lipat baju, kita duk terbayang2 anak datang kacau kita lipat baju.. time kita solat, kita duk terbayang2 anak datang peluk or anak duduk dekat tempat sujud kita tu... rumah kita dah sunyi.. sunyi sebab dah takda bunyi tangisan anak lagi.. waktu ni, kita pulak yang akan menangis, menangis rindukan tangisan anak...

Kesayangan saya semua... HARGAILAH ANAK2 KITA.. belajar... belajar kawal emosi.. belajar kawal rasa marah.... Saya sendiri pun marah2 anak jugak u all.. Sebab saya pun manusia biasa... TAPI KITA SEBAGAI MANUSIA, PATUT BERUSAHA UNTUK BERUBAH MENJADI LEBIH BAIK... kalau kita seorang yang jenis cepat marah.. belajar bersabar.... Saya tulis ni untuk motivasi diri saya, selain dengan harapan u all pun akan termotivasi jugak... 

DOA MOGA KITA DILIMPAHKAN KESABARAN

رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ

"Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam kedaan islam (berserah bulat-bulat kepadaMu)" -   Al-A'raf 126

{ 34 comments.. read them below or add one }

Mama Adam Mama Adam October 10, 2013
Alhamdulillah. Dulu saya bukan penyabar sgt. Tapi sejak ada anak, xde pun nak marah2 pukul2. Biasanya, kami terangkan kenapa x boleh etc. Alhamdulillah adam faham. Harap aleesya pun macam abg dia juga.
Joanna Yunus Joanna Yunus October 10, 2013
Alhamdulillah semua yang ina tulis memang akak praktikkan pada anak2 akak... Anak sepahkan umah, anak pecahkan kaca, anak mengamuk sebab nak sesuatu barang kita tak bagi... Kita dah lipat baju cantik2, datang anak rosakkan balik hasil lipatan kita tu.. Pernah tak kita marah anak dengan sebab2 macam ni?
akak akui semua diatas akak memang marah, akak praktikkan disiplin pada anak-anak akak... cuma bezanya... sekali sahaja akak marah alhamdulillah mereka tidak buat lagi ataupun mungkin akak praktik semua itu dari dalam perut lagi... semasa mengandung lagi akak dah sering bercakap dengan mereka.. mama tak suka itu dan mama tak suka ini... alhamdulillah anak-anak memang tidak seperti itu dan ini...
Maria Firdz Maria Firdz October 10, 2013
marah sebab sepahkan brg ke main ke mmg tak lah.. tapi marah kalau tak beradab tu ada dan dia tahu knp dia dimarah... pukul??? mmg tak pukul.. jika termarah tnpa sebab akibat emosi sendiri ke hape... cepat2 pujuk dan minta maaf... tak salah kita minta maaf kat anak kan.. sebab ibu bapa pun banyak buat salah kat anak...
Nurullai Abdullah Nurullai Abdullah October 10, 2013
Memang sejak baca entri2 kak ina dalam blog saya rasa termotivasi,dari silent reader sampaikan buka blog sendiri semata2 tuk follow Kak ina je.

Xdinafikan,saya pernah termarah anak2,mmg tujuan saya marah tu utk didik anak2 tapi sekarang baru saya sedar,mendidik tidak semestinya dengan cara kasar dan lantang.

Lepas ni saya nak jadi lebih baik lagi untuk ana2 saya.


lizz lizz October 10, 2013
insyaallaah...ina..moga kita seua diberi kesabaran yang tinggi...kadang saya pun ader marah2 anak...bila lepas marah lepas tu nyesal huhu...
suka entry ni...tq ina mengingatkan...
Joanna Yunus Joanna Yunus October 10, 2013
Ina akak tak terasa le.... kita sama2 berkongsi cerita disini...

izan mama mia izan mama mia October 10, 2013
This comment has been removed by the author.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 10, 2013
@Mama Adam

MA, samalah.. dulu ms blm kawen, saya mmg jenis cepat marah.. dah kawen n ada anak baru ok.. dapatlah tambahkan tahap kesabaran tu dlm diri walaupun tak banyak..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 10, 2013
@Joanna Yunus

alhamdulillah akak dikurniakan anak soleh n solehah yang sebaik qayyum n sumayyah... :-)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 10, 2013
@Maria Firdz

betoi tu, xsalah mintak maaf dgn anak.. sy sendiri pun lakukannya.. yela, dah nama pun manusia, mestilah ada masa akan marah2 or lakukan kesalahan jugak kan.. :-)
Puan Kutu Puan Kutu October 10, 2013
betul tu kita manusia biasa, tp kena cuba belajar sabar,Insyaallah pelan2 boleh..dulu2 zaman muda mmg darah muda skit,silap sikit melenting..skang Alhamdulillah dh byk belajar sabar.hehe..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 10, 2013
@Nurullai Abdullah

a'aa mendidik ada banyak cara.. terpulang dekat kita nak guna cara mana satu.. kalau kita rasa anak kita x "jalan" dgn cara psiko, kita blh guna cara lebih "keras"... :-)

walaupun cara didikan berlainan tapi tujuannya ttp sama.. nak yg terbaik utk anak kan :-)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 10, 2013
@lizz

a'aa lps mrh2 baru nak nyesal kan.. lbh2 lagi bila tgk ank tertidur lps menangis...

sama2 lizz.. :-)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 10, 2013
@Joanna Yunus

Sori kak.. saya tersalah paham le gayanya ni.. :-)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 10, 2013
@Puan Kutu

betoi tu.. saya pun ms zaman ank dara cpt naik angin... tp bila ada ank ni, bak kata muni lah, dah byk belajar besabar.. :)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 10, 2013
@izan mama mia

Akak blh je kalu akak nk marah pun... tujuan entry ni sebenarnya utk bg motivasi dkt kita supaya dipertingkatkan lagi tahap sabar dalam didik anak... itu motifnya kak.. :)

yap, betoi tu... setiap orang ada cara didik anak msg2.. walau camne cara pun, matlamatnya ttp sama... :)
Ibu Lala Ibu Lala October 10, 2013
Betul tu ina. Akk pun tgh belajar dan belajar utk kawal emosi bila berdepan dgn anak anak ni. Setakat ni tak berjaya lagi.

Akk prrnah terpk x baik kalau selalu marah marah anak. Tiba la suatu masa nanti allah ambik dia balik kan menyesal x sudah. Tima kasih ina sbb igtkan akk. Moga allah panjang kan umo kita semua.

Akk nak pinjam cebisan kata kata kat atas tu nak masuk dln fb. Jgn marah tau.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 10, 2013
@Ibu Lala

Takpa.. kita terus berusaha & berusaha.. pasti kita kan berjaya walaupun lambat... Moga kita dilimpahkan kesabaran yang tinggi dalam didik anak...

ok kak.. blh je :-)
Si Matatajam Si Matatajam October 10, 2013
In Shaa Allah.. m harap lps ni M Akan Cuba jd Ibu yg lebih sabaq
izan mama mia izan mama mia October 10, 2013
sorry delete komen td...mmg cara kita ddk anak berbeza... tapi jgn tak marah langsung yer ina... anak pun kn tahu erti kena marah....

hahaha...

ok dh bc entry terbaru tentang status di fb tuu...
syawalsimpsons syawalsimpsons October 10, 2013
sue sokong dengan apa yang ina kata..sue sebagai hambaNYA pon tak terlepas dari marah anak tanpa sebab...sue tak tipu..kiter manusia...tahap kesabaran kiter bukan tinggi kan...tp setiap apa yang ina kata..mmg sue pon cuba motivate diri jugak N akob...kadang kalo tetibe sue marah atau terpukul syawal N izz tanpa sebab, mesti sue terus zaasss teringatkan ina N terus akan panggil syawal atau izz pelok N minta maaf kat dier...benda tu dah jadi habit pada sue n akob...so far..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 10, 2013
@izan mama mia

oo yeke.. xpa.. :-)

hihii saya manusia biasa kak... ada gak marah2... dah tertulis kat entry pun yg saya ni pun suka marah2... sbb tu terkeluar entry ni spaya saya termotivasi utk lbh bersabar :-)
azizah :) azizah :) October 10, 2013
baiklah kak..jijah cuba tingkatkan lagi kesabaran dlm mendidik anak2 nanti..
Sayangku Zie Sayangku Zie October 10, 2013
Semoga kita semua berjaya kawal emosi marah.. bila kita marah banyak kesan buruknya... terutama terhadap anak.
Myra Jay Myra Jay October 10, 2013
Myra ada lihat dengan kepala sendiri, bgaimana gamaknya seorang Ibu amrahkan seorang anak yg masa tu berusia 3-4 tahun hanya kerana tumpahkan susu pekat (anak tu lapar mencari sendiri makanan nak makan-tmbahan penah tengok Ibu dia buat sendiri jadi si kecil mencuba sendiri dari apa yg dilihat-sapu susu atas roti) si Ibu sedang tidur masa tu, bila terjaga dan tengok susu sepah atas meja dan lantai, hanger (penyangkut baju) menjadi tempat melepaskan geram kepada si anak sehingga berbirat kaki anak.
Si ibu bila dah reda kemarahan cakap puas hati aku, padan muka..

QasehnyaRania QasehnyaRania October 10, 2013
mmmmm.. mungki saya ni cepat berangin kot tu yg lambat dpt bby kan.. tapi sy suka budak2

sy pernah dgr mmber cakap dia mmg garang pastu suka sgt marah2 dgn anak2 buah.kira garang la.tp alhamdulillah lps kawin cepat melekat..

mmmm.. dugaan kan.lain org lain ujiannya.
sy cma manusia biasa. sabar juga tapi sampai bila.. huhuhu.. smga sy diberi kekuatan utk harung dugaan ni
Fiza Rahman Fiza Rahman October 10, 2013
Sentap dgn n3 ni ina. Kekadang saya gagal kawal perasaan. Bila dah marah baru menyesal. Padahal anak tu nak kan perhatian. Tu lah...balik keja kekadang penat, dgn jln sesak. Pastu balik nak masak lagi. Semua nak kena uruskan sendiri. Stress kekadang. Boleh menangis dibuatnya.

Kekadang rasa malu dgn jiran2 pon ada sebab rasanya pitching suara saya kuat sgt bila anak2 buat perangai.

Doa saya supaya saya dpt jadi seorang ibu yg penyabar. Betul tu, kita tak tahu berapa lama allah pinjamkan anak2 ni pada kita.
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief October 10, 2013
Wani lepas tau qalief ni ada penyakit emosi jd lebih terkawal....anak2 ni pinjaman utk kita jd amanah tu kita kena jaga elok2..mcm marah xtentu hala tu wani setuju sgt klu kita kawal emosi...bukan xboleh marah anak lansung tp nak marah kena selidik betul2 sebab2 yg layak kita nak marah anak2...jgn sebab yg xsepatutnya kita menyesal seumur hidup
aNiS tHe BumbleBee aNiS tHe BumbleBee October 10, 2013
Sobss..ada jugak termarah..masa tengah penat2..pestu menyesal sungguh.dulu2,xpernah mintak maaf kt anak.tp bila dgr prof muhaya suh minta maaf kt anak,buat.anak pun nangis,kita pun nangis..aduhai..moga sy jadi lebih penyabar...sobss lagi.
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda October 10, 2013
insyaAllah sy akn cube praktikkan utk kurg marah Hannah pasnie..

alhamdulillah..entry2 Ina mmg byk bantu kaum2 ibu, t'masuk la sy nie yg t'kontang-kanting n xbrape pndi jd ibu.. tips Ina yg psl nk stop kencing mlm tue, sy dh praktikkan n alhamdulillah, Hannah xkencing mlm dh, cme ade la 1-2 kli je time mlm2 yg sjuk, hehe...

keep up the good work my dear fren.. ^_^
Eca Dwinky Asha Eca Dwinky Asha October 11, 2013
sgt penyabar bila bos ckp byk..suh itu ini, tapi gaji xnaik2.hahaha
lynn kamarul lynn kamarul October 11, 2013
ina, thanks sgt2 utk entri ni,, sgt bguna utk sy yg ceoat emosi bila anak2 sy sepahkan rumah, conteng dinding dan mcm2 lg. sy janji utk kawal rasa marah sy. mmg x patut kan kt marah .. sepatutnya sbg ibu sy perlu pandai tackle hati anak.. sedih la baca entri ni... ya.. kt x tahu smpai bila anak2 akan ada dpn mata kt .
Nieyxzha Hassan Nieyxzha Hassan October 12, 2013
seriously lepas baca entry ina ni...syahdu sgt...bila mgenangkan kalau suatu hari nnti allah tarik balik apa yang ada skang ni kan... ms tu la rindu dgn kenakalan dia...

~ ya allah kau berikan lah kekuatan kpd kami semua utk kawal amarah kami pada anak-anak kami. berikanlah kesabarang yang tidak terhingga dalam kehidupan kami ..amin
Mimi Azirah Mimi Azirah October 15, 2013
Sy bace entry kak ina nih sy yrus menangis...sbb smbil bce sy bygkan kalau lah semua yg kak ina sbut td btul2 tjadi..xdpt sy bygkan pe.akn jd kalo anak anak dh xde..msti sunyikan..nak nak ank dua dua.gugurl lg mcm mcm karenah diorang...adehhh touching lak sy pepagi nih