Cara saya control Alisha dari terikut-ikut

Anak2 kecik ni suka benor terikut2 kan.. termasuk anak saya si Alisha yang baik budi pekerti ni haaa... Tau apa yang dia tiru or ikut?.. Dia boleh pulak baring atas lantai kalau kita tak bagi sesuatu yang dia nak... Dia nampak kanak2 lain buat camtu lepas tu parent dorang bagi apa yang kanak2 tu nak.. so, maybe Alisha pikir itu tektik yang terbaik untuk menjerat ibu dia... TIDAK SAMA SEKALI TIDAK...!! Tak yah nak test ibu benda2 macam tu yer sayang.. dalam lembut2 ibu kamu ni.. terselit KETEGASAN yer...

Actually Alisha buat camtu dah lama tau.. sekarang ni dah tak buat camtu dah.. dia dah tau tektik dia tak menjadi.. hihii.. Cara yang saya buat, bila Alisha buat macam tu, mestilah saya tegur dia jangan buatkan.. Saya cakap "Alisha jangan nak tiru benda2 macam tu... kakak dah besar kan.. Budak baik tak buat benda macam tu..".. Alisha tetap jugak buat & terus jugak menangis sambil meniarap atas lantai tu.. Macam biasa, saya bagi keizinan untuk dia menangis seberapa lama dia nak... Sebab saya tahu, lepas tu Alisha panggil IBU & terus datang dekat saya.. Time ni lah saya akan peluk & kiss dia sambil explain lagi sekali kenapa dia tak boleh buat macam tu...

Lagi satu yang Alisha ikut adalah isap ibu jari..!! Tau tak.. beberapa kali time nak tidur, dia boleh sorok2 (membelakangkan saya) dari saya lepas tu isap jari dia... padahal tidur sebelah saya, macamlah saya ni tak boleh intai.. hihiii.. Tak suka betoi bila saya cakap NO tapi buat jugak... Alisha bukan jenis isap jari pun.. tapi maybe dia nak rasa apa perasaan bila orang isap jari... So, cara yang saya buat adalah, time dia nak buat tu... macam biasa saya explain kenapa tak boleh buat macam tu, lepas tu saya akan tidur sambil peluk dia & badan dia mengadap arah saya or kadang2 saya pegang jari dia tu.. (^_^) ... time ni Alisha lagi suka, siap suruh peluk kuat lagi... entah2 akai dia je nak suruh saya peluk time tidur.. (",)

Ohya, saya bagi Alisha tidur mengadap saya tu kononnya nanti Alisha takutlah tengok kebuntangan mata ibu dia ni... so, tak jadlah nak isap... kikikii

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 13 comments.. read them below or add one }

NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra August 30, 2013
Suka dengan cara akak ngajar anak2..nnt klu saya ada anak saya nk godek2 blog akak la cari tips..hihi..

*saya msuk 7/9 ni akak..maklumlah dh jd senior..hihi..wahhhh bestnya...akak jangan lupa rojer saya tau..boleh jumpa alisha n aqilah sama...hihi..
Cikrosecute Cikrosecute August 30, 2013
budak2 pasti ingin mencuba dan menirukan....
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ August 30, 2013
Salam K.Ina..

hmm.. bagus jgk teknik ni..kdg2 haru bila anak2 terikut tabiat dari kwn2 yg lain..
kdg tu..bila kak buat, adik pun nk ikut skali.. huhuh..
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty August 30, 2013
Dah semakin besar dia.aah lama nurul tak menulis sbb risaukan sofia n byk sbb lg.n mls jugak.hehehe..kalau kat taska n nurseri lagi banyak anak anak ikut.balik rumah selalu kena ingatkan
Unknown Unknown August 30, 2013
hahaha pandai taktik akak ni yer.. alisha pon takut..hahaha
haryati haryati August 31, 2013
bagus tu ina, mungkin dgn cara tu baru dia tau "ohh...tak boleh buat camni... tak elok".
Permata Malap Permata Malap August 31, 2013
aduhai..gelak saya bila akak cakap supaya Alisha takut nak isap jari bila tgk kebuntangan mata mak dia..hehe..
Sya Isya Sya Isya September 01, 2013
comel je. bijak eh. siap pusing belakang tuu...
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief September 01, 2013
tu la peel budak2 ni suka sgt nak ngikut kita yg dewasa ni la kena nasihat kan
ayut ayut September 01, 2013
:) tektik psikologi...penjelasan dan penerangan atas stiap larangan yg kita bg...
Unknown Unknown September 02, 2013
yup.. bebudak mmg mudah terikot2.. ikot perkara baik takpelah.. kalo dah ikot2 yg x elok tu mmg risaulah kan.. bagus jugak tips ina ni ...
Mrs Velentine Mrs Velentine September 04, 2013
alisha no no no...tak cantik tau isap jari..nnt jari haus..