Soto ayam & nasi impit yang sangat sedap...!!

Hari ni saya rasa macam saya ni betoi2 SUPERMAK... Dalam tempoh tak sampai 3 jam, saya kene siapkan MAKANAN UNTUK LUNCH + SOTO AYAM & NASI IMPIT OR BIHUN... Opsttt saya kata saya macam SUPERMAK sebabnya, dengan masa yang singkat, terpaksa masak sambil melayan Aqilah.. kejap2 dukung, kejap2 bagi makan, kejap2 bagi susu.. macam2 lagilah.. 

Menu lunch tu menu wajib la kan sebabnya my dear nak balik makan.. yang menu soto ayam tu, saya je yang tergedik2 nak masak... Bukan apa u all, saya memang suka makan soto ayam & nasi impit.. kalau buat sendiri lagi puas hati  sebab dapat makan banyak2.. kikikiii.. 

Bagi saya soto ayam ni memang sedap.. Sedap sampai saya perasankan diri yang saya masak ni lagi sedap dari yang selalu saya makan dekat RnR.. *Tu diaaa teruk punya tahap keperasanan saya... (",).. U all pun try la tau.. nak buat SOTO AYAM YANG DIMAKAN DENGAN NASI IMPIT OR BIHUN ni senang je sebenarnya.. tapi yang susahnya adalah remeh.. banyak benda nak kene buat... Dengan nak masak kuahnya.. dengan nak goreng ayamnya.. dengan nak buat sambal kicapnya.. dengan nak buat bergedilnya.. dengan nak goreng su'un nya.. dengan nak celur bihun & taugenya.. dengan nak potong daun bawang + daun supnya... banyak yang saya senaraikan tu.. kikikii


Bihun, nasi impit yang berbaki masa buat KUAH KACANG BERDAGING baru ni, tauge, daun sup & daun bawang, bergedil, ayam goreng, sambal kicap.. Ohya, yang dalam bekas plastik bertutup warna hijau tu, BIHUN YANG DIGORENG DENGAN MINYAK PANAS TAU.. SEPATUTNYA GUNA SU'UN TAPI TAKDA SO KREATIFKAN DIRI GUNA BIHUN.. (",)

SAMBAL KICAP : BAWANG BESAR + BAWANG PUTIH + CILI PADI + AIR = BLEND.. MASUKKAN DALAM PERIUK KECIK DITAMBAH DENGAN KICAP MANIS + GARAM SIKIT = MASAK IKUT KEPEKATAN YANG U ALL NAK


CARA BUAT BERGEDIL : GORENG UBI KENTANG YANG DIPOTONG WEDGES + DICAMPUR GARAM + KUNYIT = LENYEK BAGI LUMAT.. PASTU LETAK DAUN SUP + LADA SULAH + DAGING CINCANG.. NAK LETAK AYAM PUN BOLEH JE = KEPAL BULAT2 & LEPERKAN PASTU CELUP DALAM TELUR & GORENG.. SIAP!!

KUAH SUP : TUMIS 4 SEKAWAN + SERBUK JINTAN MANIS + SERBUK JINTAN PUTIH + SERBUK LADA PUTIH (rumah saya takda yang dalam bentuk serbuk, ada yang bentuk biji jer.. so, saya blend bagi jadi serbuk) + BAHAN KISAR (bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup.. tapi saya guna kunyit debu je sebab malas nak pergi korek tanah) + SERAI KETUK = TUMIS SAMPAI WANGI.. PASTU MASUKKAN AIR + AYAM (saya masukkan 2 ketul je isi ayam, yang lain semuanya tulang2 ayam..) + GARAM = MENDIDIH.. SIAP..!!

AYAM GORENG : AMBIK ISI AYAM YANG DALAM KUAH SUP TADI, TERUS JE GORENG HINGGA KEKUNINGAN = CARIK2 KAN ISI AYAM TERSEBUT


Bila nak makan, ambik nasi impit or bihun + isi ayam goreng + tauge + daun sup + daun bawang + su'sun goreng + bergedil + kuah sup + sambal kicap.. Lepas tu apa lagi.. teruslah makan...!! Sedap u all... Adehhh.. sedapnya.. nyum.. nyum...

P/s : Nak lagi sedap tambahkan kacang tanah goreng ketika nak makan tu

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 26 comments.. read them below or add one }

D Yatie D Yatie August 22, 2013
Sedap nyerrrr. Kite yg renyah2 tu kan itu yg husb x bg buat. Sbb kata ny nt berjam2 x kuar dr dapur. Hahaha.
Shima Salleh Shima Salleh August 22, 2013
pernah buat juga.. mmg sedap tp kerjanya byk kan.. en.Ayah kata byk keje lah.. nk mkn pun susah.. sbb tu dia suka mknan yg ringkas2 je hihihihiiii
Shima Salleh Shima Salleh August 22, 2013
komen mcm D Yatie pulok :)
syawalsimpsons syawalsimpsons August 22, 2013
mmg sue akan gabungkan bersama gaya soto ina n akob...
Zee Suhaini Zee Suhaini August 22, 2013
marveles kak ina..tengok gambar pon dah terliur..amik resepi erkkk..

lama dah zee nak buat soto nih tapi sampai sekarang tak menjadik...hehe
GREENJADE GREENJADE August 22, 2013
perghhh terliur2 dah ni...sy dtg nak tapau sikit huhuhuhu
JunAina JunAina August 22, 2013
Renyah tu yang sedap sebab banyak benda2 yg nak di campur dalam tu. Tabiklah pada suri rumah sepenuh masa ni.
Myra Jay Myra Jay August 22, 2013
Sedapnyer...
Myra suka Bakso dari Soto..
Tp 2 2 myra suka sebenarnya :D
Ema Johari Ema Johari August 22, 2013
menu semasa hari raya ema
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ August 22, 2013
salam K.Ina..

aduyai. peberet cm agak soto ni.. tp tau mkn je..nk buatnye M.. ehehe.. :p
azizah :) azizah :) August 22, 2013
sedapnya... mmg rajin kak ina masak..cepat.. sempat mengupdate blog lagi tu..
Nora Karim Nora Karim August 22, 2013
amboi... sedapnya... terliur...!
deno deno August 22, 2013
em nampak sedap! deno jarang dapat jumpa org jual soto deap.. kena buat sendiri baru sedap kan...
Mimi Azirah Mimi Azirah August 23, 2013
Tengokbje pun tahu sedap kak ina..terima kasih sharevresipi..nti sy rajin sy try resipi kak ina...hahaha...kdg2 idea nk msk xde cri resipi akak je..
Haryati Faizal Haryati Faizal August 23, 2013
betul tu ina, renyah sket je nak buat sbb byk adik2 dia kena ikut sekali hihi...klu tak tak sedap. Lama lah tak buat soto ayam....
UmmiAbi UmmiAbi August 23, 2013
Sedapnyerr... Selalu rasa nak buat, tp rasa mcm susah je.. Ni kak ina bg resipi mcm senang pulak..Tq..tq..tq..Rasa teruja plak nak buat:)
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah August 23, 2013
meriah soto ayam akak.. ade ayam begedil.. sedapnye..
Puan Kutu Puan Kutu August 23, 2013
wah sedapnya,yg lain semua ok..nk buat bergedil je tak rajin boleh?haha..
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief August 24, 2013
Xmenahan tgk soto ayam tu dpnyerrrr
Masya Masya August 24, 2013
dulu mak saya suka buat menu ni masa raya , waktu baraan .. tp sejak arwah xde.. sy pulak ada anak kecik.. dan dah besar sampai skrg mak x buat dah.. renyahkan.. tp tulah.. kalau nak makan memang pg rumah org yg buat jerlah blh merasa...
MARIA AWI MARIA AWI August 05, 2014
soto memang sedap..saya suka makan time sup dia panas2..

Peluang Niaga Online Untuk Surirumah
AnonymousAnonymous August 14, 2014
Mehun tu goring rendam bgi lembut dulu ke
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 14, 2014
@Tanpa Nama

mihun tu tak payah rendam... terus je goreng camtu... kiranya tak payah bagi kene air la maksud saya :-)
fazliana fazliana October 08, 2014
dapnya...nmpk mnyelerakan..tgok j renyah tp sdp..
Norzuryati Mohamad Basir Norzuryati Mohamad Basir November 30, 2014
Makanan kegemaran saya..tapi x penah confident nak masak sendiri..
tapi, tgk resepi ni macam simple je..nak try la..harap2 menjadila..hehe

Jemput ke blog saya

http://norzuryati.blogspot.com

~ perkongsian tentang kisah hidup, anak2, aktiviti seharian, tips kesihatan, kecantikan dan lain2..

Moga dapat manfaat daripadanya..insyaAllah..