Saya mula memahami apabila saya bergelar seorang IBU...

Sebenarnya entry ni saya nak cerita tentang CIUMAN.. Ciuman seorang anak terhadap ibu bapanya... (",)... Dulukan, ketika saya masih kecil.. masih bersekolah.. mak or abah saya akan hantar pergi sekolah naik motosikal tau.. so, bila dah sampai je, mesti mereka akan berikan ciuman dekat dahi saya & saya kembali balas & saya bersalam dengan mereka.. tapi apabila saya makin meningkat remaja.. saya dah tak buat semua tu... SAYA SEGAN... Alahaiiii... pikir2 balik... kenapa lah saya ni... parent sendiri.. apa nak segan... 

TAPI KEADAAN NI BERUBAH APABILA SAYA DAH KAHWIN... Dah duduk berjauhan dengan family... dah ada anak.. dah wujud naluri seorang ibu dalam diri saya... Sejak dari tu, saya dah hilangkan semua perasaan segan saya tu...! Setiap kali saya jumpa parent, MESTI AKAN BERSALAMAN & KISS KEDUA2 BELAH PIPI MEREKA... Sungguh saya tak nak tinggalkan amalan ni... mereka adalah parent saya... Saya tak nak bila mereka dah takda, baru saya nak menyesal.. so, ketika mereka masih ada, saya akan gunakan masa tu sebaik2nya... (",) Hari2 saya telefon parent saya... sampai mak saya tak tahu nak sembang apa.. yela, kadang2 sehari 2 3 kali.. dah la mak saya tengah kerja... hihihiii

Macam sekarang, saya memang didik Alisha bagi ciuman dekat saya & my dear... Setiap hari, time my dear nak pergi kerja, saya akan salam & kiss pipi.. so, alisha pun akan cepat2 pergi dekat abah dia lakukan perkara yang sama jugak.. hihi.. Malam, time nak tidur... bila tengok kami kiss pipi.. alisha pun mesti buat jugak.. tapi kadang2 tu, dia lagi hebat tau... Dia yang kiss kami dulu.. ambik tangan kami nak salam lepas tu terus kiss muka kami... hihii.. Sweet je Alisha ni (^_^)

Alisha ni dari pemerhatian saya, dia seorang yang penyayang... kalau bab kiss tu, tak kira masa, kadang2 saya or abah dia tengah berehat mengadap tv ke mengadap komputer ke.. dia datang tiba2 & terus kiss kami... Dia bukan setakat kiss pipi tapi siap dengan hidung, mulut, dahi... hahhaha... Lagi hebat, dia kiss kita cara macam kita ni gomol baby tu.. ala2 geram gitu... habis melekat air liur dia dekat muka.. muahhahahhah

Apa2 pun, saya harap, alisha jangan jadi macam saya dulu.. meningkat remaja dah segan nak kiss parent... & Sama2lah kita hargai parent kita selagi mereka masih ada... (",)

P/s : Pada yang bertanya RESEPI NASI AYAM.. Saya dah update yer... senang je.... (^_^)


Saya mula memahami apabila saya bergelar seorang IBU...

{ 63 comments.. read them below or add one }

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P October 01, 2012
yelah, bila dah tinggal berjauhan dari mak ayah baru terasa rindu nya.
QasehnyaRania QasehnyaRania October 01, 2012
nanti2 alisha jadi contoh utk adik2 pulakkan..
insyaALLAH
Nora Karim Nora Karim October 01, 2012
betul la... akak dah tak de parents... sangat2 rindu nak cium mereka...

*budak2 sekarang mmg malu nak cium parents... tapi tak malu nak cium atau buat lebih dari itu dengan BF or GF masing2... pelik betul!!
Unknown Unknown October 01, 2012
hihi..mst cumil je muke alisha mse kiss mama dier :)
RIZZNA RIZZNA October 01, 2012
Alahaì.,kiss kiss meratalah ni yea.

CiM masih main kisß ngan mak ayah. Klau ada gathering family pun kami spupuspapat akm kiss2 mak & pak sedara sbb hubungan kami sgt rapat.

※ciuman mengeratkn kasih syg
ayut ayut October 01, 2012
:) cayalah alisha..nnt syg adik byk2 ea..hahaha.btul..ayut pon time sekolah mnengah malu2 konon nk kiss smua.tp bile nak abis sekolah tu baru jd habit blik..g mne pon cium pipi..kenangan semua tu :)
Mrs Velentine Mrs Velentine October 01, 2012
betul 2..sya dulu2 just salam tangan Mak Ayah jer..tak cium pipi bila dah kawin ni baru sya tau ciuman utk ibubapa 2 menenangkan hati mereka dan sya mula cium pipi mereka msa raya tahun lepas kalau tak silap..Ya Allah bila fikir balik sedih pulak..
kurus kurus October 01, 2012
insyaallahh ..
akak pun macam tuu dik
masa kecik2 dulu suke buat macam ina cerita .. dah kawin niee .. jarang sekali .. ada masa2 bila mak dan ayah nak pi jauh baru buat

adakalanya kita x sedar , pasti mereka rinduu saat tuu kan huhu
syawalsimpsons syawalsimpsons October 01, 2012
alisha mmg budak yang cepat dari segalanyer2...dier mmg cepat paham...baguih la
- AZIE - - AZIE - October 01, 2012
alisha contoh yg baik, sy smpai skrg masih peluk cium abah n mak..
ieyda ieyda October 01, 2012
sejuk hati tgk alisha cmtu....
Unknown Unknown October 01, 2012
sampai skang saya masih cium pipi mak ayah..hehehe..

harap anak2 nanti tak malu nak peluk cium saya..nak jalan pimpin tangan ke..
hakamah hamyadi hakamah hamyadi October 01, 2012
hehehe..mmg segan nak cium parents...tp ayah kita selalu cium kepala kita..hehehe..alisha be a good girl k
Unknown Unknown October 01, 2012
baguslah alisha....heheheh..saya ngan pak mertua pun cium dua-dua pipi...bapa suami,..bapa kita juga kan....hihihi
Si Matatajam Si Matatajam October 01, 2012
M n my hubby pun amalkan camtu untuk tunjukkan rasa sayang dan Khalish pun mmg advance bab2 kiss kat Pipi kami ni. Hi hi cam Alisha gak, Khalish kl leh cium sampai abih satu muka kami ni penuh ayaq lioq..ha ha ha....
Riena Haiqal Riena Haiqal October 01, 2012
Alisha memang budak dan anak yang baik.. boleh jadi kakak yang terbaik...
Cikgu Ma Cikgu Ma October 01, 2012
mak abah x biasakan macam tu...memang kekok nak buat,..kalo dgn boleh, tp abah bukan macam tu...jd, x semua org dapat buat
Unknown Unknown October 01, 2012
hihi bagus tuh..
abg aqil tamo cium, klu cium dia nti dia buat lap2 mcm mr.bean tuh huhuhu... Tp dia suka peluk mak dia, cium mak dia... itu pun kena suruh la kikik
Unknown Unknown October 01, 2012
hihi bagus tuh..
abg aqil tamo cium, klu cium dia nti dia buat lap2 mcm mr.bean tuh huhuhu... Tp dia suka peluk mak dia, cium mak dia... itu pun kena suruh la kikik
ida =) ida =) October 01, 2012
saya pun call hari2...
mmg sampai xde apa nk cakap.
tapi, saya x biasa nk cium mak ayah. malu nk buat sbb xpernah buat....
nita nita October 01, 2012
akak pun cam ina jugak, dulu masa remaja segan nak kiss abah, tapi bila dah jadi ibu ni setiap kali jumpa dan bersalaman akak akan cium pipi abah dulu pernah sekali abah tegur takan sayang mak jer.. sekarang baru terasa sebenarnya mak ngan ayah kita kena tunjukkan kasih sayang... kini akak juga didik anak2 akak cam tu.. walaupun sekarang asyraf dah mula segan kena kiss ngan mama dia hehehe.. ^_^
ecadwinkyasha ecadwinkyasha October 01, 2012
skrg.klu mama hntr balik uma sewa.mesti cium dia..hehehe..gaduh2 pun syg gk dgn mama :D
QA's ~ mamapapa QA's ~ mamapapa October 01, 2012
comellnyaa..pnyayang allisha ni,ye...eechaa slalu jgk kiss us both esp time2 nk tido tukan..tp kdg2 ada jgk time mood dia kelaut,eheehh!!!tp Que mmg suka..kiss n gigit skali,ahahah!!!
Mimie Mimie October 01, 2012
saya pun ajar anak anak amalan cium nih...kalo tengah main, Aina akan dtg cium pipi berkali2.....
dalisha dalisha October 01, 2012
alhamdulillah.. sampai sekarang still cium pipi mak dan bapak saya.. walaupun usi adh mencecah 30++.. amalan baik perlu diteruskan..
Cik Rose Cik Rose October 01, 2012
betul tu :) jgn segan2 ngan family sendiri :)
Unknown Unknown October 01, 2012
Penyayang alisha ni.. Hee.
Yuni Aisyah Yuni Aisyah October 01, 2012
comelnyer...:) mcm kte nyer anak buah pandai kiss...x mintak pon dia dah kasi...geram je...hehe
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin October 01, 2012
alaa...kenapa rasa nak nangis ni... sebak pulak baca :(
~Cik Sweety~ ~Cik Sweety~ October 01, 2012
betul tu kak..masa kecik tu mmg slalu buat cmtu..bla dh besar sikit seganla pula.. hehe.. tpi skrg kalo nk bepisah msti cium tgn..tpi bab cium pipi tu, seganla..
Falsya Falsya October 01, 2012
falsya mmg dr duly smp skang kalau nak kuar mesti cium tgn mak n abah ngan cium pipi dieorg..walaupun xeverytime tp selalu jugak la..hehehehe..

sweet la kakak alisya nie..;)
Puan Kutu Puan Kutu October 01, 2012
Insyaallah klu dh jadikan amalan,smp besar pun alisha akan terbiasa salam n kiss..:)
Miss N™ Miss N™ October 01, 2012
bgus akak ajar alisha.. moga dia akan terus dengan amalan macam ni.. :)
NoEn NoEn October 01, 2012
kene pupuk dari kecik..insyaAllah akan berterusan...
alya pun mcm tu juga pagi2 bangun tidur mesti kene hug2 dia dulu..pastu nk g school kene salam n kiss2..insyaAllah akan diteruskan amalan ni sampai dia besar..
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief October 01, 2012
alahai alisha sweetnyer kamu...boleh bayang ms alisha kiss tu cm mana...sgt comel hehe
haryati haryati October 01, 2012
sy pun praktikkan camtu gak...bl balik kg cium pp mak, dulu sy malu tp bl arwah abah dah takde syg kat mak tu berlebih2...sbb dh takde org lain lg selain mak
Fiza Rahman Fiza Rahman October 01, 2012
Betul lah ina. Saya pon skang ni klo balik umah mak mesti nak cium mak.

Masya Masya October 01, 2012
insyaallah... samelah kami pun nak pg kerja wajib cium, lps solat jemaah ... cuma tdo tu kdg² x buat sbb ibu dgn ayah yg selalu cium amir.. amir hisap susu baca doa terus tdo hihihihi......
mama aryan mama aryan October 01, 2012
akak dulu dgn arwah mak ayah pun mmg akak cium pipi diorg walapon dah besar..tp ngan mak mentua je tak terbuat2 sampai skrg..sbb akak segan juga hihi
Nida Mohd Nida Mohd October 01, 2012
saya pun sama mcm IB ms remaja dulu,segan lah kononnya, dah jadi ibu ni baru mengerti semua tu....sekarang tinggal mak je yg saya ada, arwah ayah dah takde sejak 4 tahun yang lalu..sangat2 rindukan dia..
nazayiena nazayiena October 01, 2012
Sayangnya Alisha,kiss2 abah dan mamanya.
Emi Emi October 01, 2012
Sy pulak, masa sekolah rendah sy tak praktikkan pun cium parents bila nak pi sekolah. Tak terbiasa. Almaklum la ayah kita nampak garang sket, terus takut. Mak ayah pun tak biasakan kami mcm tu bila dah sekolah. Masa kecik2 adalah kot. Lgpun time tu fikir alah nak pi sekolah je pun , petang karang balik jumpa lagi. Tapi bila dah start duk asrama, jauh dari family...mula parktikkan tetiap kali jumpa cium parents. Kadang2 segan sebab masa sekolah dulu tak buat pun cmtu. Tp sekarang dah ketepikan rasa segan tu..
zachflazz zachflazz October 01, 2012
kiss parents sebagai ritual harian, membuat hati kita lekat dengan hati orang tua ya Intan..
aziazib aziazib October 01, 2012
budak-budak memang cepat ikut apa kita buat.. bahagiakan klu anak kiss kita...
Izan Ishak Izan Ishak October 01, 2012
kak izan cuma ada mak aje. mmg tiap kali salam mesti kiss pipi mak. sama juga dgn kakak2 yg lain... sbb skrg ni dah dok jauh. bila skali skala jumpa terlerai rindu gitu...

Unknown Unknown October 01, 2012
InsyaAllah nak jadikan amalan bila ada anak kelak.. ni bila duduk gan ibubapa ni mmg jijah buat kat mak.. tp ayah malu sikit la..hehe
insan_marhaen insan_marhaen October 02, 2012
Betul tu..selagi tak bergelar ibu kita mungkin tak merasai apa yg ibu rasa...kan...

Selagi ada kucup lah tangan dan pipi mereka..supaya tak menjadi keralatan bila dah tiada...
sal ya sal ya October 02, 2012
anak2 akak pun macam tu. kalau kita kiss yg ni je nnt ada la yg berbunyi kat dia tak kiss pun.
-meeSUPERGIRL- -meeSUPERGIRL- October 02, 2012
prkra mcm tu menguatkan lagi keharmonian keluarga.. kan?
Cikrosecute Cikrosecute October 02, 2012
Memang sweet bab kiss2 tue....hargailah parents yg masih ada....
Dak-eiza Dak-eiza October 02, 2012
Sgt sweet!
Bagus amalan ini, sy pon amalkan
Cume belah keluarge mentua kurang sikit tp sy tetap amalkan jugak pada mereka
:)
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty October 02, 2012
ina arituh ada kursus keluarga bahagia.prof kata kalau nak cium ada 4 tempat wajib cium.nak2 kalau kat mak kita..
1-cium dahi(di antara 2 kening)sbb tuhlah tempat peluh keringat kuat=r

2-cium pipi dua2 belah.

3-cium idung(sbb nielah tempat pernafasan segala penat lelah..

4-cium dagu(sbb pengumpulan segala peluh penat lelah)

last sekali dakap erat2(peluk)n ucapkan saya sayang ibu..kalau kat anak2 mmg kena mcm cara ina buat2..hehe so touching..
Nurul Husna Mohd Hassan Nurul Husna Mohd Hassan October 02, 2012
kalau mak saya akan cium pipi dua2 belah n dahi. kalau ayah saya cium dahi je :)
Myra Jay Myra Jay October 02, 2012
Alisha nanti kiss pipi Auntie MJ na ;)
Bg aura kat auntie dengan sifat penyayang Alisha tu :)


Ina lupa nanti komen kat sini ye http://normj1001.blogspot.com/2012/10/top-komen-bulan-aug-sept-2012.html

TQ pasal hadiah tu, tak sabar nak tunggu :D
sHaRiNa eLyaNa sHaRiNa eLyaNa October 02, 2012
sha dulu kan kak..xsuka or geli ja org cium pp sha..lg2 lau dorg peluk sha..hehe..now xsuda..sbb mmg dah adat pempuan kan lau bersalaman mmg gtu..
syiela syiela October 02, 2012
akak dulu bila besar segan gak tapi bila dah ada ank kembali kepada keadaan asal
fieda fieda October 03, 2012
betul la ina..kak fieda dulu setakat bersalam jer dgn mak..skrg bile dh ada anak terasa bila dh salam terus kiss pipi..tiba2 jer perasaan nk buat tu dtg..kalau tak sebelum ni mcm segan..
fieda fieda October 03, 2012
betul la ina..kak fieda dulu setakat bersalam jer dgn mak..skrg bile dh ada anak terasa bila dh salam terus kiss pipi..tiba2 jer perasaan nk buat tu dtg..kalau tak sebelum ni mcm segan..
Shida Radzuan Shida Radzuan October 03, 2012
shida stop bt mcm tu lpas spm hehee..msa duk asrama biasalah jrg jumpa hehe..mst pelok cium punya parents hehee..mcm umo skg dah bkeje mmg xbt dah mlainkan waktu raya hehee..budak2 mmg mcm tu kak pnyayg waktu keletah kecil2 ni geramm je tgk hehee..
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ October 04, 2012
bab kiss2 & salam2 parents ni mmg buat sampai sekarang.. heeee...

anak2 pulak, yg seri mmg suka kiss..tp adiknye faiz payah benor nk dpt kiss..

lahai alisha... sweet je.. hihih... :)
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda October 10, 2012
true..

now nie, sy suke kiss Hannah before sy kuar gi klass, w/pun die tgh tido lg, hehe..

Hannah pun suke sgt kiss pipi sy.. ^_^
9n0L4 9n0L4 October 22, 2012
insha Allah kalau dah didik dari kecil, mesti melarat sampaiiiii besar. :)